تاریخ انتشار
چهارشنبه ۲۴ خرداد ۱۴۰۲ ساعت ۰۹:۲۶
کد مطلب : ۴۶۳۵۵۲
در میان جمعی از اصلاح طلبان و مشاوران مطرح شد

انتقاد شدید محمد خاتمی به «اصلاح قانون انتخابات» در مجلس/ «حذف جمهوریت نظام» است

۰
انتقاد شدید محمد خاتمی به «اصلاح قانون انتخابات» در مجلس/ «حذف جمهوریت نظام» است
کبنا ؛سید محمد خاتمی گفت: از جمله عواملی که انتخابات به عنوان مهمترین راه استقرار دموکراسی و نیز مردم سالاری سازگار با دین را از کارآیی انداخته، نظارت استصوابی و رویه‌های غلط در فرآیند انتخابات است که به جای نظارت از موضع دفاع از حق و رأی مردم و ایجاد مانع برای پاگیری و پایداری دیکتاتوری، قیمومیت بر مردم و رأی آنان را تشدید کرده است.
جماران نوشت: سیدمحمد خاتمی در میان جمعی از اصلاح طلبان و مشاوران خود در خصوص حذف جمهوریت نظام در پی اصلاح موادی از قانون انتخابات توسط مجلس هشدار داد و این اقدام را تشدید حرکت به سوی خودبراندازی تعبیر کرد:
بار‌ها گفته شده مشکل بزرگی که منشأ بحران‌ها است و آینده ایران و سرنوشت ملت را به خطر افکنده است اینکه روز بروز در عمل از جمهوریت نظام دورتر شده ایم و در نظر نیز بر بینش و برداشتی از اسلام تکیه شده است که رأی و نظر مردم و نقش بی همتای آن‌ها در استقرار نظام اجتماعی و راه بردن جامعه به سوی توسعه همه جانبه را قبول ندارد.
از جمله عواملی که انتخابات به عنوان مهمترین راه استقرار دموکراسی و نیز مردم سالاری سازگار با دین را از کارآیی انداخته، نظارت استصوابی و رویه‌های غلط در فرآیند انتخابات است که به جای نظارت از موضع دفاع از حق و رأی مردم و ایجاد مانع برای پاگیری و پایداری دیکتاتوری، قیمومیت بر مردم و رأی آنان را تشدید کرده است.
با طرحی که میان مجلس و شورای نگهبان در موضوع انتخابات در رفت و آمد است، کوشیده می‌شود آن رویه‌های نادرست و بحران آفرین تثبیت و به رسمیت شناخته شود و نهاد انتخابات از معنی تهی و به یک معنی از میان برداشته شود.
برخلاف انتظاری که می‌رفت برای نجات کشور و تأمین زندگی بهتر مردم، به لحاظ ساختار، رویکرد و رفتار، خوداصلاحی صورت گیرد، ظاهراً حرکت به سوی خودبراندازی تشدید می‌شود.
سیدمحمد خاتمی از همه کنشگران سیاسی، همه اندیشمندان و خیرخواهان وطن و وفاداران به آرمان‌های (نوعاً به فراموشی سپرده شده) انقلاب به خصوص احزاب و جریان‌های خیراندیش با هر گرایشی که دارند، به ویژه از جبهه اصلاحات خواست که:
اولاً، از هشدار به مسئولان و دست اندرکاران، ثانیاً، از روشنگری افکار عمومی و تنبّه آن نسبت به خطری که بر خطر‌های گذشته افزوده می‌شود و ثالثاً، از هر اقدام قانونی و مدنی که احیاناً بتواند به حل مشکل به نفع مردم بینجامد، دریغ نکنند.
نام شما

آدرس ايميل شما

این مرد روسیه را می‌گرداند!

این مرد روسیه را می‌گرداند!

یکی از نکات مهم در مورد میشوستین این است که او علی رغم موقعیت مهم سیاسی خود در روسیه ...
رد مذاکره ایران و آمریکا در سفر ابراهیم رئیسی!

رد مذاکره ایران و آمریکا در سفر ابراهیم رئیسی!

«این نوع سخنان نشان می‌دهد که قطعا ایران و ایالات متحده در حال مذاکرات پنهانی هستند و ...
استعفای معاون اقتصادی رییسی + انتقاد تند مطهری از پست محسن رضایی!

استعفای معاون اقتصادی رییسی + انتقاد تند مطهری از پست محسن رضایی!

محسن رضايي ازدولت خارج شد تا به سمت جديد «رييس دبيرخانه شوراي عالي هماهنگي اقتصادي سران ...
1