تاریخ انتشار
يکشنبه ۲۳ فروردين ۱۳۹۴ ساعت ۰۹:۵۷
کد مطلب : ۹۹۳۲۹

درگیری اغذیه فروشی‎‌های گچساران و سکوت مسئولان

۱۶
۰
کبنا ؛

این روزها اغذیه‌ فروشی‌های سیار بدون مجوز در گچساران در سایه سکوت مسئولان قانون و عدالت را دور می‌زنند.


عرضه غذاهای فست‌فودی که امروزه با ماشینی شدن زندگی‌ها بسیاری از مردم را به سمت‌سوی استفاده از این مواد غذایی که خود عامل بروز بسیاری از بیماری‌های جسمی و روحی است، سوق داده که به دلیل تاثیرات مخرب آن در سلامتی شهروندان، گاه موجب غفلت شهروندان و از نظرها دورمانده است.

شیوع بیماری‌های چاقی، انواع سرطان، فشارخون و ...ناشی از استفاده موادغذایی فست فودی است، همان فست‌فودی‌هایی که با داشتن مجوز بهداشتی و عبور از همه فیلترها طبخ می‌شود، حال با این اوصاف در کنار این فست‌فودهای دارای مجوز، افرادی نیز در سطح شهر اقدام به عرضه موادغذایی فست‌فودی نظیر فلافل، سمبوسه،ساندویچ، ذرت مکزیکی و ... در دکه‌ها، وانت‌ها، گاری و هر وسیله‌ای که قابل جابه‌جایی است، کرده‌اند که نه تنها هیچگونه نظارتی به لحاظ بهداشتی نداشته بلکه بدون مجوز و پروانه کسب در حال فعالیت هستند.

آنچه این روزها در گچساران همانند قارچ رویش می‌کند، وجود دوره‌گردهای اغذیه فروش و فست‎فودهای سیار که از طرفی منجر به اشغال پیاده‌روها و ترافیک در سواره‌روها، حجم فزاینده زباله در محیط و عدم توجه به نظافت محیط، برخی نقاط شهر را به محیط‌های نازیبا تبدیل کرده است.

 


 
این فروشنده‌های سیار با کمترین امکانات بهداشتی با ظرفی پر از روغن در تاریکی شب که نه تنها تشخیص محتوای آن بلکه ظاهر آن هم برای خریدار قابل تشخیص نبوده و همچنین ارائه مواد اولیه ساندویچی‌ها از جمله خیارشور، کاهو، گوجه و ... به صورت سلف سرویس در هوای آزاد که بسیار غیربهداشتی بوده تنها توجیه بهداشتی خود را دستکش‌های می‌دانند که از آن برای فروش، دریافت پول و پاک کردن عرق خود استفاده می‌کنند.

با توجه به مشکلاتی که فست‌فودی های دارای مجوز نیز به لحاظ بهداشتی دارند، حال طبخ غذا در آشپزخانه‌هایی که در محیط‌های باز بوده، شاید از نگاه‌های نه چندان عمیق ماموران بهداشتی و مسئولان دور مانده است.

از منظر بهداشتی که به این مسئله بنگریم، اگر ارائه این غذاهای ناسالم در دسترس نباشد، مردم نیز از بسیاری از بیماری‌های قلبی و عروقی، فشارخون وسرطان‌‌ها  در امان خواهند ماند، ولی تصمیم‌گیری در خصوص مصرف این موادغذایی سریع، محل خرید و نحوه استفاده ازآن نیز به خود مردم برمی‌گردد، اما نکته مهمی که در این گزارش به عنوان می‌پردازیم سهل انگاری و غفلت مسئولان در افزایش تعداد این دوره‌گردها و فست‌فودی‎های سیار بدون مجوز بهداشتی و پروانه کسب و یا نداشتن همه مجوزهای لازم است.

