تاریخ انتشار
چهارشنبه ۱۸ آبان ۱۴۰۱ ساعت ۱۰:۲۴
کد مطلب : ۴۵۴۲۲۹
جولان خودرو‌های شوتی در جاده‌های یاسوج؛

سرعت 200 کیلومتر ارابه‌های مرگ روی اقتصاد و جان مردم کهگیلویه و بویراحمد

۲
۰
سرعت 200 کیلومتر ارابه‌های مرگ روی اقتصاد و جان مردم کهگیلویه و بویراحمد
کبنا ؛نبود جایگاه‌ایست و بازرسی دائمی در جاده‌های کهگیلویه و بویراحمد به چالش اساسی در زمینه عبور روزانه صد‌ها خودروی شوتی از جنوب به شمال شده است و این خودرو‌ها بدون ترس و دغدغه‌ای، راه فلج کردن اقتصاد ملی را هموار می‌کنند.
به گزارش کبنا، خودرو‌های شوتی با سرعت‌ها و سبقت‌های غیر مجاز با سرعت‌های ۱۲۰ تا ۱۶۰ کیلومتر جاده‌های استان‌های مختلف از جمله کهگیلویه و بویراحمد را به تسخیر خود درآورده‌اند.
برخی از رانندگان می‌گویند که سرعت این خودرو‌ها تا ۲۰۰ کیلومتر هم می‌رسد و عبور کاروانی آن‌ها در جاده‌های کم عرض و پر پیچ و خم استان دلهره‌آور است.
بر اساس آخرین آمار ۴۲ درصد از تصادف‌های استان کهگیلویه و بویراحمد به خاطر سرعت‌های غیرمجاز خودرو‌های شوتی و حامل بار قاچاق انسان و یا کالا هستند.
خودرو‌های شوتی به ارابه‌های مرگ نیز شهرت یافته‌اند زیرا که همه ساله عابران پیاده و سرنشینان خودرو‌های دیگر را در جاده‌ها به کام مرگ می‌کشانند.
در چشم به هم زدنی در جاده ناپدید می‌شوند و هیچ واهمه و ترسی از تصادف یا تذکرات پلیس های‌ایست و بازرسی ندارند.
مسیر‌های یاسوج به اصفهان، یاسوج بابامیدان، یاسوج تنگ سرخ و در واقع تمامی مسیر‌های استان به جاده‌های امنی و بدون دردسری برای عبور و مرور خودرو‌های شوتی مبدل شده است.
مسوولان می‌گویند نبود‌ایست و بازرسی ثابت در محور‌های استان به ویژه جاده یاسوج به اصفهان باعث شده که این جاده‌ها جولانگاه خودرو‌های شوتی شوند.
نبود‌ایست و بازرسی دائمی، چالش در جاده‌های استان کهگیلویه و بویراحمد
خودرو‌های شوتی در جاده‌های یاسوج

