تاریخ انتشار
دوشنبه ۱۴ خرداد ۱۳۹۷ ساعت ۰۰:۱۸
کد مطلب : ۴۰۰۴۸۹
جانی دوباره در فراکسیون امید 

یادداشت «محمد بهرامی» در باره فراکسیون امید

۵
۱
مطلبی که می خوانید از سری یادداشت های مخاطبین کبنانیوز است و انتشار آن الزاما به معنی تایید تمام یا بخشی از آن نیست. می توانید با ارسال یادداشت خود، این مطلب را تأیید یا نقد کنید.
یادداشت «محمد بهرامی» در باره فراکسیون امید
کبنا ؛محمد بهرامی

آنچه روز چهارشنبه ۹ خرداد ۹۷ در خصوص انتخاب رئیس و هیات رئیسه سال سوم مجلس دهم شورای اسلامی اتفاق افتاد قابل تامل و برای هر کنشگری در جامعه، حاوی نکات و درس‌های فراوانی خواهد بود.
آرای غیرعاریتی دکتر محمدرضا عارف رئیس فراکسیون امید، نویدبخش آینده‌‌ای روشن برای این فراکسیون در مجلس شورای اسلامی خواهد بود. فراکسیونی که حیات سیاسی خود را مرهون و مدیون پایگاه و سرمایه اجتماعی جریان اصلاحات‌‌ می‌داند. هرچند در انتخاب رئیس مجلس چنانچه مطلوب بود آقای دکتر محمدرضا عارف بر کرسی ریاست تکیه نزد ولیکن تصمیم عاقلانه فراکسیون امید در تعیین نامزد برای تمامی کرسی‌های هیات رئیسه نقطه عطفی در تجدید میثاق اهالی امید با مردم است. این حرکت شجاعانه ثمراتی به مراتب شیرین و دلچسب‌تر از کرسی ریاست برای شخص ایشان و فراکسیون امید به ارمغان آورد: خودباوری، اتحاد درونی و انسجام تشکیلاتی. با مرور فضای رسانه‌‌ای قبل از این انتخاب درخواهیم یافت که جز تعداد انگشت‌شماری از رسانه‌های مکتوب و مجازی، قاطبه روزنامه‌ها و سایت‌های کشور با مخابره پالس‌های منفی و آسمان ریسمان بافتن تحلیلی، دکتر عارف را نشانه رفته و درصدد القای نوعی حس ناامیدی و ناکامی به ایشان و لابی‌های موثر بر مجلس بودند.
ناگفته پیداست که هدف از این سناریوهای نخ‌نما شده و پروپاگاندای سنگین رسانه‌ای، ایجاد جو مسموم روانی در خصوص عدم انسجام تشکیلاتی فراکسیون امید و بهره‌گیری از این آب گل‌آلود برای بیمه کردن ریاست مجدد علی لاریجانی بر مجلس بود.
ولی محمدرضا عارف، به خوبی توانست فراکسیون امید را برای رسیدن به نتیجه مطلوب در مقابل ائتلاف شکننده و از سرناچاریِ دو فراکسیون دیگر مدیریت و راهبری کند. ۱۲۳رای فراکسیون امید که نشان از وحدت بیش از پیش این فراکسیون دارد، در مقابل ریزش محسوس آرای دکتر لاریجانی از ۲۳۷رای اجلاسیه اول به ۲۰۴ رای در اجلاسیه دوم و ۱۴۷رای اجلاسیه اخیر درس‌ها و نکات فراوانِ پیدا و پنهانی در دل خود دارد:
از اهم این تجربیات ذی‌قیمت‌‌ می‌توان به تجدید قوا و اعلام موجودیت مجدد و مستحکم‌تر فراکسیون امید در مواجهه با فعالیت‌ها و تحولات آینده سیاسی کشور و همچنین خروج از مواضع به نظر انفعالی فراکسیون امید که از بیشترین حمایت مردمی برخوردار بوده است اشاره کرد.
قدر مسلم آنکه رفتار اعضای فراکسیون امید در این فقره علاوه بر انسجام خوب درونی و اتحاد تشکیلاتی بیش از هر زمان دیگر به مرام و مدار اصلاح‌طلبی نزدیک‌تر شده و آنها را با عهدی که با مردم داشتند استوار و مصمم‌تر نشان داد. از سوی دیگر اعضای فراکسیون امید با این کنش سیاسی بجا و شایسته خود به خوبی اثبات کردند که به عنوان یک فراکسیون با پشتوانه قوی مردمی این توان را به صورت بالقوه دارند تا در معادلات سیاسی مهم ملی و بین‌المللی نقشی تعیین‌کننده و تاثیرگذار داشته باشند. لذا‌‌ می‌توان با تبعیت از گفتمان اصلاحات در چارچوب قوانین موضوعه کشور اثربخشی خود را در بهبود فضا برای میل به دموکراسی و حل معضلات سیاسی و اجتماعی نظام و همچنین به سامان کردن اوضاع اقتصادی جامعه ایفای نقش کرد.
تحلیل عملکرد فراکسیون امید از منظر رای بالا به دکتر عارف، انتخاب نواب مجلس، نیمی از دبیران هیات رئیسه و مهم‌تر از همه پایبندی به عهد بین خود و با مردم علاوه بر کشیدن خط بطلانی بر شبهات و شایعات گذشته،‌‌ می‌تواند بازگشت فضای همدلی و نشاط و نیز افزایش اعتماد عمومی به این فراکسیون را به ارمغان بیاورد.
نمایندگان فراکسیون امید نشان دادند که وکلای معتمد و امینی برای موکلان خود هستند. هرچند که‌‌ می‌طلبد به همراه دکتر عارف با حضور موثر و پررنگ‌تر خود در فضای سیاسی کشور و با تکیه بر ارکان قدرت مشروع و تعامل با مدیریت سیاسی کشور با لحاظ کردن اینکه از بیشترین اقبال و مشروعیت عمومی و سیاسی برخوردارند، با ایجاد فضایی پویا و تعامل محور بین مجامع استانی و نمایندگان لیست امید در استان‌ها با هدف حصول نتیجه مطلوب‌تر با بهره‌گیری از ظرفیت ابزار چانه‌زنی و رایزنی سیاسی، اقدامات مفیدتری انجام داد تا نهایتا ارزش افزوده و کارایی بیشتری برای فراکسیون امید به دنبال داشته باشد.
علی‌ایحال کسب این موفقیت برای فراکسیون امید با مدیریت معاون اولِ متین، اخلاق‌مدار و با تدبیر دولت اصلاحات، نشان از روزهایی پر امید و راه‌هایی روشن برای گفتمان اصلاحات در کشور دارد.
نام شما

