تاریخ انتشار
دوشنبه ۱۳ آذر ۱۳۹۶ ساعت ۲۱:۰۳
کد مطلب : ۲۹۷۳۵۵

روند نامتعارف برخی نام‌گذاری‌ها در یاسوج

۱۱
۰
مطلبی که می خوانید از سری یادداشت های مخاطبین کبنانیوز است و انتشار آن الزاما به معنی تایید تمام یا بخشی از آن نیست. می توانید با ارسال یادداشت خود، این مطلب را تأیید یا نقد کنید.
کبنا ؛محمد غفاری
نام‌ها و تابلوها نماد فرهنگ عمومی و تبلور ذائقه جمعی مردمان هر دیاری‌اند. واژگانِ هر تابلو و اسم‌گذاری‌ها در فضای عمومی هر شهری می‌تواند نماینده و نمایاننده محیط ذهنی بخش عمده‌ای از ساکنان آن سرزمین، به‌حساب آید.
اصل و قاعده بر این است که مردم اسامی فرزندان، ساختمان‌ها و مکان‌های شخصی و اماکن عمومی خود را متناسب بافرهنگ عمومی که از دین یا ملیت آنان الهام گرفته، انتخاب می‌نمایند.
اسامی جزو امور اعتباری و قراردادی‌اند که از اعتبار معتبر یا معتبرین تبعیت می‌کنند. رابطه بین نام‌گذاری‌ها و فرهنگ رابطه تأثیر و تأثر (متقابل) است.
در حوزه رفتار خصوصی عامه شهروندان، مردم همواره تلاشی نموده‌اند که بهترین اسم موردعلاقه خود یا اطرافیان محبوب و محترم خود را بر افراد یا اشیاء وضع نمایند.
وانگهی هر نظام حاکمیتی باز برای نام‌گذاری‌ها به‌ویژه اماکن عمومی، راهبرد و موضع دارد.
در کشور عزیزمان ایران، مردم بهترین مفاهیم و واژگان مذهبی یا ایرانی را انتخاب و با آن سال‌ها زندگی می‌کنند.
بعد از انقلاب، جهت‌گیری، انتخاب و قرار دادن اسامی بر روی افراد و اماکن، متناسب با فضای عمومی انقلاب و ذائقه دین‌خواهی، وطن‌دوستی و میل به گل‌ها و گیاهان و مواهب طبیعی، سیر متطور خود را طی نمود.
گفتمان انقلاب و دفاع ارزش‌مدارانه و سرسختانه از نظام اسلامی و استقلال ملی تا آنجا شکل گرفت که مردم به تأسی از آموزه‌های دینی حتی در یک خانواده و فامیل، چند اسم متبرک و مسمی به اسم ائمه اطهار را انتخاب می‌نمودند.
از نام‌گذاری میادین، خیابان‌ها، کوچه‌ها، قرارگاه‌ها، لشکرها، تیپ‌ها و گردان‌ها گرفته تا دبستان‌ها، دانشگاه‌ها و سالن‌های اجتماعات و ورزشی و حتی بعضاً تعمیرگاه‌ها، مغازه‌ها، پاساژها و همه و همه متأثر از ادبیات انقلابی و پارادایم دینی قرار گرفت حتی به امید ثواب.
نام‌گذاری تیپ قهرمان ۴۸ استان به اسم مبارک «فتح» که چهل و هشتمین سوره قرآن بود، در همین اطلس مبارک قابل‌ تحلیل است.
بر اساس آمار اعلام‌شده از سوی بنیاد شهید تقریباً نام ۰۰۰/ ۲۰ تن از شهیدان از اسماء الله، ۰۰۰/ ۴۵ محمد، ۰۰۰ /۳۶ تن علی، ۰۰۰/ ۲۰ رضا، ۰۰۰/ ۱۳ تن حسین، ۴۰۰ /۵ عباس، ۳۰۰/ ۲ تن قاسم، ۵۰۰ /۴ اکبر و ۵۰۰/ ۳ تن اصغر بوده است.
ادبیات و گفتمان انقلاب تأثیرگذارترین عنصر در حوزه فرهنگ عمومی بود تا آنجا که در همین استان کوچک و کم‌جمعیت ما (۱% جمعیت و مساحت کشور) جمع زیادی از هم استانی‌های عزیز نام یا نام خانوادگی جدید (و متفاوت از دوره طاغوت) برای خود انتخاب نمودند.
خدامحوری و گرایش شدید به مذهب در کنار وطن‌دوستی، آمیزه‌ای مبارک و معنادار آفرید، تا آنجا که رهبر فرزانه انقلاب، راهبرد و الگوی توسعه کلان مملکت را در «الگوی اسلامی – ایرانی پیشرفت» نام گذاشت و چندین برنامه میان‌مدت و درازمدت بر همین اساس تنظیم و ابلاغ و حتی اجرا گردید.
مذهب و ملیت به‌عنوان ۲ عنصر مهم شکل‌دهنده سپهر فرهنگ، شاکله و افقی را فراروی مؤمنان ایرانی ترسیم نمود که سالیانی است مردم این دیار مؤمنانه و هوشمندانه با این واژگان فاخر و با این ادبیات مبارک، زندگی می‌کنند.
قریب به ۴ دهه از تجربه این انقلاب ظفرمند و با چنین رویکردی، می‌گذرد.
اما مع‌الأسف، مدتی است خواسته یا ناخواسته عده‌ای معدود و محدود با سازی ناکوک، مسیر دیگری را طی می‌نماید.
به نظر می‌رسد انتخاب و وضع نام‌هایی نامتعارف بافرهنگ ایرانی و اسلامی و ترویج و تبلیغ آن، خلاف جریان آب شنا کردن است. قطع‌نظر از باب «ارزشی» آن، حتی از باب انتخاب «روشی» نامأنوس، مستلزم آسیب‌شناسی آن توسط عالمان حوزه و دانشگاه و کنشگران عرصه اجتماع و فعالان وادی فرهنگ است. آنان تحلیل نمایند؛ چرا عده‌ای قلیل، حرکت عمومی مبتنی بر گفتمان حاکم و پذیرفته‌شده را برنمی‌تابند؟ انگیزه این اندک افراد ممکن است به یکی از موارد زیر مرتبط باشد؛
۱-  سهل‌انگاری
۲-         نادانی و کم‌دانی و ضعف مبانی شناختی
۳-         انفعال و تأثیرپذیری از فضای منفی ماهواره و کانال‌های ناسالم فضای مجازی
۴-         عدم شناخت کافی از پیشینه هویتی و تمدنی خویش
۵-         ضعف شناخت کافی از مبانی معرفتی و دینی
۶-         بازیچه جریانات سازمان‌یافتهٔ مهاجم و هویت سوز قرار گرفتن
۷-         لجبازی، عناد و نافرمانی مدنی (که احتمال آن خیلی ضعیف است)
شیوه‌های اصلاح اعوجات در حوزه پیشگیری و درمان معضل، نام‌گذاری‌های متعارف؛
 
