تاریخ انتشار
پنجشنبه ۷ دی ۱۴۰۲ ساعت ۱۲:۳۴
کد مطلب : ۴۷۰۸۴۷
بازدید مشاوران و مدیر حوزه طرح‌های شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل استان کهگیلویه و بویراحمد از جاده پاتاوه - دهدشت؛

فیلم| پاسخ به برخی ابهامات در خصوص جاده پاتاوه - دهدشت / آقایی: این جاده استاندارد و همه موارد ایمنی رعایت شده است / عرض جاده کم نیست / توضیحات مدیر شرکت ساخت در خصوص نقطه حادثه‌خیز گندی‌خوری / دلیل عدم رضایت پلیس‌راه

۲۱
۱
فیلم| پاسخ به برخی ابهامات در خصوص جاده پاتاوه - دهدشت / آقایی: این جاده استاندارد و همه موارد ایمنی رعایت شده است / عرض جاده کم نیست / توضیحات مدیر شرکت ساخت در خصوص نقطه حادثه‌خیز گندی‌خوری / دلیل عدم رضایت پلیس‌راه
کبنا ؛صمصام آقایی، مدیر حوزه طرح‌های شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل استان کهگیلویه و بویراحمد با حضور در جاده پاتاوه - دهدشت به برخی از ابهامات در خصوص این محور اصلی توضیحاتی ارائه داد.
   
صحبت‌های مدیر حوزه طرح‌های شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل استان کهگیلویه و بویراحمد در خصوص جاده پاتاوه - دهدشت

به گزارش کبنا، صبح امروز (پنجشنبه 7 دی‌ماه 1402) صمصام آقایی، مدیر حوزه طرح‌های شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل استان کهگیلویه و بویراحمد، با همراهی تعدادی از مشاوران این شرکت از جاده پاتاوه - دهدشت بازدید کردند.
صمصام آقایی، مدیر حوزه طرح‌های شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل استان کهگیلویه و بویراحمد، نیز در این بازدید با بیان اینکه تابلوهای محدودیت سرعت در محور پاتاوه - دهدشت داریم، اظهار کرد: با توجه به اینکه جاده پاتاوه - دهدشت یک راه اصلی است، طبق قوانین موجود سرعت در راه اصلی حداکثر 80 کیلومتر در ساعت می‌باشد و در بعضی از نقاط جاده پاتاوه - دهدشت سرعت تا 60 کیلومتر در ساعت نیز تعیین شده است
وی بر ضرورت رعایت اصول رانندگی و توجه به تابلوهای راهنمایی و رانندگی از سوی رانندگان در این جاده ضرورت دارد، گفت: جاده پاتاوه - دهدشت به مرور زمان تکمیل شد و برای دسترسی مردم محلی زیر بارترافیک رفت، اما افتتاح رسمی نشده بود و در حال حاضر این جاده هیچ مشکلی برای تردد ندارد و از ایمنی کافی برخوردار است.
مدیر حوزه طرح‌های شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل استان کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به توضیحات پلیس راه در خصوص عرض جاده پاتاوه و دهدشت، تاکید کرد: پلیس راه گفته بود که عرض این جاده کم است، اما بنده به عنوان مقام مسئول می‌گویم که در هیچ نقطه‌ای از جاده عرض کم نداریم و در طول این 136 کیلومتر عرض جاده 10 متر و 40 سانتی‌متر و قانون رعایت شده است.
آقایی تاکید کرد: پلیس راه به عدم تابلوهای راهنمایی و رانندگی و گاردریل اعتراض داشت که بنده می‌گویم در طول 136 کیلومتر جاده پاتاوه - دهدشت گاردریل‌های مورد نیاز طبق ضوابط و قوانین نصب و اجرا شده است و هیچ نقطه بدون گاردریل نداریم.

