تاریخ انتشار
يکشنبه ۱۹ دی ۱۳۹۵ ساعت ۱۱:۳۲
کد مطلب : ۲۲۱۳۷۴

مهمترین ملاک‌های انتخاب شورا و شهردار چیست؟

۵
۰
مطلبی که می خوانید از سری یادداشت های مخاطبین کبنانیوز است و انتشار آن الزاما به معنی تایید تمام یا بخشی از آن نیست. می توانید با ارسال یادداشت خود، این مطلب را تأیید یا نقد کنید.
کبنا ؛سجاد حسینی
باتوجه به نزدیکی انتخابات دوازدهمین دوره ریاست جمهوری وهمزمانی آن با پانزدهمین دوره انتخابات شوراهای اسلامی شهروروستا جنب وجوش وتلاش‌های افراد ولیست‌های منتشرشده ازسوی طیف‌های مختلف در محافل‌های مختلف علی الخصوص درتالارهای گفتگووکانال‌های فضاهای مجازی روزبه روز پررنگ‌تر ازقبل می‌شود.
باتوجه به نقش مهم واساسی شوراهای اسلامی شهر وروستا در تصمیم گیری‌ها ومهم ترازآن انتخاب شهرداری توانمند به موارد مهمی که می‌تواند زمینه شکل گیری شورایی آرمانی را محقق گرداند اشاره خواهدشد.
یکی از مهم‌ترین اهداف ازتشکیل شورای اسلامی شهرو روستا مشارکت مردم در اداره اموربوده، از پایین‌ترین سطح جامعه تابالا‌ترین سطح آن. علاوه براین زمینه بحث وگفت‌و‌گو در سطح محلی وملی برای همه افراد وهمه گروه‌ها بایدفراهم گردد و روابط سالم ومردمی جایگزین روابط شخصی وبروکراسی پیچیده واستبدادی شود. فلسفه تشکیل شورای شهر وروستا هم تفویض امور به مردم است که تمام شهروندان وروستائیان مشارکت اساسی درسرنوشت خودداشته باشند ولی متاسفانه مشاهده می‌شود که بعضا در شوراهای اسلامی شهروروستا قشر عظیم مردمی که باید به مطالبه‌های اساسی آنان پاسخ گو باشند مورد بی‌توجهی اساسی قرارمی گیرند.. در کلام رهبری معظم انقلاب خدمت بی‌منت و خستگی ناپذیر یکی از اصل‌های مهم واساسی منتخبین شورا‌ها است که باید موردتوجه قرارگیرد. شورایی می‌تواندبه عنوان شورای موفق وتاثیرگذار باشد که مشارکت مردمی درامور مربوط به شهرو روستا بروز وظهوراساسی داشته باشد. شورا یکی از ارکان تصمیم گیری کشور مد نظرقرار گرفته، که هم اکنون بعد ازگذشت پنج دوره، شورا‌ها از وظایف وماموریت‌های خودکه مدیریت یکپارچه به عنوان هیات مدیره محلی است بسیارفاصله دارند. شورا‌ها بایدبه عنوان زبان مشترک مثلث مردم، مسئولان ومتخصصان عمل کرده ودرراستای توسعه پایدارودستیابی به مدیریت شهری وروستایی خوب وسالم ارتباط تنگاتنگی بانظام اداری واقتصادی داشته باشند.
یکی ازمهم‌ترین موانع پیشرفت توسعه روستایی و شهری انتخاب شورایی بامولفه قومی گرایی بالاخص درشهرهای کوچک بوده که ضربه مهلکی به پیکره شهروروستا وارد خواهد کرد ازاین جهت که انتخاب فرد شایسته ومتعهد ومتخصص متناسب باچنین جایگاهی به فراموشی سپرده می‌شود و انتخاب چنین افرادی جای خود را به افرادی ناتوان وبعضا ناپخته‌ای داده که شورا را برای مقاصدشخصی خود می‌دانند وبعضا افرادی با وجود داشتن چندین شغل خواهان ورود در این عرصه مهم وتاثیرگذار هستند که مسلما باید وقت خود را وقف خدمت گذاری و پاسخ گویی به مطالبه به حق مردم در هرزمانی دانست. اشخاصی که آمادگی خود جهت ورود در چنین عرصه‌ای را اعلام نموده اندآیا ازقوانین کلی و جذب بودجه شهرداری آگاهی دارند و با مطالعه کافی و وافی اعلام آمادگی می‌کنند یا حضور خود را صرفا محکی می‌دانند که وجهه اجتماعی خود را بالا ببرند؟ آیا تفکری از مسائل گذشته صورت گرفته و توان گره گشایی دارند؟
منتخب شورای اسلامی یعنی چهارسال از زندگی خود را وقف توسعه کردن. منتخب شورای اسلامی یعنی تعهد در برابرارای مردمی.
در این عرصه تاثیرگذار انتخاب افرادی که مدت زمان چهارساله درچنین عرصه‌ای قدم به میدان رقابت می‌گذارند باید توانایی ارتباط تنگاتنگ با بدنه دولتی و مسئولان امر جهت توسعه داشته باشند. تلفیقی از افراد باتجربه وجوانانی که به قانون و همچنین وظایف ودانش علمی مدیریت شهری وروستایی آشنایی بیشتری داشته و نظارت بهتری برشهرداری‌ها ودهیاری‌ها که یکی از مهم‌ترین رسالت شوراهاست داشته باشند. نمایندگان شورایی که توسط مردم انتخاب می‌گردد اساسا به طورغیرمستقیم شهرداررا نیز انتخاب می‌کنند. اکنون که شهرداران توسط شورا‌ها انتخاب می‌شوند مشاهده می‌گردد که بعضا توسط شهردارو براساس تفکر خود مصوبات شورا اجرایی نمی‌گردد. شورایی مقتدراست که دنبال بهانه وفرافکنی نباشدوشهردار را فارغ از مسائل سیاسی انتخاب کنند که از قدرت تعامل وچانه زنی بسیاربالایی در سطح کشورواستان برخوردارباشد. شهرداری که روابط عمومی بسیارایده ال وتوان همفکری با مسئولان ارشد استانی را داشته باشد. فردی که بدون هیچ ترس و واهمه‌ای مقتدرانه ازمطالبه به حق مردم دفاع کند. شهردارمنتخب شورا بایدبه مدیریت شهروند محور باورداشته باشد وشهرداری را با چنین محوری سازماندهی کند. بنابراین بایدبتواند به سهولت بامردم ارتباط برقرارکند و شهر در چارچوب خواسته‌های مردم مدیریت شود.
(ابادانی ایران آرزوی هرایرانی)
والسلام علی من التبع الهدی
نام شما