الف) شیوه فرهنگی و افزایش آگاهی‌های تاریخی و مذهبی
ب) اجرای قوانین موضوعه به‌ویژه در حوزه نظام صنفی
ج) امربه‌معروف و نهی از منکر (نظارت همگانی)
د) اعمال قوانین آمره حاکمیتی توسط دستگاه‌های مربوط (شهرداری، پلیس و ...)
البته پرواضح است گسترده‌ترین، عمیق‌ترین، مانا و ماندگارترین شیوه، روش فرهنگی
و علمی است که داعی و انگیزه نخست نگارنده از این نوشتار است.
 
ادامه دارد...
نام شما

آدرس ايميل شما

امیدیان
Iran, Islamic Republic of
جالب بود حاج آقا
ملکزاده
Iran, Islamic Republic of
احسن عالی بود
محمد
یعنی ما همه چیزمون درسته غیر نامگذاری هامون؟ رشوه نیست؟ ربا نیست؟ پارتی بازی نیست؟ کجامون. که حالا به فکر اسم باشیم، مسایل مهمتر از اینا هست که این چیزا اصلا به حساب نمیاد
Iran, Islamic Republic of
درود عالی بود
بویراحمد
Iran, Islamic Republic of
.ی حاج آقا نکند انتظار داری برای بچه من تو اسم انتخاب کنی
استان
Iran, Islamic Republic of
جناب حاجی خودت مقایسه کن و امتیاز بده اما منصفانه یک بچه متولد شده و چهاراسم بیشتر نداریم شما کدام اسم را انتخاب میکنید . ۱- آرش ۲- نلسون ماندلا ۳- جمال عبدالناصر ۴- رحیمعلی . کدام اسم سهل خوانتر و قشنگ تر و ملی تر است
فرزاد
Iran, Islamic Republic of
کو گوش شنوا عالی بود حاج اقا
یاسوج
Romania
اصلا هم خوب نبود. شما فقط دنبال اسلامی هستید .د. کجا ایران و شهرستانها خیابانی به اسم کوروش و داریوش و نادرشاه و فتحعلی شاه و بابک خرمدرین و ..... وجود دارد. نسل آینده ما را نمیبخشند با این .
حاج همت
Iran, Islamic Republic of
الان خیلی از مردم که عده کثیری هم هستن از اسمهای قرانی و ائمه اطهار استفاده نمیکنند و نامهای اصیل ایرانی برای فرزندانشون انتخاب میکنن که این اتفاق باید ریشه یابی بشه و فرهنگ سازی کنیم
همشهری
Iran, Islamic Republic of
سلام حاج اقا
شما اول شکم مردم را سیر کنید تا از گرسنگی نمیرند و بعد بفکر نامگذاریها باشید
اگر کمی منصفانه قضاوت کنید نود درصد مردم از کمبود مواد غذایی درست رنگ از رخسارشون پر کشیده و چیزی از به اخرت رفتنشون نمانده و شما بفکر نامگذاری افتاده اید
حتما بعد از تغییر موضع ..د
برام جالبه که به نامگذاری افتاده اید
همشهری
Iran, Islamic Republic of
جناب حاجی می خواهم برای مردم توضیح دهید که نقش حضرتعالی در پیشرفت چهار شاخص توسعه اقتصادی اجتماعی فرهنگی وسیاسی چیست و آیا ماجرای قتل پدر و دو برادر یک عضو خانواده را در گچساران شنیده ای یا نه به نظر شما این شخص..ه یا دیوانه نه برادر هیچ کدام بلکه از فقر اقتصادی بوده . از نداشتن پولی که شما و هزاران آدم . سالیانه مقار کثیری از آن را تحویل می گیرید و ..د حال فکر کن نام این قاتل حسین یا محمد بود چه فرقی به حال جامعه دارد . بهتر است در نانی که به خانه می برید .
تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

هر چه مجلس کوتاه بیایید، دیگران او را به گوشه رینگ برده و مورد ضرباتی قرار می‌دهند. تخریب‌گران ...
اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

باور بر این است که اختلال عاطفی فصلی به دلیل اختلال در ریتم شبانه روزی بدن رخ می دهد....
سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در مصاحبه‌اش اشاره کرد که از 16 میلیون واکسن آنفولانزای ...
1