تاریخ انتشار
چهارشنبه ۲۴ آبان ۱۴۰۲ ساعت ۱۴:۴۵
کد مطلب : ۴۶۹۲۸۹
در گفت و گو با رحمت‌الله بیگدلی، روحانی اصلاح طلب و عضو حزب جمهوریت مطرح شد

ردصلاحیت‌های شبه احمدی نژادی در دولت رئیسی

۰
ردصلاحیت‌های شبه احمدی نژادی در دولت رئیسی
کبنا ؛«ردصلاحیت گسترده» کلیدواژه‌ای که این روز‌ها در حال تکرار شدن است، آنهم به سبب عملکرد هیات‌های اجرایی دولت که چهره‌های زیادی از درون مجلس فعلی و بیرون از مجلس را ردصلاحیت کرده است.
به گزارش کبنا به نقل از خبرآنلاین، رحمت‌الله بیگدلی، روحانی اصلاح طلب و عضو حزب جمهوریت، بر این باور است که هدف ردصلاحیت‌های گسترده تشکیل مجلسی از عصاره خالص خودی‌هایِ امتحان‌پس‌داده و گوش‌به‌فرمان است. 
او تاکید می‌کند هیات‌های اجرایی توسط تندرو‌ها تشکیل شده بود که تلاش کردند هرکسی موی دماغ دولت می‌شود، را ردصلاحیت کنند.
در ادامه متن گفتگوی رحمت‌اله بیگدلی، چهره سیاسی اصلاح‌طلب را می‌خوانید؛
با توجه به ردصلاحیت‌های صورت گرفته در انتخابات مجلس و این که صلاحیت‌ها توسط هیأت‌های اجرایی احراز نشده، آیا چنین رفتاری قابل پیش‌بینی بود؟
بله، این نوع ردصلاحیت‌ها قابل پیش‌بینی بود؛ زیرا از دولت فعلی که اولین دولتی است با کم‌ترین آرای ملت ایران روی کار آمده و هرچه جلوتر رفته محبوبیتش حتی در بین حامیانش هم کم‌تر شده است بیش از این انتظار نمی‌رفت.
چهره‌های تندرو در هیات‌های اجرایی حضور داشتند
دولت فعلی هیأت‌های اجرایی انتخابات را از بین تندروترین افراد جریان حامی دولت تشکیل داده است و این هیأت‌های اجرایی با این ردصلاحیت‌های گسترده در واقع چند تیر را با یک نشان زده‌اند. قبل از هرچیز هر فردی را که سر سوزنی احتمال داده‌اند که در صورت انتخاب ممکن است موی دماغ دولت شود ردصلاحیت کرده‌اند.
رئیسی مانند احمدی‌نژاد ردصلاحیت کرد
البته قبلا دولت محمود احمدی‌نژاد هم به همین سبک عمل و به صورت گسترده منتقدان دولت خود را ردصلاحیت کرده بود و دولت رئیسی هم که ادامه همان دولت احمدی‌نژاد و تشکیل‌شده از همان نیرو‌ها است به همان سبک عمل کرد. دوم این‌که دولت رئیسی با این ردصلاحیت‌های گسترده زمینه‌ای را فراهم کرد که ردصلاحیت‌شدگان برای تأیید خود به شورای نگهبان پناه ببرند و این شورا هم با تأییدصلاحیت تعدادی از این افراد برای خود وجهه‌ای درست کند که البته این نوع رفتار‌ها جواب نخواهد داد.
ردصلاحیت‌ها باعث تضعیف روحیه مردم خواهد شد
سوم این‌که این ردصلاحیت‌های گسترده باعث تضعیف روحیه و حضور منتقدان دولت در انتخابات خواهد شد، زیرا قدرت هرگونه مانور و حتی تهیه لیست را از آنان خواهد گرفت. این در حالی است که تکلیف جریان و افراد حامی دولت روشن است و آنان از همین الان کار‌های خود را انجام داده و حتی اقلام تبلیغاتی خود را تهیه کرده‌اند، اما ردصلاحیت‌شدگان، فرصت تهیه اقلام تبلیغاتی و تهیه لیست و هرگونه مانور تبلیغاتی را از دست خواهند داد.
مضاف بر این‌که ردصلاحیت‌های گسترده باعث ناراحتی بیش‌تر و عدم شرکت حامیان این افراد و منتقدان دولت در انتخابات خواهد شد و در نتیجه تک و توک افراد تأییدصلاحیت‌شده خارج از عصاره خالص‌ها هم رأی نخواهند آورد.‌
می‌خواهند افراد کاملاً گوش به فرمان وارد مجلس شوند
گفته شده نمایندگانی ردصلاحیت شده‌اند که مخالف طرح‌های صیانت و عفاف و حجاب و همچنین موافق استیضاح وزیر کشور بوده‌اند. آیا مبنا قرار دادن موافقت یا مخالفت با طرح‌ها و پیشنهاد‌ها برای احراز صلاحیت‌ها امری مسبوق به سابقه است یا بدعت جدیدی در راستای مدیریت کردن چینش مجلس آینده محسوب می‌شود؟
مبنا قرار دادن موافقت یا مخالفت نمایندگان با طرح‌ها و پیشنهاد‌ها و همچنین مواضع سیاسی، اجتماعی و فرهنگی غیرنمایندگان فعلی برای احراز صلاحیت‌ها امری مسبوق به سابقه است. مثلا در انتخابات‌های گذشته بسیاری از نمایندگان مجلس سوم، ششم و دهم به خاطر مواضع خود در آن مجلس‌ها ردصلاحیت شدند.
البته ردصلاحیت‌ها در آن مجلس‌ها شامل حال غیرخودی‌ها شد، اما، چون مجلس یازدهم از خودی‌ها و خالص‌ها تشکیل شده بود، ردصلاحیت‌ها براساس این مبنا در انتخابات مجلس دوازدهم تشدید و شامل حال خالص‌ها هم شده تا مجلس دوازدهم عصاره خالص خودی‌های امتحان‌پس‌داده باشد و کسانی در معرض انتخابات و احتمال انتخاب‌شدن قرار گیرند که هیچ‌گونه مخالفتی با دولت فعلی نداشته و کاملا گوش‌به‌فرمان باشند.
با این وضعیت، بدون تردید، مشارکت مردم در انتخابات بسیار پایین و مجلس دوازدهم بسیار ضعیف‌تر از مجلس ضعیف فعلی خواهد بود.
نام شما

آدرس ايميل شما

عیدی کارگران در ۱۴۰۳ چقدر است؟

عیدی کارگران در ۱۴۰۳ چقدر است؟

عیدی سال ۱۴۰۳ کارگران که در اسفند ۱۴۰۲ دریافت می‌کنند اعلام شد. با توجه به مصوبه جدید ...
در این کشور مردم مادام العمر مستاجر هستند

در این کشور مردم مادام العمر مستاجر هستند

در زمانی که بسیاری از جوانان در مکان ‌هایی مانند کالیفرنیا و نیویورک نمی‌توانند راهی ...
توطئه عليه قاليباف

توطئه عليه قاليباف

حميد رسايي، عضو سابق جبهه پايداري و از چهره‌هاي اصلي تشكل جديد اصولگرايان يعني شريان ...
1