کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

کبنا گزارش می‌دهد

بعد از ۹ سال انتظار؛ جاده دهدشت - چرام آماده بهره‌برداری است

19 شهريور 1402 ساعت 17:29

تکمیل مسیر ۱۷ کیلومتری جاده دهدشت - چرام پس از ۹ سال وقفه طولانی با تأمین اعتبارات لازم در دولت سیزدهم در مراحل پایانی تکمیل و بهره‌برداری قرار گرفته است.


تکمیل مسیر ۱۷ کیلومتری جاده دهدشت - چرام پس از ۹ سال وقفه طولانی با تأمین اعتبارات لازم در دولت سیزدهم در مراحل پایانی تکمیل و بهره‌برداری قرار گرفته است.
به گزارش کبنا، ایرنا نوشت: مسیر ۱۷کیلومتر جاده دهدشت - چرام شهرستان‌های کهگیلویه و چرام را به هم متصل می‌کند؛ وقوع چندین نقطه حادثه خیر در این مسیر باعث ایجاد تصادفات منجر به فوت زیادی شد.
با توجه به نا ایمن بودن و افزایش تصادفات در این جاده، عملیات چهار خطه کردن و بهسازی ۱۴ کیلومتر از این محور از ۲ سمت ورودی چرام و دهدشت از سال ۹۳ آغاز شد.
از جمله مزایای این جاده بین شهری علاوه بر کاهش میزان تصادفات و دسترسی مردم و شهروندان از جاده مناسب و ایمن، با اتصال به جاده اصلی باباکلان در شهرستان گچساران و اصفهان - یاسوج راه دسترسی شهرستان چرام به مرکز استان را نیز تا حدود زیادی کاهش می‌دهد.
فرماندار چرام در این زمینه گفت: با آعاز به کار دولت سیزدهم بهره‌برداری از این طرح یکی از اولویت‌های اصلی بوده است.
عبدالرحمان توفیقیان بیان کرد: با توجه به حادثه خیز بودن و روند کند طرح تعریض و بهسازی این محور با تلاش شبانه روزی پیمانکار در دستور کار قرار گرفت.
وی تصریح کرد: تاکنون بخش زیادی از این مسیر با چهار خطه شدن زیر بار ترافیک رفته و در مراحل پایانی طرح است.
توفیقیان مسیر چرام- دهدشت یکی از مسیر‌های مهم استان است، زیرا که هر دو مرکز شهرستان هستند و بیشترین مراودات مردم چرام با دهدشت از این مسیر صورت می‌گیرد.
سید علی احمدزاده_ استاندار کهگیلویه و بویراحمد_ اظهار داشت: روند اجرایی بهسازی جاده دهدشت – چرام و بالعکس در دولت سیزدهم شتاب گرفت.
احمدزاده افزود: درصد زیادی از عملیات انجام شده در سال ۱۴۰۱ صورت گرفته تخریب آسفالت قدیمی و زیر‌سازی و روسازی و آسفالت ۴. ۲ کیلومتر، پنج کیلومتر آسفالت و که هم اکنون در حال بهره‌برداری می‌باشد.
وی تأکید کرد: مبلغ ۲۵٠ میلیارد ریال برای تعریض ورودی دهدشت به چرام و چرام به دهدشت از محل افزایش اعتبارات استانی توسط سازمان برنامه و بودجه در سال ۱۴۰۰ پرداخت شد.
استاندار کهگیلویه و بویراحمد ابراز کرد: پیشرفت فیزیکی قبلی آن ۳۲ درصد، بوده که در دولت سیزدهم این طرح در مراحل پایانی بهره‌برداری است.
احمدزاده افزود: یکی از دلایل اصلی شتاب بخشی در این طرح تخصیص صد درصدی اعتبارات بوده است.
مدیرکل راه و شهرسازی استان کهگیلویه و بویراحمد دلیل کندی این طرح در دولت گذشته را کمبود اعتبار اعلام کرد.
محمد راستا بیان کرد: با حمایت دولت در تخصیص اعتبارات این مسیر حادثه خیز هم اکنون با چهار خطه شدن برای دو شهرستان کهگیلویه و چرام به یک فرصت تبدیل شده است.
وی اضافه کرد: توسعه محور‌های ارتباطی و اتمام پروژه‌های نیمه‌تمام در دولت سیزدهم شتاب بیشتری گرفته است.
راستا خاطرنشان کرد: در سفر اول رئیس جمهور ۲۵٠ میلیارد ریال به اتمام پروژه مسیر ارتباطی دهدشت به چرام اختصاص یافت و در آینده نزدیک به بهره‌برداری خواهد رسید.
راه‌های ارتباطی شهرستان چرام ۵۵۸ کیلومتر است که ۱۲۶ کیلومتر از این راه‌ها اصلی و فرعی و ۴۳۲ کیلومتر راه روستایی هستند.
شهرستان چرام دارای ۲ بخش مرکزی و سرفاریاب با جمعیت ۳۳ هزار و ۵۴۳ نفر در قالب هشت هزار و ۸۹۰ خانوار در جنوب غربی استان کهگیلویه و بویراحمد است.
استان کهگیلویه و بویراحمد با جمعیتی حدود ۷۲۳ هزار نفر جمعیت دارای ۹ شهرستان، ۱۷ بخش و یکهزار و ۶۷۰ روستای دارای سکنه در جنوب غربی ایران واقع شده است.
این استان با داشتن کمتر از ۱۴۰ کیلومتر بزرگراه و شرایط خاص توپوگرافی و کوهستانی یکی از استان‌های خطرناک در زمینه سوانح و حوادث رانندگی است.
بر اساس برآورد هزینه هر کیلومتر بهسازی و آسفالت راه‌های اصلی در این استان حدود دو تا سه برابر استان‌های کویری است.


کد مطلب: 466801

آدرس مطلب :
https://www.kebnanews.ir/news/466801/بعد-۹-سال-انتظار-جاده-دهدشت-چرام-آماده-بهره-برداری

کبنانیوز
  https://www.kebnanews.ir

1