کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

لزوم حضور زنان کهگیلویه و بویراحمد در فعالیت‌های اجتماعی و سیاسی

19 دی 1395 ساعت 12:08


فتانه توحیدی
photo_2017-01-08_11-36-36این روز‌ها فضای انتخاباتی شهر فعال شده و مدام از اخبار و گوشه و کنار می‌بینیم و می‌شنویم که افراد زیادی داوطلب ورود به این میدان هستند؛ و از هم اکنون در صدد آن هستند تا گوی سبقت را از دیگری بربایند. از دانشگاهیان، مهندسان، حقوق دانان، پیمانکاران گرفته تا جوانان بیکار! در این میان حضور زنان استان در این عرصه بیش از همه توجه ما را به خود جلب می‌کند. اما آیا زنان در این انتخابات سهمی خواهند داشت؟ آیا می‌توانند شایستگی‌ها و توانمندی‌های خود را به جامعه اثبات نمایند؟ آیا جامعه‌ی ایلی و عشیره‌ای گهگیلویه و بویراحمد، به این سطح از باور رسیده است که حضور زنان را برای فعالیت در این عرصه به رسمیت بشناسد؟ و آیا اصلاً نیازی به حضور زنان در این عرصه وجود دارد؟ آیا اسلام مجوز ورود به این عرصه‌ها را به زنان داده است؟ نظر امام خمینی (ره) نسبت به حضور زنان در فعالیت‌های اجتماعی چیست؟ و آیا در صورت کسب آرا، زنان می‌توانند از عهده‌ی این مسئولیت خطیر، موفق و سربلند بیرون بیایند؟ در استان ما زنان سهم بسیار اندکی از پست‌های مدیریتی داشته و در تصمیم گیری‌های مهم، نقش چندانی ندارند، علی رغم آنکه قانون اساسی کشور راه را برای تصدی اکثر مناصب تصمیم گیری برای زنان باز گذاشته، ولی متأسفانه مشارکت سیاسی زنان، با موانع گوناگونی روبروست. تلاش در جهت برابرسازی حقوق اجتماعی و فردی زن و مرد نتوانسته است در سطوح فرهنگی، باور‌ها، ذهنیت‌ها، و واقعیت‌ها دگرگونی اساسی پدید آورد.
باید شاخص را درباره‌ی حضور زن در فعالیت‌های اجتماعی، دیدگاه‌های حضرت امام خمینی (ره) قرار داد تا همه چیز آشکار گردد؛ زیرا دیدگاه‌های امام (ره)، افراط و تفریط را رد می‌کند و راه میانه‌ای را بر می‌گزیند. امام (ره) بر مشارکت زنان در سازندگی جامعه تأکید داشته‌اند و فرموده‌اند: «زنان از نظر اسلام، نقش اساسی در بنای جامعه‌ی اسلامی دارند و اسلام، زن را تا حدی ارتقا می‌دهد که او بتواند مقام انسانی خود را در جامعه باز بیاید و از حد شیء بودن بیرون بیاید و متناسب با چنین رشدی می‌تواند در ساختمان حکومت اسلامی، مسئولیت‌هایی به عهده بگیرد.» و در جایی دیگر می‌فرمایند که «سازندگی مادی و معنوی جامعه، بدون حضور زنان امکان پذیر نیست، این آشفتگی‌ها باید به دست ما و شما، به دست ملت و دولت اصلاح شود. تن‌ها، هیچ کدام نمی‌توانند این کار‌ها را درست بکنند. اگر خانم‌ها خیال کنند که کنار بروند و مرد‌ها این کار‌ها را انجام بدهند و یا مرد‌ها خیال کنند کنار بروند و خانم‌ها این کار‌ها را انجام بدهند و یا هر دو خیال بکنند، دولت انجام بدهد و یا هر سه خیال کنند روحانیت انجام بدهد، این خیال، خیال صحیحی نیست.» بنابراین با توجه به سخنان امام راحل، امر توسعه بدون مشارکت زنان می‌سر نخواهد بود. زن اگر با دو بال علم و دین و تقوا و فضیلت حرکت کند، می‌تواند تأثیرگذار باشد. امام (ره) چنان منزلتی به زن بخشید که به جرأت می‌توان گفت در هیچ مکتب و انقلابی نظیر ندارد. عالیترین نماد احترام امام (ره) را می‌توان در انتخاب مرحومه خانم دباغ (مرضیه حدیدجی)  به عنوان یکی از سفیران به شوروی سابق، برای رساندن نامه امام (ره) به گورباچف به همراه آیت الله عبدالله جوادی آملی و دکتر محمد جواد لاریجانی بیان کرد. ایشان در سخنانی می‌فرمودند: «قرآن کریم انسان ساز است و زنان نیز انسان ساز، اگر زنان شجاع و انسان ساز از ملت‌ها گرفته شوند، ملت‌ها به انحطاط کشیده می‌شوند.» محدودیتی از ناحیه‌ی امام (ره) درباره‌ی حضور زنان در جامعه مشاهده نمی‌شود، اما ایشان یک معیار مهم برای این امر لحاظ کردند که توجه به آن بسیار مهم و کارساز است. امام (ره) «خانواده محوری» را برای زنان بسیار مهم می‌دانستند؛ آن چنانکه می‌فرمایند: «از دامن زن، مرد به معراج می‌رود.» یعنی؛ زن «خانواده محور» می‌تواند به این درجه برسد. ما در غرب شاهد پیشرفت علمی زنان و حضور فعال در صحنه‌های سیاسی و اجتماعی هر چند به صورت صوری هستیم، اما این مسأله، باعث فروپاشی خانواده‌ها در غرب شده است و این ناشی از بها ندادن به اصالت خانواده است. زن امروز اگر بخواهد تأثیرگذار باشد و حرفی برای گفتن در دنیا داشته باشد، راه و چاره‌ای جز اسلام ندارد.
حال با توجه به اینکه خطرات و آلودگی‌هایی درجامعه به وجود آمده و مهم‌ترین قشری که آسیب خواهند دید، جامعه‌ی زنان هستند، وضعیت زنان جامعه‌ی ما نیاز به آسیب‌شناسی دارد و برنامه ریزی و کارشناسی در امور زنان، تنها از عهده‌ی مردان برنمی آید و لازم است زنان شایسته با تکیه بر خودباوری و حفظ اسلامیت، پا به پای مردان برای رفع مشکلات این قشر از جامعه با جدیت تلاش نمایند. برای رسیدن به این مهم باید زن و مرد تلاش کنیم تا باورهای غلط اجتماعی مبنی بر عدم مشارکت زنان در فعالیت‌ها را از سر راه برداشته و راهکارهای لازم برای رفع این مشکلات و نهادینه کردن مشارکت بانوان در اجتماع اعمال شود.

*مدرس دانشگاه


کد مطلب: 221394

آدرس مطلب :
https://www.kebnanews.ir/note/221394/لزوم-حضور-زنان-کهگیلویه-بویراحمد-فعالیت-های-اجتماعی-سیاسی

کبنانیوز
  https://www.kebnanews.ir

1