کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

تحلیل انتخابات مجلس یازدهم حوزه بویراحمد و دنا

28 بهمن 1396 ساعت 23:44


 
رضا رسولی
تا انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی دو سال باقیست اما تعدد کاندیداها در دو جناح اصولگرا و اصلاحطلب و اعلام آمادگی چهره‌های جدید برای حضور در انتخابات آینده، می‌تواند زمستان سرد ۹۸ را گرم و انتخابات شهرستان‌های بویراحمد و دنا را پر هیجان تر از دوره‌های قبل کند.
تکاپوی رسانه‌ای و رایزنی‌ها برای جلب حمایت هم حزبی‌ها و افراد صاحب نفوذ در مناطق آغاز شده است، تا هیچ کس از کورس رقابت جا نماند، هر چند این تکاپو و جدیت شرط لازم حضور در انتخابات است، لکن شرط کافی نیست چرا که صافی سخت و دقیقی به نام شورای نگهبان وجود دارد که به اثبات تجربه دوره‌های پیشین، از خیل ثبت نام کننده‌های انتخابات مجلس شورای اسلامی فقط تعداد معدودی از نامزدها را حائز صلاحیت‌های لازم نمایندگی مردم در مجلس شورای اسلامی تشخیص داده است و یقیناً در آینده هم کاندیداهای حضور در خانه ملت، مورد پالایش و ارزیابی شورای محترم نگهبان قرار خواهند گرفت.

بدون تردید پس از اعلام نظر شورای نگهبان و اعلام نهایی تایید صلاحیت شده‌ها، می‌توان تحلیل دقیق‌تری از فضای انتخابات داشت لکن بر اساس آنچه در انتخابات دوره قبل اتفاق افتاد و آنچه از آن تاریخ تاکنون بر بویراحمد و دنا رفته شاید بتوان دورنمایی کلی از انتخابات آینده ترسیم کرد لذا در این مقال به تحلیل شرایط و وضعیت جریانات سیاسی و چهره‌های جدید و مستقل در انتخابات آینده بویراحمد و دنا خواهیم پرداخت.
اصلاح‌طلبان شهرستان‌های بویراحمد و دنا در انتخابات دوره دهم در موضعی متفاوت با رهبر سیاسی خود سید باقر موسوی کمر به حمایت از محمد بهرامی بستند ولی طرفی نبستند و در نهایت محمد بهرامی رتبه‌ای بهتر از چهارمی را کسب نکرد.
اصلاح‌طلبان اما کماکان اصرار بر حضور فعال و اثر بخش در انتخابات آینده دارند و گزینه‌های مختلفی را مورد بررسی دارند از محمد بهرامی، قوام فرزوان، فرشاد نگین تاجی، سید ضیاء هاشمی و محمد علی وکیلی به‌عنوان گزینه‌های محتمل جریان اصلاح‌طلب در شهرستان‌های بویراحمد و دنا نام می‌برند.
محمد بهرامی که در شهرداری یاسوج عملکرد خوبی داشت در دو دوره انتخابات حضور داشته است لکن نتوانست اعتماد مردم حوزه انتخابیه بویراحمد و دنا را جلب کند. شاید اگر بهرامی صبوری می‌کرد و پس از کسب تجربیات بیشتر و اثبات بیش از پیش توانایی‌های خود در این عرصه قدم می‌گذاشت نتایج بهتری در انتظارش بود
Image result for ‫قوام فروزان‬‎
قوام فروزان اصلاح‌طلب و هم تبار محمد بهرامی دیگر گزینه مورد بررسی اصلاح‌طلبان است، هر چند در انتخابات دوره قبل مجلس شورای اسلامی شایعه حضور ایشان در حوزه انتخابیه گچساران نقل محافل شده بود لکن امید اصلاح‌طلبان به تایید صلاحیت و ارتباطات منطقه‌ای و فامیلی فروزان موجب تمایل بخشی از اصلاح طلبان به حضور ایشان در انتخابات شده است.

