تاریخ انتشار
يکشنبه ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ ساعت ۱۳:۲۰
کد مطلب : ۴۶۳۷۱۱
آیا جریان اصولگرای به دنبال عبور از منتظریان است؟! 

منتظریان قدم در مسیر زارعی و روشنفکر خواهد گذاشت؟!

جواد زارعی
۱۴
۳
منتظریان قدم در مسیر زارعی و روشنفکر خواهد گذاشت؟!
کبنا ؛جواد زارعی: در روزهایی که رقیبان جریان اصولگرایی در مرکز استان در حال یارگیری از رقبای خود برای انتخابات مجلس شورای اسلامی در اسفند ۱۴۰۲ می‌باشند، جریان ائتلاف در درون خود در حمایت از کاندیدای مطرحش یعنی نادر منتظریان دچار تردید شده‌ است.
 تردیدی که هر چند از دوره گذشته وجود داشت ولی به دلیل ملاحظات و پادرمیانی بزرگان این جریان منجر به ایجاد ساز و کار میثاق نامه شورای ائتلاف گردید تا تردیدها و اختلافات پنهان را کنار گذاشته و بر اساس رای خروجی، تحت مصوبات و حکمیت میثاق‌نامه و طی لابی‌های فرسایشی درون جریانی، انتخاب کاندیدای اصلح به سمت معینی هدایت گردد. در نهایت حاج نادر منتظریان خروجی و فصل الخطاب برای همه تشکیلات اصولگرایی استان و مرکز استان جهت کاندیداتوری انتخابات اسفند ۱۳۹۸ معرفی گردید. در آن انتخابات جریان اصولگرا شکست را پذیرفت و مردم مهدی روشنفکر را بعنوان جریان مستقل و خارج از چارچوب‌های تشکیلاتی و صف‌بندی‌های جناحی روانه بهارستان کردند. 
از آن روزها قریب به سه سال میگذرد و شرایط حاکم بر فرم تصمیم‌گیری مردم با توجه به شرایط اقتصادی، سیاسی و اجتماعی دستخوش تغییرات فراوانی شده است. از یک طرف اقدام زودهنگام شیخ شجاعیان در اوایل سال گذشته مبنی بر اعلام رسمی نادر منتظریان، بعنوان کاندیدای اصلح اصولگرایان و شورای ائتلاف و ورود زودهنگام به فضای رقابتی انتخابات اسفند۱۴۰۲ مجلس شورای اسلامی؛ و از طرفی ابعاد جدید فرم‌های تصمیم‌گیری مردم با توجه به شرایط اقتصادی، اجتماعی و سیاسی یک سال اخیر در مناسب بودن روش و مکانیسم شورای ائتلاف و میثاق‌نامه برای انتخابات اسفند 1402 شائبه‌هایی ایجاد کرده است.  شائبه‌ها، تردیدها و اختلاف‌های پنهانی که این بار خود را به شکل اختلافات عریان نمایان کرده است.
 اگر بخواهیم گریزی به فضای انتخابات سال ۹۸ و مقایسه‌ای با فضای انتخاباتی پیشرو در سمت حامیان نادر منتظریان بزنیم با دو روی سکه روبرو خواهیم شد:
 از یک سو جریان فامیلی و طایفه‌ای منتظریان را خواهیم داشت که در آن افراد رادیکال اصلاح طلب، از تصمیم گیرندگان و بازیگردانان اصلی ایشان هستند. در سویی دیگر جریان اصولگرایی سنتی و نو اصولگرا را داریم که صرفاً بخشی از آن به صورت اسمی و در سکوت و شاید به دلیل ملاحظات در سمت حامیان وی قرار گرفته اند.
در رقابت‌های انتخاباتی سال ۹۸ جریان اصولگرایی، بازیگردان و مشاوران اصلی نزدیک به منتظریان بودند، ولی در رقابت‌های انتخاباتی تا اسفند ۱۴۰۲ اقوام و هم طایفه‌ای‌های بعضا اصلاح طلب، آن هم از نوع رادیکال بازیگردان و مشاورین اصلی وی شده اند، که این به مذاق جریان اصیل و ریشه دار اصولگرای استان و مرکز استان خوش نیامده است. لذا از گوشه و کنار این جریان اینگونه شنیده می شود که:
 منتظریان از پارامترها و شاخص‌های اصلحیت کاندیداتوری انتخابات اسفند 1402 جریان اصولگرایی خارج شده است.
 با در نظر گرفتن مطالب مورد تحلیل در بالا و لحاظ یک نماینده جدید به مرکز استان و به احتمال کمتر برای انتخابات پیش رو و به احتمال بسیار قویتر برای انتخابات دورهای بعد [۱۴۰۶به بعد] که شاهد حضور دو نماینده از حوزه بویراحمد بزرگ در مجلس شورای اسلامی خواهیم بود، قطعاً با در نظر گرفتن این پارامتر و تحرکات درون جریانی و شرایط حاکم بر فضای انتخابات این دوره شاهد اعلام کاندیداتوری‌های جدیدی در بدنه اصولگرای مرکز استان خواهیم بود. از جمله چهره‌های دارای پتاسیل و شاخصی همچون شخص ستار هدایت خواه بعنوان رئیس شورای ائتلاف و پدر معنوی نواصولگرایان استان و یا فرزندان وی، خلیفه خلقی پور به عنوان قویترین فرد بدنه اصولگرایی و دارای تشکیلات و مسلط بر ساز و کارهای انتخاباتی از شناسنامه دارترین، پر رای‌ترین اعلام کاندیداتوری‌های جدید برای انتخابات اسفند ۱۴۰۲ خواهد بود.
 شاید منتظریان و بازیگردانان اصلاح طلب کنار وی بی میل نباشند تا با پا جای ردپا گذاشتن بر روی مسیر زارعی و روشنفکر و با تکیه بر آرای طایفه‌ای و فاصله گرفتن از تشکیلات ثابت حزبی و نام‌هایی همچون مسعود حسینی، ستار هدایتخواه خود را بیشتر در قواره یک کاندیدای مستقل و معتدلتر در فضای انتخاباتی فعلی مطرح نماید.
  شاید منتظریان بتواند با پوست اندازی ظاهری و تغییر استراتژی سیاسی، شانس خود برای پیروزی در انتخابات آینده را افزایش دهد. هرچند  با تحلیل شرایط و یک حساب سرانگشتی این شانس با حضور نام‌هایی همچون مهدی روشنفکر بعنوان نماینده حال حاضر مرکز استان که طبق عرف و نگاهی ساده به انتخابات گذشته مجلس در بویراحمد و روال مرسوم دو دوره پشت سر هم و حضور ثابت دو دوره‌ای در مجلس، از شانس به مراتب بالاتری از رقبا برخوردار است، و یا حضور ستار هدایتخواه و غلام محمد زارعی بعنوان نمایندگان دو دوره‌ای ادوار گذشته مجلس و یا محمد بهرامی بعنوان یک پای ثابت رقابت چهار دوره اخیر این شانس پیروزی طبق شواهد و قراین بسیار دور از دسترس منتظریان و حامیان وی خواهد بود.
 
