کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

سلامتی و تندرستی؛

خوراکی‌های مفید برای مبتلایان به رماتیسم

13 دی 1401 ساعت 15:41

روماتیسم مفصلی یا آرتریت روماتوئید یک بیماری خودایمنی محسوب می‌شود که سیستم ایمنی به بافت‌های خود حمله می‌کند. این بیماری موجب التهاب، درد و تورم مفاصل بدن می­‌شود.


روماتیسم مفصلی یا آرتریت روماتوئید یک بیماری خودایمنی محسوب می‌شود که سیستم ایمنی به بافت‌های خود حمله می‌کند. این بیماری موجب التهاب، درد و تورم مفاصل بدن می­‌شود.
به گزارش کبنا، روماتیسم مفصلی موجب التهاب، درد و تورم مفاصل بدن می­‌شود. این بیماری اغلب مزمن بوده و اگر بدون درمان رها شود در دراز مدت التهاب ناشی از روماتیسم مفصلی می‌تواند به مفاصل آسیب رسانده و موجب تخریب مفصل شود.
 توصیه‌های تغذیه‌ای
· حبوبات منبع خوبی از پروتئین است که در افراد مبتلا به روماتیسم که مستعد از دست دادن عضلات هستند، توصیه می‌شود. همچنین غنی از اسید فولیک، منیزیم، آهن، روی و پتاسیم بوده که همگی به دلیل مزایای حفاظتی از قلب و سیستم ایمنی بدن، برای بیماری کنترل آرتریت روماتوئید مناسب شناخته می‌شود. لوبیای سیاه و قرمز و نخود چشم سیاه نیز گزینه‌های خوبی برایب مبتلایان به روماتیسم محسوب می‌شود.
· میوه‌ها و سبزی‌ها سرشار از آنتی اکسیدان هستند که با کاهش رادیکال‌های آزاد بدن به پایین آوردن سطح التهاب در بدن کمک می‌کنند. همچنین به دلیل دارا بودن ویتامین‌ها و مواد معدنی موردنیاز بدن و پلی فنول‌ها به کاهش مولفه‌های التهابی منجر می‌شوند.
· مصرف سبزی‌های حاوی کارتنوئید‌ها مثل هویج، سبزی‌های زرد و نارنجی، دیگر توصیه‌های تغذیه‌ای برای مبتلایان به روماتسم است.
· مصرف غذا‌های دریایی از جمله ماهی، دست کم دو بار در هفته نیز به بیماران مبتلا به روماتیسم توصیه می‌شود.
· آجیل‌ها مثل گردو، پسته، فندق و بادام منبع خوبی از چربی اشباع نشده و سالم است که مصرف آن به افراد مبتلا به روماتیسم توصیه می‌شود؛ زیرا سرشار از اسید‌های چرب امگا ۳ است. بذر کتان نیز یکی دیگر از منابع خوب گیاهی امگا ۳ محسوب می‌شود.
· روغن ماهی از طریق کاهش تولید پروستاگلاندین‌های مضر باعث کاهش درد و تورم مفاصل می‌شود.


کد مطلب: 456537

آدرس مطلب :
https://www.kebnanews.ir/news/456537/خوراکی-های-مفید-مبتلایان-رماتیسم

کبنانیوز
  https://www.kebnanews.ir

1