تاریخ انتشار
چهارشنبه ۱۹ مهر ۱۴۰۲ ساعت ۰۱:۲۴
کد مطلب : ۴۶۷۹۶۷
در جمع مشاوران خود در واکنش به عملیات نظامی میان مقاومت و اسرائیل مطرح شد

واکنش سیدمحمد خاتمی به عملیات «طوفان الاقصی»

۲
۲
واکنش سیدمحمد خاتمی به عملیات «طوفان الاقصی»
کبنا ؛سید محمدخاتمی رئیس جمهوری اسبق ایران با اشاره به عملیات «طوفان الاقصی» گفت: آنچه رخ داده است حاصل تحقیر، سرکوب و ظلم هائی است که اسرائیل در طول این مدت نسبت به مردم فلسطین انجام داده است.
 به گزارش کبنا به نقل از رویداد 24، سید محمدخاتمی حمله غافلگیرانه مقاومت فلسطین به اسرائیل را دست آورد بزرگی برای مردم فلسطین پس از هفتاد سال دانست و آن را نشانه برهم خوردن توازن قوا در منطقه خواند که باید به عنوان فرصتی در پیشبرد صلح، حقوق انسانی و اخلاق قرار گیرد.
رئیس جمهوری اسبق ایران روز گذشته در جمع مشاوران خود در واکنش به عملیات نظامی میان مقاومت و اسرائیل گفت: فلسطینیان پس از سالها تحمل تجاوز و زور و تحقیرشدگی توانستند کار بزرگی انجام دهند و قدرت اشغالگر را غافلگیر کنند و توازن قوا را در منطقه بهم بزنند.
وی با بیان این که اگرچه در جنگ ٢٢ روزه فلسطینیان و ٣٣ روزه جنوب لبنان نشانه های بهم خوردن این توازن قوا دیده شد ولی وسعت آن به این بزرگی نبود، افزود: دستگاههای تبلیغاتی طرفدار اسرائیل می کوشند این دستاورد بزرگ را به بعضی قدرتها و کشورها منتسب کنند و قدرت و استقلال فلسطینی ها را نادیده بگیرند که اشتباه است. آنچه حاصل شده است تعلق به مردم فلسطین دارد.
سیدمحمد خاتمی با تأکید بر این که بعد از بهار عربی این، مهمترین اتفاقی است که در خاورمیانه رخ می دهد، گفت: در طول تاریخ، بشر هزینه زیادی پرداخته است تا به این اصل مبارک برسد که تجاوز و اشغال منشأ مشروعیت نیست و می بینیم که پس از تجاوز آلمان نازی به فرانسه سالها است که از مقاومت فرانسوی ها در برابر اشغال و تجاوز ستایش می شود و فیلم و آثار فراوان تهیه می گردد.
وی اضافه کرد: سالها است که بسیاری این اصل را در مورد اشغال سرزمین فلسطین توسط اسرائیل نادیده می گیرند. کشوری با زور و جنایت اشغال می شود و جمعیت زیادی از مردم کشته و عده زیادتری به بیرون رانده و آواره می شوند. من و هیچکس نمی توانیم این اصل بزرگ اخلاقی را زیر پا بگذاریم و مشروعیت اشغالگر را به رسمیت بشناسیم.
رئیس جمهور اسبق ایران گفت: من در سخنرانی خود در هاروارد که تعدادی از یهودیان یا طرفداران اسرائیل هم در جمع گسترده دانشجویان و استادان حضور داشتند، همین اصل و باور را را مطرح کردم که زور، تجاوز و اشغال منشأ مشروعیت نیست. البته در عمل آنچه باید صورت گیرد خواست و اراده خود مردم فلسطین است و سرنوشت هر کشوری باید بدست مردم آن کشور رقم بخورد.
وی تأکید کرد: آنچه ما می گوئیم اینکه بگذاریم همه فلسطینیان اعم از یهودی، مسلمان و مسیحی و اعم از ساکنان یا آوارگان فلسطینی تصمیم بگیرند و همگان نیز به این خواست و تصمیم احترام بگذاریم. پیشنهاد من به هنگام تحویل ریاست کنفرانس اسلام در آن زمان که امروز سازمان همکاری کشورهای اسلامی خوانده می شود، به عنوان سند ثبت شد.
خاتمی گفت: بیش از نیم قرن است که دولتی با اشغال سرزمین دیگری بر آنجا مسلط شده و آنچه کرده عبارت است از سلاخی مداوم مردم فلسطین در درون و آواره کردن آنان و نیز تحقیر دولتهایی که به هر حال دچار ملاحظه کاری شده و موضع درستی در قبال آنچه جریان دارد نگرفته اند.
وی افزود: بعضی از قدرتها فلسطینی ها را تروریست می دانند در حالیکه حتی طبق نظر همین سازمان ملل مقاومت در برابر تجاوز و ظلم تروریسم نیست.
آنچه رخ داده است حاصل تحقیر، سرکوب و ظلم هائی است که اسرائیل در طول این مدت نسبت به مردم فلسطین انجام داده است.
وی اضافه کرد: غرب دارد با دستپاچگی از اسرائیل طرفداری بی قید و شرط می کند و فقط برای کشته شدگان اسرائیلی ابراز ناراحتی می کند ولی از کشتار و جنایت هایی که در غزه انجام می گیرد حرفی نمی زند. من از کشته شدن حتی یک نفر بی گناه هم خشنود نمی شوم، اما باید دید که متجاوز اصلی کیست و منشأ تجاوز کجاست؟
سیدمحمد خاتمی در پایان ضمن تاکید بر ضرورت تدبیر سیاسی و توجه به منافع ملی در ایران و پرهیز از موضع گیری های شتاب زده و تحریک کننده، دخالت دادن قطب بندی های سیاسی در موضع گیری های خارجی را، هم برای ایرانیان و هم فلسطینیان و مسلمانان مضر دانست و اظهار امیدواری کرد آنچه اکنون در سرزمینهای اشغالی رخ داده در نهایت به نفع مردم مظلوم فلسطین و ملت های منطقه تمام شود و شاهد برقراری صلح واقعی در خاورمیانه باشیم.
نام شما

