تاریخ انتشار
سه شنبه ۱۵ شهريور ۱۴۰۱ ساعت ۱۱:۱۸
کد مطلب : ۴۵۲۲۰۳
کبنانیوز:

شهرداری ما از قالیباف بهتر بود! / دغدغه فرودگاه‌های ما "قیمت بلیط" است یا تعداد هواپیما؟ / ماموریت رئیسی به سازمان محیط زیست برای حفاظت جدی از منابع طبیعی کشور / رئیس جمهوری که قربانی فهم اقتصادی اشتباه خود شد!

۰
شهرداری ما از قالیباف بهتر بود! / دغدغه فرودگاه‌های ما "قیمت بلیط" است یا تعداد هواپیما؟ / ماموریت رئیسی به سازمان محیط زیست برای حفاظت جدی از منابع طبیعی کشور /  رئیس جمهوری که قربانی فهم اقتصادی اشتباه خود شد!
کبنا ؛
مدافعان امنیت مردم در حالی گاه به گاه شهید می‌شوند که همچنان مظلوم هستند و قوانین به‌کارگیری سلاح از سوی این مدافعان نیز خلل‌های فراوانی دارد.
کبنا نیوز، خوانشی روزانه در لابه‌لای اخبار و مطالب رسانه‌های کشور است. ما درباره این خوانش البته تحلیل‌ها و پیشینه‌هایی را نیز در اختیار مخاطبان محترم می‌گذاریم. هر روز صبح با بسته ویژه خبری-تحلیلی کبنا نیوز همراه باشید.
***
آبان ۹۸ و رئیس جمهوری که قربانی فهم اقتصادی اشتباه خود شد!
کتاب «بدون دود و آتش و خون»، به روایت جلسه‌ای می‌پردازد که در روز‌های پایانی ریاست جمهوری حسن روحانی در ساختمان همراهان سعدآباد برگزار شد. در بخشی از این کتاب به ناگفته‌های حسن روحانی درباره افزایش قیمت بنزین و به دنبال آن شکل‌گیری اعتراضات گسترده در آبان ماه ۹۸ اشاره شده است، واقعه‌ای که بدون شک یکی از بزرگترین چالش‌های سیاسی، اجتماعی و اقتصادی دولت روحانی بود.
ناگفته‌هایی که بیش از پیش مشخص می‌کند که حسن روحانی، تلاشی برای حل مشکل اصلی حوزه بنزین در کشور که قیمت‌گذاری دولتی است، انجام نداده و شیوه افزایش قیمت بنزین در آبان ماه سال ۹۸ تا چه اندازه اشتباه بوده است. بر اساس آنچه در کتاب «بدون دود و آتش و خون» روایت شده، به گفته روحانی دولت او قصد داشته است تا بنزین و گازوئیل را در بازار بفروشد و از این طریق تأمین مالی صورت گیرد، بدون اینکه به مردم فشار مضاعف وارد شود. روحانی می‌گوید: «یارانه ۴۵هزار تومانی پاسخگو نبود، بنابراین باید یارانه جدیدی تعریف می‌شد و برای همین به ۶۰میلیون نفر یارانه سوخت دادیم. »
حداقل از ابتدای سال ۱۳۹۷ و به دنبال خروج آمریکا از برجام و بازگشت تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران، روشن بود که برخلاف دولت اول حسن روحانی که قسمتی از آن مصادف با برجام و گشایش‌های ارزی حاصل از آن بود، در دولت دوم روحانی اثرات سال‌ها سیاست‌گذاری اشتباه مشخص شده و دولت با کسری بودجه شدید مواجه خواهد شد.
به گزارش اقتصادآنلاین؛ بنابراین از اظهارات جدیدا منتشر شده روحانی، یک نکته مهم دستگیرمان می‌شود و آن این است که روحانی هم مانند رؤسای جموری سابق میدانسته افزایش قیمت بنزین در کشور امری اجتناب‌ناپذیر است، اما نتوانسته تصمیمی درست درباره چگونگی اجرای این سیاست بگیرد و از آن مهمتر روحانی هم در برابر این موضوع ساده و در عین حال مهم که مشکل اصلی بنزین در کشور قیمت‌گذاری دولتی است، مقاومت کرده است. به عبارتی دیگر، یک رئیس جمهور دیگر هم فرصت دو دوره ریاست جمهوری را از دست داد و اصلاحاتی بنیادی در حوزه بنزین انجام نداد.
