کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

مطلب قدیمی؛ جز تبلیغات چیزی از تاجگردون ندیدیم

28 آبان 1393 ساعت 7:05


بهنام عکاشه

dr-rahmani

در بخش اول از گفت و گوی کبنانیوز با رحمانی‌اصل دبیر حزب موتلفه گچساران و باشت به مسائل تاریخی انتخاباتی پرداختیم.(باشت تا همیشه مدیون سیدقدرت خواهد بود).

در این بخش که آخرین بخش این مصاحبه خواهد بود به وضعیت فعلی گچساران و باشت می پردازیم. ازحوصله دکتر رحمانی اصل سپاسگزاریم؛

کبنانیوز؛ آقای تاجگردون توانست دقیقا نسبت آرای حاج بهرام را در سال ۱۳۷۸ تکرار نماید. نظرتان چیست؟

دکتر رحمانی اصل: طبیعی است که ایشان با چهار نفر از یک طیف رقابت می کرد و نتیجه باید همین می شد. جمعی از مردم هم وقتی می دیدند از یک جریان در میدان هستند و کنار نمی آیند بیشتر مردم دنبال این هستند که ببینند چه کسی پیروز میدان است. خیلی آرا در هفته آخر با رایزنی رقم می خورد و این عدد خیلی طبیعی بود.

کبنانیوز؛ سال آینده چه اتفاقاتی رخ می دهد؟

دکتر رحمانی اصل: زود است که پیش بینی کنیم و نشست های ما حول محور وحدت است. در ادبیات سیاسی از روی که نماینده قبول می شود رقم می خورد و خیلی از کارهایش هم در راستای انتخابات بعدی رقم می خورد. البته امیدوارم این گونه نباشد. اما به صورت علنی صحیح نیست و مقام معظم رهبری هم تاکید دارند بر عدم تبلیغات زودهنگام.

کبنانیوز؛ ولی نشست های شما در جامعه این گونه برداشت می شد. قبول دارید مقداری زود بود.

دکتر رحمانی اصل: ببینید شما نمی توانید این را بگوئید. به هر حال وحدت در کلام امام و رهبری بوده و هست.

کبنانیوز؛ به هر حال نمی توانید بگوئید این نشست ها سیاسی نبود.

دکتر رحمانی اصل: ببینید ما یک تشکیلات سیاسی اجتماعی و فرهنگی هستیم. سالگرد شهدای موتلفه فرهنگی است. سیاسی نیست. سیاسی آن است که کاندیدا مشخص کنیم و به دنبالش حرکت کنیم.

کبنانیوز؛ جلسات شما عنوان فرهنگی داشته ولی محتوای سیاسی داشته است.

دکتر رحمانی اصل: این نشست ها زمینه ای برای زمینه چینی برای آینده است که تکثر کاندیدا نداشته باشیم.

کبنانیوز؛ آیا توافق روی شخص خاصی می شود؟

دکتر رحمانی اصل: قطعا این اتفاق می افتد. بالاخره اگر شعار وحدت را قبول داشته باشیم و مصلحت ایجاب کند حتما این اتفاق می افتد.

هر پدیده سیاسی نیاز به ملزوماتی دارد. لوازم وحدت در طیف شما قابل لمس نیست. به هر حال جریاناتی که در نشست اول اتفاق افتاد...

اینها عادی است. مثلا برادری می گفت سخنران این باشد بهتر است. این طبیعی است. اینها اختلافات سیاسی نیستند و نمی توان روی آن مانور داد.

کبنانیوز؛ آیا موحد کاندیدای نهائی شماست؟

دکتر رحمانی اصل: ما اصلا روی گزینه ها حرف نمی زنیم. ممکن است صد نفر کاندیدا شوند. عده ای از نخبگان ما می آیند و معیارها را مشخص می کنند و بر روی فردی نفوذدار و دارای کف رای توافق می کنند.

کبنانیوز؛ افرادی از لایه های پائین اصولگرایان وجود دارد که می گویند اگر فلانی باشد به تاجگردون رای می دهم.