فرشاد نگین تاجی معمار جوان و عضو شورای شهر یاسوج که توانست به طور بی سابقه‌ای در انتخابات شورای شهر نزدیک به ۱۷ هزار رای بیاورد نیم نگاهی نیز به بهارستان دارد البته شنیده‌ها حکایت از استقبال بخش وسیعی از اصلاح‌طلبان از کاندیواتوری نگین تاجی دارد و تاکنون نیز نشست‌های با وی در این زمینه داشته‌اند.
سید ضیاء هاشمی مدیرعامل کنونی خیرگزاری ایرنا که روزهای نیز خود را برای نشستن بر کرسی وزارت علوم آماده می‌کرد ولی بخت با وی یار نشد برای کورس بستن به سمت بهارستان نیز بد میل نیست و در این بین هوشمندانه فضا را رصد می‌کند تا در صورت فراهم بودن شرایط از میدان ولی عصر عازم پایتخت طبیعت شود.
محمدعلی وکیلی نماینده فعلی تهران و عضو هیئت رئیسه مجلس که توانست با حضور در لیست امید ردای نمایندگی بر تن کند دل کندن از صندلی‌های سبز بهارستان برایش کمی سخت به نظر می‌آید و بدش نمی‌آید در صورتی اصلاحطلبان در لیست تهران به وی روی خوش نشان ندهند از بویراحمد به عنوان یک آلترناتیو استفاده کند.
اصولگرایان بویراحمد و دنا بعد از ستار هدایتخواه تاکنون نتوانسته‌اند گزینه‌ای مورد اجماع همه چهره‌های موثر اصولگرا پیدا کنند و هر بار دست به دامان ستار هدایت خواه می‌شوند و علیرغم میل باطنی هدایتخواه در روزهای پایانی ایشان را مجبور به حضور در انتخابات می‌کنند و البته نتیجه بی تدبیری و شاید خودخواهی اصولگرایان دوبار شکست از رقیبی نه چندان قدرتمند بوده است.
در انتخابات گذشته نیز اصولگرایان نتوانستند به گزینه واحدی دست یابند لذا همچون گذشته دست به دامان هدایتخواه شدند به امید آنکه دیگر گزینه‌ها از حضور در انتخابات انصراف دهند اما کمی دیر شده بود و مهدی روشنفکر بخش زیادی از راه را رفته بود و شاید اگر تمایلی به انصراف داشت هم اجازه عقبگرد نداشت.
هر چند گمانه‌هایی از امکان اجماع اصولگرایان بر یکی از گزینه‌های هدایتخواه و روشنفکر وجود دارد لکن باید منتظر ماند و دید آیا اصولگرایان این‌بار هم به رقیب خود پاس گل خواهند داد؟!
یا سران به خواست بدنه تمکین می‌کنند و با گزینه‌ای واحد در انتخابات حاضر می‌شوند؟!

غلام محمد زارعی:
غلام محمد زارعی بالاخره پس از دو دوره شکست از ستار هدایتخواه توانست ردای نمایندگی مردم بویراحمد و دنا را بر تن کند هر چند خیلی‌ها از جمله بخش زیادی از طرفدارانش معتقدند که انگیزه، ممارست و تلاش بی وقفه زارعی و البته خطاهای اصولگرایان عامل راه یافتن ایشان به مجلس شد و زارعی اینبار نیز امیدوار به خطای رقیب خود را برای سناتور شدن آماده می‌کند.
باید بیش از آنکه منتظر برنامه‌های زارعی باشیم منتظر عملکرد رقبای زارعی ماند که آیا باز هم پاس گل یا ضربه پنالتی را به زارعی خواهند داد؟!
محمد رضا نیکبخت:
محمدرضا نیکبخت اصالتاً اصلاح‌طلب بوده است لکن دوره گذشته یکباره و بر خلاف پیش بینی‌ها در مقطعی به عنوان گزینه بخشی از اصولگرایان مطرح شد هر چند با ورود هدایتخواه پشت خود را خالی از مشوقان پیشین دید اما یک تنه ایستاد تا حداقل زمینه‌ای برای دوره بعد بسازد.
محمد رضا نیکبخت با حمایت از دکتر روحانی و حضور در جایگاه سخنرانی سعی در تکمیل پازل حضور خود در انتخابات آتی نمود، حال باید منتظر ماند که آیا اصلاح طلبان به نیکبخت روی خوش نشان خواهند داد؟! یا ایشان را مدیر هشت ساله احمدی نژاد می‌دانند و از خود جدا؟!
نستور درخشنده:

نستور درخشنده از گزینه‌های جدید است که آمادگی خود را برای حضور در انتخابات آینده اعلام کرده است.
درخشنده که پیشتر در جرگه اصولگرایان تعریف می‌شد و در دوره اصلاحات و اعتدال مسئولیت گرفته است دوبار تاکنون قصد حضور در انتخابات بویراحمد را داشته که بعدها از انتخابات کنار کشید و سکان اداره‌کل مسکن و شهرسازی در دوره اصلاحات را به دست گرفت!
از منظر قومی و منطقه‌ای هم با حضور مهدی روشنفکر و کسب نتیجه نسبتاً خوب در دوره قبل پذیرش گزینه‌ای جدید از بویراحمد سفلی کار آسانی نخواهد بود و درخشنده‌پور روزهای سخت را باید سپری کند.
به فرض تایید صلاحیت و حضور همه گزینه‌ها در انتخابات به یقین می‌توان گفت یکی از پر هیجان ترین انتخابات مجلس شورای اسلامی را در شهرستان‌های بویراحمد و دنا خواهیم داشت.


کد مطلب: 317467

آدرس مطلب :
https://www.kebnanews.ir/note/317467/تحلیل-انتخابات-مجلس-یازدهم-حوزه-بویراحمد-دنا

کبنانیوز
  https://www.kebnanews.ir

1