تاریخ انتشار
سه شنبه ۱۷ مرداد ۱۴۰۲ ساعت ۱۷:۴۸
کد مطلب : ۴۶۵۶۳۰
کبنا گزارش می دهد؛

مهمان ویژه کبنانیوز در روز خبرنگار؛ کارگر ساختمانی که دلش از دست پیمانکاری خون بود / پیمانکار حقم را خورده؛ کارم اشتباه قیمت گذاری شده / من قربانی شدم؛ کاری کنید بقیه قربانی نشوند

۰
مهمان ویژه کبنانیوز در روز خبرنگار؛ کارگر ساختمانی که دلش از دست پیمانکاری خون بود / پیمانکار حقم را خورده؛ کارم اشتباه قیمت گذاری شده / من قربانی شدم؛ کاری کنید بقیه قربانی نشوند
کبنا ؛
همزمان با روز خبرنگار، کارگر ساختمانی مهمان دفتر پایگاه خبری کبنا نیوز بود، وقتی سر صحبت را با ما باز کرد. نمی‌دانستیم صدای گویای او باشیم یا ما هم مثل برخی‌ها حرف‌هایش را پشت گوش بیندازیم و بی‌خیال او شویم. کارگری که از دست پیمانکاری کلافه و معتقد بود که حقش را خورده است. کبنا نیوز این مطلب را بدون هیچگونه پیشداوری و صرفاً در راستای اطلاع رسانی منتشر کرده است و آمادگی درج پاسخ کسانی که به هر نحوی از آنها اسم برده شده را دارد.
به گزارش کبنا نیوز، امروز (17 مرداد ماه 1402) مصادف با روز خبرنگار است. از خبرنگاران به عنوان زبان گویای مردم نام می‌برند. در این روز کارگری به دفتر پایگاه خبری کبنا نیوز مراجعه کرد که نمی‌دانستم در مقابل خواسته‌های او چه کاری انجام دهم؛ چرا که امروز صبح به دلیل شکایت دانشگاه یاسوج تا ساعت 11 طول و عرض دادگاه را طی می کردم. متأسفانه بعضی از مسوولان کهگیلویه و بویراحمد قدرت پذیرش نقد را ندارد و تنها ابزاری که از آن بهره می‌برند، شکایت است. سخن را دراز نکنم.
کارگری به دفتر کبنا نیوز آمده بود که به قول خودش به او ظلم آشکاری شده است. حدیث معروف پیامبر مکرم اسلام (ص) را هم شنیده‌ایم و خوانده‌ایم. عرق کارگر خشک نشده باید دستمزد او را بدهی. اما بعضی متأسفانه زندگی‌شان را روی حق مردم بنا می‌کنند. کارشناسان رسمی دادگستری بازوان فکری قضات هستند. لذا اظهارنظرهای آنها می‌توانند در روند یک پرونده بسیار اثرگذار باشد. انتظار می‌رود از کارشناسان که در اظهارنظرهایشان همچون گذشته دقت نظر بالایی داشته باشند. اظهارنظر کارشناسان دادگستری کار سخت و طاقت فرسا است، و ممکن است یک اظهارنظر اشتباه و خطای کارشناس موجب ضایع شدن حق افراد شود. اظهار نظر کارشناسان دادگستری کاری سخت است و کارشناسان در جهت انجام رسالت کارشناسی باید دقت لازم را داشته باشند، به گفته یک مسوول قضایی ارائه اظهارنظرهای ضعیف و ناقص توسط کارشناسان رسمی دادگستری موجب تحمیل هزینه به اصحاف پرونده، ایجاد نارضایتی و بعضا موجب اطاله دادرسی می‌ شود. این موضوعات که بگذریم، درد دل کارگر ساختمانی حالم را بیشتر از همیشه در روزی که به نام روز خبرنگار نامیده شده، بد کرد. دست و دل آدم بعضی وقت‌ها می‌لرزد، اما باز با خودم گفتم؛ خدا کریم است.
یک شهروند یاسوجی(کارگر ساختمان)، به داستان مشکل خود پرداخت و گفت: بنده جانباز 15 درصد و مدت زیادی است که «استاد بنا» هستم، سال 92 برای یک پیمانکاری که روی مسکن مهر را در دست داشت، کار کردم، اوایل هیچ پولی نداشت، و من برای دلسوزی کمک می کردم، تا اینکه دو سال گذشت و سال 94 پول پیمانکاری اش را به او دادند و صاحب زمین ها و ماشین شد. بعد از این بود که من را به امروز و فردا حواله می کرد، من به امید اینکه هزینه دستمزدم را می دهد، همچنان تا سال 1400 برایش کار کردم، اما الان کارش به جایی رسیده که وقتی می گویم پولم را بده، من را تهدید می کند.
این استاد بنا اظهار کرد: از این فرد شکایت کردم، و چون پول نداشتم یک روز در یکی از مساجد کانون وکلا و یکی از ارگان ها میز خدمت رایگان گذاشته بود، من هم رفتم و مشکلم را مطرح کردم، نامه نوشتند و گفتند بیا کانون وکلا. بعد از این من به کانون وکلا رفتم، ولی هر کدام از این افراد از من پول می خواست، یکی 40 میلیون، یکی 4 میلیون، هر کسی عددی و رقمی. در حالی که این افراد قرار بود رایگان برای من به پرونده ام رسیدگی کنند، این میز خدمت ها اگر برای خدا است، چرا دوباره پول می خواهند؟
وی افزود: در نهایت بعد از پیگیری های زیاد، کارشناس دادگستری روی پرونده نظر داد، ولی طلب سالهای قبل من را به قیمت همان سال برایم حساب کرده است، قیمت همان سال، همان سال به درد من می خورد، الان قیمت ها چندین برابر شده است، سال 92 قیمت یک ماشین پراید زیر 5 میلیون بود، الان بالای 300 میلیون است، شما حساب کنید که از سال 92 تا الان قیمت ها چند برابر شده است؟ زمین آن موقع چقدر بود، الان چقدر شده است؟ الان یک خانه معمولی بالای چند میلیارد شده است، ولی طلب من از سال 92 تا 1400 را کلاً 600 میلیون تومان قیمت گذاری کرده اند؟
وی افزود: من با 600 میلیون تومان چکار می توانم بکنم؟ می توان ماشین خرید؟ می توان زمین خرید؟ چه چیزی می توانم بخرم؟ آیا این شیوه قیمت گذاری درست است؟ من یک استادبنا هستم، دو فرزند دارم، این همه سال خانه برای مردم ساختم، خودم خانه ندارم و اینطور یک پیمانکار حقم را خورده است، من قربانی شدم، ولی خواهشم این است کاری کنید که بقیه قربانی نشوند، کارشناسان باید نظرات درستی بدهند، و مردم نباید قربانی شوند.
به گفته مسوولان قضایی نتیجه نظرات کارشناسان رسمی دادگستری در صدور احکام قضایی تجلی پیدا می کند. عادی انگاری رسیدگی به پرونده های ارجاعی به جهت تکراری بودن آنها توسط کارشناسان رسمی دادگستری مطلوب نیست و باید به شرایط خاص پرونده ها و مطالعه مفاد موارد درخواستی توجه و دقت لازم معمول شود.