وی گفت: تمام استانداردهای لازم راهسازی در این پروژه انجام گرفته و جاده کاملاً استاندارد است. اما در نقاط ابتدا و انتها که دو تقاطع غیرهمسطح وجود دارد، یک سری ایمن‌سازی انجام گرفته و به ایمن‌سازی بیشتری نیاز دارد. معارضاتی وجود داشت که در راستای رفع آن اقدامات لازم انجام گرفته است.
وی در ادامه به تشریح این جاده پرداخت و گفت: جاده پاتاوه - دهدشت به‌طول 136 کیلومتر در سال 73 بعد از سفر مقام معظم رهبری به استان عملیات اجرایی آن شروع و در چند قطعه تعریف که عملیات اجرایی قطعات مختلف آن به مرور زمان آغاز شد.
این مسئول تاکید کرد: این پروژه در سال‌های گذشته برای بهره‌برداری و استفاده مردم محلی راه‌اندازی شد اما افتتاح رسمی نشده بود. از سال‌های قبل چون‌که در قطعه سوم این پروژه تونل‌هایی وجود داشت که اجرا نشده بود، اما باقی قسمت‌ها از گندخوری، سرچنار تا لوداب که در قالب قطعه اول و دوم می‌باشد به مرور زمان تکمیل و جاده صرفاً برای عبور محلی و مردمی که در این مناطق سکونت داشتند به زیر بار ترافیک رفت.
وی با بیان اینکه قطعه سوم 64 کیلومتر طول دارد، گفت: قطعه چهارم جاده پاتاوه - دهدشت ۱۸ کیلومتر طول دارد و با اتمام عملیات اجرایی آن و وجود تقاضای محلی نیز زیر بار ترافیک رفت و عبور و مرور مردم در آن آزاد شد.
وی یادآور شد: تابستان گذشته با تکمیل تونل شماره ۴ و قسمت‌های باقی مانده پروژه پاتاوه - دهدشت، این جاده به طور کامل با دست رئیس جمهور افتتاح شد و به زیربار رفت.
 مدیر حوزه طرح‌های شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل استان کهگیلویه و بویراحمد در ادامه اضافه کرد: در قطعه اول جاده پاتاوه - دهدشت، منطقه گندی‌خوری که یکی از مناطق حادثه‌خیز این جاده بود، عملیات اصلاح آن از سال‌های گذشته شروع شده اما به علت معارضاتی که وجود داشت، علی‌رغم آمادگی پیمانکار برای انجام کار که تا حدودی حق هم با مردم بود این کار نیمه تمام ماند. قسمتی از این تقاطع که «رمپ و لوپ» دارد. مسیری که پاتاوه به سمت سمیرم و اصفهان است، قسمتی از اراضی مردم که محل کشت و زرع آن‌ها بود با استعلامی که طبق قانون انجام دادیم، منابع طبیعی آن را جزء اراضی ملی محسوب کرده که طبق قانون نمی‌توانیم هزینه آن اراضی را پرداخت کنیم. به همین دلیل چالشی به وجود آمده که میان مردم و قانون باید یکی را انتخاب می‌کردیم و ما قانون را انتخاب کردیم. اما تلاش کردیم که مردم نیز به حقوق خود برسند.