گرانفروشی‌های شهرداری اصلاح‌طلبان زیر تیغ نظارتی مجلس
شهرداری ما از قالیباف بهتر بود!
شهرداری ما از قالیباف بهتر بود! / دغدغه فرودگاه‌های ما "قیمت بلیط" است یا تعداد هواپیما؟
روزنامه آرمان ملی در شماره دوشنبه گذشته خود از کلید خوردن طرح تحقیق و تفحص مجلس از شهرداری اصلاح‌طلبان در دوره قبل خبر داده است.
طرحی که البته محمود میرلوحی، عضو سابق شورای شهر اینچنین به آن واکنش نشان داد:
_ ما تحقیق و تفحص از دوره شهرداری آقای قالیباف را انجام دادیم که الان در قوه قضائیه است و این احتمال وجود دارد که شاید آن طرح در قوه به جریان افتاده و حالا این‌ها می‌خواهند به نوعی مقابله به مثل کنند.
_ دوره پنجم شورای شهر تهران همین طور بود، با اینکه محور شعار ما شفافیت و مقابله با فساد و تخلفات و قانون مداری و جلوگیری از شهرفروشی بود اما فکر می‌کنیم اگر مقایسه بشود با ۱۴ سالی که از سال ۸۲ تا ۹۶، اصولگراها بر شهرداری، مدیریت داشتند، کارهای بزرگی در حوزه عمرانی هم انجام داده‌ایم.
_ حاضر هستیم این چهار سال مدیریت شهری خودمان را با آن ۱۴ سال اصولگرایان در کفه ترازو بگذارند تا ببینیم کار عمرانی چیست؟ کار شفافیت که خودشان می‌دانند حرفی برای گفتن ندارند و ما متاسفیم که در خصوص طرح تحقیق و تفحص شهرداری در قوه قضائیه، اخباری به جامعه و افکار عمومی داده نمی‌شود. من از رئیس قوه قضائیه خواهش می‌کنم قانون و ماده ۷۱ مکرر که در اینجا تصریح دارد، خارج از نوبت رسیدگی شود که ما دو مورد از آن را با طی کردن تمام مسیرهای قانونی در اختیار قوه قضائیه قرار داده‌ایم.
_ تا حالا یک سال است که آقای زاکانی و شورای ششم آمدند و از آن طرف هم ۱۴ سال پیش از ما اصولگراها بودند و جمع آن ۱۵ سال می‌شود و ما تقریبا یک چهارم دوره آن‌ها بودیم و حاضریم کارشناس‌ها بیایند، نه مساله شفافیت و کار و فعالیت‌های قانونمدارانه و حفظ باغات و... در همین مسائل عمرانی(بتون و میلگرد و پل و ایستگاه و...) هم بسم‌ا... بیایند بنشینند حاضریم مناظره کنیم تا ببینیم چه کسانی کار کرده و چه کسانی کار نکرده‌اند! [۱]
*از واکنش هیستریک میرلوحی به طرح عقلانی مجلسی‌ها که بگذریم اما باید اشاره کرد که این طرح از هم‌اکنون با دستاوردهای بزرگی مواجه است!
چه اینکه مثلا شخص آقای میرلوحی در دوران حضور خود در شورای شهر به دلیل کذب‌گویی پیرامون عملکرد قالیباف به حبس و شلاق محکوم شده است. [۲]
و یا شهرداری تهران در دوره همینان بود که به جرم گرانفروشی به مردم از سوی سازمان تعزیرات جریمه شد. [۳]
جالب است که میرلوحی در حالی ادعای مناظره و یا کارکردن شهرداری حناچی به اندازه قالیباف را دارد که اولا در مناظره‌ای که شخص میرلوحی با معاون قالیباف داشت هرگز نتوانست ادعاهایش را ثابت کند و شهردار مطلوب او (پیروز حناچی) نیز فردیست که یادداشت علنی می‌نویسد و می‌گوید تهران بزرگ شبیه قاهره یا احمدآباد پاکستان است نه شبیه آتن و مادرید! [۴]
***
 
