تاریخ انتشار
دوشنبه ۲۱ اسفند ۱۴۰۲ ساعت ۰۹:۰۳
کد مطلب : ۴۷۳۶۶۶

موافقت مجلس با لایحه افزایش تعطیلات هفتگی

۰
موافقت مجلس با لایحه افزایش تعطیلات هفتگی
کبنا ؛
نمایندگان مجلس شورای اسلامی با لایحه کاهش ساعت کاری کارکنان و افزایش تعطیلات پایان هفته به دو روز موافقت کردند.
رسیدگی به لایحه اصلاح ماده 87قانون مدیریت خدمات کشوری در دستورکار نمایندگان در جلسه دیروز مجلس شورای اسلامی قرار داشت. براساس این لایحه، ساعت کار کارکنان در هفته به 40ساعت کاهش و تعطیلات پایان هفته به دو روز افزایش می‌یابد. نمایندگان در این جلسه پس از استماع نظرات موافقان و مخالفان و بررسی‌های لازم، با کلیات این لایحه موافقت کردند.
موافقان و مخالفان کاهش ساعت کاری ادارات چه گفتند؟
رسیدگی به کلیات لایحه اصلاح ماده ۸۷ قانون مدیریت خدمات کشوری در دستور کار جلسه صحن مجلس شورای اسلامی قرار داشت که پس از بیان اظهارات موافقان و مخالفان این لایحه و همچنین اظهارات نماینده دولت و نماینده کمیسیون اجتماعی مجلس، کلیات این لایحه به تصویب رسید.
در جلسه روز یکشنبه ۲۰ اسفند ۱۴۰۲ صحن مجلس مجلس شورای اسلامی نمایندگان مجلس با تصویب کلیات لایحه اصلاح ماده ۸۷ قانون مدیریت خدمات کشوری موافقت کردند. در این لایحه آمده است که «ساعات کار کارمندان دستگاه‌های اجرایی ۴۰ ساعت در هفته است و تلفیق و تنظیم ساعات کار ادارات به پیشنهاد سازمان اداری و استخدامی کشور و تصویب هیبت وزیران تعیین می‌شود.»
حسینعلی حاجی دلیگانی، نماینده شاهین‌شهر، در مخالفت با تصویب کلیات این لایحه گفت: «اولویت امروز کشور کم کردن ساعت کار ادارات نیست و به جای این نوع طرح‌ها اول باید روی مسائل اساسی جامعه وقت بگذاریم. امروز اولویت وضعیت ارز است که از یک طرف قیمتش بالا می‌رود و از طرف دیگر نیز ارزپاشی در کشور صورت می‌گیرد؛ چه معنا دارد که بگوییم فردی مجانی به فلان کشور برود؟ این نوع رفتارها به ضرر مردم و جامعه ایران است. یعنی چه که ۵۰۰ یورو یا دلار به ۱۰۰۰ دلار یا یورو افزایش باید؟ اگر ارز اضافی وجود دارد به دارو تخصیص یابد. در این شرایط آیا اولویت امروز این است که ساعت کاری را اولویت قرار دهیم؟ کشورهای دنیا که پیشرفت داشتند با تلاش و کار شبانه‌روزی و طاقت‌فرسا به این پیشرفت رسیدند نه با کم‌کاری و بی‌حالی. همه حرف و تلاش ما باید بر کار بیشتر باشد نه کاهش کار.»
از سوی دیگر، کاظم دلخوش، نماینده صومعه‌سرا، در موافقت با تصویب کلیات لایحه کاهش ساعت کاری با تأکید بر اینکه کاهش ساعت کار ادارات از ۴۴ ساعت به ۴۰ ساعت موجب افرایش بهره‌وری کار می‌شود و اینگونه نیست که استدلال کنیم که هر چه ساعت کار بیشتر باشد، بیشتر می‌توانیم اثرگذار باشیم، گفت: «باید تلاش کنیم که سیستم مدیریت را طوری مدیریت کنیم که کار مفید در کشور افزایش یابد. در تمام دنیا امروز فقط ایران و جیبوتی هستند که در هفته یک روز تعطیلی دارند.»
عباس گودرزی، نماینده مردم بروجرد در مجلس، نیز طی سخنانی به‌عنوان موافق تصویب کلیات لایحه اصلاح ماده ۸۷ قانون مدیریت خدمات کشوری تأکید کرد: «اولاً مفهوم تعطیلی به‌معنای بیکار بودن نیست و در اسلام چیزی به نام تعطیلی با ترجمه بیکاری نداریم، بلکه ما اموری را در زندگی داریم که در طول هفته فرصت پرداختن به آن وجود ندارد و هر انسان نیازمند فرصتی است تا به دیگر امور خود بپردازد. پیامبر اکرم(ص) زندگی را به چهار بخش معیشت، پرداختن به دیگران، عبادت و پرداختن به‌خود تقسیم کردند. تفریح بخشی از نیاز انسان است و در موضوع صله رحم، تقویت بنیان خانواده و تفریحات سالم باید دو روز را برنامه‌ریزی داشته باشیم.»
در ادامه جلسه رسیدگی به کلیات لایحه اصلاح ماده ۸۷ قانون مدیریت خدمات کشوری در صحن مجلس مهدی یزدان‌پناه، معاون حقوقی، مجلس و امور استان‌های سازمان اداری و استخدامی با اعلام موافقت دولت با تصویب این لایحه گفت: «لایحه دولت ۵ ویژگی مشخص و بسیار مترقی دارد و براساس سیاست‌های کلی نظام اداری درخصوص ارزش‌های اسلامی و ارج نهادن به سرمایه‌های انسانی تقدیم مجلس شده‌ است. این لایحه مبتنی بر کار کارشناسی است که توسط مرکز پژوهش‌های مجلس و دیگر مراکز پژوهشی انجام شده است و «تنظیم ساعت کار در کلیه دستگاه‌های اجرایی کشور با رفع تبعیض» و «اصلاح ساعات کاری» از ویژگی‌های آن است.»
پس از استماع اظهارات موافقان و مخالفان و همچنین نماینده دولت و کمیسیون اجتماعی درباره کلیات لایحه اصلاح ماده ۸۷ قانون مدیریت خدمات کشوری در صحن مجلس شورای اسلامی، نمایندگان مجلس با ۱۴۶رای موافق از مجموع ۲۰۰ رأی ماخوذه با تصویب کلیات این لایحه موافقت کردند.
نام شما

آدرس ايميل شما

مترویی که عموما خراب است! / آیا زاکانی بی‌خیال امور شهر تهران شده است

مترویی که عموما خراب است! / آیا زاکانی بی‌خیال امور شهر تهران شده است

«شهرداری دیگر مماشات نکند و منابعی که در اختیارشان گذاشتیم را هرچه سریع‌تر برای رفع نقص ...
۳ واکنش شفقت‌برانگیز  به انتخابات

۳ واکنش شفقت‌برانگیز  به انتخابات

اکنون که یکی از عجیب‌ترین انتخابات‌های بعد از انقلاب تمام شد، انتظار آن بود که تحلیل‌ها ...
صف‌کشی پسا انتخاباتي

صف‌کشی پسا انتخاباتي

انتخابات اسفند 1402 چه تغيير و تحولاتي را در بطن عرصه سياسي كشور ايجاد كرده است؟ تبعات ...
1