تاریخ انتشار
پنجشنبه ۲۵ خرداد ۱۴۰۲ ساعت ۱۷:۰۱
کد مطلب : ۴۶۳۶۱۳
حسن روحانی، روز سه‌شنبه در دیدار جمعی از استانداران دولت‌های یازدهم و دوازدهم؛

روحانی: احیای برجام فقط یک امضا می‌خواست که در یک یا دو هفته قابل انجام بود، اما از فرصت استفاده نشد / به ما می گفتند دولت واداده که با آژانس همکاری می کند؛ خوشحالم که الان با آژانس توافق می کنند / خوب است که فهمیدند راه اصلاح کشور، شعار نوشتن روی موشک نیست / شکست در انتخابات رقابتی بهتر از پیروزی در انتخاباتی بدون رقابت است

۲
۰
روحانی: احیای برجام فقط یک امضا می‌خواست که در یک یا دو هفته قابل انجام بود، اما از فرصت استفاده نشد / به ما می گفتند دولت واداده که با آژانس همکاری می کند؛ خوشحالم که الان با آژانس توافق می کنند / خوب است که فهمیدند راه اصلاح کشور، شعار نوشتن روی موشک نیست / شکست در انتخابات رقابتی بهتر از پیروزی در انتخاباتی بدون رقابت است
کبنا ؛حجت‌الاسلام‌والمسلمین دکتر حسن روحانی، روز سه‌شنبه در دیدار جمعی از استانداران دولت‌های یازدهم و دوازدهم، با اشاره به دهمین سالگرد یازدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری گفت: من انتخابات ۲۴ خرداد ۱۳۹۲ را حماسه امید می‌دانم. ۷۳ درصد مردم پای صندوق رای آمدند چون امید داشتند که انتخابات برای زندگی و آینده مردم می‌تواند کارساز باشد. دولت ما مظلوم و تنها بود و این مردم بودند که کنار دولت ایستادند و از آن حمایت کردند. امروز هم به امید نیاز حیاتی داریم. حفظ و بازسازی امید به این است که مردم از امید خود نتیجه ببینند.
به گزارش کبنا، رئیس‌جمهور سابق ایران با اشاره به تاکید مقام معظم رهبری بر امید و ایمان در سخنرانی ۱۴ خرداد، اظهار داشت: باید امید ایجاد کرد تا مردم باور کنند میزان رای ملت است و همه حاکمیت رای ملت را قبول دارد. بدون رای مردم نمی‌توانیم مشکلی را حل کنیم. همه باید تلاش کنیم مردم به آینده خودشان امیدوار شوند. راه‌حل همه مشکلات کشور اینست که به اخلاق اسلام و آرای مردم رجوع کنیم. اخلاق اسلامی و آرای مردم است که جمهوری اسلامی را معنادار می‌کند.
دکتر روحانی با بیان اینکه مردم باید احساس کنند که برخی رویکردها تغییر کرده، افزود: ۵ ماه از حوادث اخیر گذشت. در این پنج ماه چه کار کردیم؟ اینکه در خیابان تنش نباشد یا اسکات مردم کافی است؟ برخورد مناسب و صحیح برای حل ریشه‌ای مشکلات و از بین بردن زمینه‌ها و بستر ایجاد آن شرایط، احتمال وقوع مجدد چنین حوادثی را از بین می‌برد.
رئیس‌جمهور سابق ایران گفت: هدف اینست که مردم راضی باشند، باید دنبال راه‌حل برویم و از مردم و صاحبنظران دعوت کنیم نظراتشان را بگویند. حداقل یک بار هم شده برای دو، سه سال صداوسیما را ملی کنند. از همه گروه‌ها و جناح‌ها دعوت کنند تا نظراتشان را بیان کنند. قانون اساسی وظیفه صداوسیما را آزادی بیان و نشر افکار با رعایت موازین اسلامی و مصالح کشور دانسته است. در نشر افکار همه مردم که یک فکر ندارند، بنابراین همه باید بتوانند طبق رعایت موازین در صداوسیما حرف خود را بزنند. مردم که ۳ میلیون یا ۵ میلیون نفر نیستند، ۸۵ میلیون نفر هستند که کنار هم زندگی می‌کنند.