رئیس پلیس راه کهگیلویه و بویراحمد می‌گوید: ۴۲ درصد تصادفات استان ناشی از سرعت غیرمجاز است و بخشی از این خودرو‌هایی که با سرعت غیر مجاز در حرکتند دارای بار قاچاق انسان و یا کالا هستند که با عنوان خودروی شوتی شناخته می‌شوند.
وی افزود: کهگیلویه و بویراحمد در مسیر قاچاق کالا از بنادر جنوبی به استان‌های مرکزی و تهران قرار دارد و میزان تردد خودرو‌های حامل بار قاچاق از استان به ویژه در محور یاسوج به اصفهان بالاست.
رئیس پلیس راه کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: چنانچه گلوگاه ثابتی در یکی از محور‌های پرتردد استان از جمله محور یاسوج به اصفهان برای این خودرو‌ها تعیین شود قطعاً مسیر خود را عوض می‌کنند و بدون شک تعداد این خودرو‌ها کاهش خواهد یافت.
سرهنگ ویسی پور ابراز داشت: این استان چند ورودی دارد و محور خروجی جاده یاسوج به اصفهان است که بیشترین آمار جرح و فوت تصادفات استان در این محور روی می‌دهد.
وی اضافه کرد: حدود یک چهارم تصادفات این استان در جاده یاسوج به اصفهان رخ می‌دهد و بیشترین نقاط حادثه خیز را دارد.
رئیس پلیس راه کهگیلویه و بویراحمد گفت: در استانی که کریدور شمال به جنوب است ایجاد گلوگاه دائمی از ضروریات است که‌امید است هر چه سریع‌تر این مهم تحقق یابد.
اقدامات انجام شده برای ایجاد‌ایست و بازرسی
معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار کهگیلویه و بویراحمد گفت: به منظور برقراری امنیت در جاده‌های استان و منع ورود و خروج خودرو‌های شوتی، استان مصمم به ایجاد‌ایست متمرکز و دائمی در جاده یاسوج به اصفهان (حوالی می‌مند) است و برای آن ۱۵ میلیارد تومان اعتبار پیش‌بینی شده است.
سید جواد هاشمی مهر اظهار داشت: حدود ۲ سال است که اجرای این گلوگاه در استان به دلیل معارضات محلی برای تأمین زمین در جاده یاسوج به اصفهان (گردنه می‌مند) به نتیجه‌ای نرسیده است.
وی افزود: اخیراً زمینی مناسب در گردنه می‌مند توسط کارشناسان امنیتی تشخیص داده شده که در محدوده محیط زیست است و مکاتبات لازم با تهران در حال انجام است.
خودرو‌های شوتی در جاده‌های یاسوج
معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: پیگیری‌ها برای کسب موافقت تأمین زمین در حال انجام است و مصمم به اجرای هر چه سریع‌تر این طرح هستیم.
هاشمی مهر ابراز داشت: کهگیلویه و بویراحمد محل تولید کالای قاچاق نیست اما محل تردد کالا‌های قاچاق شده است.
وی تأکید کرد: استان تلفات انسانی زیادی به خاطر عبور و مرور این خودرو‌ها متحمل شده است و آمد و شد این خودرو‌ها جاده‌های استان را برای مردم ناامن کرده است.
معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار کهگیلویه و بویراحمد عنوان کرد: پدیده قاچاق ضربه‌های جبران ناپذیری به مقوله اشتغال و اقتصاد کشور وارد می‌کند و با برپایی همیشگی این گلوگاه، قاچاق کالا و مواد مخدر در این محور به شدت کاهش خواهد یافت.
آمار بیش از ۹۵ درصدی کشفیات کالا‌های قاچاق از خودرو‌های شوتی در کهگیلویه و بویراحمد
جانشین دبیر کمیسیون برنامه‌ریزی، هماهنگی و نظارت بر مبارزه با قاچاق کالا و ارز کهگیلویه و بویراحمد گفت: ارزش تقریبی امسال کشفیات انواع کالای قاچاق در استان ۴۸۸ میلیارد ریال بوده که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته ارزش ریالی آن ۵۰ درصد افزایش داشته است.
حسین بهمنی اظهار داشت: ارزش ریالی انواع کالا‌های قاچاق در مدت هفت ماهه سال گذشته ۳۲۵ میلیارد تومان بوده است.
وی افزود: تعداد کل پرونده‌های تشکیل شده امسال ۴۸۵ فقره و سال گذشته ۳۷۶ فقره پرونده بوده است.
جانشین دبیر کمیسیون برنامه‌ریزی، هماهنگی و نظارت بر مبارزه با قاچاق کالا و ارز کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: تعداد خودرو‌های توقیفی امسال ۲۳۰ دستگاه و مدت مشابه سال گذشته ۱۶۵ دستگاه بوده است.
بهمنی ابراز داشت: بالای ۹۵ درصد خودرو‌های حامل کالای قاچاق خودروی شوتی بوده‌اند که در دام قانون افتاده‌اند.
وی تأکید کرد: متهمان دستگیر شده امسال ۵۲۰ نفر و مدت مشابه سال گذشته ۴۲۲ نفر بوده‌اند.
جانشین دبیر کمیسیون برنامه‌ریزی، هماهنگی و نظارت بر مبارزه با قاچاق کالا و ارز کهگیلویه و بویراحمد عنوان کرد: تعداد باند‌های متلاشی شده امسال ۲ مورد بوده اما سال گذشته آمار صفر بوده است.
وی گفت: کشفیات شامل کیف، کفش، پارچه، پوشاک، لوازم یدکی خودرو، لوازم آرایشی و بهداشتی، تجهیزات رایانه‌ای، کالا‌های دخانی، لوازم آشپزخانه، انواع مشروبات الکلی، کودشیمیایی و سایر موارد بوده است.
بهمنی تصریح کرد: پس از چندین سال انتظار، حدود سه سال است که مجوز‌ایست و بازرسی ثابت در استان صادر شده اما به دلیل معارضات محلی برای تأمین زمین ساخت آن به نتیجه‌ای نرسیده است.
جانشین دبیر کمیسیون برنامه‌ریزی، هماهنگی و نظارت بر مبارزه با قاچاق کالا و ارز کهگیلویه و بویراحمد ادامه داد: هم اینک زمینی برای احداث آن در جاده یاسوج به اصفهان مد نظر قرار گرفته که با راه‌اندازی آن راه ارتباطی خودرو‌های شوتی به طور کامل قطع شد و از این مسیر دیگر عبور نخواهند کرد.
پیش از این استاندار کهگیلویه و بویراحمد عنوان کرده بود که ۷۰۰ میلیارد تومان به سرجمع اعتبارات مصوب ریاست جمهوری به استان افزوده شده و در اختیار استان قرار گرفته است.
خودرو‌های شوتی در جاده‌های یاسوج
سید علی احمد‌زاده تأکید کرده بود که از این اعتبار مبلغی برای به احداث‌ایست و بازرسی دائمی در جاده یاسوج به اصفهان قرار خواهد گرفت و کار احداث آن به زودی آغاز خواهد شد.
وی تصریح کرده بود که با احداث‌ایست و بازرسی دائم در استان، جاده‌ها برای خودرو‌های شوتی ناامن خواهد شد.
ایرنا در پایان این گزارش نوشت: برای برخورد با پدیده قاچاق در مسیر‌های کهگیلویه و بویراحمد راهی به جز ایجاد گلوگاه دایمی نیست و با بررسی دیگر استان‌ها متوجه می‌شویم که این استان نسبت به سایر استان‌ها با وجود مسیر ترانزیت بودن کالای قاچاق، از‌ایست‌های بازرسی دایمی کم‌تری برخوردار است.
ایجاد این گلوگاه‌ها در استان بدون شک سد محکمی در مقابل این پدیده خواهد بود که باید مسئولان عزم جدی‌تری در برپایی هر چه سریع‌تر آن‌ها داشته باشند. کهگیلویه و بویراحمد در مسیر قاچاق کالا از بنادر جنوبی به استان‌های مرکزی و تهران قرار دارد. این استان با ۷۲۳ هزار نفر جمعیت در جنوب غربی ایران واقع شده است.
نام شما

