کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

تحلیلی بر انتخابات بویراحمد؛ / رقابت تنگاتنگ «روشنفکر» و «فروزان» / مردم از چهره‌های تکراری خسته‌اند

26 فروردين 1397 ساعت 0:33


متن ارسالی
کمتر از دو سال تا یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی زمان باقی مانده، روزهای که از هر ثانیه‌اش در بویراحمد می‌شود مثنوی هفتاد «من» نوشت.
تاریخ بویراحمد از قبل انقلاب تاکنون سراسر فراز و نشیب بوده وانگار در مجموع ناف بویراحمد را با «حاشیه مقدم بر متن» بریده‌اند به گونه‌ای که بعد از اتمام هر انتخابات تنور انتخابات بعدی داغ می‌شود.

به طور حتم در نیمه دوم ۹۷ وارد فاز جدیدی از انتخابات مجلس در حوزه انتخابیه بویراحمد و دنا یعنی مشخص شدن ۴ تیم مرحله نیمه نهایی خواهیم شد که تا حدودی می‌توان از فضای موجود جامعه تیم قهرمان را از هم اکنون شناخت و دیگر نامزدها باید برای نایب قهرمانی تلاش کنند.
قطعی بودن نامزدی روشنفکر و زارعی
دو سال مانده به انتخابات و در شرایط فعلی، نامزدی غلام محمد زارعی نماینده فعلی بویراحمد و دنا و مهدی روشنفکر پدیده انتخابات دهمین دوره انتخابات قطعی است و این دو کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات مجلس با امید به آینده گام بر می‌دارند.
هدایتخواه بر سر دوراهی آمدن و نیامدن
نامزدی ستار هدایتخواه یک پای انتخابات ۴ دور گذشته مشخص نیست و هنوز بر سر دوراهی ماندن و نیامدن گیر کرده و از تصمیم اسطوره اصولگرایان کسی اطلاعی ندارد ولی با توجه به شرایط فعلی جامعه و برگزاری انتخابات توسط دولتی که تمام قد می‌ایستد تا هدایتخواه در جدول غوره بماند و عازم بهارستان نشود، پیش بینی می‌شود طی یک تصمیم عاقلانه «ستار» عطای مجلس را به لقایش ببخشد تا همچنان در راس هرم اصولگرایان بماند و سوخت نشود.
"دلی " نبودن رفقای "ستار" نیز تصمیم را برایش سخت کرده است زیرا خاطره خوشی از آنان ندارد و نمی‌تواند تصمیمی بگیرد که عنوانی زیبنده‌تر برای آن از " بی راهه" نیست چه تضمینی وجود دارد که یاران سابق اسطوره تور نداشته‌اند تا برای همیشه نهنگ دریا را صید کنند تا خطری برای ماهی‌ها نباشد و با خیال راحت در دریای بیکران انقلاب به گشت و گذار مشغول شوند.
البته هدایتخواه می‌داند با اعلام حضورش جریان رقیب متحد شده و تا دندان مسلح به میدان می‌آیند تا اجازه ندهند فردی که بر خلاف اسمش پوشاننده هیچ انحراف و قصوری نیست، راهی بهارستان شود.
در هر صورت هنوز از امدن و نیامدن "هدایت‌خواه" خبری نیست.
اصلاح‌طلبان دنبال بدل "محمد بهرامی"
برخی اصلاح طلبان از جمله سید باقر موسوی و برخی دوستانش که در انتخابات دهمین دوره مجلس «زارعی » را بر خلاف خرد جمعی و تصمیم اصلاح طلبان بر «محمد بهرامی» ترجیح دادند، این روزها شاید از تصمیم گذشته پشیمان بوده و به نوعی دنبال جبران گذشته هستند.
در اینکه نزدیکان و هم طایفه‌ی‌های محمد بهرامی خواستگاه اصلاح طلبی دارند شکی نیست و همین نیز برای «باقر» هزینه بر بوده و سنگین تمام شده است زیرا بعضی از آنان دنبال یک فرصت بوده تا از «سید اصلاح طلبان» زهر چشمی بگیرند.
