تاریخ انتشار
جمعه ۶ بهمن ۱۴۰۲ ساعت ۱۳:۴۰
کد مطلب : ۴۷۱۸۲۰
قصاب یاسوجی: مرکز کهگیلویه و بویراحمد میدان دام ندارد و مجبوریم از استان‌ها همجوار گوسفند تهیه کنیم

چرایی گرانی گوشت قرمز در کهگیلویه و بویراحمد / چرا قصابان یاسوج به اقلید می‌روند؟

۸
۱
چرایی گرانی گوشت قرمز در کهگیلویه و بویراحمد / چرا قصابان یاسوج به اقلید می‌روند؟
کبنا ؛ میدان فروش دام زنده مرکز استان کهگیلویه و بویراحمد در سال ۹۷ جنب زندان مرکزی یاسوج و نزدیک پلیس راه یاسوج - اصفهان افتتاح شد اما دیری نپایید که این میدان تعطیل شد و اکنون برخی کارشناسان یکی از دلایل اصلی و پشت پرده‌های افزایش قیمت گوشت قرمز در استان را نبود و تعطیلی این میدان می‌دانند.
به گزارش کبنا، گوشـت قرمز از مهمترین منابع تأمین پروتئین محسوب می‌شود که در غذای ایرانیان از اهمیت فوق‌العاده‌ای برخوردار است. کهگیلویه و بویراحمد با توجه به بافت عشیره‌ای و ایلیاتی که دارد مردم آن تمایل زیادی به استفاده از گوشت قرمز نشان می‌دهند.
میدان فروش دام کهگیلویه و بویراحمد در سال ۹۷ برای ساماندهی و متمرکز کردن فعالیت دامداران در مکانی مشخص برای خرید و فروش دام سبک و سنگین جنب زندان مرکزی یاسوج و نزدیک پلیس راه یاسوج - اصفهان با مساحت ۶ هزار مترمربع افتتاح شد.
این میدان با هدف، قطع شدن دست واسطه‌ها و دلالان، جلوگیری از خروج دام از استان، کمک به تولید گوشت قرمز این استان و حمایت از دامداران و عشایر استان راه‌اندازی شد.
ظرفیت میدان عرضه دام زنده شهر یاسوج یک هزار و ۲۰۰ رأس دام سبک و ۲۰۰ رأس دام سنگین است و امکان افزایش ظرفیت آن نیز تا حدود ۲ برابر نیز وجود داشت.
بخت یار نبود و دیری نپایید که این میدان تعطیل شد و اکنون در این میدان دامی عرضه و فروخته نمی‌شود.
دام زنده در یاسوج پیدا نمی‌شود
یکی از قصابی‌ها در یاسوج گفت: یاسوج به عنوان مرکز کهگیلویه و بویراحمد میدان دام ندارد و مجبوریم از استان‌ها همجوار گوسفند تهیه کنیم.
محمدی ابراز کرد: مشکل اصلی این است که دام زنده در یاسوج وجود ندارد و هر روز حدود ۱۵ میلیون ریال کرایه می‌دهیم تا از استان همجوار همچون فارس گوشت بیاوریم و برای نمونه گوشتی که از اقلید فارس می‌آوریم هنوز مقرون به صرفه‌تر است.

وی ادامه داد: نبود میدان عرضه دام زنده بر افزایش قیمت گوشت در استان تأثیر‌گذار است چنانچه این میدان در استان راه‌اندازی شود، گوشت ارزان‌تر به دست مردم می‌رسد.
یکی دیگر از قصابان شهر یاسوج، گفت: دام زنده استان کهگیلویه و بویراحمد به راحتی از استان خارج می‌شود و ما مجبوریم آن را از استان‌های دیگر با قیمت بالا تهیه کنیم.
نظری همچنین با اشاره به کیفیت کشتارگاه یاسوج، گفت: کیفیت گوشت این کشتارگاه مناسب نیست و گوشت گوسفند را همراه مو می‌فرستند. ماشین حمل‌شان حتی قلاب ندارد و افتضاح است. حتی آب روی گوشت میریزند که در این باره آب به بافت گوشت نفوذ می‌کند و ماندگاری آن کم می‌شود.
یکی دیگر از قصابان نیز گفت: دام زنده را خودمان تأمین و در کشتارگاه یاسوج ذبح می‌شود ولی متأسفانه خیلی از قصابی‌ها گوشت از اقلید می‌آورند.
اسماعیلی عنوان کرد: از روزی که بخش خصوصی فعال شده از سهامی عام به خاص تبدیل شده ما هیچ سودی در قصابی ندیده‌ایم.