نام شما

آدرس ايميل شما

Iran, Islamic Republic of
شتردرخواب بیندپنبه دانه منتظررویای مجلس رافقط درخواب خواهددید.
چویل دنا
Iran, Islamic Republic of
به امید خدا پیروز انتخاباتی باهمت مردم شریف بویراحمد دنا مارگون لوداب وبخش سرنوشت ساز پاتاوه
چویل دنا
Iran, Islamic Republic of
به امید خدا پیروز انتخاباتی باهمت مردم شریف بویراحمد دنا مارگون لوداب وبخش سرنوشت ساز پاتاوه
چویل دنا
Iran, Islamic Republic of
به امید خدا پیروز انتخاباتی باهمت مردم شریف بویراحمد دنا مارگون لوداب وبخش سرنوشت ساز پاتاوه
بویر
Iran, Islamic Republic of
ادم سیاسی اولین ایتم ظاهر اون فرد هست
Russian Federation
یک صدایی مردم در اقبال به منتظریان برای ریشه کنی فساد،تبعیض و بی عدالتی لرزه بر جان هوچی گران انداخته است؛منتظریان آخرین امید مردم برای برانداختن کاخ ظلم و بی عدالتی در بویراحمد،دنا و مارگون است.
Iran, Islamic Republic of
منتظریان رایی ندارد
Russian Federation
اگر رایی ندارد چرا سراسر دچار وحشت شده اید؟
معلم
Iran, Islamic Republic of
انتخابات اسفند ماه مشخص میکند رای دارد یا نه ؟
مارگون
Iran, Islamic Republic of
قطعا دکتر روشنفکر پیروز انتخابات خواهد بود
دنا
Russian Federation
فقط فقط دکتر بهرامی
تیپ حبیب الله
Iran, Islamic Republic of
به دایی عزیزم جان محمد، افتخار می کنم که در تدوین چنین مطالبی تبحر دارد.
فقط یک نکته ایا روشنفکر قدردان چنین قلم هایی است؟؟؟؟؟؟؟
گودرزی
Romania
منتظریان این بار چهارم میشه
حسین
Iran, Islamic Republic of
برادرزارعی معلوم هست که لرزه براردوگاهتان افتاده بنظر قافیه راباختین برگردین و توبه کنید....
در اهمیت «گفت‌وگو»

در اهمیت «گفت‌وگو»

گفت‌وگو ضرورت حیاتی جامعه امروز ایران است، گفت‌وگو در معنای واقعی آن البته. مثلا همین ...
این مرد روسیه را می‌گرداند!

این مرد روسیه را می‌گرداند!

یکی از نکات مهم در مورد میشوستین این است که او علی رغم موقعیت مهم سیاسی خود در روسیه ...
رد مذاکره ایران و آمریکا در سفر ابراهیم رئیسی!

رد مذاکره ایران و آمریکا در سفر ابراهیم رئیسی!

«این نوع سخنان نشان می‌دهد که قطعا ایران و ایالات متحده در حال مذاکرات پنهانی هستند و ...
1