تاریخ انتشار
شنبه ۹ ارديبهشت ۱۴۰۲ ساعت ۰۸:۱۵
کد مطلب : ۴۶۱۶۸۹
با وجود آن‌همه اخبار حاشیه‌ساز...

استیضاح وزیر صمت ان‌شاء‌الله که «حاشیه» نباشد

۰
استیضاح وزیر صمت ان‌شاء‌الله که «حاشیه» نباشد
کبنا ؛
فردا وزیر صمت استیضاح می‌شود. مردم- با آن‌همه اخبار حاشیه‌ساز- منتظرند ببینند مجلس و دولت چگونه این استیضاح را برگزار می‌کنند و به سرانجام می‌رسانند که یک «متن» موقعیت‌ساز باشد، نه یک «حاشیه» فرصت‌سوز. انجام درست کار که در ذهن مردم یک خاطره خوب و یک نقطه قوت باقی بگذارد، مراتبی دارد.
به گزارش کبنا نیوز به نقل از روزنامه جوان، استیضاح یا رأی می‌آورد یا نه. اگر رأی نیاورد، مجلس باید بتواند تبیین کند که چرا استیضاح را برگزار کرد. صرف اینکه گفته شود استیضاح در کمیسیون حد نصاب رأی را آورد، کافی نیست که آن را توجیه کنیم. موافقان استیضاح برای پرهیز از وقت‌کشی و کار حاشیه‌ای باید نظر نمایندگان را استمزاج و آنان را نسبت به دلایل استیضاح توجیه کنند و اگر اطمینان یافتند که استیضاح رأی کافی دارد و اکثریت نمایندگان با دلیل و برهان این تغییر را به نفع مردم و دولت می‌دانند، اقدام کنند. اگر چنین نباشد و استیضاح رأی نیاورد، یعنی استیضاح همان است که الان دهان همه مجازی را پر کرده است: ترساندن و سپس بی‌خیال‌شدن و آن ماجرا‌های میانی!
ممکن است گفته شود مواردی در گذشته بوده است که نمایندگان دلایل کافی برای استیضاح داشته‌اند، اما بعد از شنیدن دفاع وزیر و رئیس‌جمهور، از استیضاح برگشته‌اند. اولاً آن موارد مورد تاریخی عطاءالله مهاجرانی، محل تردید بوده است. ثانیاً اگر با شنیدن سخنان دفاعی وزیر قرار است رأی شما عوض شود، چرا قبل از استیضاح با او جلسه نمی‌گذارید و حرف او را نمی‌شنوید؟! مگر قرار است دوطرف در صحنه و پشت‌صحنه دوگونه حرف داشته باشند؟!
اما اگر استیضاح رأی آورد، دو وظیفه برعهده دولت و مجلس است. مجلس باید تبیین کند که وزیر جدید قرار است چه تغییرات عمده‌ای و با چه امکاناتی ایجاد کند؟ بیشتر نمایندگان با وزیر صمت از منظر وظایف معدن و تراز تجارت خارجی و امور بازرگانی مشکلی ندارند و همه روی خودرو متمرکز شده‌اند که چرا یک خودروی بی‌کیفیت که باید ۲۰۰ میلیون باشد، یک میلیارد شده است. مجلس باید توضیح دهد یا اطمینان دهد که با وزیر جدید این کاهش قیمت خودرو رخ خواهد داد یا همه آنچه قرار است با برکناری این وزیر و آمدن وزیر جدید رخ دهد، در دسترس خواهد بود. اگر به این تغییرات عمده امیدی نیست، تغییر وزیر چه دردی را درمان می‌کند و شما دنبال چه هستید؟
اگر استیضاح رأی آورد دولت نیز فقط وظیفه ندارد که وزیری جدید معرفی کند، بلکه باید با احترام به نظر مجلس انتظاراتی را که مجلس (و مردم) از وزیر جدید دارند، تضمین کند وگرنه یک خانی رفت و یک خان دیگری آمد. دولت همچنین باید بتواند توضیح دهد که چرا وزیری را که مجلس او را ناتوان و ضعیف و مقصر تشخیص داده و دولت دفاع خوبی از او نداشته، تاکنون در مسند وزارت حفظ کرده است.
بدون این تبیین‌ها و شفاف‌سازی‌ها کار استیضاح حاشیه‌سازی است؛ و شما در خطبه عید فطر فرمان «حاشیه‌ها را ر‌ها کنید» دریافت کردید. آن فرمان به‌معنی اینکه مجلس «کارکرد قانونی استیضاح» را کنار بگذارد، نبود، اما بدون مراتب بالا کار حاشیه‌ای صورت گرفته است که هم مجلس و هم دولت باید از وقوع آن جلوگیری کنند و وقت و انرژی مردم را هدر ندهند.
نام شما

آدرس ايميل شما

سقوط صدام؛ بیست سال بعد

سقوط صدام؛ بیست سال بعد

20 فروردین روزی است که صدام سقوط کرد. او چرا سقوط کرد عراق پس از صدام روزگار بهتری دارد....
ویدیو / پویانفر، مداح: اگر کسی احساس می‌کند جای اشتباهی نشسته است خودش کنار رود

ویدیو / پویانفر، مداح: اگر کسی احساس می‌کند جای اشتباهی نشسته است خودش کنار رود

انتقادات پویانفر مداح در سحرگاه ۲۱ماه رمضان: امیدوارم امر به معروف در سطوح بالا انجام ...
زنان و دخترانی که با حجاب‌های گوناگون به مراسم «احیا» رفتند/ عکس

زنان و دخترانی که با حجاب‌های گوناگون به مراسم «احیا» رفتند/ عکس

اعتماد نوشت: برخی از کاربران شبکه‌های فضای مجازی با انتشار تصاویری از مراسم شب احیا ماه ...
1