تاریخ انتشار
يکشنبه ۲۷ اسفند ۱۴۰۲ ساعت ۰۸:۱۵
کد مطلب : ۴۷۳۸۷۳

خدمت سربازی 14 ماه شد

۰
خدمت سربازی 14 ماه شد
کبنا ؛
هادی طحان نظیف روز گذشته آخرین نشست خبری خود را در سال 1402 برگزار کرد. سالی که با انتخابات مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان رهبری، سالی پرکار برای شورای نگهبان بود و برای همین هم اولین خبری که سخنگو داد در مورد تایید صحت انتخابات در 52 حوزه از 208 حزوه انتخاباتی بود که در مجموع کار انتخابات در 11 استان را به پایان رساند. سخنگو در ادامه به سرنوشت 9 طرح و لایحه مصوب مجلس در شورای نگهبان اشاره کرد که برخی تایید و برخی رد شده اند، معروف‌ترین تاییدها به مصوبه کاهش خدمت سربازی ارتباط داشت و معروف‌ترین رد شده نیز طرح معروف شفافیت بود.
وی همچنین بسیاری از فیلم‌ها و عکس‌های ادعایی در مورد تخلف در انتخابات را رد کرد و گفت: تا اسناد معتبر به ما نرسد نمی‌توان گفت تخلفی بوده است. سخنگوی شورای نگهبان همچنین در مورد دلایل عدم احراز صلاحیت حسن روحانی هم گفت که در دو نامه این دلایل به وی اعلام شده است. نکات مهم این نشست خبری را در ادامه می‌خوانید.
*سخنگوی شورای نگهبان از تایید لایحه سامان‌دهی و نظارت بر تجارت مرزی (کولبری و ملوانی) و ایجاد اشتغال پایدار مرزنشینان در شورای نگهبان خبر داد.
*دکتر طحان ‌نظیف در خصوص طرح سامان‌دهی کارکنان دستگاه‌های موضوع ماده (۲۹) قانون برنامه پنج‌ساله ششم گفت: هم ما در شورای نگهبان هم  هیئت عالی نظارت مجمع ایرادات و ابهاماتی داشتیم که با اصلاحات صورت گرفته، ایرادات شورای نگهبان از جهت شرعی و قانون اساسی رفع شد ولی ایرادات هیئت عالی نظارت از جهت سیاست‌های کلی به قوت خود باقی است.
* انتخابات ۱۱ اسفند در کمال سلامت برگزار شده و در انتخابات با مشکل خاصی مواجه نبودیم البته گزارش‌هایی را دریافت کردیم که در حال بررسی این گزارش‌ها هستیم. برخی از گزارش‌ها ممکن است مستندات کافی نداشته و امکان پیگیری هم نداشته باشد. برخی از گزارش‌های تخلف مستندات کافی دارد که برای آن‌ها تیم بازرسی ارسال شد تا از نزدیک و به‌صورت میدانی بررسی بیشتری داشته باشند یا در برخی از حوزه‌ها اختلاف آرای نفر اول و دوم اختلاف نزدیکی است لذا می‌توان گفت که بازرسان اعزامی بازشماری کردند.
* درباره برخی تخلفات که ادعا می‌شود با کدملی انجام شده است: کدملی افراد با مدرک مثبته در حضور افراد احراز هویت می‌شود تا الان گزارش مستندی در این خصوص به شورا ارسال نشده اگرچه در رسانه‌ها بعضا این موارد مطرح می‌شود ولی اگر موردی باشد بررسی و پیگیری می‌کنیم.
* تکلیف لایحه بودجه چه می‌شود؟: بخشی از ایرادات شورا و هیئت عالی نظارت بر حسن اجرای سیاست‌های کلی به بودجه کل کشور برطرف شد و بخشی هم با اصرار مجلس به مجمع تشخیص مصلحت نظام ارجاع شد و جلسه مجمع برگزار شد و تصور می‌کنم که به‌زودی بخش اول لایحه بودجه ۱۴۰۳ (احکام و تبصره‌ها) را می‌توانیم نهایی بدانیم و ان‌شاءا... تا پایان سال مراحل ابلاغ در دولت طی شود. بخش جداول هم باید تا پایان اردیبهشت ماه نهایی شود.
کاهش مدت سربازی
* حکم کاهش مدت سربازی با اصلاحات صورت گرفته و با رعایت ماده ۴ قانون خدمت وظیفه عمومی و در چارچوب تدابیر ستادکل نیروهای مسلح خلاف موازین شرع و قانون اساسی شناخته نشد.
*درباره طرح ادعاهایی از سوی برخی از جمله تعدادی از نمایندگان مجلس درباره وقوع تخلفات انتخاباتی: فرایند انتخابات فرایندی است که در آن برد و باخت وجود دارد و طبیعتاً مباحثی در این زمینه مطرح می‌شود؛ بر اساس فرایند قانونی، مجری انتخابات وزارت کشور است و بررسی صحت انتخابات بر عهده شورای نگهبان است. اقدامات لازم برای بررسی صحت انتخابات در حال انجام است. بر اساس اصلاحیه قانون ۵ مدرک جهت رای دادن به رسمیت شناخته شده است که در کنار شناسنامه مدارکی از جمله کارت ملی، کارت نظام وظیفه، گواهی‌نامه و گذرنامه مورد تایید است که این مدارک باید در شعب اخذ رای با فرد رای دهنده تطبیق داده شود. اگر در این زمینه تخلفی وجود داشته باشد بررسی می‌شود.
