کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

قوم گراییِ ناپسند در انتخابات

27 فروردين 1396 ساعت 10:27


شهاب پورمحمد
طایفه گرایی یا قوم گرایی در انتخابات شورای های شهر و روستا از عمده دلایل عدم موفقیت شوراها و بدنبال آن عدم توسعه شهر ها و زیبایی شهری،ضعف در مبلمان شهری،ساخت و ساز های غیر استاندارد،پیشرفت کند شهرسازی،عدم پاسخگویی به نیازهای شهروندان توسط اعضای شوراها و...میباشد که به طور کلی به عنوان یک آسیب ناهنجار عمل کرده و باعث پیشرفت کند مناطق میشود.
در فرهنگ ناپسند طایفه گرایی در انتخابات نخبگان محلی و افراد کاریزما و ذی نفوذ قوم گرا که از اصل شایسته سالاری منحرف شده اند با تحریک احساسات مردم طایفه خود باعث شکل گیری مناقشات طایفه ای شده و مردم آن طایفه با بوجود اوردن یک کشمکش طایفه ای سعی در بر کرسی نشاندن کاندیدای طایفه خود به هر قیمتی در شورا را دارند و برای انتخاب کاندیدا به شاخصهایی از قبیل رزومه کاری و سوابق اجرایی کاندیدا،تحصیلات مرتبط دانشگاهی کاندیدا،تجربه مدیریتی کاندیدا،قدرت بیان و ارتباط مردمی کاندیدا،قدرت تصمیم گیری،اخلاق،ایمان مداری و خلاقیت کاندیدا و...توجهی نمیکنند و کاندیدای طایفه خود را انتخاب میکنند.
در اینصورت ارزیابی کاندیدا منوط به موقعیت و جمعیت طایفه اش بوده و بطور کلی مولفه جمعیت نقش تعیین کننده ای دارد و منافع طایفه بر مصلحت شهر و منطقه ترجیح داده میشود.
به دلیل همین نگرش بسته (طایفه گرایی و قوم گرایی) بخش قابل توجهی از افراد توانمند،شایسته و متخصص به انزوا کشیده میشوند و باعث پسرفت توسعه و از بین رفتن منابع مالی و خروج پتانسیل های انسانی شده و مانع یک رفراندوم سالم و انتخاب شخص مستعد و متخصص میشود.
در واقع در انتخاب میبایست نگرشهای فکری و سیاسی و کارآمدی کاندیداها با نگاه فراقومیتی مبنا قرار گیرد؛باشد که زمینه ی شایسته سالاری بهتر فرآهم شده و کارآمدی شوراها بیشتر شود.
اهمیت موضوع آنچنان مهم است که از دیدگاه دین اسلام نیز قوم گرایی یا طایفه گرایی (قوم گرایی ناپسند) شدیداً نکوهش شده است.
اینک که در آستانه برگزاری پنجمین دوره انتخابات شوراهای شهر و روستا هستیم مردم دیارم با شرکت گسترده در انتخابات و با مبنا قرار دادن شایسته سالاری و نه گفتن به طایفه گرایی و قوم گرایی به تقویت پایه های مردم سالاری دینی و اقتدار و عزت و بزرگی شهرمان کمک خواهند کرد،به امید اینکه به زودی  شایسته سالاری و تخصص گرایی جای پدیده ناپسند طایفه گرایی و قوم گرایی در انتخابات گسترش یابد.
ومن الله توفیق


کد مطلب: 243358

آدرس مطلب :
https://www.kebnanews.ir/note/243358/قوم-گرایی-ناپسند-انتخابات

کبنانیوز
  https://www.kebnanews.ir

1