البته طی همه گفت‌گوهایی که با مسئولان مرتبط انجام شده با توجه به سه گروه هدفی که در این گزارش در ارتباط با آن‌ها سخن گفته شده یعنی، دست‎فروش‎ها، مسئولان و مردم که مهم‌ترین گروه هدف هستند، به نوعی می‌توان گفت: انجام ندادن اقدامات لازم در این خصوص توسط مسئولان این شهرستان نه تنها سهل‌انگاری نیست بلکه به نوعی بی‌توجهی به سلامت جامعه و ادامه روند ماجرای کشت سبزی با آب‎های آلوده که مدت‌ها سوژه خبری رسانه قرار گرفته، است.

 


 
 لازم به ذکر است که یادآور شویم درجلسه شورای سلامت شهرستان که در تاریخ ۲ بهمن ۹۳ برگزار شد و مقرر شد که جلوی کشت سبزی با آب‌های آلوده ناشی از فاضلاب شهری که سال‌ها در این شهرستان در حال انجام بوده و همچنان مسئولان شهرستان به خاطر ۸ کشاورز که به گفته خودشان شغلی ندارند، نیز مصوبات شورا را عملی نکردند،  نیز در همان جلسه مرتضی سجادپور معاون فرماندار گچساران نیز به عنوان یکی از بندهای مصوبات جلسه، خواستار جمع‌آوری هرچه سریع‌تر دوره‌گردهای بدون مجوز که موجبات سدمعبر هم بوده، شد.

در این راستا عده‎ای نیز غفلت مسئولان بهداشتی و ماموران شهرداری را غنیمت شمرده و به بهانه اشتغال اقدام به ایجاد بساط فروش فست‌فودهایی کرده که علاوه‎ بر نداشتن مجوز و عرضه مواد غذایی که از لحاظ بهداشتی اعتباری نداشته، با آغاز فصل بهار و شروع گرمای هوا که مردم این شهرستان رابه سمت و سوی پارک‌ها می‌کشاند نیز به نوعی با استقبال شهروندان به کار خود ادامه می‎دهند.

نکته دیگری که در این گزارش لازم می‌دانیم به آن اشاره کنیم، اعتراض صنف پزندگان شهرستان و ادعای آن‌ها مبنی بر عدم توجه مسئولان شهری به احقاق حقوق آن‌ها به علت اجازه فعالیت فست‌فودهای سیار بدون پروانه کسب و در مقابل درد و دل دست‎فروشانی که تنها راه مقابله با بیکاریشان  و کسب درآمد آن هم در دنیای امروز را راه‌اندازی این دکه‌های سیار خواندند.

با توجه به اینکه  تامین سلامت جامعه مهم‌ترین اصل در هر اجتماعی بوده و در همه جوامع بشری دولت مسئول تامین، بسترسازی و ایجاد زیرساخت‌های لازم در این خصوص است، حال این خواب زمستانی مسئولان که تاکنون علاوه‎ بر عدم توجه به سلامت مردم، موجبات ایجاد درگیری‌هایی را در بین بعضی از فروشندگان فست‌فودی‌های دارای پروانه کسب و فست‌فودی‎های سیار را فراهم ساخته، جای بسی تعجب و تامل دارد.

هدف نگارنده این گزارش دعوت مسئولان به ساماندهی این دست‌فروشان، احترام به حقوق صنف پزندگان و مهم‌تر از توجه آن‌ها به سلامت شهروندان بوده، باشد که مسئولان شهرستان هر چه سریع‌تر نسبت به ساماندهی این موضوع، احترام به قانون، و جلوگیری از تخلفات و مهم‎تر از آن بررسی وضعیت بیکاری جوانان توانمند این شهرستان را مورد بررسی قرار دهند.

ستار اسدپور رئیس شبکه بهداشت و درمان شهرستان در این خصوص در گفت‌وگو با فارس اظهار کرد: تنها فست فودی سیار دارای مجوز بهداشتی که شرایط لازم را از لحاظ بهداشتی داشته، مینی‎بوس فلافل فروشی است که جنب پارک دوستی دوگنبدان قرار گرفته است و لزوم دیگر مجوزها از نظر اتحادیه‌های صنفی و ... به این شبکه نبوده و مسئولان مرتبط باید تصمیم‌گیری کنند.