آقایی در ادامه با اشاره به اخباری در رسانه‌ها مبنی بر ارزش افزوده طرح، گفت: قوانینی در این خصوص وجود داشت و ما مردم را راهنمایی کردیم که از طرف مراجع قانونی و قضایی به دنبال حق و حقوق خودشان باشند. مدتی این موضوع را دنبال کردیم و تعدادی از مالکین مراجعه کردند و مدارکی مبنی بر زراعی بودن اراضی را برای ما آوردند.
مدیر حوزه طرح‌های شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل استان کهگیلویه و بویراحمد در ادامه توضیح داد: کمیسون ماده ۵۴ در خصوص رفع تداخلات اراضی و موانع تولید است. در قالب این کمیسون با هماهنگی استانداری و دادگستری منابع طبیعی بازنگری در اراضی مردم انجام داد. و بخشی از این زمین‌ها طبق نظر این کمیسون زراعی تشخیص داده شد و در حال پرداخت مطالبات مردم هستیم. امیدواری زیادی وجود دارد که پیمانکار سریع عملیات اجرایی را شروع کند.
وی افزود: مبلغ و قرارداد پیمانکار قبلی به اتمام رسیده و مجدد مناقصه برگزار کردیم، طی هفته آینده پیمانکار جدید اجرای عملیات تکمیلی تقاطع گندی‌خوری نیز مشخص خواهد شد. و بعد از مشخص شدن پیمانکار با توجه به اینکه معارضات نیز حل شده عملیات اجرایی منطقه گندی خوری که گلوگاهی و بسیار مهم است شروع می‌شود. اما تا آن موقع که عملیات شروع شود. باتوجه به جلسات شورای ترافیک و کمیسون ایمنی و با نظر راهداری و پلیس راه به خاطر ایمنی هرچه بیشتر محدوده تقاطع گندی‌خوری را ساماندهی و ایمنی‌سازی کنیم|، قرار است توسط راهدارای روشنایی معابر بیشتر شود که در حال انجام است.
آقایی در ادامه گفت: اگر همکاران ما در پلیس راه و راهداری اعلام کنند که جایی نیاز به تابلوی بیشتری دارد، تابلو‌ها را نیز با همکاری پلیس‌راه افزایش می‌دهیم. تمام محور را که نگاه کنید، تابلوهای هشدار دهنده و تابلوهای اخباری و اطلاعاتی نصب شده‌اند. 
وی تاکید کرد: برای آگاهی بیشتر عابرین و ایمنی آنها تابلوهای لازم را تامین می‌کنیم. در حال حاضر ایمنی وجود دارد. اما برای ایمنی بیشتر، دور برگردان، روشنایی، چراغ چشمک زن، تابلو علائم و علائم راهنمایی و رانندگی را افزایش می‌دهیم. دستگاه‌های اجرایی تمام تلاش خود را کردند اما کمبود اعتباراتی وجود داشت اما پیمانکار معطل اعتبارات نماند و با هزینه‌های شخصی کار‌ افزایش ایمنی جاده را انجام داد و تنها موانع قانونی وجود داشت که با همکاری استانداری، دادستان و منابع طبیعی برطرف شد.
وی به حرف و حدیث‌های در خصوص عرض کم جاده اشاره کرد و گفت: باید هدف راه را بشناسیم تا بعد بتوانیم قضاوت کنیم. راه پاتاوه و دهدشت یک راه اصلی است که قسمتی از محور شهرضا- بهبهان است و ترافیک این منطقه به وسیله این راه اصلی کم می‌شود.