او اهمیت مشارکت حداکثری در انتخابات را برشمرد و تصریح کرد: فضای سیاسی یک روزه اصلاح نمی‌شود. مردم باید اطمینان حاصل کنند که مسیر در حال تغییر است. امام از روز اول فرمودند میزان رای ملت است. اما متاسفانه شاهد انتخاباتی با مشارکت زیر ۵۰ درصد بودیم. باید برگردیم به همان رویکرد انتخابات حداکثری. شکست در انتخابات رقابتی بهتر از پیروزی در انتخاباتی بدون رقابت است. با اصلاح موردی و موقتی مساله حل نمی‌شود بلکه باید مسیر تغییر کند تا از اصلاحات سیاست‌ها به اصلاحات ساختاری برسیم.
دکتر روحانی در ادامه بیان کرد: تداوم روند تورم و افزایش گرانی بخصوص در کالاهای که نرخ‌گذاری آن در اختیار دولت است و افزایش بیکاری، نارضایتی عمومی و القای ناامیدی و یاس شرایط را برای مردم سخت‌تر می‌کند. تداوم برخوردهای غیرموثر در مواجهه با نارضایتی‌ها و توسل به روش‌های سلبی، امنیتی و انتظامی به جای روش‌های اقناعی و مشارکت‌جویانه و گفت‌وگو هم به افزایش فاصله و شکاف بین مردم و حاکمیت و دولت می‌انجامد. بویژه اینکه ایجاد و تقویت حس بی‌دولتی و خلاء قدرت مرکزی در افکار عمومی از جهت گسترش بی‌اعتمادی و از دست رفتن سرمایه‌های اجتماعی و نهایتا عدم اعتنا و توجه به دولت و قانون‌، تبلیغ و ترویج باور به وجود فساد و رانت و سوءاستفاده از قدرت در بین مسئولان نظام و تشدید ناکارآمدی و ضعف دستگاه‌های اداری و اجرایی نیز مسائل خطرناک و نگران‌کننده‌ای است. کمااینکه از خطر تقویت و تشدید روند واگرایی قومی در مناطق مختلف بویژه در سه استان مهم مرزی نیز نباید غفلت کرد.
رئیس‌جمهور سابق کشورمان با ابراز خوشنودی از اینکه برای همه روشن شده که با دنیا باید تعامل کرد، افزود: خوب است همه فهمیدند راه اصلاح کشور از تعامل با جهان و روابط با همسایگان می‌گذرد، نه با دعوا و نزاع و شعار نوشتن روی موشک. امیدوارم این رویکرد ادامه پیدا کند و فقط به دو، سه مورد ختم نشود و تبدیل شود به حرکتی برای توسعه کشور و تعامل سازنده با جهان. خوب است همه فهمیدند نمی‌شود سفارت آتش زد و دردسر ایجاد کرد. از اینکه با عربستان توافق کردند، ما خوشحالیم. به ما می‌گفتند دولت واداده و به همین دلیل با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی همکاری می‌کند، خوشحالم امروز با آژانس توافق می‌کنند. من در طول دوره ریاست‌جمهوری بارها گفتم ما هیچ خط قرمزی در روابط با دنیا نداریم جز منافع ملی.
دکتر روحانی اهمیت اجرایی کردن برجام در تحولات اقتصادی را یادآور شد و اظهار داشت: برجام فقط یک امضا می‌خواست که در یک یا دو هفته قابل انجام بود. اما از فرصت استفاده خوبی نشد. امیدوارم بتوانند از درخت تنومند برجام که وقت ثمر دادن آنست، استفاده کنند. ثمره برجام یکی در سال ۲۰۲۰ بود با پایان تحریم تسلیحاتی، دیگری در نوامبر امسال است با پایان تحریم موشکی و برخی تحریم‌ها و دیگری در اکتبر ۲۰۲۵ با پایان محدودیت‌های هسته‌ای.

