تاریخ انتشار
جمعه ۴ خرداد ۱۳۹۷ ساعت ۱۴:۲۶
کد مطلب : ۴۰۰۲۲۳

تکنوکراتِ متدین یا استاندارِ تنبل‌ها

وحید آریافر
۱
مطلبی که می خوانید از سری یادداشت های مخاطبین کبنانیوز است و انتشار آن الزاما به معنی تایید تمام یا بخشی از آن نیست. می توانید با ارسال یادداشت خود، این مطلب را تأیید یا نقد کنید.
تکنوکراتِ متدین یا استاندارِ تنبل‌ها
کبنا ؛سید موسی خادمی در 27 شهریور 96 به عنوان شانزدهمین استاندار لرستان از اهالی چرام استان کهکیلویه و بویراحمد بر مسند مدیریت ارشد استان نشست.
 
وی اصالتاً لرزبان و استانداری لرستان به عنوان دومین مدیریت وی در مقام استاندار یک استان محسوب می‌شود.
 
خادمی پیش از این در کهکیلویه و بویراحمد به عنوان مدیری بومی و سخت کوش در مسند استاندار این استان محروم فعالیت داشته و در 4 سال فعالیت خود توانسته بود بسیاری از نیروهای موافق و مخالف دولت را با خود همراه کند.
 
استفاده از توان مدیریتی نیروهای بومی در استان کهکیلویه و بویراحمد و بها دادن به اغلب سلائق سیاسی، همراهی با مذهبیون و همراهی با دولت و نمایندگان در این استان موجب شده بود تا خادمی را در آن استان به نام «تکنوکرات متدین» خطاب کنند.
 
اما با گذشت 4 سال از مدیریت سید موسی خادمی در کهکیلویه و بویر احمد، به تشخیص دولت دوازدهم، وی به عنوان استاندار لرستان انتخاب و در روزهای پایانی تابستان داغ 96 در لرستان شروع به فعالیت کرد.
 
خادمی با آرامش و تواضع خاص خود موجب شده تا بسیاری از تندروهای سیاسی استان او را بسیار خونسرد بدانند که این مهم در استانی همچون لرستانِ در حال توسعه بسیار ناخوشایند محسوب می‌شود.
 
پیش از این در استان کهکیلویه و بویراحمد از خادمی به عنوان یک تکنوکرات یاد می‌شد با این تعریف که می‌توان تکنوکرات را کسی در نظر بگیرید که در ارزیابی صلاحیت انسان‌ها (در اقتصاد، مدیریت و سیاست)، دانش تخصصی آن‌ها را به عنوان مهم‌ترین فاکتور مورد توجه قرار می‌دهد.
 
با این تعریف امید آن می‌رفت که خادمی در بدو ورود به لرستان بسیاری از مدیران ضعیف و وابسته را جابجا کند و مدیران توانمند و قوی را جایگزین آن‌ها کند.
 
این مهم در شش ماه حضور استاندار در لرستان، کمتر به چشم می آمذ اما تغییرات هرچند کم اما اساسی را انجام داده است.
 
هر چند در تغییر مدیرانی همچون معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری لرستان، برخی فرمانداران، برخی مدیران دستگاه‌ها و برخی معاونین استانداری حرف و حدیث‌های زیادی وجود دارد، اما به نظر نگارنده اغلب این تغییرات به صلاح لرستان و در راستای توسعه و رشد استان بوده است.
 
اما از یک مدیر ریزبین بیش از این‌ها انتظار می‌رفت و می‌بایست با سرعت عمل بیشتری در چینش مدیران همراه با تیم مدیریتی استان گام برمی داشت.
 
با گذشت 248 روز از حضور دکتر خادمی در لرستان، مردم و سیاسیون و اصحاب رسانه در انتظار تغییرات گسترده تری در سطح مدیران ارشد و میانی استان هستند تا به قول استاندار: «مدیران تنبل» عزل شوند.
 
بالاخره سکوت و صبر خادمی به عنوان استاندار لرستان پس از حدود 250 روز شکست و با «تنبل» خطاب دادن برخی مدیران استان، گفت: «از همه ابزارها برای برخورد و جابجایی این مدیران استفاده می‌کنیم.»
 
این سخن استاندار لرستان پس از گذشت بیش از شش ماه مدیریت در استان نشان می‌دهد که هنوز هم برخی مدیران تنبل در استان فعالیت دارند و خادمی به عنوان استاندارِ این مدیران تنبل می‌بایست سریع‌تر برنامه ای برای جابجایی آن‌ها طرح ریزی کند.
 
خادمی در مهم‌ترین جلسه اشتغال استان با اشاره به عملکرد ضعیف برخی از بانک‌ها و مدیران تنبل بیان داشت: در لرستان نباید با سرعت عادی کارکرد چراکه از بقیه استان‌ها عقب‌تر است و اگر قرار است که جایگاه استان عوض شود باید با سرعتی بالاتر از سایر استان‌ها کارکنیم.
 
وی تأکید کرده است: اگر مدیری در استان کار خود را خوب انجام ندهد به‌طور حتم از همه ابزارهای لازم برای برخورد، جابجایی و سایر موارد استفاده خواهد شد.
 
وی در بخشی از سخنان انتقادی خود بابیان اینکه مردم لرستان از همه فقیرتر هستند، استان لرستان را از همه‌جا بیکارتر دانسته و مدیران آن را نیز تنبل‌تر و گفته است: باید اعلام شود که چه دلیلی دارد که عملکردها در این زمینه ضعیف است.
 
خادمی در این نشست بر این مهم تاکید داشته که کم‌کاری و بی‌عرضگی یک کارشناس در این رابطه به‌هیچ‌عنوان قابل‌پذیرش نیست
 
با این تهدید استاندار انتظار می‌رود در هفته‌های آتی ماشین جابجایی مدیران کم کار به حرکت خود ادامه دهد و همچون جابجایی فرمانداران بروجرد، دورود و الیگودرز حرکتی بزرگ در شطرنج توسعه لرستان را مشاهده کنیم.
 
 با این اوصاف و با حضور برخی «مدیران تنبل» استان در کنار «کارشناسان بی‌عرضه» باید در انتظار ضرب شصت خادمی به عنوان استاندار در روزهای آتی نشست تا او را در مقام یک استاندار تکنوکرات و یا استاندار مدیران تنبل قضاوت کرد.
 
 
نویسنده: وحید آریافر
 
نام شما

آدرس ايميل شما

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

هر چه مجلس کوتاه بیایید، دیگران او را به گوشه رینگ برده و مورد ضرباتی قرار می‌دهند. تخریب‌گران ...
اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

باور بر این است که اختلال عاطفی فصلی به دلیل اختلال در ریتم شبانه روزی بدن رخ می دهد....
سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در مصاحبه‌اش اشاره کرد که از 16 میلیون واکسن آنفولانزای ...
1