تاریخ انتشار
پنجشنبه ۱۶ آذر ۱۴۰۲ ساعت ۱۳:۱۱
کد مطلب : ۴۷۰۱۲۲
مدیران در باره فرودگاه یاسوج چه می‌گویند؛

گره کور پروازهای بین المللی فرودگاه یاسوج

۳
۰
گره کور پروازهای بین المللی فرودگاه یاسوج
کبنا ؛مصوبه اعطای مجوز پرواز‌های بین‌المللی به فرودگاه یاسوج آرزوی دیرینه مردم استان کهگیلویه وبویراحمد بود که در دولت سیزدهم رنگ واقعیت گرفت اما با وجود گذشت ۲سال از این اتفاق مهم رویای پرواز‌های خارجی از فرودگاه یاسوج در حال رنگ باختن است.
به گزارش کبنا، طبق نظر کارشناسان حمل و نقل هوایی در روابط کشور‌های مختلف جهان، تبادل فرهنگ، نمایش قدرت‌های اقتصادی و نظامی یک کشور نقش حساسی بر عهده دارد.
فرودگاه‌ها بخش حیاتی و مهمی از سیستم حمل و نقل هوایی را تشکیل می‌دهند و در واقع زیربنایی‌ترین بخش در صنعت حمل و نقل هوایی محسوب می‌شوند.
مجوز برقراری پرواز‌های بین‌المللی به فرودگاه یاسوج در مهرماه ۱۴۰۰در سفر رئیس جمهور به کهگیلویه و بویراحمد تصویب شد.
در بهمن ماه ۱۴۰۰ فرودگاه یاسوج به مرز هوایی ارتقا پیدا کرد، طبق اعلام متولیان فرودگاه یاسوج تمامی امکانات، تجهیزات و زیرساخت‌های لازم برای ارائه خدمات مطلوب به مردم و مسافران در فرودگاه یاسوج فراهم شده است و هم‌اکنون این فرودگاه برای برقراری پرواز‌های بین‌المللی آمادگی دارد.
قرار بود با اجرایی شدن مجوز بین‌المللی شدن فرودگاه یاسوج، پرواز از این فرودگاه به کربلا، نجف و سایر کشور‌های خارجی انجام شود اما در این مدت ۲ سال اخیر هیچ مورد پرواز خارجی در این فرودگاه انجام نشده است‌.
برخی دستگاه‌ها در برقراری پرواز‌های بین‌المللی فرودگاه یاسوج همکاری ندارند
مدیر فرودگاه یاسوج گفت: تمامی زیرساخت‌های لازم پرواز‌های بین‌المللی از سوی این فرودگاه آماده است اما برخی دستگاه‌های اجرایی برغم چندین بار درخواست برای مشارکت و همراهی در برقراری پرواز‌ها تعامل بسیار ضعیف داشته‌اند.
عنایت انصاری فرد اظهار کرد: این فرودگاه با اینکه بین‌المللی است اما در سایه کم توجهی و کم کاری برخی دستگاه‌های اجرایی تاکنون هیچ پروزای به کشور‌های هدف نداشته است.
وی بیان کرد: وظیفه مدیریت فرودگاه یاسوج آماده‌سازی زیرساخت‌ها برای برقراری پروازهاست که این مهم به خوبی انجام گرفته است.
وی افزود: برخی دستگاه‌های اجرایی همچون مدیرکل میراث فرهنگی و حج و زیارت و یا حوزه بخش خصوصی و اتاق بازرگانی باید پای کار بیایند و استاندار نیز بار‌ها اعلام کرده که حمایت‌های لازم را انجام می‌دهد تا این پرواز‌ها برقرار شود.
مدیر فرودگاه یاسوج تصریح کرد: هم اینک چهار پرواز با ظرفیت کامل در هفته به سمت تهران انجام می‌شود که می‌طلبد در هر روز هفته حداقل یک پرواز داشته باشیم.
انصاری فرد ادامه داد: با بررسی‌ها و نظرسنجی‌هایی که انجام شده درخواست مردم استان از مدیریت فرودگاه این است که روزی یک پرواز به تهران، هفته‌ای یک پرواز به مشهد، هفته‌ای ۲ پرواز عسلویه و یک پرواز کیش در هفته برقرار شود.
وی ابراز کرد: ما همچنان پیگیر مصوبه رئیس جمهور در خصوص برقراری پرواز‌های فرودگاه یاسوج به همه روز‌های هفته هستیم و رایزنی‌های لازم هم با معاون وزیر راه و شهرسازی در این راستا انجام گرفته است.
انصاری فرد عنوان کرد: در زنجیره کار‌های مرتبط با گردشگری وجهانگردی در دوشاخه سیاحتی و زیارتی بصورت هوایی عواملی همچون وجود فرودگاه با تمامی امکانات و تجهیزات و زیرساخت برای برقراری پرواز‌های داخلی و بین‌المللی، درخواست مردم و متقاضیان سفر و آژانس‌های هواپیمایی فعال که وظیفه اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری هست و این اداره کل و آن آژانس‌ها موظفند بر اساس نوع جدابیت‌های استان در موارد طبیعت و تاریخی و.....
وی تأکید کرد: باید گردشگر داخلی و خارجی جدب کنند ونسبت به برقراری پرواز اقدام کنندالبته با توجه به آمادگی فرودگاه، وجود سازمان حج و زیارت فعال با دفاتر قوی و کارآمد جهت ثبت نام از متقاضیان سفر‌های زیارتی حج عمره ویا عتبات عالیات عراق و سوریه و مشهد و برقراری پرواز مربوطه با توجه به اماده بودن فرودگاه و وجود اتاق بازرگانی قوی جهت راه‌اندازی صادرات و واردات کالا بر اساس توانمندی استان و همچنین رونق صنعت گردشگری.