آدرس ايميل شما

Iran, Islamic Republic of
اول تخصص و بعد در درجه دوم تخصص و بعد از اون تخصص ملاک هست
Iran, Islamic Republic of
گچساران که اصلا معلوم نیست چی به چیه. تا حالا هم که ندیدم ادم سرشناسی ورود کنه
مدرس دانشگاه
Iran, Islamic Republic of
اقای سجاد حسینی با شناختی که از شما دارم خودتان حتما در شهر سیسخت گزینه و کاندیدای شورای شهر بشوید
حتما می توانید موفق شوید
شهروند
Iran, Islamic Republic of
به نظر بنده افرادی که قصد کاندیداتوری در انتخابات شوراها را دارند بایستی دارای رزومه علمی، اجرایی متناسب با اهداف شورا داشته باشند و به نوعی هر کدام متخصص امر در شناخت چالشهای شهر و شهرسازی باشند و به هر شخصی صرف داشتن مدرک مرتبط نیز نمی توان اعتماد داشت و بایستی فرد دارای عملکرد اجرایی با سابقه مناسب فعالیت مرتبط باشد
هر چند در اصل به نظر میاد که شورا یک عنصر اضافی و موجبات سلب آسایش مردم می باشد
شوراهای شهر فعلی بیشتر برای سفارشات غیرقانونی و تغییر کاربری اراضی مشکل دار هست و تاثیری در زندگی مردم عادی ندارد
ثنا
Iran, Islamic Republic of
اگه اینجور بودن عالی بود.ولی حیف که بسیاربا گفته ها فاصله هست..نیک گفتین ولی تابحال ما بخاری ازاین شوراها ندیدیم جز جروبحث
اختلاف 49 میلیونی حقوق این دو نفر

اختلاف 49 میلیونی حقوق این دو نفر

جلسات بررسی حداقل دستمزد کارگران در حالی این روزها برگزار می‌شود که رقم‌ها به نظر می‌آید ...
آیا آمریکا همچنان مدینه فاضله جهانی است؟

آیا آمریکا همچنان مدینه فاضله جهانی است؟

دوره حضور دونالد ترامپ به عنوان رئیس جمهور آمریکا در قدرت، با این کشور کاری کرده که دیگر ...
ترامپ: من رئیس‌جمهورم پای بایدن به کاخ سفید نخواهد رسید / ترس واشنگتن از هواداران مسلح ترامپ

ترامپ: من رئیس‌جمهورم پای بایدن به کاخ سفید نخواهد رسید / ترس واشنگتن از هواداران مسلح ترامپ

 در صورتي که جنگي در منطقه رخ دهد همه توجه‌ها به اين جنگ منعطف خواهد شد و بالطبع توجه ...
1