تاریخ انتشار
سه شنبه ۲۶ بهمن ۱۳۹۵ ساعت ۱۰:۵۷
کد مطلب : ۲۳۰۷۴۲

برگ‌هایی از یک زندگی افتخار آمیز

۰
مطلبی که می خوانید از سری یادداشت های مخاطبین کبنانیوز است و انتشار آن الزاما به معنی تایید تمام یا بخشی از آن نیست. می توانید با ارسال یادداشت خود، این مطلب را تأیید یا نقد کنید.
کبنا ؛ سیدمحمدمهدی میرسالاری
کشور ایران در فراز و فرودهای تاریخی شخصیت‌های مختلفی را در حوزه‌های سیاسی فرهنگی و اجتماعی به خود دیده است. آیت‌الله هاشمی رفسنجانی از جمله این شخصیت‌هاست که هم در زمره عالمان دین بود و هم در صف مبارزان و مجاهدان پا به پای امام(ره) در شکل‌گیری نهضت امام از همه هستی خود مایه گذاشت.اگر ماحصل تمام فعالیت‌های آیت‌الله هاشمی را در جهت تشکیل و تثبیت جمهوری اسلامی در یک جمله خلاصه کنیم، این است که آرامش امروز جامعه و استقلال و اقتدار کشور در حقیقت مدیون این سیاست‌مرد زیرک و صادق است. اگر گفته شود که عمر سیاسی و فعالیت نزدیک به شش دهه پربار مملو از دقت و مراقبت مرحله به مرحله از نهضت اسلامی مدیون تلاش و کیاست و دقت آن مرد بزرگ است، سخنی گزافه نیست. مبارزه، تبعید، زندان، شکنجه، حمایت مالی از خانواده زندانیان سیاسی و نشر اعلامیه‌ها و سخنرانی‌های حضرت امام(ره) بخشی از تلاش‌های هاشمی به همراه بزرگانی چون رهبر معظم انقلاب، طالقانی، منتظری، قدوسی و شهدایی چون مطهری و بهشتی بوده است که به تشکیل وتثبیت نظام جمهوری اسلامی منجر شد.
پس از انقلاب و سرعت گرفتن تحولات، به خصوص آغاز موج ترور یاران که به شهادت بزرگانی چون مطهری، بهشتی، رجایی، باهنر و شهدای محراب منجر شد، او نیز به همراه مقام معظم رهبری هدف این ترورها قرار گرفت. که در آن ترور نافرجام تعبیر مهم امام در وصف آیت‌الله هاشمی که«هاشمی عزیز زنده است، تا نهضت زنده است» نشان‌دهنده جایگاه والای ایشان در نزد بنیانگذار نظام جمهوری اسلامی بود.
در کوران تحولات سریع دهه شصت و غیبت نخبگان نظام – که به وسیله گروهک‌های مخالف نظام به شهادت رسیدند - و شرایط خطیر جنگی تحمیل شده به کشور، شورش ضد انقلاب در شهرهای مختلف، عزل اولین رئیس جمهور و نابسامانی‌های سیاسی، اجتماعی و اقتصادی آن روزها، هم در مقام ریاست مجلس شورای اسلامی و هم در مسئولیت اداره جنگ به خوبی عمل کرد.
مهم‌ترین حرکت تاریخی و اثرگذار آیت‌الله هاشمی را می‌توان در تبیین شرایط بسیار سخت کشور سال۶۷ و جلب رضایت حضرت امام(ره) در پذیرفتن قطعنامه ۵۹۸ و پایان جنگ هشت ساله دانست.
در سال‌های پس از ویرانی جنگ با رای مردم، بازسازی و بهسازی کشور جنگ‌زده را بر عهده می‌گیرد و اقدام به اجرای پروژه‌های مهم زیرساختی مثل سد و نیروگاه‌ها و جاده‌ها و راه‌آهن و منابع انرژی می‌کند.
با پایان یافتن دوران سازندگی با حکم رهبر معظم انقلاب به عنوان ریاست مجمع تشخیص مصلحت نظام اسلامی انتخاب شد و در جهت ایجاد راهبردهای مهم و نوشتن سند چشم‌انداز ۲۰ساله ایران تلاش‌های خود را آغاز کرد.
آیت‌الله هاشمی در دهه‌های ۷۰،۸۰و۹۰ با انواع مخالفت‌های سیاسی متفاوت هم از ناحیه برخی اصلاح‌طلبان و هم از سوی افراطیون اصول‌گرا و در قالب تهمت و تخریب و توهین مواجه می‌شد که البته با سکوت و خنده‌های معنادار و آرام با آن برخورد می‌کرد، ویژگی بارزی که تا پایان عمر برآن پای فشرد.
او یک بار دیگر نیز خبرساز شد، خبری که اگرچه وی در کانون آن قرار داشت، اما باعت آن نبود. در انتخابات سال ۹۲ شورای نگهبان صلاحیت وی برای تصدی مقام ریاست جمهوری را رد کرد، او اما توانست صحنه را آن چنان که خود می‌خواست بیاراید و نتیجه آن ریاست جمهوری شبیه‌ترین چهره سیاسی به سلوک و منش او (یعنی دکتر حسن روحانی) شد و دو سال بعد نیز با رای خیره‌کننده مردم تهران به نمایندگی خبرگان برگزیده شد، تا مزد صبرش را دریافت کند.
آخرین برگ دفتر عمرش اگرچه در یکی از روزهای سرد دی ماه ورق خورد، اما بدرقه باشکوه مردم ایران، نشان داد که او همچنان در فضای ایران حضور دارد.
نام شما

آدرس ايميل شما

هیولای خزر بعد از ۳۰ سال سر برآورد +عکس

هیولای خزر بعد از ۳۰ سال سر برآورد +عکس

هیولای دریای خزر نامی بود که ماموران سازمان سیا بر هواپیمای دوزیست عظیم الجثه ساخت روسیه ...
سرنوشت ترامپ

سرنوشت ترامپ

حتی اگر ترامپ و میلیون‌ها طرفدار وی در برهه کنونی نخواهند بپذیرند، با این حال باید بدانند ...
( تصاویر) جشن پیروزی هواداران بایدن /  پیام بایدن پس از پیروزی

( تصاویر) جشن پیروزی هواداران بایدن / پیام بایدن پس از پیروزی

نامزد حزب دموکرات که اغلب رسانه‌های آمریکایی پیروزی وی در انتخابات روز سه‌شنبه را اعلام ...
1