دکتر رحمانی اصل: خیر اصلا چنین چیزی نداریم. ممکن است در سطح خیلی پائین کسی چنین اظهارنظری کند. حداقل من از افراد شاخص نشنیدم. همه تکیه کلام شان بر روی محدت است.

کبنانیوز؛ آیا ممکن است سیدقدرت یا جعفری کاندیدا شوند؟

دکتر رحمانی اصل: ممکن است. همه می توانند ثبت نام کنند.

کبنانیوز؛ چه موقع کاندیدای نهائی مشخص می شود؟

دکتر رحمانی اصل: منطقی اش این است که شش ماه قبل از انتخابات است. نماینده هم دارد کار مردم را انجام می دهد و منصفانه نیست. تنور انتخابات خود به خود داغ می شود.

کبنانیوز؛ موضوع ترک ها و آقای فولادی بسیار مهم است.

دکتر رحمانی اصل: دوستان ترک هم می آیند. ایشان ندا داده اند که من هم تابع وحدت هستم.

کبنانیوز؛ رسما اعلام کرده است؟

دکتر رحمانی اصل: حداقل به من اینطور گفته است.

کبنانیوز؛ مثلا اگر از یک لرزبان حمایت کنید ایشان به شما می پیوندند؟

دکتر رحمانی اصل: اتفاقا در دیداری که قبل از عید آقای فولادی با من داشت، ایشان ازشما(عکاشه) بسیار گلایه مند بودند که برای او لفظ کاندیدای قشقائی را به کار برده اید. می گفت بگوئید کاندیدای گچسارانی. نگوئید ترک یا لر یا بختیاری. من در باشت و لیشتر هم رای خوبی داشتم.من نمی خواستم در قومیت رای بیاورم.

کبنانیوز؛ شما ممکن است فردی را انتخاب کنید که لرزبان باشد. این وسط تکلیف بدنه قشقائی ها چه می شود؟

دکتر رحمانی اصل: اصلا بحث قشقائی و ترک و لر نیست. ما ممکن است کاندیدای مان ترک باشد. ممکن هم هست لر باشد. اصلا قومیت در تصمیمات ما تاثیر ندارد. توی ذهن ما اصلا چنین چیزی نیست.

کبنانیوز؛ قبول دارید که ترک ها تاثیرگذار در تصمیم شما هستند.

دکتر رحمانی اصل: به هر حال ترک ها مجموعه ای قدرتمند هستند که باید حساب و کتابی داشته باشند. به هر حال ما می گوئیم که اگر کاندیدای غیر ترک انتخاب شد رای ترک را که جذب کردیم بالاخره هوای آنها را هم داشته باشیم و نباید زیر دست و پای اکثریت قومی له شوند. این مسائل نبوده است.

این در شورای شهر اول مقداری دامن زده شد. زمانی که آقای باقری شهردار باشت در زمان موحد شد کسی در باشت اصلا مسئله قومیت را مطرح نکرد. آقای ایاز آقائی هم همین طور. یا در بدنه شرکت نفت هم همین طور بود.

به امید خدا در دوره های اخیر مسئله قومیت نمود کمتری داشته است.

کبنانیوز؛ از نظر سیاسی تحلیل کنیم. اینکه کاندیدای ترک در صحنه باشد به نفع شما هست؟

دکتر رحمانی اصل:نمی شود یک ترک را بگوئیم بیاید، از اول هم بدانیم رای نمی آورد و با یک دید پشت پرده ای یک ترک را به میدان بیاوریم و و تحریک کنیم و بعد خودمان رای بیاوریم.

نه ما چنین چیزی را در اصولگرایان قبول می کنیم نه اصلاح طلبان باید چنین چیزی را قبول کنند. این اصلا در مرام ما نیست. این نارو زدن است.

اگر واقعا بدانیم رای می آورد که مورد حمایت ما هم هست.اما اینکه بگوئیم یک ترک در صحنه باشد تا ما رای بیاوریم نه اخلاقی هست نه سیاسی و دنبال این هم نیستیم.

کبنانیوز؛ آقایان جعفری، سیدقدرت و فولادی به نتیجه این نشست ها پایبند هستند؟ آیا رسما اعلام کرده اند؟

دکتر رحمانی اصل: هر سه نفر گفتند این وحدت را قبول داریم یعنی در راه وحدت سنگ اندازی نمی کنند.

