تاریخ انتشار
شنبه ۲۵ آذر ۱۴۰۲ ساعت ۰۰:۵۷
کد مطلب : ۴۷۰۴۲۷
می خواهند با دوقطبی کردن فضای کشور، تنور انتخابات را داغ کنند

صوفی: اصلاح‌طلبان از صحنه انتخابات حذف شدند / دولت می خواهد مجلس کاملا دست جبهه پایداری باشد

۳
۱
صوفی: اصلاح‌طلبان از صحنه انتخابات حذف شدند / دولت می خواهد مجلس کاملا دست جبهه پایداری باشد
کبنا ؛علی صوفی، وزیر دولت اصلاحات گفت: دولت با خالص‌سازی می‌خواهد برخی نمایندگان مانند آقای پزشکیان در مجلس آینده نباشند و مجلس کاملا دست جبهه پایداری باشد تا ناکارآمدی خود را اینگونه پوشش دهد. دولت به ناکارآمدی خود واقف بوده و می‌خواهد مجلس آینده برایش شاخ و شانه نکشد و مطیع و تحت فرمان باشد. 
به گزارش کبنا، در روزهایی که اصلاح طلبان بلاتکلیف منتظر اعلام اسامی نهایی تایید صلاحیت شدگان انتخابات از سوی هیات های نظارت هستند، محمدرضا باهنر، دبیرکل جبهه پیروان، در تحلیل عملکرد اصلاح‌طلبان در انتخابات پیش‌رو گفته «اصلاح‌طلبان به دو گروه تقسیم می‌شوند؛ عده‌ای از آن‌ها اعتقاد به تحریم انتخابات دارند اما عده‌ای دیگر حیات خود را وابسته به حضور در انتخابات و مشارکت می‌دانند، مطابق اخبار واصله آن‌ها تا حدودی تهران به یک لیست واحد رسیده‌اند و این می‌تواند اصولگرایان را نسبت به لزوم وحدت هوشیار سازد.»
این اظهارات با واکنش‌هایی از سوی اصلاح‌طلبان روبه‌رو شد. علی صوفی، فعال سیاسی اصلاح‌طلب بیان کرد: «اصلاح‌طلبان باید تا روز آخر اعلام نتایج نهایی تایید صلاحیت‌ها و اعلام نظر شورای نگهبان در دی‌ماه صبر کرده و ببینند کاندیدای دارند یا خیر و سپس تصمیم‌گیری کنند.»
وی همچنین تاکید کرد: «اصلاح‌طلبان ابزار لازم برای حضور در انتخابات و معرفی کاندیدای حداکثری و حداقلی برای ارائه لیست را از دست داده و از صحنه رقابت انتخاباتی حذف شده‌اند.»
به گزارش کبنا، مشروح گفت‌وگوی خبرآنلاین با علی صوفی، وزیر دولت اصلاحات و عضو جبهه اصلاحات را در ادامه می‌خوانید؛
* آقای صوفی! اخیرا آقای باهنر گفتند که اصلاح طلبان برای انتخابات مجلس در تهران به یک لیست واحد رسیدند، چقدر این اظهارات صحت دارد؟
آقای باهنر به عنوان یک فرد سیاسی در جریان ساز و کار تصمیم‌گیری اصلاح‌طلبان است. ایشان می‌داند که از سال ۹۴ به بعد اصلاح‌طلبان تصمیمات انتخاباتی خود را در یک نهاد اجماع‌ساز، متشکل از احزاب سیاسی و اشخاص حقیقی که توسط آقای خاتمی انتخاب شدند، می‌گیرند. این ترکیب از سال ۹۴ درباره انتخابات فعال بده و اجماع‌سازی می‌کند؛ بعید می‌دانم آقای باهنر از این موضوع بی‌اطلاع باشد.
اصلاح‌طلبان قادر به برنامه‌ریزی برای انتخابات نیستند
از سوی دیگر، آقای باهنر در یک اردوگاه سیاسی قرار دارد که از رانت شورای نگهبان استفاده کرده و نظارت استصوابی زحمت رقابتی بودن انتخابات را از روی دوش آنان برداشته است آقای باهنر خبر دارد که اصلاح‌طلبان به دلیل وجود نظارت استصوابی، قادر به برنامه‌ریزی برای انتخابات نیستند.
در همه جای دنیا، احزاب کادر سازی کرده و در جریان انتخابات مردم کاندیدای حزب مورد نظر خود را خواهند شناخت؛ همچنین کاندیداها نیز مجالی برای معرفی خود و برنامه‌هایشان به مردم دارند. مجالی که به دلیل همین نظارت استصوابی و انتخابات غیررقابتی که اصولگرایان برای رخنه در قدرت از آن استفاده می‌کنند؛ از اصلاح‌طلبان گرفته شده است. اصلاح‌طلبان باید تا روز آخر اعلام نتایج نهایی تایید صلاحیت‌ها و اعلام نظر شورای نگهبان در دی‌ماه صبر کرده و ببینند کاندیدای دارند یا خیر و سپس تصمیم‌گیری کنند.