یک پلیس دیگر در غیبت نقش قانونی اسلحه شهید شد
از مظلومیت ناتمام مدافعان امنیت
شهرداری ما از قالیباف بهتر بود! / دغدغه فرودگاه‌های ما "قیمت بلیط" است یا تعداد هواپیما؟
سردار حسین رحیمی، فرمانده انتظامی تهران، روز دوشنبه گذشته در مراسم تشییع شهید پلیس "امیر کیوانلو" درباره نحوه شهادت این مدافع امنیت گفته است: شهید کیوانلو وقتی وارد خانه می‌شود، می‌بیند سارقین دست و پای خانمی را بسته و اقدام به سرقت از خانه او کرده‌اند. او پس از تعقیب و گریز با اینکه می‌توانست با استفاده از سلاح و طبق ضوابط از زانو به پایین سارق را مورد اصابت قرار دهد با التماس قاتل مواجه می‌شود.
به گزارش ایلنا، رحیمی می‌افزاید: شهید کیوانلو به دلیل روحیه پهلوانی که داشت به این سارق شلیک نکرد، اما سارق در حالی که در حال تسلیم بود با کاردی که همراه داشت به سینه این شهید والامقام ضربه‌ای وارد می‌کند و مأمور پلیس به دلیل جراحت وارده علی‌رغم اینکه به بیمارستان اعزام می‌شود به شهادت می‌رسد.[۵]
*این انتظار از نهاد قضایی وجود دارد که در برخورد با مجرمانی اینچنین ناپاک و نابه‌کار؛ اشدّ مجازات‌ها را در نظر بگیرد و یک عبرت تاریخی را ایجاد کند.
ضمن اینکه از بخش رسانه‌ای و تبیینی فراجا هم این مطالبه وجود دارد که درباره شهدای عزیز پلیس؛ کارهای بزرگی انجام دهد و مجاهدت سرخ مدافعان امنیت را در ذهن افکار عمومی یادآوری کند.
چه اینکه این کار سبب‌ساز تقویت امنیت کشور و یک تشویق عمومی در جهت تقبیح جرم و جنایت خواهد شد.
این نکته نیز گفتینست که همانطور که از روایت تلخ سردار رحیمی محرز است؛ با یک تراژدی دیگر از جنس شهادت شهید رنجبر مواجهیم. شهادت یک مأمور پلیس در غیبت نقش قانونی اسلحه!
***
دغدغه فرودگاه‌های ما قیمت بلیط است یا تعداد هواپیما؟
شهرداری ما از قالیباف بهتر بود! / دغدغه فرودگاه‌های ما "قیمت بلیط" است یا تعداد هواپیما؟معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران گفته است: تامین هواپیما بزرگترین دغدغه فرودگاه‌های کشور است که ضرورت دارد دولت و مجلس شورای اسلامی به رفع این مشکل کمک کنند.
به گزارش ایرنا، حمیدرضا سیدی روز دوشنبه گذشته در آیین تکریم و معارفه مدیرکل فرودگاه‌های استان کرمان افزود: ایران امروز به ۵۵۰ فروند هواپیما نیاز دارد که در ۵۳ فرودگاه با مالکیت شرکت فرودگاه‌ها و ۱۰ فرودگاه آزاد و مناطق نفتی مورد استفاده قرار گیرد و تامین این تعداد هواپیما موجب می شود که پاسخگوی پروازهای اربعین، حج و سایر نیازهای کشور باشیم.
وی با اشاره به وجود ۱۷۰ هواپیما در خطوط پروازی کشور اظهار داشت: حدود چهار برابر وضع موجود به هواپیما نیاز داریم تا پاسخگوی ۶۳ فرودگاه کشور باشیم.
سیدی در ادامه نیز گفته است: مهرآباد فرسوده ترین فرودگاه کشور است که برای ۱۰۰ هزار مترمربع از این فرودگاه برنامه ریزی می شود تا کاری آبرومند برای کشور انجام شود.
مدیرعامل شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران ادامه داد: عملیات اجرایی پروژه بازسازی فرودگاه مهرآباد به ۶ هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد.[۶]
*این اظهارات در حالی است که اولا به نظر می‌رسد بزرگترین دغدغه فرودگاه‌های کشور و البته مردم؛ نه تعداد هواپیماها بلکه "قیمت بلیط" است که گویا نظارتی بر آن وجود ندارد!
ثانیا معاونت وزارت راه یک حیطه ژورنالیستی نیست بلکه یک حیطه اجرایی است و خوب آن بود که آقای سیدی کارنامه خود در برنامه‌ریزی برای تهیه هواپیما و بهسازی فرودگاه‌ها را مطرح کنند نه اینکه از تعداد هواپیماهای مورد نیاز و فرسودگی فرودگاه مهرآباد سخن بگویند!
ما همچنین قضاوت درباره اظهارات این مقام مسئول پیرامون فرسوده‌ترین بودن فرودگاه مهرآباد تهران را بر عهده کارشناسان امر می‌گذاریم.
ماموریت رئیسی به سازمان محیط زیست برای حفاظت جدی از منابع طبیعی کشور
حجت‌الاسلام رئیسی به سازمان محیط زیست ماموریت داد تا ضمن برنامه‌ریزی برای حفاظت جدی از منابع طبیعی، از تکرار حوادث مشابه تالاب انزلی جلوگیری کند.
رئیس جمهور با ابراز تأسف از آتش‌سوزی تالاب انزلی توسط افراد سودجو، اظهار داشت: وظیفه سازمان محیط زیست و مسئولان محلی پیش‌بینی، پیشگیری از وقوع حوادث مشابه و برخورد متناسب با افرادی است که با تخریب محیط زیست به دنبال تأمین منافع خود هستند.
حجت‌الاسلام رئیسی تالاب انزلی را نمونه منحصر به فرد در محیط زیست برشمرد و تأکید کرد: مسئولان حفاظت محیط زیست و مسئولان انتظامی و امنیتی نباید اجازه دهند عده‌ای سوداگر و منفعت‌پرست مجموعه‌های ذی‌قیمت برای کشور و ملت و اکوسیستم یک منطقه را تغییر دهند. رئیس جمهور بر همین اساس به مسئولان سازمان حفاظت محیط زیست ماموریت داد ضمن برنامه‌ریزی برای حفاظت جدی از منابع طبیعی کشور و جلوگیری از تکرار حوادث مشابه، برای خنثی‌کردن نقشه سوداگران، تلاش کنند بخش آسیب‌دیده تالاب انزلی در حد امکان احیا شده و به حالت قبل بازگردد.
حجت‌الاسلام رئیسی همچنین از لزوم تسریع در اجرای طرح‌های عمرانی بر زمین‌مانده و در دست انجام سخن گفت و با اشاره به برخی مباحث زیست‌محیطی مطرح شده در این زمینه تأکید کرد: در جمهوری اسلامی توسعه به درستی فرع بر حفاظت از محیط زیست قرار داده شده، اما نظرات ارائه شده در این زمینه باید متقن و دقیق باشد تا هیچ پروژه‌ای بدون دلایل قابل قبول و دفاع متوقف نماند.