بیشتر بدانید| قصاب یاسوج می‌گوید: قیمت گوشت گوسفندی (2بهمن‌ماه 1402)  465 و گوشت کره و بره هم 550 و گوساله 465 است. ما دام زنده را خودمان تأمین می‌کنیم و در کشتارگاه یاسوج ذبح می‌کنیم. بعضی از قصاب یاسوج هم به دلیل اینکه کشتارگاه‌های یاسوج چربی و دنبه و... حیوان را برای خودشان بر می‌ دارند، به شهر اقلید مهاجرت می‌کنند و این شاید یکی از دلایل گرانی گوشت قرمز باشد. از زمانی که کشتارگاه‌ها به بخش خصوصی واگذار شده و از سهامی عام به سهامی خاص تبدیل شده این مشکلات به‌وجود آمده و دیگر سودی نداریم. این در حالی است که قصابان عوارض کشتارگاه‌ها را هم پرداخت می‌کنند، اما باز رعایت نمی‌کنند. در این خصوص پیگیرهای مکرر کردیم و جواب نداد.

بر اساس تصمیم ستاد تنظیم بازار استان کهگیلویه و بویراحمد، قیمت گوشت گوسفند (میش) هر کیلوگرم ۳۵۰ هزار تومان، بزغاله ۴۱۰، بره و گوساله ۴۳۵، بز ۳۴۰ و قیمت کله پاچه پاک شده آماده طبخ نیز ۳۳۰ هزار تومان نرخ‌گذاری شده است.
نائب رئیس اتحادیه قصابان یاسوج گفت: چنانچه میدان دام در استان ما فعال شود، قیمت دام هم ثابت می‌ماند، یکی از علت‌های گرانی گوشت فعال نبودن میدان دام است و کوچ دام از سردسیر به گرمسیر است. اکنون باید دام را از منطقه دریلا و مناطق گرمسیری بیاورند، دلیل افزایش قیمت‌ها هم همین است. تا یکی دو ماه آینده وضعیت بهتر می‌شود.
علی صالحی افزود: موضوع دیگر قیمت خرید دام است، وقتی قیمت خرید دام زنده در استان همجوار بیشتر است، دامدار دام خود را بار می‌کند و به استان دیگر برای فروش می‌برد، همین باعث می‌شود که کمبود داشته باشیم.
وی ابراز کرد: قیمت دام در استان‌های همجوار بیشتر و دامدار هم استانی ترجیح می‌دهد دام‌اش را به استان‌های همجوار حمل کند تا سود بیشتری کند.
نائب رئیس اتحادیه قصابان یاسوج گفت: وقتی دام از استان خارج شود و قصاب مجبور است که از استان‌های همجوار گوشت با قیمت بیشتر خریداری کند.
صالحی بیان کرد: برخی قصابی‌ها در کهگیلویه و بویراحمد دام از اقلید فارس وارد کنند و منع قانونی هم ندارد.
نیمی از میزان گوشت تولیدی استان، از استان خارج می‌شود
معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد گفت: میدان دام زنده یاسوج دارد اما مشکل ملکی دارد و نیمه فعال است و قرار است فعال شود.
علی بهنام‌پور افزود: میدان عرضه دام یاسوج فعالیت خرید و فروش را انجام نمی‌دهد، اما شهر دهدشت میدان دام زنده دارد و فعال است.