وی با اشاره به اینکه از نظر بخشنامه وزارت بهداشت، این خودروها می‌توانند با داشتن شرایط خاصی که مینی‎بوس فوق‎الذکر داراست می‌توانند اقدام به فروش اغذیه کنند، افزود: از نظر شبکه بهداشت و درمان شهرستان دیگر فست فودی‌های و دستفروشان اغذیه فروش که شمار آن‌ها رو به فزونی است بدون مجوز بوده و شهرداری باید در راستای جمع‌آوری آن‎ها اقدام کند.

سیدناصر حسینی رئیس اتاق اصناف گچساران در این خصوص با بیان اینکه فروشندگان اغذیه‌فروشی‎های سیار در گچساران هیچکدام مجوز صنفی و پروانه کسب ندارند، اظهار کرد: باتوجه به اینکه جمع‌آوری دوره گردان اغذیه فروش با شهرداری بوده لذا طی جلسات متعدد خواستار جمع‌آوری آنها توسط سدمعبر شهرداری شدیم که متاسفانه هیچگونه اقدامی نکرده‌اند.

وی با اشاره به برگزاری جلسات متعدد در راستای ساماندهی دستفروشان با حضور مسئولان مرتبط، افزود: طی این جلسات مصوب شد که شهرداری چند نقطه در شهر را جهت ساماندهی دستفروشان آماده کرده تا بتوانند مطابق با قانون مبنی بر اینکه  دستفروشان بدون مجوز می‌توانند به صورت هفته‌ای یک بار به شکل جمع بازار یا شنبه بازار و.. فعالیت کنند.

 رئیس اتاق اصناف گچساران ایجادسد معبر و مسئله ترافیک در پیاده‎رو و سواره‎روها، عدم رعایت نظافت از سوی مشتریان این فست‎فودی‎های سیار و ... را ازدیگر مشکلات وجود این دستفروشان دانست و گفت: اجازه فعالیت به این دوره‌گردها به نوعی اجحاف در حق فروشندگان دارای پروانه کسب بوده و در صورتی که شهرداری به وظایف خود همل نکند، مجبوریم به شورای تامین مراجعه کنیم.

حسینی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه متاسفانه در این شهرستان واسطه‌گرایی در امور نیز امری مشهود است، خاطرنشان کرد: این دست‎فروشان با هماهنگی اعضای شورای شهر اقدام به فعالیت می‌کنند.

فرماندار گچساران در خصوص جمع‌آوری دستفروشان اغذیه فروش در این شهرستان، اظهار کرد: با توجه به اینکه نه تنها در خصوص این مسئله بلکه مسائل متعددی در سطح شهرستان به مسئولان مرتبط تذکراتی دادیم و تنها در مدتی کوتاه پاسخ داده لذا در خصوص این مسئله در صورتی خواهان جمع‌آوری هستم که عدالت رعایت شود.

وی ادامه داد: مسئولان مرتبط در صورت جمع‌آوری باید عدالت را رعایت کرده و قانون را برای همه به یک شکل اجرا کنند.

محمود اسدپور عضو شورای شهر دوگنبدان در خصوص این موضوع در گفت‌و گو با خبرنگار فارس در گچساران با بیان اینکه طی چندمدت اخیر هیچگونه جلسه‌ای در مورد این مسئله برگزار نشده است، اظهار کرد: طی آخرین جلسه بررسی وضعیت دستفروشان مقرر شد که آقای شهردار مکانی را جهت ساماندهی این افراد مشخص کند و پس از آن هم هیچ جلسه‌ای گرفته نشد.

وی با اشاره به مشخص شدن مکانی درمحل بازارکپری دوگنبدان و انجام مقدمات آن توسط شهردار، گفت: پیشنهاد شهردار بر این بود که این دستفروشان به شکلی ساماندهی شوند که به صورت هرچندماه یک بار محل فروش آن‌ها تغییر کند اما متاسفانه دستفروشان چون متوجه عدم مالکیت خود در مکان‌های مشخص شده، شدند استقبال نکرده و بکار خودشان ادامه دادند.