کبنانیوز؛ لابی آقای باهنر به آقای تاجگردون را در چه راستائی تحلیل می کنید؟

دکتر رحمانی اصل: این اسمش لابی نیست. دوستان سیاسی ما هم ایراداتی می گیرند به این. بالاخره آقای تاجگردون در اوایل شکل گیری مجلس هر نماینده برای اینکه از قافله عقب نماند تصمیم گرفت در فراکسیونی باشد. آقای تاجگردون هم در فراکسیون رهروان ولایت ثبت نام کرد. بر حسب اتفاق آقای باهنر هم در این گروه بود.

حالا آقای باهنر و آقای تاجگردون در خودشان دیدند که کاندیدای نایب رئیسی شوند. هر دو امتیاز مساوی آوردند. بالاخره آقای باهنر سابقه بیشتری داشتند و احتمال رای آوری در صحن را هم داشتند. به همین خاطر در نهایت آقای تاجگردون کناره کشیدند.

کبنانیوز؛ چقدر احتمال می دهید ریاست کمیسیون بودجه معلول اتفاقاتی باشد که در انتخاب هیئت رئیسه مجلس افتاد؟

دکتر رحمانی اصل: نه خیر. آرای کمیسیون مخفی است. رقیبش هم آقای باهنر نبود. معلوم هم نیست کی به کی رای داده باشد. به نظر من هیچ عیب و نقصی بر آقای باهنر وارد نیست.

کبنانیوز؛ آوانس آقای تاجگردون به آقای باهنر می تواند در سرنوشت انتخابات آینده هم تاثیرگذار باشد؟

دکتر رحمانی اصل: ایشان بر اساس تخصص رای آورده است و تشخیص اعضای کمیسیون بوده است و مادام العمر هم نیست. ممکن است سال آینده هم نباشد.

کبنانیوز؛ آقای حشمت احمدزاده در افکار عمومی به عنوان کاندیدای شما مطرح شد.

دکتر رحمانی اصل: نه. خدمت تان عرض کنم در جلسات ما مبنا بر وحدت است. ممکن است در بیرون این جلسات و در رسانه ها کسانی مطرح شوند. مثل شوخی کبنانیوز در نوروز امسال که کاندیدائی برای ما مطرح کرده بودید.

کبنانیوز؛ جریان نامه نگاری های شما و آقای رحیمی فرماندار گچساران چه بوده است؟

دکتر رحمانی اصل: ایشان نامه ای به ما نوشتند که برای مسائل امنیتی ما را در جریان نشست های تان قرار بدهید.

ما هم نامه ای دادیم و گفتیم در این مواردی که نشست برگزار شد نیازی به مجوز نبوده است. معاون سیاسی استاندار هم در مسائلی که در یاسوج پیش آمد گفتند نشست ها در فضای بسته نیازی به مجوز ندارند.

کبنانیوز؛ ارزیابی تان ازعملکرد استاندار چیست؟

دکتر رحمانی اصل: کار مثبتی برای عمران آبادی گچساران ندیده ایم در طول یک سال اخیر. از نظر سیاسی فقط می توانم بگویم مجموعه اصولگرایان فعلا تنش سیاسی با استاندار نداریم، فعلا.

بالاخره ما انتظار داریم پروژه های فرهنگی و عمرانی ببنیم. بالاخره یک سال از دولت و دو سال و نیم از نمایندگی می گذرد.

فقط روی زیرگذر مانور دادند که مربوط به نماینده قبلی، استاندار قبلی، شهردار قبلی، مدیرعامل نفت قبلی، شورای قبلی بوده است. حالا اینکه کسی آخر کار، از بودجه دولت بیاورد در جائی بگذارد و بخواهد به اسم خودش مصادره کند این بی انصافی است.

نمی شود طرحی مال افراد و مدیران قبلی باشد ولی کسی بیاید افتتاح و برداشت را به نام خود کند. کسی نباید روی دستاورد دیگران مانور دهد.