***
1_ https://www.armanmeli.ir/fa/main/detail/341498
2_ https://www.ilna.ir/fa/tiny/news-727639
3_ https://www.tasnimnews.com/fa/news/1399/02/15/2256683
4_ mshrgh.ir/1413880
5_ https://www.ilna.ir/fa/tiny/news-1274666
6_ https://irna.ir/xjKtsf
 
نام شما

آدرس ايميل شما

آبان ۹۸ و رئیس جمهوری که قربانی فهم اقتصادی اشتباه خود شد!

آبان ۹۸ و رئیس جمهوری که قربانی فهم اقتصادی اشتباه خود شد!

کتاب «بدون دود و آتش و خون»، به روایت جلسه‌ای می‌پردازد که در روز‌های پایانی ریاست جمهوری ...
چرا احزاب ایرانی منفعل هستند؟

چرا احزاب ایرانی منفعل هستند؟

احزاب‭ ‬در‭ ‬کشور‌های‭ ‬مختلف‭ ‬نقش‭ ‬بسیار‭ ‬پررنگی‭ ‬در‭ ‬جریانات‭ ‬گوناگون‭ ‬سیاسی‭ ...
کاهش سرعت اينترنت، جنايي شد!

کاهش سرعت اينترنت، جنايي شد!

‭ ‬افت‭ ‬سرعت‭ ‬اینترنت‭ ‬ادامه‭ ‬دارد‭ ‬و‭ ‬این‭ ‬موضوع‭ ‬تاثیر‭ ‬خود‭ ‬را‭ ‬بر‭ ‬کسب‭ ...
1