آقایی خاطرنشان کرد: راه اصلی هم عرض و هم حریم آن مشخص است. حریم آن ۴۵ متر و عرض آن ۱۰ متر و ۴۰ سانتی‌متر است. شیب حداکثری آن ۸ درصد و سرعت خودرو در آن هم ۸۰ کیلومتر در ساعت است. اینها الزامات راه اصلی است که رعایت شده است. در سراسر ایران نیز به همین شکل است و آزادراه و بزرگراه نیز عرض‌های متفاوتی دارند. و در تمام محور پاتاوه - دهدشت عرض جاده کم نیست بلکه بر اساس قوانین و ضوابط طراحی شده است.
مدیر حوزه طرح‌های شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل استان کهگیلویه و بویراحمد در صحبت‌های پایانی خود، گفت: تمام شیب‌های ۱۳۶ کیلومتر جاده پاتاوه - دهدشت زیر ۸درصد است که طبق ضوابط راه اصلی می‌باشد. ۷.۵درصد داریم اما هشت درصد نداریم و همه زیر هشت درصد هستند. تونل‌ها بزرگراه و آزادراه نیز شیب‌های مختلفی دارند.
آقایی با بیان اینکه جاده پاتاوه - دهدشت استاندارد است، گفت: تابلو‌های علائم همه طبق استاندار نصب شدند اما ادارات ذی نقش مانند اداره راهداری و پلیس راهنمایی و رانندگی اگر اعلام کنند در جایی به صورت موضعی نیاز به تابلوی بیشتر هست آن را نصب خواهیم کرد با وجود اینکه تمام تابلو‌های مورد نیاز نصب شده‌اند.
وی تاکید کرد: دلیل عدم رضایت پلیس‌راه ایمنی‌سازی با علائم راهنمایی و رانندگی بیشتر و با نور و با اجرای چراغ‌های چشمک‌زن و ساماندهی بیشتر نقاط ابتدا و انتها است.
علیرضا ضرغا‌م‌پور مشاور برآیند (مشاور قطعه اول و دوم) جاده پاتاوه - دهدشت نیز با بیان اینکه من بومی استان کهگیلویه و بویراحمد هستم، اظهار کرد: علاوه بر اینکه بومی منطقه هستم، تعهد مهندسی داریم و دلسوزانه وظایف‌مان را انجام دادیم.
وی افزود: جاده پاتاوه - دهدشت یکی از جاده‌های فرعی بود که الان به یکی از محورهای اصلی درجه یک تبدیل شده است.
این مشاور با بیان اینکه حداکثر سرعت در این جاده 80 کیلومتر در ساعت است، گفت: یک سری اتفاقاتی که در این جاده می‌افتد به عدم رعایت اصول رانندگی است و اگر قوانین و اصول رانندگی رعایت شود، کمتر شاهد اتفاق تلخ در این جاده می‌شویم. وقتی با سرعتی بیش از مجاز حرکت می‌‌کنند، قطعاً مشکل به‌وجود می‌آید.
وی افزود: تا توانسته‌ایم نقاط حادثه‌خیز را اصلاح کردیم و نقاط حادثه خیز آنچنانی دیگر نداریم. باند سبقت داریم و باند اضافه و عرض اضافه کار کردیم. قوس‌های جاده را اصلاح کردیم.
این مشاور با بیان اینکه دولت در این محور پای کار بوده و تلاش کرده است، بیان کرد: اگر باند دوم این جاده تکمیل شود، قطعاً شرایط جاده پاتاوه - دهدشت بهتر می‌شود.
نام شما