عضو شورای شهر دوگنبدان با بیان اینکه شورای شهر هیچگونه مخالفتی با فعالیت این دستفروشان ندارد، عنوان کرد: ما خواهان بیکاری و بریدن نان جوانان نیستیم و در صورت وجود مشکلات نیز جهت ساماندهی و مشخص کردن مکان برای آن‌ها اقدام می‌کنیم.

جمعی از صنف پزندگان شهرستان از نوع فست‎فودی‎ها به درگیری‌ها و اختلافات صورت گرفته در بین این فروشندگان دوره‌گرد و فست فودی‌های دارانه پروانه کسب ثابت در این شهر اشاره کرده و خواستار پیگیری این موضوع شدند.

در بخشی از این نامه آمده است، که آیا قانون بهداشت تنها برای فروشندگان ثابت است؟ آیا دادن مالیات و ... به مسئولان فقط برای کسانی است که پروانه کسب دارند؟ چرا مسئولان آن هم در دولت تدبیر و امید اینقدر بی‌عدالتی را پیشه خود ساخته‌اند، چرا ما باید مالیات، کرایه مغازه و ... بدهیم و آنگاه دیگران به راحتی بدون هیچگونه مشکلی درآمد کسب کنند، ما هم حقوقی داریم که در صورت نادیده گرفتن و ادامه این روند مجبور خواهیم شد علاوه‎ بر شکایات قانونی به مسئولان بالاتر با بستن مغازه‌هایمان اعتصاب کرده و یا اینکه ما هم اقدام به دستفروشی خواهیم کرد.

------------------------------

گزارش از پریسا خمیسی

----------------------------

 
نام شما

آدرس ايميل شما

جوان امروز
Iran, Islamic Republic of
کو چکارشون داری اگر مهلی دلت نیخو خو نره نخه نون بری نکنید زشته خورزو جونی
شهروند
Iran, Islamic Republic of
از توضیحات آقای سید ناصر حسینی در مورد سد معبر اغذیه فروشان دوره گرد تعجب کردمونا خواسته یاد این ضریال مثل افتادم که دیگ به دیگ میگه روت سیاه . ما از همسایه های تالار رضا ( به مالکیت ریس محترم شورای اصناف) هستیم. مهمانان محترم این تالار تقریبا تمام شبها بلوار منتهی به شهرک هدایت را بسته ومانع تردد اتومبیلها می شوند. البته این علاوه بر سر وصدای گوش خراش و تیراندازیهای ساعت ۲و۳ شب ووووووو می باشد. هیچکس هم جرات اعتراض ندارد و گرنه ......... !!! آخه کسی حق ندارد به کسی که تمام اصناف و کسبه تحت الامرش هستند و به قول ان بنده خدا شهر مال خودش هست: اعتراضی ولو قانونی داشته باشد؟؟ عجبا!!!!
مورد بعدی که باعث تعجب است افادات عضو مبتکر شورا !! جناب آقای اسدپور است که حاضر نیست نان بندگان خدا بریده شود حتی به قیمت جان بندگان خدا! الحق که رای مردم حلالت باشد!!!! برادر جان مشکل بیکاری جوانان با ای مشاغل کاذب ( سامبوسه و فلافل.و.........) حل نمی شود. مشکل بیکاری با حذف رابطه ها در جذب جونان در ادارات و سازمانها و مانع شدن از جذب غیر بومی ها (مثل استانهای همجوار)