آدرس ايميل شما

...
Iran, Islamic Republic of
بادرود ،اصلاحات .ست جناب ،اصلاحات اصلاحات نکن . از این بازیهای چهل ساله و تا کنون کوچیکتر موضوعی را نتوانسته اند اصلاح کنند به نام اصلاحات از مردم رای می گیرند و . شوند
Iran, Islamic Republic of
.ت که . دربویراحمد ودنا،حداقل چیزی نگو .نکن بیش ازپیش
غریب
Iran, Islamic Republic of
سلام دکتر بهرامی اگه تونستی تو شهریاسوج نماینده شو درمورد رییس مجلس نمیخواد نظربدی،دوم شما با انتخاب ر. بدبخت زدید که مردم به شما اعتماد کنند واقعا .شما فقط خوب بلدید به .
اصلاح طلب
Iran, Islamic Republic of
شما. من سه بار به تو رای دادم ولی . زندگیمان را.گر دل شیر داری بیا توی بویراحمد و دوباره نامزد شو شما نیروی هدایت خواه و .ایشان هستید .
Iran, Islamic Republic of
بهرامی که دو بار در انتخابات شرکت کرده، چطو تو 3 بار بهش رای دادی؟؟!!؟
تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

هر چه مجلس کوتاه بیایید، دیگران او را به گوشه رینگ برده و مورد ضرباتی قرار می‌دهند. تخریب‌گران ...
اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

باور بر این است که اختلال عاطفی فصلی به دلیل اختلال در ریتم شبانه روزی بدن رخ می دهد....
سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در مصاحبه‌اش اشاره کرد که از 16 میلیون واکسن آنفولانزای ...
1