وی ابراز کرد: در کنار همه این موارد باید درخواست‌های مردم و ان ادارات از طریق استاندار و نمایندگان مردم در مجلس از مقامات ارشد دولت درخواست شود.
همه زیرساخت‌ها برای پرواز‌های خارجی فراهم است
مدیرفرودگاه یاسوج گفت: هم اینک فرودگاه یاسوج امادگی کامل جهت برقراری پرواز‌های داخلی و خارجی در طول شبانه روز را دارد.
انصاری فرد تأکید کرد: وظیفه شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران و فرودگاه‌های کشور مهیا نمودن زیرساخت‌ها و امکانات و تجهیزات لازم برای ارائه خدمات مطلوب به مسافران است.
وی بیان کرد: برای اعزام و پذیرش مسافراندمانند احداث باند پرواز- نصب سیستم روشنایی باند برای پرواز‌های شبانه- احداث برج کنترل ترافیک برای هدایت پرواز‌ها- نصب سیستم‌های مهم و حساس ناوبری و ارتباطی-‌ایستگاه آتش نشانی- تهیه بهترین و قوی‌ترین خودرو‌های آتش نشانی-احداث سالن ترمینال با همه امکانات رفاهی-ارتقا فرودگاه به مرز هوایی و تهیه امکانات مربوطه برای برقراری پرواز‌های بین‌المللی و غیره که در فرودگاه باسوج فراهم است.
جایگاه اتاق بازرگانی با فرودگاه مجزا است
رئیس اتاق بازرگانی یاسوج گفت: امروزه در بحث توسعه استان‌های کم برخوردار مهمترین شاخص برای توسعه زیرساخت است که از جمله در حوزه راه، قطار و یا فرودگاه‌ها و پرواز‌های استان و شهرستان‌ها باشد.
عبدالله قبادی افزود: پیگیری‌های بسیاری برای جذب سرمایه‌گذار و خدمات دهی به اعضای دارای کارت بازرگانی انجام شده است.
وی ادامه داد: سرمایه‌گذاران برای پیگیری کار‌هایشان در استان با معضل نبود پرواز مواجه‌اند و مجبورند از شیراز وارد استان بشوند.
رئیس اتاق بازرگانی یاسوج ابراز کرد: در بحث فرودگاه هیچگونه دخالتی نداریم و جایگاه اتاق بازرگانی با جایگاه فرودگاه مجزا است و عملاً بحث ما این است که فرودگاه به عنوان متولی امر پرواز خودشان پیگیر باشند.
وی عنوان کرد: در جریان تلاش‌های مجموعه فرودگاه یاسوج هستیم اما می‌طلبد تعداد پرواز‌های این فرودگاه افزایش یابد.
وی تأکید کرد: تیم سه نفره‌ای ۱۶ آذر ماه از سازمان توسعه تجارت مهمان اتاق بازرگانی یاسوج هستند و مجبور شدند از شیراز پرواز تهیه کردند.
ما باید زیرساخت را در همه بخش‌ها شامل صنعت، معدن، گردشگری و دیگر بخش‌ها برای ورود سرمایه‌گذاران مهیا کنیم.
ما ادعا داریم که یاسوج قطب گردشگری ایران است اما کدام زیرساخت برای آن فراهم بشود.
سفیر عمان به زودی مهمان استان خواهد بود اما همین می‌همان‌های خارجی مجبورند از شیراز وارد استان شوند.
قبادی افزود: فرودگاه گچساران هم فقط ۲ پرواز دارد و با توجه به اینکه صنعت پتروشیمی و شرکت نفت در آن شهر قرار دارد ۲ پرواز کم است.
وی عنوان کرد: بدون تردید برای تعدد پرواز‌ها به فرودگاه یاسوج کمک خواهیم کرد و هیچ گونه کم کاری نخواهیم داشت‌.
تا مشخص نشدن تاریخ انجام پرواز‌ها هیچ‌گونه تبلیغاتی نمی‌توان انجام داد
مسئول روابط عمومی و اطلاع‌رسانی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کهگیلویه و بویراحمد با بیان اینکه استان با برخورداری از تمدن کهن و آثار تاریخی غنی و جاذبه‌های متعدد فرهنگی و طبیعی یکی از قطب‌های مهم گردشگری است، گفت: وجود فرودگاه بین‌المللی یکی از ظرفیت‌های اصلی توسعه گردشگری داخلی و خارجی است.
علی اکبر پاک افزود: نبود پرواز از مرکز کهگیلویه و بویراحمد به شهر‌های مختلف جهان باعث شده است تا شهر گردشگرپذیر یاسوج به عنوان مقصد گردشگران خارجی انتخاب نشود.
وی بیان کرد: در صورت فراهم شدن پرواز‌های خارجی توسط فرودگاه یاسوج، این اداره‌کل با همکاری دفاتر خدمات مسافرتی جهت جذب توریست خارجی و مسافر برای این پرواز‌ها همکاری می‌کنند.
مسئول روابط عمومی اداره‌کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کهگیلویه و بویراحمد ادامه داد: تا مشخص نشدن تاریخ دقیق انجام پرواز‌های خارجی به مقصد کهگیلویه و بویراحمد هیچ‌گونه تبلیغاتی در این خصوص نمی‌توانیم انجام دهیم‌.