این اظهارات از آقای باهنر بعید است
این اظهارات از سوی آقای باهنر خیلی بعید است. علاوه‌بر عدم طرح موضوع انتخابات در جبهه اصلاحات، با سخت‌تر کردن قانون در هر دوره انتخابات و وجود پیش‌ثبت‌نام‌ها، اصلاح‌طلبان نمی‌توانند تصمیم‌گیری کنند. در جبهه اصلاحات کمیته راهبردها برای انتخابات وجود دارد که پیشنهاد راهبردی برای انتخابات می‌دهد؛ اما در این دوره هنوز صحبتی در این باره نشده است چه برسد به آنکه کاندیدای داشته و لیستی هم بدهند.
* آقای کواکبیان هم در گفتگویی با خبرآنلاین بیان کردند که ما تا زمان اعلام نتایج تایید صلاحیت‌ها در دی‌ماه صبر کرده و اگر کاندیدایی نداشتیم به جای ارائه لیست، به صورت فردی حمایت می‌کنیم. نظر شما چیست؟
بله، احزاب ضمن عضویت در جبهه اصلاحات و تصمیمات اجماعی آن، حق دارند از کاندیدای خود به نام حزبشان حمایت کنند. ما دو تا موضوع داریم؛ یک آن که جبهه اصلاحات به نام اصلاح‌طلبان کاندیدایی را معرفی می‌کند؛ دوم آنکه هر حزب اگر کاندیدایی داشته به نام خود معرفی می‌کند. پس هم جبهه اصلاحات به نام اصلاح‌طلبی می‌تواند لیست ارائه کند و هم احزاب به نام خودشان.
برخی به دنبال دوقطبی کردن فضای کشور برای گرم شدن تنور انتخابات هستند
* آقای صوفی، برخی معتقدند اظهارات آقای باهنر و برخی دیگر از اصولگرایان درباره اصلاح طلبان به نوعی در جهت هشدار به هم طیفان خودشان در اردوگاه اصولگرایان است تا آنها را به سمت لیست واحد سوق دهند و ...
یکی از مشکلاتی که حاکمیت اصولگرایان دارند و از سال ۹۸ نمود بیشتری پیدا کرده، مشکل عدم مشارکت مردم در انتخابات است. من این اظهارات را ترفندی برای دوقطبی کردن فضا و گرم‌کردن تنور انتخابات می‌دانم.
این درحالی است که مردم از سال ۹۸ تصمیم خود را برای عدم مشارکت در انتخابات گرفته‌اند. مردم از هر فرصتی برای اعتراض استفاده کرده و ۸۰ درصد آنان از شرایط فعلی ناراضی هستند. همچنین اگر در آن موقع، آرای خاکستری به نظر و لیست اصلاح‌طلبان توجه می‌کرد، الآن توجه خود را قطع نموده و اصلاح‌طلبان سرمایه اجتماعی خود را از دست داده اند.
اصلاح‌طلبان از صحنه رقابت انتخاباتی حذف شده‌اند
بنابراین، اصلاح‌طلبان ابزار لازم برای حضور در انتخابات و معرفی کاندیدای حداکثری و حداقلی برای ارائه لیست را از دست داده و از صحنه رقابت انتخاباتی حذف شده‌اند. در همین راستا، این‌ها نیاز دارند تا فضا را دو قطبی کرده و اصلاح‌طلبان را فریب دهند که چراغ سبزی از سوی آنان داده شده است.
هر چند که اصلاح‌طلبان در انتخابات پیش‌ثبت‌نام کردند اما توسط هیأت‌های اجرایی رد شدند مانند آقای جعفرزاده و پزشکیان و فقط آقای نوبخت تایید صلاحیت شد.
دولت تلاش دارد مجلس کاملا دست جبهه پایداری باشد
بنابراین، یک رقابت درون خود اصولگرایان است. از یک سمت، نهادهای امنیتی تلاش می‌کنند مشارکت بیشتری را در انتخابات رقم بزنند و یک مجلس متکثر سیاسی تشکیل شود، از سوی دیگر، دولت با خالص‌سازی می‌خواهد برخی نمایندگان مانند آقای پزشکیان هم نباشند و مجلس کاملا دست جبهه پایداری باشد. تا ناکارآمدی خود را پوشش دهد. دولت به ناکارآمدی خود واقف بوده و می‌خواهد مجلس آینده برایش شاخ و شانه نکشد و مطیع و تحت فرمان باشد.
نام شما

