تاریخ انتشار
چهارشنبه ۱ آذر ۱۴۰۲ ساعت ۱۰:۱۴
کد مطلب : ۴۶۹۵۶۱
گفت و گوی اختصاصی با سید رضا رمضانی رئیس نظام پرستاری استان کهگیلویه و بویراحمد؛

چرا مسئولان ارشد استان و نمایندگان برای افزایش ظرفیت استخدامی پرستاران ورود نکردند؟؛ نمایندگانی که آنقدر در کار دانشگاه دخالت می‌کنند / بیمارستان‌های استان هر کدام بیشتر از ۵۰ میلیارد تومان بدهکار هستند، بخاطر اینکه نیروی طرحی و شرکتی می‌گیرند

۳
۰
چرا مسئولان ارشد استان و نمایندگان برای افزایش ظرفیت استخدامی پرستاران ورود نکردند؟؛ نمایندگانی که آنقدر در کار دانشگاه دخالت می‌کنند / بیمارستان‌های استان هر کدام بیشتر از ۵۰ میلیارد تومان بدهکار هستند، بخاطر اینکه نیروی طرحی و شرکتی می‌گیرند
کبنا ؛
نمایندگانی که انقدر در کار دانشگاه دخالت می‌کنند، چرا برای آزمون اخیر هیچ اقدامی نکرده‌اند، چرا یقه رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور را نگرفته‌اند که ظرفیت استخدامی استان ما را افزایش دهند؟ چرا استانی که در جنگ تحمیلی حرف اول را میزد، الان در بیکاری اول است ولی مسئولان ارشد استان از جمله نمایندگان به این قضیه ورود نکرده‌اند؟
سید رضا رمضانی رئیس نظام پرستاری استان کهگیلویه و بویراحمد و عضو شورای عالی نظام پرستاری کشوری در گفت و گوی اختصاصی با کبنا نیوز ضمن تبریک به مناسبت هفته بسیج و گرامی‌داشت روز پرستار گفت: ۱۶ سال پیش تعرفه خدمات پرستاری مصوبه مجلس بوده که متأسفانه اجرایی نشده بود، دو سال پیش خدمت مقام معظم رهبری رسیدیم و‌ ایشان دستور دادند که اجرایی شد، ولی چیزی که ما می‌خواستیم، اصول تعرفه‌گذاری بود که اجرایی نشد، همین موضوع یکی از عوامل نارضایتی پرستاران است که در درمان بیماران هم اثر می‌گذارد.
پرستاران در طول جنگ تحمیلی و در ادوار مختلف و پس از آن در دوره کرونایی همیشه در عرصه درمانی حاضر و آماده بوده‌اند، در دوره کرونایی که همه از کرونا می‌ترسیدند، به دلیل کمبود نیرو تعدادی نیروی پرستاران استخدام شد، که بعد از دوره کرونا عده‌ای از این پرستاران را بیکار کردند، این افراد معترض هستند و انتظار ما هم این است که این افراد بکار گرفته شوند.
موضوع دیگر بند فوق‌العاده خاص حقوقی است، سال ۱۳۹۲ مکاتبه شد که فوق‌العاده خاص یک ضریب حقوقی است، و حق کادر پرستاری است که باید اجرا شود، ولی الان برای پرستارانی که با بیمار ایدزی، بیمار هپاتیتی، بیمار کرونا و آنفولانزا در ارتباط هستند، فوق‌العاده خاص را اجرا نکردند، در حالی که ما با تمام نمایندگان کشور رایزنی کردیم و در جلسه پیش از عید در صحن مجلس مطرح شد، ۱۰۱ نفر رأی موافق داد، تعدادی رأی مخالف دادند، ۴۷ نفر در مجلس حضور داشتند
ولی رأی ندادند، نمایندگان مجلسی که با آرای همین مردم که قشر پرستار هم جزئی از آنان است، وارد مجلس شده‌اند، رأی ندادند، حتی رأی مخالف هم نداده‌اند. اگر این فوق‌العاده خاص اجرا می‌شد، افزایش حقوق انجام می‌گرفت و پرستاران به حق خود می‌رسیدند.
یکی از موضوعات مهم امنیت پرستاران است، همراه بیمار به هر دلیلی فحاشی می‌کند، ممکن است پزشک دیر بر بالین بیمار خود حاضر شود یا ممکن است بیمار را دیر به بیمارستان بیاورند و ایراد از خودشان باشد. پرستاران همیشه از نظر امنیتی مشکل دارند، از طرفی کمبود پزشک و کمبود کادر پرستاری در کل کشور موجب می‌شود که مشکلاتی ایجاد شود.
در کشور‌های خارجی مثل آلمان و آمریکا به ازای هر یک تخت ۷ نفر کادر درمان حضور دارند، در ایران استاندارد را روی ۲ و نیم قرار داده‌ایم، یعنی اینکه به ازای هر یک تخت ۲/۵ نفر کادر درمان قرار داده شود، ولی متأسفانه در حال حاضر این میزان ۸/۰ (هشت دهم) است، یعنی اینکه به ازای یک تخت حتی یک نفر کادر درمان نداریم، این باعث آسیب به بیمار می‌شود. می‌گویند کمبود بودجه داریم، مگر می‌شود جان انسان‌ها را با کمبود بودجه توجیه کرد. هر بیمار بدحال دو پرستار باید از او مراقبت کند، ولی متأسفانه در سطح کشور و استان این کمبود را داریم.
به نظر می‌رسد در سطح استان ورود افراد غیرمتخصص و غیرکارامد به عنوان پرستار در بدنه نظام سلامت استان وجود داشته است؟