او با با بیان اینکه اشتباهی که در ارزیابی‌ها دیده می‌شود آنست که دو دوره ۹۲ تا ۹۶ و دوره جنگ اقتصادی ۹۷ تا ۱۴۰۰ را با هم یکسان می‌‌بینند، اظهار داشت: دوره سال‌های ۹۲ تا ۹۶ هدف ما توسعه کشور و احقاق حقوق ملت و نجات کشور از خطرات اقتصادی و امنیتی و فرهنگی بود. در سال ۱۳۹۷ تا ۱۴۰۰ بزرگترین جنگ اقتصادی علیه ملت ایران طراحی شد و توانستیم با مقاومت کشور را نگه داریم و نگذاریم فروپاشی اقتصادی اتفاق بیفتد.
رئیس‌جمهور سابق ایران با اشاره به اثرات تعامل سازنده با جهان در رشد و پیشرفت اقتصادی کشور گفت: ما در شرایطی دولت را تحویل گرفتیم که رشد اقتصادی منفی ۸.۵ بود و طبق آمار بانک مرکزی منفی ۶.۸. تورم سالانه هم ۴۰.۴ و تورم نقطه به نقطه ۴۵ درصدی بود که در یازده ماه تورم نقطه به نقطه را با کاهش ۳۱ واحد درصدی به ۱۴ درصد رساندیم. این در تاریخ بی‌سابقه است. وقتی در گفت‌وگوی صد روزه اعلام کردم که تورم را به ۲۵ درصد می رسانیم، دوستان اقتصادی گفتند وعده مشکلی است اما قول دادم در همین دولت تورم را تک‌رقمی خواهیم کرد. دو بار در کشور تورم تک‌رقمی را تجربه کردیم؛ یکی در دهه ۶۰ در دو سال ۶۴ و ۶۹ و دیگری در دهه ۹۰ از سه ماهه آخر ۹۴ تا سه ماهه اول ۹۷. بعد از انقلاب سابقه نداشت که دو سال و نیم تورم تک‌رقمی شده باشد. اتفاقا سال‌های ۹۳ و ۹۴ بدترین سال‌ها از لحاظ درآمد نفتی بود. پیش از دولت یازدهم نفت ۱۲۰ دلار بود که در اوایل دولت به ۱۱۲ دلار و در سال ۹۳ به ۳۰ دلار رسید. درآمد نفتی یک چهارم شد که نتیجه توطئه عربستان و اسرائیل علیه ایران بود تا مانع توافق نهایی هسته‌ای شوند. علیرغم این ما رشد اقتصادی را تا سال ۹۷ ادامه دادیم و دومرتبه در سال ۹۹ رشد مثبت شد. در سال ۹۵ رشد اقتصادی ما به ۱۴.۱۶ درصد رسید که بالاترین نرخ رشد اقتصادی در آن سال در جهان بود. ما در ۴ سال با تعامل سازنده پایین‌ترین رقم در شاخص فلاکت را به دست آوردیم.
دکتر روحانی افزود: با وجود جنگ اقتصادی اگر کرونا نبود، ما می‌توانستیم شرایط را تغییر دهیم. با این حال در سال ۹۹ توانستیم تورم را در کانال ۳۰ درصد نگه داریم. در سه ماهه آخر دولت، در بهار ۱۴۰۰ رشد اقتصادی به ۷.۶ درصد رسید. در دوران جنگ اقتصادی در اواخر ۹۸ و سال ۹۹ و اوایل ۱۴۰۰ حدود ۱۷ طرح پتروشیمی افتتاح کردیم. بسیاری از طرح‌های بزرگ در پنجشنبه‌های افتتاح و در اواخر دوشنبه‌های افتتاح هم اضافه شد و افتتاح برخی طرح‌ها را به دولت سیزدهم سپردیم. دولت در سال ۱۴۰۰ ده‌ها طرح بزرگ داشت تا افتتاح کند. بیمارستان هزار تختخوابی آماده بود اما چون گفتند از ۲۳ آسانسور فقط ۳ آسانسور تکمیل شده و یکی دو ماه وقت می‌خواهد، گفتیم تکمیل و در دولت سیزدهم افتتاح شود. طرح دریاچه ارومیه ۹۸ درصد انجام شده بود که می‌توانست در مهر ۱۴۰۰ افتتاح شود.
او با بیان اینکه همه این دستاوردها در سایه تعامل سازنده با جهان به دست آمد، اظهار داشت: پیشرفت جامعه در این است که از تجارب گذشته عبرت بگیریم و با وحدت و انسجام هم امید را با مشارکت مردم در انتخابات افزایش دهیم و هم راه‌های آزموده و تعاملات خوب انجام‌شده مانند برجام را احیا کنیم.
نام شما

آدرس ايميل شما

علی
Iran, Islamic Republic of
صاحب نداره وگرنه امثال این (حسن فریدون) را باید سر به نیست .
Iran, Islamic Republic of
آقای حسن روحانی دیگه بسه اگه موشک نبود ما چجوری سر بلند میکردیم حتما با خنده های تو وظریف
این مرد روسیه را می‌گرداند!

این مرد روسیه را می‌گرداند!

یکی از نکات مهم در مورد میشوستین این است که او علی رغم موقعیت مهم سیاسی خود در روسیه ...
رد مذاکره ایران و آمریکا در سفر ابراهیم رئیسی!

رد مذاکره ایران و آمریکا در سفر ابراهیم رئیسی!

«این نوع سخنان نشان می‌دهد که قطعا ایران و ایالات متحده در حال مذاکرات پنهانی هستند و ...
استعفای معاون اقتصادی رییسی + انتقاد تند مطهری از پست محسن رضایی!

استعفای معاون اقتصادی رییسی + انتقاد تند مطهری از پست محسن رضایی!

محسن رضايي ازدولت خارج شد تا به سمت جديد «رييس دبيرخانه شوراي عالي هماهنگي اقتصادي سران ...
1