کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

زارعی مچکریم؛ به بهانه فاجعه سقوط هواپیمای ای.تی.آر

4 اسفند 1396 ساعت 1:28


اسداله عبدی
سرانجام آنچه همه ما سالیان نگران آن بودیم رخ داد. از زمان افتتاح فرودگاه یاسوج هر از گاهی خبر می‌رسید هوا پیمای ای تی آر یاسوج تهران دچار سانحه شد، به چاله هوایی برخورد کرد، در اصفهان نشست، پرواز به علت کمبود امکانات پروازی فرودگاه یاسوج در شرایط بد جوی لغو شد و...

ای‌تی‌آر ۷۲ هواپیما دو موتوره توربوپراپ میان‌برد منطقه‌ای است که توسط شرکت هواپیماسازی فرانسوی-ایتالیایی ای. تی. آر تولید می‌شود. این هواپیما نوع تکامل یافته‌ای. تی.آر. ۴۲ است که از سال ۱۹۸۹ تولیدش آغاز شد و معمولاً برای حمل و نقل منطقه‌ای توسط شرکت‌های مسافربری انتخاب می‌شود.
ای تی آر ۷۲ که امروز دچار سقوط  شد یک هواپیمای دو موتوره توربوپراپ است و ۷۲ نشان دهنده تعداد صندلی‌های این هواست که معمولاً بین ۷۲ تا ۷۸ صندلی است. این نوع خاص ای تی آر تا جولای ۲۰۱۷ دچار ۱۶ حادثه هوایی شده است که آخرین حادثه مرگبار آن در فوریه ۲۰۱۵ اتفاق افتاد. در این حادثه هواپیما در رودخانه کیلونگ تایوان سقوط کرد و از ۵۸ مسافر ۱۵ نفر نجات پیدا کردند و بقیه از بین رفتند. سایر مدل‌های این هواپیما هم شمار زیادی سقوط یا حادثه مرگبار در فرود را در کشورهای مختلف ثبت کرده‌اند.
دو شرکت سازننده این هواپیماها کمپانی «لئوناردو» از ایتالیا و کمپانی «ایرباس» از فرانسه هستند که کار ساخت این هواپیما را بین خود تقسیم کرده‌اند. محل کمپانی ایتالیایی در نزدیکی ناپل ایتالیا قرار دارد و وظیفه‌اش ساخت بدنه هواپیما و بخش‌های دم است. کمپانی فرانسوی ایرباس هم بال‌های هواپیما را در شهر بوردو در غرب فرانسه مونتاژ می‌کند. ساخت نهایی این هواپیما در شهر تولوز فرانسه انجام می‌شود به طوری که به طور کلی کارهایی مثل مونتاژ نهایی، تست پرواز و تحویل هواپیما در این شهر انجام می‌شود.
ای تی آر اما  اعتماد هم استانی‌ها را هرگز نتوانست جلب کند تا پروژه تطویل باند فرودگاه یاسوج برای فراهم شدن امکان نشستن هواپیماهای جت متوسط پیکر مطرح شود. سبد آرا اما ادامه پیگیری پروژه تطویل باند فرودگاه یاسوج را به دست غلامحمد زارعی سپرد.
در طی ۶ سالی که غلام‌ محمد زارعی را به‌عنوان نماینده بویراحمد و دنا می‌شناسیم وی همواره دو پروژه را به‌عنوان گل سرسبد اقدامات عمرانی خود در مصاحبه‌ها تکرار می‌کرد. پروژه راه آهن اقلید- یاسوج و پروژه تطویل باند فردوگاه یاسوج. دو پروژه‌ای که هدایتخواه برایش به یادگار گذاشته بود. زارعی اما هر چه بیشتر از اقدامات خود در انجام پرواز فلای چک، نصب تجهیزات پروازی و تطویل باند در این ۶ سال گفت، در عمل اتفاق کمتری افتاد. پروژه تطویل باند و نصب تجهیزات پروازی برای امکان فرود هواپیماهای جت سبک در تمام شش سال حکمرانی جناب زارعی کج دار و مریض به پیش رفت اما هرگز به بهره برداری نرسید. در این مدت بارها سرنخ عدم توان نماینده محترم برای تامین و تزریق بودجه پروژه در صحبت‌های استاندار و معاون فنی او می‌توان یافت. عدم تامین بودجه لازم برای جابجایی زندان مرکزی یاسوج هم مزید بر علت شد تا استفاده از هواپیماهایی غیر از ای تی آر هرگز رخ ندهد. مسئولان اما اصرار دارند ای تی آر هواپیمای امنی است اما پاسخ نمی‌دهند چرا فی المثل حسن روحانی در سفر استانی خود به یاسوج از یک هواپیمای جت ۴ موتوره استفاده کرد!
از سوی دیگر طبق اعلام مسئولان هواپیمایی کشوری سال ساخت این هواپیما ۱۹۹۳ میلادی است و اینکه این هواپیمای ۲۵ ساله فرسوده چرا علیرغم ورورد چندین هواپیمای نو «ای تی آر» در فضای پسابرجام، هنوز برای پرواز یاسوج –تهران از این پرنده‌ی سالخورده استفاده شده است،  سوالی است که آنرا در مشغله‌های دیگر جناب زارعی می‌توان جست..
در پایان نباید از حق بگذریم و لازم است اشاره کنیم پروژه تطویل باند فرودگاه تنها در یک بخش پیشرفت سریعی داشت و آن آُسفالت شدن کل باند بود. آسفالتی که تا نصب و تایید تجهیزات خدمات پروازی برای هواپیماهای موتور جت غیرقابل استفاده است.


کد مطلب: 317917

آدرس مطلب :
https://www.kebnanews.ir/note/317917/زارعی-مچکریم-بهانه-فاجعه-سقوط-هواپیمای-تی-آر

کبنانیوز
  https://www.kebnanews.ir

1