آدرس ايميل شما

f
Iran, Islamic Republic of
طبق. آیین نامه کشور سرعت. طرح ۹۵ در روز شب ۸۵
سبقت۱۰۰در روز بین روستاه‍ا وشهرها۷۵km
ز
Iran, Islamic Republic of
سرعت طرح وقوس افقی وقآیم این جاده بد طراحی شده پیچ U شکل بایدحذف شود
Iran, Islamic Republic of
سلام...اولا همین مشاور داخل همین جاده /اینجوری صحبت کرده دوما...یعنی مردم هیچ‌ نمیدونن چ خبره اینجوری حرف میزنین
سوما لازم نبود صمصام آقایی یا بقیه بیان همه چی معلومه
سیسخت
Iran, Islamic Republic of
اگرعرض این جاده خیلی جاها بیشتربودوپیچهای خطرناک که کم هم نیستندبه رانندگان زاویه دید بهتری میدادشاهداین حجم انتقادات نبودیم...سه دهه طول وتفصیلش دادیدوالان دیگه عذری نداریدوبایدهرکی دخیل ودست اندرکاربوده محاکمه وبازخواست بشه وجریمه سنگین...
نقی
Iran, Islamic Republic of
بابا این حرف‌ ها برای خودتان خوبه اصلا اداره راه وشهرسازی مدیرکل داره که مشاوره داشته باشه/ روشنائی تونل ها ،خط کشی جاده،نصب نیوجرسی، گارد ریل،علائم راهنمایی ورانندگی. . . اینها را جاده بین المللییتان ( پاتاوه به دهدشت) بعد از ۲۸ سال کم دارد خدای باید خجالت کشید.
United States
همچنان یک جاده فرعی و حادثه خیز هست!!!!و یک قتلگاه،امکانپذیر هست یک اتوبوس و یک تریلی درتونلها کنار هم عبور کنند؟؟؟؟؟؟
کریدور شمال به جنوب ،خخخخخخخ
محمد ولایی
Iran, Islamic Republic of
برادر محترم؟؟؟؟ رسانه هم کارشناسی وهم از میدان وهم از رانند گان وحتی مردم روستا ها نقایص این جاده را بیان کرده اند نه شما که فقط تا رودخانه وسه راهی رسیدی:::::: عیانه مثلا از قلعه گل تااااااااااااااا دم چنار پشت سر ماشین سنگین باید دنده یک خود رو حرکت کند:::: تابلوها که بماند شانه جاده ••••••••••
علی
Iran, Islamic Republic of
جاده غیر کارشناسی نتیجه اش همینه، مسیر قبلی وکارشناسی شده زمان قبل از انقلاب ، به اندازه یک هزارم این جاده هزینه نداشت،سد مارون وابریز به علت همین جاده حذف شد.اگر اون سد احداث میشد اکنون یک نفر در کهگیلویه بزرگ بیکار نبود، اون افرادی که تصمیم این جاده را گرفتن ، یک کلام علم عمران وراهسازی و....نداشتن.
خسارت محض.
Iran, Islamic Republic of
آقای آقابی همش تقصیر سرعت وراننده نیست ۳الی۴مرتبه لطف بدون اغماض دراین از یاسوج تادهدشت رانندگی بکن تاحالتیت بشه چه خبر
فاطمی نیا
Iran, Islamic Republic of
آقای مهندسِ مشاور واقعا متاسفم براتون ،کدام درجه ی یک ؟! مرد حسابی دقیقا هنوز هم حد اقل ۳۰ درصد این جاده ناقص است و به یک جاده ی روستایی بیشتر شباهت دارد تا درجه ی یک !!!
افسوس
Iran, Islamic Republic of
آخ سی جاده ترانزیتی استان... حداکثر سرعت ۱۰ کیلومتر
ساسان
Germany
سلام امروز ۷ دی از این جاده امدم لطفا کنار جوی های سیمانی را گارد ریل یا نیو جرسی یا یک خاکریز شن بریزید ماه گذشته ۲۲ در این مسیر به علت بارندگی لیز خوردم افتادم داخل جوی سیمانی بدون حفاظ چپ کردم ۸۰ ملیون خسارت دیدم لطفا
Iran, Islamic Republic of
به قول خودت مشاور و مسئول بیا با هم بریم به صورت حضوری و صد تا ایراد از همین جاده استاندارد به قول خودت مشخص کنم برات
به حرف نیست برادر....
هم وطن
Iran, Islamic Republic of
صمصام آقایی، مدیر حوزه طرح‌های شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل استان کهگیلویه و بویراحمد، !!!!!!!!!
این صمصام خان تا الان کجا بود که با نفس گرمش ، جاده را عاری از هر نقصی میداند؟؟؟؟؟
