تاریخ انتشار
دوشنبه ۲۶ آبان ۱۳۹۳ ساعت ۲۳:۱۸
کد مطلب : ۷۳۷۵۴

چرا در کهگیلویه و بویراحمد زنان نادیده گرفته می‌شوند؟

۱
۰
کبنا ؛حسنی خاتم*
زنان بخش مهمی از جمعیت کهگیلویه و بویراحمد را تشکیل می دهند که به طور طبیعی مسائل خاص خودشان را دارند، همانگونه که مردان مسائل ویژه خود را دارند. این مسائل نیازمند ورود جدی متخصصان و کارشناسان جهت بررسی و ارائه راه حل است، اما آیا این اتفاق افتاده است؟

چند وقت پیش برای فعالیت در عرصه زنان استان و کلید زدن حرکات ابتدایی مبتنی بر مطالعات دقیق، راهی ادارات و دفاتری شدیم که طبق کارویژه شان باید در این خصوص اطلاعاتی می داشتند، اما چیزی نیافتیم. پس از آن مسیر دانشکده های علوم اجتماعی و حوزه های علمیه و دفاتر تحقیقاتی را در پیش گرفتیم، باید بگویم باز هم چیزی نیافتیم. سراغ مجلات و سایت های استان را هم گرفتیم، گمان نمی کنم نیازی به تاکید دوباره بر نتیجه نگرفتنمان باشد.
نتایجی که گرفتیم این بود: ۱- هیچ زنی در این استان وجود ندارد. این نتیجه خیلی سریع رد شد، چون خود ما شاهد نقضی بودیم بر این احتمال. ۲- زن در این استان وجود دارد، اما دیده نمی شود. این احتمال به واقعیت نزدیک تر بود. اما چرا این چنین است؟ پاسخ این سوال در گرو بررسی جدی عملکرد نهادهای مسئول همچون استانداری، سازمان بهزیستی، آموزش و پرورش و آموزش عالی و حوزه های علیمه و حتی سمن ها و دیگر ارگان های مربوط است. مسئولین باید به میدان آمده و پاسخگوی عملکرد خود در عرصه حل مسائل زنان استان و ارتقای سطح زندگی و تفکر ایشان باشند.
علامت سوال در کنار عملکرد جدی، علمی و دقیق مسئولین و کارشناسان در خصوص زنان در کنار ورود کاریکاتوری همین افراد به مسائل زنان و محدود کردن این مسائل به حجاب و عفاف و تنها و تنها تاکید بر این مسئله موجبات وارد آمدن ضربات سنگینی به حوزه تفکر در خصوص زنان شده است.
نمی توان از اهمیت انکارناپذیر حجاب و عفاف در حوزه جامعه و زنان چشم پوشی کرد، اما تاکید یک سویه بر این اصل حتی به آسیب دیدن خود این مسئله نیز منجر می شود. در حقیقت باید بتوانیم حجاب و عفاف را در بستر چند سویه اجتماعی، سیاسی، فرهنگی، روانشناسی، اقتصادی آن بررسی کنیم، نه به عنوان مسئله ای منحصر به زنان و یا تنها مسئله ی امروز زنان.
بررسی کمرنگ و غیرجدی مسائل زنان از سوی مسئولین و کارشناسان و افراط در طرح یک سویه مسائل در خصوص زنان، مستعد ایجاد فضایی است که تنها قربانیان آن زنان جامعه خواهند بود. باید گفت به علت مرکزیت و محوریت زنان در حساس ترین سلول جامعه یعنی خانواده، در صورت آسیب دیدن زنان، خانواده و به تبع آن جامعه آسیب جدی می بینند. پس باید به مسائل زنان به صورت جدی نگریست. اما آیا این اتفاق افتاده است؟
در این خصوص می توان رسانه ها را نیز به چالش کشید و از ایشان پرسید شما به چه میزان نسبت به مسائل زنان استان اهتمام داشته و در این خصوص از مسئولین مطالبه کرده اید؟ کدام سایت و یا مجله استان و یا برنامه تلویزیونی تا به حال به این عرصه ورود کرده است؟ کدام کارشناس حوزه زنان را در عرصه رسانه به کار گرفته و به پیگیری مسائل زنان مشغول شده اید؟ سکوت مرگبار رسانه های استان در خصوص مسائل زنان نکته ای است که نمی توان از آن چشم پوشید.
در حقیقت ما در فضایی زندگی می کنیم که عصب های حسی همه مسئولین و رسانه ها و کارشناسان نسبت به زنان و مسائل ایشان بی حس شده و کارایی خاصی ندارد. پس باید قدم اول را در جهت حساس کردن مسئولین استان برداشت!این حرکت تازه شروع شده است.
*ایل بانو

*مطلبی که می خوانید از سری یادداشت های مخاطبین کبنا نیوز است و انتشار آن الزاما به معنی تایید تمام یا بخشی از آن نیست. می توانید با ارسال یادداشت خود، این مطلب را تأیید یا نقد کنید.
نام شما

آدرس ايميل شما

رها
Iran, Islamic Republic of
لایککککککککککککککککک
اصلاح‌طلبان در سه راهی انتخاب

اصلاح‌طلبان در سه راهی انتخاب

حزب ندای ایرانیان هم یک طیف نواصلاح‌طلب محسوب می‌شود خواهان حضور در رقابت‌های انتخاباتی ...
جنجال فحاشي به عربستانی‌ها

جنجال فحاشي به عربستانی‌ها

ناراحتیم؛ از بازی ناجوانمردانه‌ای که پشت پرده صورت گرفته، عصبانی هم می‌شویم، ولی آیا ...
دیپ‌ فیک «ایران من» همایون شجریان و هنرنمایی جمعی از قهرمانان ایران زمین

دیپ‌ فیک «ایران من» همایون شجریان و هنرنمایی جمعی از قهرمانان ایران زمین

جعل عمیق تصاویر و فیلم‌های موجود را بر روی تصاویر یا فیلم‌های منبع قرار می‌دهد و از یک ...
1