راستی مینی بوس اغذیه فروش که خدای ناکرده ! ! نسبتی با دکه دار سابق روبروی بیمارستان شهید رجایی ندارد؟!؟
000000
Iran, Islamic Republic of
چکار کنند. بیکارند. زن وبچه دارند. اگه کار سراغ داری برو و پیشنهاد بده. در شهرستان اهواز و آبادان و بندرها این گونه موارد به وفور دیده می شود. هیچ کس هم برای آنها مانع تراشی نمی کنند اگه می توانستند.کار پیدا می کردنند. بهتر از معتاد بودن هست برو جلوی مواد فروشها که اخیراً شیشه هم می فروشند و جوانها را نابود می کنند و باعث مرگ تدریجی شمار زیادی از جوانان عزیز این کشور می شوند بگیر و تذکر بده. ساندویچ کسی را نمی کشد. یاعلی ایران پاینده باد
من
Iran, Islamic Republic of
فلافل خوشمزه هست
علی
Iran, Islamic Republic of
چشم شهردار روشن
شهروند
Iran, Islamic Republic of
آقای عکاشه ! متاسفم براتون چرا کامنت ها ارسالی را منتشر نمی کنید. لابد اجازه ندارید .!!!!!!! ببخشید.
کلک باز
Iran, Islamic Republic of
خو راست میگه شواری شهر چیکار داره نون کسی رو ببره

این خمیس هم خودشون مغازه ساندویج فروشی دارن رفتن اینو نوشتن

با کبنا نیوز شورشو دیگه داوردی اون از کنارکوهی که صبح تا شب مطلب برای تاج گردون میزنه اینم از خمیس که واسه خودشون که ساندویجی دارند میخوان کار کاسبی یه مشت جوون که پول واسه کرایه مغازه رو ندارن خراب کنند
Europe
اون کسکشی که اینو نوشته بگید گیرتون میاریم
گچسارانی
Iran, Islamic Republic of
بابا خدا خیرتون بده برای جوونا شغل ایجاد نمی کنید لااقل بزارید خودشون نون در بیارند عجب گیری کردیما از یه طرف میگند جوونا خودشون باید شغل تولید کنند از یه طرف دیگه جلوشون میگیرند. برند مواد فروش بشند راضی میشید.
مردم خودشون مختارند نرند بخرند مگر کسی مجبورشون کرده
وحید غ
Europe
همین کارا رو میکنید که اکثرا ترجیج میدن سایت های خبری خارج از استان رو پیگیر باشن ~ این ره که تو میروی به ترکستان است
شهروند
Iran, Islamic Republic of
من ک از نزدیک دیدم چند جوان تحصیل کرده هستند ک هر کدومشون یک خونواده رو تامین میکنن .و در کارشان نکات بهداشتی هم رعایت میشه.و ب نظر من از مغازه داران ک پشت پرده کار میکنند خیلی تمیز ترند.اگر میخواهید کارشان تعطیل شود لااقل شغلی برای انها در نظر بگیرید.
هدایت
United States
خیابان لشکر اهواز (میدان دانشگاه شهید چمران ) بروید آن جا را دیدید چه می گویید ولی انصافاً خوشمزه اند.
گچساران
Iran, Islamic Republic of
اقای ناصر حسینی لطفا پیگیری کنید
سینا
Iran, Islamic Republic of
این روزها که هوا کاملن گرو غباری است و کنار فلکه سرباز از دو سو در دست احداث است و کاملن آن منطقه را خاکی کرده است منهای ترافیک آن میدان یک فلافلی در آن هوای کاملن غیر بهداشتی داره فعالیت میکنه در صورتی که مغازه اش پشت سرشه
خامی
Iran, Islamic Republic of
توی خیابان حلال احمر هم یکیش اپن داره کار میکنه
محمد
Iran, Islamic Republic of
بنده خدا داره نون داره در میاره
تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

هر چه مجلس کوتاه بیایید، دیگران او را به گوشه رینگ برده و مورد ضرباتی قرار می‌دهند. تخریب‌گران ...
اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

باور بر این است که اختلال عاطفی فصلی به دلیل اختلال در ریتم شبانه روزی بدن رخ می دهد....
سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در مصاحبه‌اش اشاره کرد که از 16 میلیون واکسن آنفولانزای ...
1