تاریخ انتشار
دوشنبه ۲۶ تير ۱۴۰۲ ساعت ۱۷:۵۷
کد مطلب : ۴۶۴۸۶۸
فردین آقا‌بزرگی، کارشناس بازار سرمایه :

مهم‌ترین دلیل این حال و روز بورس، تصمیمات ذی‌نفعانه دولت از طریق وزارتخانه‌ها برای قیمت‌گذاری دستوری است / در چهار ماه اخیر، ۱۰ هزار میلیارد تومان خروج نقدینگی حقیقی از بورس داشته ایم

۰
مهم‌ترین دلیل این حال و روز بورس، تصمیمات ذی‌نفعانه دولت از طریق وزارتخانه‌ها برای قیمت‌گذاری دستوری است / در چهار ماه اخیر، ۱۰ هزار میلیارد تومان خروج نقدینگی حقیقی از بورس داشته ایم
کبنا ؛
آقا‌بزرگی، کارشناس بازار سرمایه درباره خروج سرمایه از بورس گفت: بله روزانه از هفته سوم اردیبهشت ماه سال جاری به طور متوسط حدود ۱۱۰۰ میلیارد تومان خروج نقدینگی حقیقی داشته ایم. سال ۹۹ در اوج شکوفایی بورس ۲۵ هزار میلیارد تومان ورود پول داشته ایم، سال ۱۴۰۰ نزدیک ۶۰ هزار میلیارد تومان خروج پول داشتیم. سال ۱۴۰۱، نزدیک ۴۰ هزار میلیارد تومان خروج پول داشتیم. دو ماهه امسال ۱۸ همت ورود پول داشتیم، در چهار ماه اخیر ۱۰ هزار میلیارد تومان خروج داشته ایم. هرچند میزان ورود و خروج پول به بورس معایر نتیجه‌گیری نهایی برای قضاوت بورس نیست.
به گزارش کبنا نیوز، سقوط پی در پی بورس باعث نگرانی سهام‌دارن و ایجاد تنش و بی اعتمادی برای ورود به این عرصه است. از سوی دیگر دولت که تا ماه گذشه وضعیت بحرانی را انکار می کرد و دلایلی از جمله نوسان‌گیری را مطرح می‌کرد، حالا در برابر این وضعیت سکوت کرده است. سرعت خروج سرمایه از بروس نیز به مرور موجب چالش‌هایی می‌شود که عرصه تولید را دچار بحران می‌کند.
فردین آقا‌بزرگی، کارشناس بازار سرمایه، در آغاز درباره سقوط بورس در روز‌های اخیر به «انتخاب» گفت: بند 9 و 11 ماده هفت بازار بورس به عنوان شرح بازار بورس می‌گوید که پیشگیری از وقوع تخلفات و خدشه وارد شدن به منافع سهامداران بر عهده سازمان بورس است. اگر قیمت‌گذاری دستوری مثل فولاد مبارکه یا تعیین نرخ خوراک گاز صنایع را به عنوان یک صدمه و در حقیقت وقوع مسائلی که منافع ذی نفعان بازار را تهدید می‌کند، جلوگیری از آن ها وظیفه سازمان بورس است. نکته مهم که شاخص کل ما از ابتدا سال تا هفته سوم اردیبهشت 30 درصد بازدهی داشت امروز 26 تیر ماه به صفر رسیده است. یعنی ما به کانال شاخص در انتهای سال 1401 رسیده‌ایم. مهم ترین دلیل آن تصمیمات ذی‌نفعانه دولت از طریق وزارتخانه‌ها در مورد قیمت‌گذاری دستوری است. این اتفاقات جز موثرترین متغیر‌های اقتصادی بودند که بورس را به این روز انداختند.

وی در ادامه در رابطه با نقش دولت در وضعیت فعلی بورس اشاره کرد: سوال برای من این است که چرا تا یک ماه پیش اغلب مسئولین در ریاست نهادهای مختلف و کمیسیون‌ها می‌گفتند هیچ اتفاق خاصی رخ نداده و برخی از نوسان‌گیران شناسایی سود می‌کنند. الان ما متوجه شدیم آن زمان که شاخص شروع به اصلاح کرد مبتنی بر همین اطلاعاتی بود که نامه اخیر نرخ خوراک در آن نمایان شد. برخی از اشخاص حقیقی و حقوقی آگاهانه از همین اطلاعات در همان مقطع استفاده کردند که بزرگترین چالش برای ما شد. بی اعتمادی نسبت به شفافیت در بازار سرمایه و انتشار اطلاعات به صورت منصفانه برای ذی‌نفعان بازار شکل گرفته است. سود صنایع نیز با این کار ها کاهش پیدا کرده است. لذا دلایل شکل گیری و خدشه وارد شدن به اعتمادی که در دوماه اول سال بعد از سه سال رکود ایجاد می‌شد، مجددا به مشکل برخورد.
وی در ادامه افزود: سازمان بورس زیر نظر دولت اداره می‌شود، اگر مکاتبه و تلاشی هم برای حقوق ذی نفهمان بکنند در حداقل اثرگذاری است و به مرور زمان این نقطه ضعف ها نمود پیدا می کند. با این رفتار‌ها نقدینگی در بازار بورس که پایه تولید است به سفته‌بازی کشیده می‌شود. بخش خصوصی اگر تریبون نداشته باشد نتیجه‌اش همین می‌شود.
آقا‌بزرگی در پایان درباره خروج سرمایه از بورس گفت: بله روزانه از هفته سوم اردیبهشت ماه سال جاری به طور متوسط حدود 1100 میلیارد تومان خروج نقدینگی حقیقی داشته ایم. سال 99 در اوج شکوفایی بورس 25 هزار میلیارد تومان ورود پول داشته ایم، سال 1400 نزدیک 60 هزار میلیارد تومان خروج پول داشتیم. سال 1401 ، نزدیک 40 هزار میلیارد تومان خروج پول داشتیم. دو ماهه امسال 18 همت ورود پول داشتیم، در چهار ماه اخیر 10 هزار میلیارد تومان خروج داشته ایم. هرچند میزان ورود و خروج پول به بورس معایر نتیجه‌گیری نهایی برای قضاوت بورس نیست.
نام شما

آدرس ايميل شما

هندبالی‌های کهگیلویه و بویراحمد روی دور افتخار؛ هیئت هندبال استان در جایگاه دوم کشوری قرار گرفت (+ سند)

هندبالی‌های کهگیلویه و بویراحمد روی دور افتخار؛ هیئت هندبال استان در جایگاه دوم کشوری قرار گرفت (+ سند)

فدراسیون هندبال کشور، ارزیابی عملکردهیات‌‌های استانی در سال 1401 را در حالی اعلام کرد ...
خالص‌سازی بیشتر؟

خالص‌سازی بیشتر؟

محمد مهاجری گفت: جبهه پایداری همیشه انتخاب اصلح را مطرح می‌کند، اما این یک اصطلاح بازاری ...
در اهمیت «گفت‌وگو»

در اهمیت «گفت‌وگو»

گفت‌وگو ضرورت حیاتی جامعه امروز ایران است، گفت‌وگو در معنای واقعی آن البته. مثلا همین ...
1