کبنانیوز؛ عملکرد آقای تاجگردون را چگونه ارزیابی می کنید؟

دکتر رحمانی اصل: به لحاظ کارهای عمرانی و رفع بیکاری و استخدام جوانان کاری انجام نگرفته است. تنها چیزی که از آقای تاجگردون دیدیم، جز چند عزل و نصب هیچ نبود. به جز تبلیغات رسانه ای. آقای عکاشه! شما به عنوان سردبیر یکی از پرمخاطب ترین سایت های استان اگر تحولات و تغییراتی در سطح شهرستان مشاهده کرده اید بگوئید تا من هم بدانم و مخاطبین تان هم بدانند. هیچ طرح استخدامی در گچساران وجود نداشت؟

در زمان آقای حسینی نزدیک به ۷۰۰-۸۰۰ نفر فقط در نفت جذب شدند. حالا چه شد و چگونه شد من کاری به اینها ندارم. مهم این است که ۷۰۰ خانواده نان بر روی سفره اش رفت. ۷۰۰ جوان قدرت ازدواج پیدا کرد. جلوی ۷۰۰ کار خلاف گرفته شد. حالا ممکن است از یک قومیت بیشتر رفته باشند سر کار و یا از یک جریان فکری کمتر. مهم نفس عمل است.

ولی ما جز تبلیغات رسانه ای چیزی ندیدیم. همین افطاری ها که پدیده ای نوظهور در گچساران و باشت است، اگر در زمان ما اصولگرایان پیاده می شد چه سوالاتی مطرح می شد؟

روی مکان تالار چه می گفتند؟ روی بودجه آن چه حرف و حدیث ها پیش می آمد؟ روی دعوت از ادارات چه می گفتند؟ روی اجبار نیروهای ادارات چه حرف ها که نمی زدند؟

به هر حال در پروژه ها اداره راه هر سال مثلا چند کیلومتر از اتوبان ها را دوبانده می کند. و این در زمان موحد بوده است. در زمان حاج بهرام بوده است. در این دوره هم هست. ولی اینکه نماینده کار شاقی کرده باشد این گونه نیست. هیچ عملکردی از ایشان نمی بینیم.

ایشان می توانست نمادی را در کارنامه اش ثبت کند. مثل سیدقدرت که شهرستان شدن باشت یا مدیرکل های بومی را به مرکز فرستاد آقای تاجگردون می تواند بگوید نمادش چیست؟ حالا باید بیاید و بگوید در آینده که از قدرتش چه استفاده ای کرده است؟

کبنانیوز؛ به نظر می رسد بر خلاف نظر شما آقای تاجگردون در ادارات چندان هم قلع و قمع نکرد.

دکتر رحمانی اصل: مثال بزنید؟

کبنانیوز؛ در دانشگاه آزاد هیچ تغییری نمی بینیم. در نفت همچنین. در شهرداری همین طور. در پیام نور و خیلی ادارات دیگر. و این اتفاقا باعث بیشتر انتقادات طیف اصلاح طلب به ایشان است.

دکتر رحمانی اصل: اول اینکه من این را ایراد نمی بینم که در سیستم مدیریت ها دخالت شود چون دوستان خود ما در دوره های گذشته دخالت کردند. ما به دوستان همدیگر هم رحم نمی کردیم. من پیشنهاد می دهم در علم دخالت نشور بهتر است و دانشگاه ها باید از سیاست دور باشند و در ادرات تخصصی مثل نفت باید بگذاریم مدیران کارشان را بکنند و زیاد به آنها امر و نهی نکنیم.

بچه های گچساران و باشت هم در دیگر شهرستان های استان و هم در دیگر استان های دیگر پست می گرفتند ولی این همه تبلیغات و پوستر و بنر و بیلبورد از جیب این مردم نمی زدند.

من چند مثال می زنم. شما با دوره فعلی مقایسه کنید. حاج بهرام تاجگردون و مرحوم بلادی اولین و دومین مدیران کل گچسارانی آموزش پرورش بودند. ببینید روی معاونت های ادرات ما چه تبلیغاتی راه انداختیم. زمان حاج بهرام اینطور بود؟

یا همین معاونت های ادارات کل را مثال می زنم. اله کس راهی معاونت آموزشی آقای لباف زاده بود. اصلا کی فهمید ایشان معاون مدیرکل است. شاید هنوز هم کسی نداند. ایشان همه کاره آموزش پرورش استان بود. این خبرها نبود.