آدرس ايميل شما

Iran, Islamic Republic of
کدام اقتصاد ملی کدام فلج کردن متن مینویسید بیکاری و تورم و مشکلات مالی کمر خانواده هارو خم کرده شما از ایست و بازرسی حرف بزن
حسن
Iran, Islamic Republic of
متاسفانه تا زمانیکه خیانت باشه اگه صدتا ایست و بازرسی هم ایجاد بشه فایده ای ندارد .همین الان هم اگه چهارتا پیره زن بادست خالی در جاده های ما نگهابانی بدن یدونه ماشین قاچاق رد نمیشه .تورا به خدا سخنرانی بسه .آقایونی که هرروز یه جلسه بی فایده میزاارید.آقا شوتی پیشکش تمام درختای بلوط صدساله را نابود کردن بخاطر ذغال اصفهانی ها و شیرازیها و ...تمام سهمیه آرد و سبوس و کود شیمیایی ما کهگیلویه و بویراحمدیهای فلک زده را کلا از استان روزانه و شبانه خارج میکنند بعد یه عده کارنابلد میان سخنرانی میکنند .آقا تورا به قران بسه دیگه .آقا یه کانکس باچهارتااصلحه وچهارتا بسیجی بدین دست من نوعی اگه یه قاچاقچی تونست از این استان رد بشه اونوقت ما مردم آدم نیستیم .یاعلی مدد.
راه تغییرات از کدام طرف است؟

راه تغییرات از کدام طرف است؟

اولین و شاید جدی‌ترین گام در مسیر انجام اصلاحات و تغییرات در جوامع مختلف، نیازمند پذیرش ...
روزنامه جمهوری اسلامی: کاش یک استعفای نمایشی می‌دادید

روزنامه جمهوری اسلامی: کاش یک استعفای نمایشی می‌دادید

روزنامه جمهوری اسلامی نوشت: آنچه که اکنون در سرزمین ما اتفاق می‌افتد، به سادگی می‌شد ...
متن و حاشیه «مولوی عبدالحمید»

متن و حاشیه «مولوی عبدالحمید»

رهبر معنوی اهل سنت ایران در جریان حیات دینی و سیاسی خود همواره مواضع قابل تامل و جنجالی ...
1