آدرس ايميل شما

فریاد
Iran, Islamic Republic of
خاتمی هیچ فرقی با حماس یا سربازان اسراییلی از نظر توجه به حقوق غیر نظامیان نداره...
Iran, Islamic Republic of
درود بر سید ارزشمند و فاضل جناب آقای سید محمد خاتمی که صداقت و پاکی را به معنی واقعی در چهره نورانی و اسلامی و انسانی ایشان به خوبی قابل مشاهده و لمس می باشد دانشمند فاضل در پناه خدا
کابینه نتانیاهو پس از حمله حماس علیه اسرائیل چگونه تغییر شکل می‌دهد؟

کابینه نتانیاهو پس از حمله حماس علیه اسرائیل چگونه تغییر شکل می‌دهد؟

این کابینه داخلی که تصمیمات اصلی مربوط به جنگ را اتخاذ خواهد کرد شامل هیچ یک از وزرای ...
چرا تل‌آویو بین سرزمین‌های فلسطینی و غزه فاصله ایجاد کرد؟

چرا تل‌آویو بین سرزمین‌های فلسطینی و غزه فاصله ایجاد کرد؟

یک کارشناس انرژی اظهار داشت: جنگی که در خاورمیانه و شرق مدیرانه شاهدیم بیشتر جنگ برای ...
چرا منطقه آزاد سیاسی نداریم؟!

چرا منطقه آزاد سیاسی نداریم؟!

اگر منطقه آزاد سیاسی سودی بیش از منطقه آزاد تجاری نداشته باشد، لابد و قطعاً فایده کمتری ...
1