در حوزه پرستاری معمولاً چنین چیزی کمتر وجود دارد، معمولاً رشته‌های مرتبط هستند، و بهتر است در این موضوع مداخله نکنیم. ولی در حوزه استان کهگیلویه و بویراحمد به خاطر مسائل سیاسی که وجود دارد، در انتصابات دخالت می‌شود.
گاهاً این موضوع مطرح شده که استخدام نیروی مازاد کادر اداری به بیمارستان‌ها باعث شده که بیمارستان نتواند نیروی تخصصی پرستاری بگیرد؟
نیروی خدماتی و نگهبانی لازم است، بعضی مواقع
نیروی خدماتی کمبود داشتیم، نیروی خدماتی برای جابجایی بیمار‌ها نیاز است. ولی چارت دانشگاهی باید به روز‌رسانی شود. ما در بیمارستان‌های مختلف استان چندین بخش ایجاد کرده‌ایم ولی ردیف استخدامی را ایجاد نکرده‌ایم، این‌ها به سال‌های گذشته مربوط است. در آزمون یک ماه اخیر، در کهگیلویه و بویراحمد، به این موضوع معترض شدیم، بخش‌های جدیدی در بیمارستان افتتاح شده، نیاز به ۵۰ پرستار داریم، ولی کل استان کهگیلویه و بویراحمد ۱۰ نیروی پرستاری گرفته است. الان در یکی از بیمارستان‌های بهبهان ۲۰۰ نیرو گرفته شده است، استان ما از نظر بیکاری جزء استان‌های اول است، از نظر آسیب‌های اجتماعی جزء استان‌های اول است. نمایندگان استان کهگیلویه و بویراحمد با توجه به مشکلات بیکاری، در انتصابات مداخله می‌کنند، در چند سال اخیر ۳ رئیس عوض شده، رئیس دانشگاه از اینکه در جایگاه خود باشد یا نباشد هر روز باید نگران باشد، وقتی نمایندگان بخواهند مداخله کنند برای حوزه سلامت و درمان آسیب‌زا است. اما نمایندگانی که انقدر در کار دانشگاه دخالت می‌کنند، چرا برای آزمون اخیر هیچ اقدامی نکرده‌اند، چرا یقه رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور را نگرفته‌اند که ظرفیت استخدامی استان ما را افزایش دهند؟ چرا استانی که در جنگ تحمیلی حرف اول را میزد، الان در بیکاری اول است ولی مسئولان ارشد استان و نمایندگان به این قضیه ورود نکرده‌اند؟
اگر در این آزمون ۳۰۰ تا ۴۰۰ نفر استخدامی داشتیم، مطمئن باشید که آسیب‌های اجتماعی هم کمتر می‌شد، مطمئن باشید ۳۰۰ ازدواج بیشتر انجام می‌گرفت. الان همه نیرو‌های ما شرکتی و طرحی هستند، حقوق نیرو‌های شرکتی و طرحی از درآمد بیمارستان است، ولی اگر نیرو استخدام شود حقوق از خزانه کشور می‌آید، الان بیمارستان‌های استان هر کدام بیشتر از ۵۰ میلیارد تومان بدهکار هستند، بخاطر اینکه نیروی
طرحی و شرکتی می‌گیرند. یک سال است که مطالبات ۹ ماه پرستاران ما عقب افتاده است. وقتی نارضایتی باشد خدمات درمانی ما به خوبی انجام نمی‌گیرد. پرستاران ما افسرده شده‌اند و برخی از آن‌ها اقدام به خودکشی می‌کنند. چه کسی پاسخگوی این موضوع است؟
پایه‌گذاری حقوق پرستاران در کشور ما کم است و در کشور‌های حوزه خلیج فارس یک پرستار چندین برابر حقوق دریافت می‌کند، مهاجرت کردن و دوری سخت است ولی پرستاران مهاجرت می‌کنند، شرایط را فراهم کنند تا مردم مهاجرت نکنند. حقوق پرستاری کفاف زندگی را نمی‌دهد.
الان ساختمان‌سازی‌ها را در علوم پزشکی بررسی کنید، وقتی مسئولان نمی‌توانند حقوق کادر درمان را بدهند، مجبور نیستند برج‌سازی کنند، ساخت و ساز‌های غیرمعقول را موقتاً متوقف کنند، تا بیمارستان‌ها به وضعیت قبل برگردند، آنقدر بدهکاری دارند که نمی‌توانند کارانه و حقوق پرستاران را بدهند.
دومین موضوع این است که مداخلات کم شود. وقتی کسی را رئیس می‌کنند، اجازه بدهند این فرد کار کند، تا این رئیس ببیند چه خبر است، عزل شده. این باعث می‌شود مردم هم ناراضی باشند، مردم نیاز به آرامش دارند.
انتظار ما این است که مردم بیشتر هوای کادر درمان را داشته باشند، پرستار‌های ما مگر مردم همین منطقه و مرز و بوم نیستند؟ نباید به پرستار آسیب بزنند، پرستار هم می‌خواهد خدمت کند، ولی می‌بینیم همراه بیمار رفتار ناشایستی انجام می‌دهند. مردم به این مسائل توجه کنند تا پرستاران با آرامش بیشتری کار کنند. از طرفی انتظار دیگر این است که نیرو‌های زمان کرونایی را دوباره بکار بگیرند، حق این افراد نیست که بیکار در خانه بنشینند، پرستاران دوره کرونا شبیه به رزمنده‌ای هستند که در زمان جنگ در جبهه حضور پیدا می‌کرد. سومین موضوع هم این است که مطالبات پرستاران را بدهند، رفاهیأت حق کادر پرستاری است.
نام شما

