کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

محمدپور: اهمیت پرداختن به گردشگری مذهبی در گچساران و باشت

28 مرداد 1402 ساعت 19:14

ریحان محمدپور فعال اجتماعی سیاسی شهرستان های گچساران و باشت در این خصوص نوشت: گردشگری مذهبی یک فرصت طلایی برای توسعه هر منطقه به حساب می آید ولی متأسفانه علی رغم تلاش های صورت گرفته در گذشته، کار جدی و ریشه ای در این خصوص انجام نشده، است.


استان کهگیلویه و بویراحمد با ۲۴۵ امامزاده واجب التعظیم مورد توجه گردشگران و زائران، ظرفیت مناسبی برای معرفی در حوزه گردشگری مذهبی را دارد. جاذبه های مذهبی، زیارتگاه ها و اماکن مقدس در همه جای جهان هر ساله تعداد بسیاری از گردشگران را به سوی خود جذب می کنند.
شهرستان های گچساران و باشت با وجود امام زاده های پر خیر و برکت در این دیار می تواند مقصد گردشگری زائران در فصول پاییز و زمستان و بهار باشد. با این حال، هنوز صنعت گردشگری در این دو شهرستان رشدی نداشته است. 
امامزاده جعفر (ع) گچساران،امامزاده بی‌ بی حکیمه (س) گچساران، امامزاده سید محمد (ع) باشت، امام زاده سید فخرالدین احمد (ع) باشت و بسیاری دیگر از امام زادگان این دو شهرستان ظرفیت بالایی برای گردشگری مذهبی دارند.
ریحان محمدپور فعال اجتماعی سیاسی شهرستان های گچساران و باشت در این خصوص نوشت: گردشگری مذهبی یک فرصت طلایی برای توسعه هر منطقه به حساب می آید. باشت و گچساران با دارا بودن اماکن و بقاع متبرکه و در رأس حرم حضرت بی بی حکیمه خاتون (س) خواهر بلافصل امام رضا (ع) که سالانه چند ده هزار زائر خارجی و داخلی را پذیرا هست فرصت بی نظیری را برای رشد گردشگری مذهبی فراهم کرده که میشه از آن برای توسعه و حل معضل اشتغال جوانان این منطقه بهره برد. ولی متأسفانه علی رغم تلاش های صورت گرفته در گذشته، کار جدی و ریشه ای در این خصوص انجام نشده، برای حل مشکلات باید از همه ظرفیت ها استفاده کرد.
    
امام زاده بی بی حکیمه (س)
آخرین ماه زمستان و فصل بهار تفرجگاه های طبیعی شهرستان گرمسیری گچساران پذیرای گردشگران پرشماری است اما بارگاه حضرت بی بی حکیمه (س) خواهر امام رضا (ع) شلوغ ترین جاذبه گردشگری استان کهگیلویه و بویراحمد است.
حرم حضرت بی بی حکیمه (س) در دل کوه‌های نفت خیز جنوب گچساران به دلیل آب و هوای مطبوع و بهاری پذیرای کاروان زیارتی سیاحتی ایرانی و کشورهای عربی است.
وجود چشمه‌های آب گرم و قرار گرفتن ساختمان حرم در دل کوه جاذبه‌های آن را دوچندان کرده است.

امام زاده سیدفخرالدین احمد (ع)
بقعه امامزاده سید فخرالدین احمد(ع) واقع در ضلع شرقی روستای عنا از توابع شهرستان باشت در میان کوهی معتدل و مرطوب در فاصله 10 کیلومتری شمال شرقی شهر باشت قرار گرفته است. این بقعه متبرکه به ویژه در فصل بهار همچون نگینی در سبزه زارهای روستای عنا می درخشد.
بنای اولیه بارگاه امامزاده سید فخرالدین احمدعلیه السلام به اعتباری از آثار مربوط به قرن دهم هجری قمری است که از روزگاران پیش بر اساس باور و اعتقاد مردم به کرامات این امامزاده عظیم‌الاشأن مورد توجه مردم این خطه قرار گرفته است.
در فاصله نزدیکی از بقعه امامزاده سید فخرالدین احمد(ع) و در محوطه کنونی بارگاه امامزاده قبری وجود دارد که متعلق به خواهر امامزاده و معروف به "بی‌بی" است و هرساله حجم زیاد زائران از اقصی نقاط کشور به خصوص استان‌ها و شهرستان‌های همجوار جهت زیارت به این منطقه سفر می‌کنند.
شجره طیبه امامزاده سید فخرالدین احمد(ع) به استناد بزرگان، اعتقادات و باورهای مردمی، دست‌نوشته‌های قدیمی و برخی از اسناد موجود چهارمین نسل منتسب به امام چهارم شیعیان امام سجادعلیه السلام است.
امامزاده سید فخرالدین احمد(ع) دارای اولاد و اعقاب زیادی است که به سادات عنا معروف هستند و دارای پنج اولاد بزرگ میر درویشی، میر گدایی، لشکری، علی‌خانی و ناصری است.
امامزاده سید فخراحمد جد بزرگوار سادات عنا بوده و نزدیک به ۶ هزار نفر از سادات منسوب به این امامزاده درمناطق مختلف استان کهگیلویه و بویراحمد در مناطق سردسیری و گرمسیری سکونت دارند.کوه عنا در شمال، کوه منشتر در جنوب، کوه چرمکیو، گر کوسه در مغرب و گر تینگی و بنارک در مشرق روستا واقع شده است.

بقعه امامزاده سیدمحمد (ع) باشت
امامزاده سید محمد (ع) یکی از شاخص‌ترین امامزاده‌های باشت بوده که در 11 کیلومتری این شهرستان قرار دارد.
این امامزاده که در روستای سرآبیز باشت قرار دارد و همه ساله پذیرای جمع زیادی از زائران و علاقمندان به اهل بیت(ع) بوده با سابقه‌ای تاریخی افزون بر 800 سال با دو واسطه به امام سجاد(ع) می‌رسد.
نام و عنوان این امامزاده محمدبن اسحاق‌بن‌عبدالله‌بن‌حسین بوده و محدث و نماینده امامان محمدباقر(ع)، جعفر صادق(ع) موسی‌بن‌جعفر(ع) بوده و مدتی از عمر شریف خود را نیز صرف زیارت امام رضا(ع) کرده است.
نوع خاص معماری و گنبد در حال ساخت این امامزاده به نقل از محمدرضا حیدری، پیمانکار طراحی و ساخت معماری این امامزاده یکی از شاخصه‌های منحصر به فرد آن است.
گنبدخانه این امامزاده به شکل هرمی بوده که در ایران چنین طرحی وجود ندارد همچنین این گنبد کاملا ایرانی و با پوشش«شبدری» طرحی شده است.


کد مطلب: 466066

آدرس مطلب :
https://www.kebnanews.ir/news/466066/محمدپور-اهمیت-پرداختن-گردشگری-مذهبی-گچساران-باشت

کبنانیوز
  https://www.kebnanews.ir

1