آدرس ايميل شما

Iran, Islamic Republic of
این دولت چه بخواهد چه نخواهد به یاری پروردگار مثل دولت تارمپ یکبار مصرف است و برای همیشه از صحنه روزگار محو خواهد شد و مردم جان به لب شده اند الان اگر مقداری شور انتخاباتی هست به امیدی اند که حداقل مجلس باسواد و کارآمدی تشکیل شود چون این مجلس در طراز مجلس شورای اسلامی ایران نبوده و ضربه مهلکی به اعتماد و حتی اعتقاد مردم زدند
Iran, Islamic Republic of
به خدا با این روند غلط خالص سازی اینها فقط می خواهند این انقلاب و این مملکت را سرنگون کنند مثلا اقا طهرانی که گرین کارت امریکا دارد دلسوز این نظام و این مملکت است علنا مثلا تند روی می کند از زیرش اینقدر مطمئن هست اگر توانست با گل الود کردن آب ماهی بگیرد که به آرزوش رسیده اگر نتوانست تمام و کمال بگیرد گرین کارت و سرمایه و زندگی آمریکا دارد می رود برای خودش زندگیش می کند بدبخت ملتی که این ۴۵ سال خون دادند جون دادند و زحمت کشیدند این تفکر تفکر کشمیری است که با تندروی و اختلاف افکنی به مقصد و منظور خود رسید...
همشهری
Romania
توی استان کهگیلویه و بویراحمد که اصلاح طلب و اصول گرا نیست به جز سید باقر موسوی و ستار هدایت خواه بقیه منفعت طلب هستند با یه نسیم به این طرف و آن طرف می روند.مثلا شخصی که تا دیروز دایه دار اصولگرایان بود الان برای رای اوری دست به دامان اصلاح طلبان شده و جلسه می گیرد.فقط باید خندید به حال این افراد (م)
ادغام رشته‌های «تجربی»، «ریاضی» و «انسانی»؟

ادغام رشته‌های «تجربی»، «ریاضی» و «انسانی»؟

معاون آموزش متوسطه وزیر آموزش و پرورش، گفت: ادغام رشته‌های شاخه نظری در حال بررسی کارشناسی ...
زخم کهنه تورم

زخم کهنه تورم

تورم دو‌رقمی سال‌های زیادی از نیم‌قرن گذشته گریبان اقتصاد کشور را گرفته و گاه ایران را ...
متهمان چای «دبش» کجایند؟

متهمان چای «دبش» کجایند؟

در جدول پیوست مشخص است که میزان ارز اختصاص یافته به گروه صنعتی دبش طی سال‌های ۱۳۹۷ تا ...
1