آدرس ايميل شما

عجب ونفرین
Iran, Islamic Republic of
عجب:
جالب است یعنی بقیه نماینده ها حضور داشتند و رای ندادند
Iran, Islamic Republic of
پرستاران بیشترین تلاش و زحمت را در حق این مرزو بوم بدون ادعا و بابیشترین توان انجام دادند و می دهند پرستارها زحمات زیادی متقبل می شوند اما مسولین کشور قدر آنها را نمی دانند.
پرستار
Iran, Islamic Republic of
سید رضا عزیز ، یه ضرب المثل داریم تو زبون خودمون که میگه: تا مال من ای وارِ ای هره(اره) من ای دارِ
تا این جماعت مسئول ما هستند مشکلات پا برجاست
مهاجری: چرا اصلاح‌طلبان بهانه‌جو را خلع‌سلاح نمی‌کنید؟

مهاجری: چرا اصلاح‌طلبان بهانه‌جو را خلع‌سلاح نمی‌کنید؟

در دو انتخابات اخیر (۱۳۹۸ و ۱۴۰۰) رکورد کاهش مشارکت شکسته شد و اصولگرایان پیروز میدانی ...
عیدی کارگران در ۱۴۰۳ چقدر است؟

عیدی کارگران در ۱۴۰۳ چقدر است؟

عیدی سال ۱۴۰۳ کارگران که در اسفند ۱۴۰۲ دریافت می‌کنند اعلام شد. با توجه به مصوبه جدید ...
در این کشور مردم مادام العمر مستاجر هستند

در این کشور مردم مادام العمر مستاجر هستند

در زمانی که بسیاری از جوانان در مکان ‌هایی مانند کالیفرنیا و نیویورک نمی‌توانند راهی ...
1