مرد حسابی ، فقط همین کامنت ها را بخوان ، یا یک روز بارانی در این جاده رفت و آمد کن تا بفهمی چه به بار آوردید با این جاده درست کردنتان، چقدر افراد بیگناه در این جاده ، یا خودشان قربانی شدند یا میشوند یا خسارت های مالی هنگفتی عایدشان میشود.
دیگه بسه، گذشت آن زمانی که مردم ، گول می‌خوردند.
مرد حسابی از ابتدای تونل های لوداب تا گندی خوری ، که جاده روستایی هم ، اینطوری نیست .
تونل های پیچ دار وحشت ناک و بدون روشنایی، جاده با عرض کم ، پیچ های خطرناک و بدون دید ، نبود علائم راهنمایی و رانندگی و
هزاران کوفت و زهر مار دیگر ...... از مصائب و مشکلات این جاده هست. فقط محدوده ای که قرار گاه درست کرد و قابل تقدیر هست ، شما چگونه و با چه رویی میتوانید ادعا داشته باشید بعد از گذشت بیش از ۲۷ سال ، اعلام کنید ، جاده مطابق قوانین راهداری و راهنمایی و رانندگی ساخته شده است .
تا زمانی که یکی از مسئولین در این جاده دچار مصیبت نشود ، فکری برای این جاده( گذرگاه مرگ) نشده و نمی‌شود .
Iran, Islamic Republic of
این پروژه در دولت دکتر روحانی به اتمام رسید این دولت فقط برخی کارهای جانبی مثل علایم و....را انجام داد الکی بلوف نزنید دولت رئیسی کارهاش هم مثل کنترل تورمش هست
United States
اشکال نیاره ده کوچیل همش ۱۰مترین احداثش سی یه بعضیل نه بدبی
United States
اشکال نیاره ده کوچیل همش ۱۰مترین احداثش سی یه بعضیل نه بدبی
کمال
Iran, Islamic Republic of
گپ کنتورنیندازه ومالیات برارزش افزوده😅
درخش
Iran, Islamic Republic of
همش الکیه است...تو‌مل مسیر یه تابلو از اسم دهدشت یا پاتاوه نیست.. ۷ تابلو زدن قلعه عزیزی...۵ تابلو زدن‌جاده گندم‌مش،۶ تابلو زدن‌آبادی گردوه، ۷ تابلو زدن آبادی بطاری....اونوقت از دهدشت و‌پاتاوه یا مارگون یا لوداب یه اسمی نبردن ....جاده‌گندم کش الان مورچه هم‌رد نمیشه ولی ۵ تابلو برایش زدن ...اصلا جاده گندم‌مش ورودی خاکریز ریختن بسته است....همش عقده ای بازی و‌هزینه اضافی کردن...کلا این جاده از اول طرح و‌ایده اش اشتباه بود
شهروند
Iran, Islamic Republic of
با سلام . با عرض تأسف فراوان به جز یک تونل بقیه تونل ها روشنایی ندارند و بسیار نا ایمن هستن و با افزایش بار ترافیک باید شاهد تصادف های وسیع در این جاده باشیم . علامت های راهنمایی و رانندگی حدااقل هستن و به نظر کار فرمالیته شده البته در بعضی مناطق آن دارند کار می کنند در حقیقت جاده تکمیل نشده هنوز و من همین الان هشدار می دهم هرگونه خصارت در این جاده بر عهده مدیرانی هست که تکمیل نشده افتتاح کردند در هیچ جای ایران همچه روندی وجود ندارد
Ali
Iran, Islamic Republic of
این دوستمان تا الان از این جاده دو مرتبه تردد نکرده بنده که هر روز در این جاده تردد دارم می بینم که چه تصادفات ناگواری بخاطر عرض کم جاده و یک باند بودن ان اتفاق می افتد
چرا اقتصاددانان «رابینسون کروزوئه» را دوست دارند؟

چرا اقتصاددانان «رابینسون کروزوئه» را دوست دارند؟

کتاب‌های درسی اقتصاد تک نفره کروزوئه را به‌عنوان نوعی معیار معرفی می‌کنند که می‌توان ...
مزایا و معایب «مهاجرت»

مزایا و معایب «مهاجرت»

این که نیرو‌های انسانی ما به کشور‌های مختلف و به ویژه کشور‌های حاشیه خلیج فارس مهاجرت ...
بازگشت ۳۵ داوطلب شبهه‌دار کنکور به دانشگاه

بازگشت ۳۵ داوطلب شبهه‌دار کنکور به دانشگاه

دیوان عدالت اداری حکم بازگشت موقت به تحصیل ۳۵ داوطلب مشکوک به تقلب کنکور را که اکثرا ...
فایل های مرتبط
1