حاج غلامعباس رحیمی رئیس بنیاد مسکن کهگیلویه و رئیس آموزش پرورش دهدشت، صدراله مرزبان رئیس آموزش پرورش دهدشت، ذوالفقار صابری مدیرکل سیاسی استاندار، حاج حسن اسدپور شهردار دهدشت و معاون دانشگاه علوم پزشکی استان، راهام عبدی پور و سیدقدرت حسینی فرماندار ممسنی و خیلی های دیگر که حالا حضور ذهن ندارم یا نشناسم.

اینها در بوق و کرنا نمی شد. تا همین چنند سال قبل آقای یداله مرادی، جعفر گرجی، اردلان زینل زاده، سیداکبر علیزاده، ایاز آقائی، سیدمحمود موسوی و دیگران همین دو سال پیش مدیر کل بودند در این استان ولی ما چه زود فراموش می کنیم. برای ایناه یک روزنامه نزد که مدیر شده اند. یک بیلبورد در گچساران برای شان راست نشد. وضعیت امروز ما خیلی خوب نیست. مردم را به چیزهای کوچک قانع می کنیم.

کبنانیوز؛ به عنوان آخرین سوال بنویسید چه نظری درباره مدیران فعلی گچساران دارید؟

دکتر رحمانی اصل: نیروهای اصولگرا استقلال داشتند. چه در زمان آقای سیقدرت حسینی چه در زمان مرحوم نبی زاده و جعفری. خیلی در کار مدیران دخالت نمی شد. به هر حال هر کس ضعف هائی دارد ولی توانمندی آقایان بر هیچ کس پوشیده نیست. آقای زینل زاده بگوید یک بار آقای جعفری در کارش دخالت کرده است. یا در زمان مدیرکلی اش آقای حسینی امرو نهیی کرده باشد.

اصلا این چیزای که در دوره فعلی رسم شده نبود و مطمئن باشید خطراتش متوجه مردم و آینده این شهر و جوانانش است.

مدیران ما باید بدانند این مسندها ماندنی نیست. خون ها ریخته شده برای اینکه ماها مدیر شویم. رجائی ها داده ایم. ارزش جایگاه ها را پائین نیاورید. اجازه ندهید برای کوچک ترین تصمیمات تان از بیرون تعیین تکلیف شود.

آقای اله کرم پور و یداله مرادی اصلا از دفتر نماینده تکلیف نمی گرفتند. آقای قاضی فر هم همین طور. اصلا جنین چیزهائی باب نبود. امروز می گویند از دفتر تماس رفته اند که دو واحد از فلانی بگیرید و به فلان کس بدهید. اینها بدعت های خطرناکی است در سیستم اداری ما. سیداکبر علیزاده هیچ گاه حلقه به گوش نماینده نبود. تا جائی که سیدقدرت گفت این فرماندار من نیست.

شعار امسال که مفام معظم رهبری آن را در نظر گرفته است هم اقتصادی است و هم فرهنگی با تاکید مدیریت جهادی. مدیریت جهادی را در دهه شصت تجربه کرده ایم.

من به فرماندار و دیگران توصیه می کنم بازگشتی به مدیریت دهه شصت داشته باشد. کاری بی منت و تلاشی بی وقفه، جلوگیری از یخت و پاش های بی مورد. در آن نوع مدیریت جهادی مدیریتی نبود که در پایان وقت اداری در شهر مانور قدرت دهد و با پول بیت المال بنزین بدهد.

من مدیرانی سراغ دارم که با ماشین های اداری در مراسمات در روستاها و در شهر چنان می روند و لذا در آینده شاید ایتنها را عنوان کنیم. امیدوارم شهرستان گچساران با مدیریت فرماندار محترم پیشگام در این مدیریت جهادی باشد.


کد مطلب: 58463

آدرس مطلب :
https://www.kebnanews.ir/news/58463/مطلب-قدیمی-جز-تبلیغات-چیزی-تاجگردون-ندیدیم

کبنانیوز
  https://www.kebnanews.ir

1