رئیس قوه قضاییه با انتقاد از رانتی شدن برخی کارشناسی‌ها، گفت: وقتی فرایند انجام یک کارشناسی طولانی می‌شود و یا کارشناس نظریه نادرستی ارائه می‌دهد، باید حتماً از سوی قاضی یا مرکز کارشناسان مورد بازخواست قرار گیرد.حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای اظهار داشت: کارشناسی در آرای قضایی نقش مستقیمی دارد و بسیاری از احکام قضات بدون نظر کارشناسی صادر نمی‌شود.
رئیس قوه قضاییه تصریح کرد: بخشی از نارضایتی‌ها نسبت به اطاله دادرسی و آرای صادره ناشی از کارشناسی‌های مسأله‌دار است که ریشه در ارجاعات نادرست از سوی برخی قضات، ضعف کارشناسی ها، خلاء‌های قانونی و ناآشنایی مردم با مسائل حقوقی دارد.
محسنی اژه‌ای با انتقاد از عدم نظارت دقیق بر روند کارشناسی‌ها گفت: بخشی از مشکلات با الزام قضات به تبیین شفاف موضوع کارشناسی ها، تعیین زمان برای انجام کارشناسی و نظارت و پیگیری بر فرایند کارشناسی قابل حل است.
رئیس قوه قضاییه با تأکید بر این که بسیاری از مشکلات کارشناسی‌ها را می‌توان بدون وضع یا اصلاح قانون رفع کرد، متذکر شد که در صورت لزوم دستورالعملی در این خصوص صادر خواهد کرد.
محسنی اژه‌ای با انتقاد از رانتی شدن برخی کارشناسی‌ها، اظهار داشت: وقتی فرایند انجام یک کارشناسی طولانی می‌شود و یا کارشناس نظریه نادرستی ارائه می‌دهد، باید حتماً از سوی قاضی یا مرکز کارشناسان مورد بازخواست قرار گیرد.
رئیس قوه قضاییه همچنین متذکر شد که مشکلات ناشی از خلاء‌های قانونی را می‌توان از طریق پیگیری اصلاح قانون مربوط به کارشناسان رسمی برطرف کرد و از معاونت حقوقی خواست این موضوع را بررسی و پیگیری کند.
نام شما

آدرس ايميل شما

اعزام ملی‌پوشان هندبال کهگیلویه و بویراحمدی به مسابقات جهانی

اعزام ملی‌پوشان هندبال کهگیلویه و بویراحمدی به مسابقات جهانی

استاندار کهگیلویه و بویراحمد و مدیرکل ورزش و جوانان استان برای بدرقه ملی‌پوشان نوجوانان ...
ناگفته‌هایی از زنان درون باند‌های مواد مخدر

ناگفته‌هایی از زنان درون باند‌های مواد مخدر

نویسنده این کتاب در کولیاچان در مکزیک در مورد زنان مختلفی نوشت که در صفوف کارتل ال چاپو ...
هندبالی‌های کهگیلویه و بویراحمد روی دور افتخار؛ هیئت هندبال استان در جایگاه دوم کشوری قرار گرفت (+ سند)

هندبالی‌های کهگیلویه و بویراحمد روی دور افتخار؛ هیئت هندبال استان در جایگاه دوم کشوری قرار گرفت (+ سند)

فدراسیون هندبال کشور، ارزیابی عملکردهیات‌‌های استانی در سال 1401 را در حالی اعلام کرد ...
1