* درباره طرح شفافیت مهم‌ترین ایراد شورای نگهبان این است که در این طرح استثنائاتی ذکر شده بود. ما ساز و کاری را که برای تشخیص این استثنائات پیش‌بینی شده بود مورد ایراد قرار دادیم.
* در پاسخ به این که آیا نماینده‌ای که ادعایی کرده است در یکی از حوزه‌های انتخابیه بدون اطلاع افراد از کد ملی آن‌ها برای رای دادن استفاده شده است، سند و مدرکی درباره ادعای خود به شورای نگهبان ارائه کرده است؟ تاکید کرد: خیر. چیزی برای ما ارسال نشده است. با یک عکس یا فیلم که معلوم نیست کی و کجاست، نمی‌توان انتخابات را در حوزه‌ها زیر سوال برد.
عضو حقوقدان شورای نگهبان در پاسخ به پرسشی درباره آخرین مراحل بررسی لایحه عفاف و حجاب اظهار کرد: آخرین مصوبه‌ای که از مجلس دریافت کردیم این لایحه بوده که در نوبت رسیدگی است.
طحان نظیف در پاسخ به پرسش خراسان درباره میزان مشارکت در انتخابات ۱۱ اسفند و این که آیا قرار است شورای نگهبان در این زمینه آسیب شناسی انجام دهد؟ عنوان کرد: در این دوره تلاش خود را انجام دادیم تا فرایند انتخابات روان‌تر و با تسهیل بیشتری برای مردم انجام شود و برای ادوار آینده نیز باید فکر کنیم و برای تسهیل شرایط برای مردم اقداماتی را انجام دهیم. از قبل از انتخابات عده‌ای بر طبل دلسردی و ناامیدی و سیاه‌نمایی می‌کوبیدند و علنی می‌گفتند که انتخابات اثرگذار نیست اما شاهد بودیم که مردم آمدند و حضور موثری داشتند. امیدوارم کسانی که مردم را از صندوق رای دل‌سرد می‌کردند به این نکته توجه کنند که هر تغییر از صندوق رای انجام می‌شود.
وی در پاسخ به پرسشی درباره انتشار اسنادی درباره فرزند رئیس مجلس در ایام بررسی صلاحیت‌ها و این که آیا شورای نگهبان مانند اقدامی که در خصوص آقای علی لاریجانی انجام داد، این موضوع را بررسی کرد؟ تاکید کرد: هر انتخابات شرایط خود را دارد و تاکنون نیز هیچ ‌کس به صرف وضعیت خانواده رد صلاحیت نشده است.
سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به پرسشی درباره نامه‌های مکرر روحانی و عدم پاسخ به او درباره دلایل عدم احراز صلاحیت گفت: اعلام کردیم که اولویت با کسانی است که اعتراض کردند و پس از فارغ شدن از برگزاری انتخابات، نامه ایشان پاسخ داده شد. بر اساس اطلاعی که از فقهای شورای نگهبان کسب کردم تاکنون طی دو نامه رسمی شامل مستندات قانونی عدم احراز صلاحیت و دیگری دلایل عدم احراز صلاحیت به ایشان اعلام شده است.
طحان نظیف ادامه داد: به جز این موارد، به صورت شفاهی نیز در دو مورد یکی نماینده ایشان در آن مقطع در شورای نگهبان حاضر شد و در مقطع دیگر نیز یکی از اعضای شورای نگهبان بصورت تلفنی با ایشان صحبت کردند و مراتب را به اطلاع ایشان رساندند و به نظر می‌رسد با اقداماتی که انجام شده است فراتر و بیشتر از چیزی که در قانون پیش‌بینی شده، نسبت به ایشان اقدامات انجام شده است.



 
نام شما

آدرس ايميل شما

تیشه به ریشه پول ملی

تیشه به ریشه پول ملی

اخیرا یکی از نمایندگان مجلس از لایحه‌‌‌ای موسوم به «حجاب و عفاف» رونمایی کرده است که ...
مترویی که عموما خراب است! / آیا زاکانی بی‌خیال امور شهر تهران شده است

مترویی که عموما خراب است! / آیا زاکانی بی‌خیال امور شهر تهران شده است

«شهرداری دیگر مماشات نکند و منابعی که در اختیارشان گذاشتیم را هرچه سریع‌تر برای رفع نقص ...
۳ واکنش شفقت‌برانگیز  به انتخابات

۳ واکنش شفقت‌برانگیز  به انتخابات

اکنون که یکی از عجیب‌ترین انتخابات‌های بعد از انقلاب تمام شد، انتظار آن بود که تحلیل‌ها ...
1