مزیت‌های پرواز‌های خارجی در یک نگاه
کهگیلویه و بویراحمد قطب کشاورزی، گیاهان دارویی و صنایع دستی است و با راه‌اندازی این پروازه‌ها صادرات کالا از استان شامل گل رز، عسل، گیاهان دارویی، محصولات باغی و صنایع دستی به کشور‌های خارجی رونق خواهد گرفت.
از دیگر مزیت‌های راه‌اندازی پرواز‌ها به خارج از کشور‌ها پهن شدن فرش قرمز برای سرمایه‌گذاران است که با توجه به ظرفیت‌های بی‌بدیل کهگیلویه و بویراحمد به توسعه اقتصادی استان کمک کنند.
همچنین حمل و نقل یکی از مهمترین ارکان اصلی صنعت توریسم می‌باشد و به عنوان یکی از ملزومات اساسی توسعه صنعت گردشگری دسترسی به جاذبه‌ها را برای گردشگران امکان‌پذیر می‌سازد.
برقراری پرواز‌های مستقیم خارجی نقش مهمی در توسعه صنعت گردشگری دارد و نخستین اقدام در حوزه گردشگری، فراهم کردن پرواز‌های خارجی است.
نبود زیرساخت‌های هوایی و ریلی و بی‌رغبتی برخی سرمایه‌گذاران از حضور در استان
به گفته استاندار کهگیلویه و بویراحمد مشکل بزرگ در استان بحث اشتغال است که در این زمینه باید بستری فراهم شود تا سرمایه‌گذار با خیالی آسوده در استان سرمایه‌گذاری کند.
سید علی احمد‌زاده تصریح کرد: نگاه باید کارکردی باشد و از سرمایه‌گذار حمایت کنیم زیرا زمانی که سرمایه‌گذار در استان احساس ناامنی کند دیگر حاضر به سرمایه‌گذاری نیست.
با این وجود هنوز وعده‌های حمایت از سرمایه‌گذاران و ایجاد زیرساخت‌های لازم برای آن‌ها رنگ واقعیت نگرفته و در حد شعار باقی مانده است.
به طور حتم در صورتی زیرساخت‌ها از جمله حمل و نقل هوایی و ریلی و جاده‌های مناسب نباشد سرمایه‌گذار رغبتی برای حضور و ماندن در استان ندارد و به طور حتم در صورت تأمین این زیرساخت‌ها اقتصاد استان رونق می‌گیرد.
تا زمانی که زیرساخت‌ها مهیا نشود بخش خصوصی و سرمایه‌گذاران به آن استان نمی‌آیند.
هم اینک زیرساخت‌های لازم از جمله حمل و نقل هوایی و ریلی برای توسعه حوزه اقتصادی شامل سرمایه‌گذاری و صادرات در استان فراهم نیست.
ضرورت استقرار دفتر نمایندگی وزارت امور خارجه در کهگیلویه و بویراحمد
استاندار کهگیلویه و بویراحمد استقرار دفتر نمایندگی وزارت خارجه در استان را یک ضرورت دانست و گفت: حوزه اقتصادی استانداری، سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی و اتاق بازرگانی بستر لازم برای استقرار دفتر نمایندگی امور خارجه در استان را فراهم کنند.
سید علی احمدزاده اظهار کرد: با استقرار دفتر نمایندگی وزارت خارجه می‌توان ارتباط با سفرای کشورمان در کشور‌های خارجی را برقرار کرد و پیگیر کار‌های تجاری و سرمایه‌گذاری شد.
وی افزود: باید راهکاری جامع برای مدیریت و فعالیت‌های حوزه بازرگانی استان و ورود به بازار‌های خارجی بخصوص کشور‌های همسایه تدوین و اجرا شود.
استاندار کهگیلویه و بویراحمد به تلاش برای جبران عقب ماندگی حوزه بازرگانی استان تأکید کرد و ادامه داد: باید تلاش کرد تا فرصت‌های جدیدی برای ارتباط میان استان با دیگراستان‌های کشور و کشور‌ها خارجی ایجاد شود
سفر۲ روزه و دوم رئیس جمهور به استان کهگیلویه و بویراحمد در ۲۶ و ۲۷ تیرماه امسال مصوبه های‌امیدآفرین بسیاری در حوزه زیرساخت‌های اقتصادی و عمرانی داشت و یکی از آن‌ها افزایش تعداد پرواز‌های فرودگاه یاسوج در هفت روز هفته بود که هم اینک این مصوبه مهم تا حدود زیادی محقق شده و پرواز‌های فرودگاه یاسوج به چهار روز در هفته افزایش یافته است.
ایرنا در پایان گزارش نوشت، استان کهگیلویه و بویراحمد به عنوان کریدور شمال به جنوب شناخته می‌شود و فرودگاه یاسوج در قلب یاسوج به عنوان پایتخت طبیعت ایران واقع شده است.
۲ سال اخیر اتفاقات خوبی برای فرودگاه یاسوج رقم خورد به گونه‌ای که اعطای مجوز پرواز‌های بین‌المللی به فرودگاه یاسوج مهرماه سال ۱۴۰۰ در سفر رئیس جمهوری به استان کهگیلویه و بویراحمد مصوب شد و به رویای دیرینه مردم این استان رنگ واقعیت بخشید و ایجاد زیرساخت‌هایی برای پرواز شب، توسعه‌ایستگاه آتش نشانی و شروع مطالعات ترمینال پ
نام شما