سید باقر به طور حتم دنبال جبران گذشته بوده تا به نوعی ککاگری خود را به آقایی‌ها ثابت کند و هم محمد بهرامی را مهار کرده باشد تا نتواند مقابل تصمیم باقر بایستد و به هر قیمتی «سید» را شکست دهد.
انتخاب «قوام فروزان» وکیل پایه یک دادگستری به عنوان بدل یا جایگزین «محمد بهرامی» تاکتیک سید باقر موسوی و یارانش در انتخابات مجلس آینده بوده تا به نوعی دل آقایی‌ها را به دست بیاورند و جلوی شکست خود را بگیرند زیرا در غیر اینصورت آقایی‌ها که شکست گذشته را از "سید باقر" می‌دانند در این انتخابات تمام قد با مخالفان سید همراه می‌شوند ولی با انتخاب قوام فروزان دیگر امکان تقابل برای محمد بهرامی وجود ندارد و در صورتی بخواهد با تصمیم باقر مخالفت کند و با رقیب همراه شود دیگر حرف "بهرامی" برای هم طایفه‌هایش قیمت ندارد.
مشخص شدن ۴ تیم مرحله نیمه نهایی
در اینکه ۴ تیم مرحله نیمه نهایی مهدی روشنفکر، غلام محمد زارعی، ستار هدایتخواه در صورت ورود و قوام فروزان یا محمد بهرامی است، شکی وجود ندارد ولی این امکان وجود دارد که هدایتخواه قید بهارستان را بزند تا بعد از ۴ دوره نامزد بودن میدان را به دیگری بدهد تا میدان داری کند.
اما در صورت اعلام حضور هدایتخواه و قوام فروزان یا بهرامی این ۴ نفر پای ثابت مرحله نیمه نهایی خواهند بود ولی اینکه کدام دو نفر فینال می‌روند با یک بررسی ساده و بررسی رای منفی این نامزدهای احتمالی فینالی‌ها نیز مشخص می‌شود.
"رای منفی نامزدها" آیتمی که در نظرسنجی‌ها کمتر مورد سنجش میزان اقبال مردمی کاندیداها قرار می‌گیرد یعنی اینکه به آحاد مختلف مردم بگویید به کدام یک از این ۴ نفر رای نمی‌دهید و نفرات اول و دوم آژیر خطر برایشان روشن می‌شود.
در اینکه رای منفی غلام محمد زارعی و ستار هدایتخواه از فروزان و روشنفکر بیشتر بوده شکی نیست زیرا فروزان و روشنفکر هندوانه سر بسته بوده و مردم دیگر از چهره‌های تکراری خسته شده‌اند و دوست دارند میدان را به فرد جدیدی دهند تا دیگری را نیز امتحان کنند و شاید به نوعی حضور ۲۰ ساله هدایتخواه و زارعی در انتخابات بویراحمد را قدرت طلبی تفسیر می‌کنند و راهی جز مقابله با قدرت طلبی نمی‌بینند.
روشنفکر سر مست‌تر از همه، زیرا ریزشش در مقابل رویشش توان خودنمایی ندارد و تاکنون توانسته رای حدود ۴۰ هزارتایی خود را حداقل به ۵۰ برساند و در نزدیکی انتخابات به طور حتم شاهد اقبال بیشتری به سمت پدید انتخابات دهمین دوره انتخابات بویراحمد خواهیم بود زیرا مردم خسته از دوست بازی، فامیل بازی، بی عدالتی، تبعیض گرایی و ...به سمتی حرکت می‌کنند تا بلکه بتوانند شریک جرم در ظلم‌های روا رفته به مردم این دیار در مسائل اجتماعی نباشند.
و البته نباید از تدبیر اصولگرایان غافل شد زیرا در صورت اتحاد و به اجماع رسیدن به نامزدی" مهدی روشنفکر"، غلام محمد زارعی و فروزان باید با اختلاف امتیاز با قهرمان، برای نایب قهرمانی تلاش کنند.
-------------------------
رضا ایروانی‌اصل
-----------------------


کد مطلب: 330885

آدرس مطلب :
https://www.kebnanews.ir/note/330885/تحلیلی-انتخابات-بویراحمد-رقابت-تنگاتنگ-روشنفکر-فروزان-مردم-چهره-های-تکراری-خسته-اند

کبنانیوز
  https://www.kebnanews.ir

1