وی ابراز کرد: چنانچه کسی می‌خواهد در این زمینه سرمایه‌گذاری کند می‌تواند مراجعه کند و مجوز بگیرد.
معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد عنوان کرد: چنانچه میدان دام یاسوج راه‌اندازی شود، قیمت شفاف‌تر و اصالت دام مشخص می‌شود. ارزان‌ترین گوشت گوشت قرمز در استان ما است.
بهنام‌پور بیان کرد: اکنون دام ما مولد است اما هشت هزار و ۵۰۰ دام سبک و سنگین در سیستم پروار‌بندی در استان موجود است. دام استان ما بیشتر به شیراز و اصفهان می‌رود.
وی ادامه داد: تعداد واحد‌های دامی در کهگیلویه و بویراحمد را افزون بر ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار واحد دامی دانست و افزود: میزان تولید گوشت قرمز در استان نیز سالانه ۱۸ هزار تن است که نیمی از آن به خارج از استان می‌رود.
ایرنا در پایان این گزارش نوشت، هم اینک ۶۰ در صد از گوشت استان کهگیلویه و بویراحمد در مناطق عشایری تولید می‌شود. بر اساس اعلام سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد تولید گوشت قرمز در کهگیلویه و بویراحمد بیش از نیاز این استان است. بخشی از گوشت مرغ مورد نیاز این استان از دیگر استان‌ها تأمین می‌شود. کهگیلویه و بویراحمد دارای ۲ میلیون واحد دامی است و در عین حال شهروندان از گرانی گوشت قرمز گله‌مند هستند.
نام شما

آدرس ايميل شما

Iran, Islamic Republic of
مملکت بی صاحب
Romania
دولت رئیسی همه چی رو نابود کرده
Iran, Islamic Republic of
در بین راه هم چایی دبش لزنید بالا
محمدی
Iran, Islamic Republic of
واردات دام زنده را افزایش دهید تاقیمت گوشت کاهش پیداکنند،و مردم هم توان خریدن دام زنده برای پرورش و پرواری را داشته باشند
Romania
استان باید تقسیم بشود علتش تمام ارتش های دنیا جمع بشود قانون اساسی اجرایی نمی شود قسمتی آن به اصفهان و قسمتی به شیراز قسمتی آن به خوزستان هرمزگان تبدیل شود تا رشد کند در غیر این صورت در روی یک پاشنه می چرخد
کیاراد
Iran, Islamic Republic of
از بس قصاب ها ی یاسوج بد حساب هستن
Iran, Islamic Republic of
باسلام وعرض ادب واحترام من خودم یاسوج زندگی میکنم راست میگویند میدان دام نداریم قصاب هم راهی ندارد بیچاره باید اداره اصناف یا ارگانهای مربوطه فکر چاره ای برای این عزیزان ورفاه حال مردم شریف بکنند باتشکر وسپاس
عشایرفارس
United States
امروز خشکسالی بزرگترین عامل نابودی دام است از طرفی وقتی درآمد با هزینه اندازه نباشه میل به ادامه انجام نمیشه وقتی همه چی گران بیاییم با مسکن دام ارزان کنیم مردم میفروشن تولید نمیکنن تا درآمد قانونی نشه همینطور خواهد بود بخدا الان هم سود دلال قصاب می‌بره شما درشهر آیا یک ملک دیدید بگن مال دامدار هست این شغل به
افزایش تنش میان پیونگ‌یانگ و سئول؛ قوای نظامی کدام کشور قوی‌تر است؟

افزایش تنش میان پیونگ‌یانگ و سئول؛ قوای نظامی کدام کشور قوی‌تر است؟

به گفته موسسه مطالعات استراتژیک یک اندیشکده دفاعی مستقر در لندن، کره شمالی در آغاز سال ...
مصوبه عجیب نمایندگان مجلس

مصوبه عجیب نمایندگان مجلس

 محمد حسین فرهنگی نماینده مجلس گفت: مجلس به حکم بسیار عجیبی در جریان رسیدگی به بودجه ...
دعای پدرها ردخور ندارد

دعای پدرها ردخور ندارد

با اینکه تصور می‌کنیم مادر جایگاه بالاتری نسبت به پدر دارد اما بسیاری از ما از جایگاه ...
1