آدرس ايميل شما

Iran, Islamic Republic of
ک بین المللی کوچه بی
ک هالو تا تهرانه درست کنید پروازباشد
شهالی
Iran, Islamic Republic of
به جرأت میگویم اگر سازمان میراث فرهنگی و گردشگری هم در استان نبود مراکز گردشگری تفاوتی نداشتند شاید بهتر هم بودن
داریوش
Iran, Islamic Republic of
چیزی ک برای بقیه استانها عادیه ،برای استان ما مث رویا میمونه ،تا کی باید مردم استان ما برای پرواز برای پزشکی و خیلی چیزای دیگه باید برن استانهای دیگه ،بخدا ما هم انسانیم ،من اون مدیران یا اشخاصی ک کوتاهی میکنند هییچ وقت حلال نمیکنم
زخم کهنه تورم

زخم کهنه تورم

تورم دو‌رقمی سال‌های زیادی از نیم‌قرن گذشته گریبان اقتصاد کشور را گرفته و گاه ایران را ...
متهمان چای «دبش» کجایند؟

متهمان چای «دبش» کجایند؟

در جدول پیوست مشخص است که میزان ارز اختصاص یافته به گروه صنعتی دبش طی سال‌های ۱۳۹۷ تا ...
نفوذی‌ها در میدان آرش

نفوذی‌ها در میدان آرش

متأسفم که یک نفر از کمیسیون انرژی گفته ذخایرمان آنقدر زیاد نیست که در مورد آن بحث کنیم....
فایل های مرتبط
1