تاریخ انتشار
سه شنبه ۱ شهريور ۱۴۰۱ ساعت ۱۸:۰۰
کد مطلب : ۴۵۱۷۱۲
گفت‌وگوی کبنانیوز با مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات کهگیلویه و بویراحمد به‌مناسبت هفته دولت؛

اتصال 721 روستای بالای 20 خانوار به اینترنت پرسرعت تا پایان سال / قطعی برق، عاملِ 80 درصد از ناپایداری‌های شبکه مخابراتی / نگاه ویژه دولت سیزدهم به کهگیلویه و بویراحمد / 80 درصد استان تا پایان این دولت به فیبر نوری مجهز می‌شود / مدیریت جای ژست گرفتن نیست

۲
۰
اتصال 721 روستای بالای 20 خانوار به اینترنت پرسرعت تا پایان سال / قطعی برق، عاملِ 80 درصد از ناپایداری‌های شبکه مخابراتی / نگاه ویژه دولت سیزدهم به کهگیلویه و بویراحمد / 80 درصد استان تا پایان این دولت به فیبر نوری مجهز می‌شود / مدیریت جای ژست گرفتن نیست
کبنا ؛
سید محمود رادمنش مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات کهگیلویه و بویراحمد به مناسبت هفته دولت با حضور در دفتر کبنا نیوز به ارائه گزارشی از عملکرد این اداره کل در شش ماه اخیر پرداخت.
رادمنش با اشاره به وظایف اداره‌کل ارتباطات و فناوری اطلاعات و شرکت مخابرات گفت: در دوره دولت‌های نهم و دهم [احمدی‌نژاد] بخشی از وزارت به بخش خصوصی واگذار شد. مخابرات ایران ۲ قسمت ارتباطات ثابت و ارتباطات سیار دارد که ارتباطات سیار همان همراه اول هست. البته درطول زمان اپراتورهای رقیبی مثل ایرانسل و رایتل هم ایجاد شدند. الان همانطور که مخابرات یک اپراتور ارائه‌دهنده خدمات است ایرانسل هم یک اپراتور است از حیث خدماتی بین ایرانسل و همراه اول تفاوتی نیست. این مجموعه اپراتورهای خدمات‌دهنده به یک ناظر نیاز دارد به یک صادرکننده مجوز فعالیت که این وظیفه وزارت ارتباطات است.

وی گفت: وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در واقع ناظر بر اعمال حاکمیت بر همه اپراتورها و هر ارائه‌دهنده خدمات ارتباطی است. اما اگر ما اعتباری را از درگاه اعتبار ملی دریافت کنیم، مجری آن اپراتورها است. در واقع از بخش دولتی به بخش خصوصی واگذار شده‌است. مثلاً یک شرکت خصوصی مثل ایرانسل برای یک روستای با جمعیت ۲۰ خانوار نمی‌تواند ۶ میلیارد هزینه کند چون از لحاظ اقتصادی برایش نمی‌صرفد. بنابراین این خلأ را دولت باید پر کند. دولت د رواقع همان وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات است.
رادمنش عنوان کرد: سازمان فناوری اطلاعات به‌عنوان نماینده وزارت ارتباطات تعدادی واحد تابعه دارد از قبیل پست‌بانک، پست و... در بخش دولتی و در بخش خصوصی ایرانسل و همه شرکت‌های ارائه‌دهنده خدمات. دولت سیزدهم متمرکز بر ارتباط ثابت است که کیفیت و دسترسی به آن بهتر است در برنامه‌های ما قرار گرفته‌است که ۸۰ درصد خانوارها به فیبر نوری متصل شوند. برخی‌ها از این امر خرده گرفتند بله این عدد، عدد سنگینی است اما این وعده‌ای است که وزیر ارتباطات داده و از طرف دولت گفته‌شده، نه رادمنش! من براساس صحبت وزیر ارتباطات و عزم جزم ایشان برای رقم زدن این موضوع این امر را عرض می‌کنم نه به گفته‌ی خودم. ولی در برنامه ماست که ان‌شاءالله از خانوارهای یاسوجی شروع کنیم. اگر مردم به این شبکه متصل شوند کیفیتی حداقل ۱۰ برابر شبکه ارتباطی سیار داریم با هزینه بسیار کمتر و این باعث تحول در بحث دسترسی مردم در ارتباطات و انتقال داده به‌صورت باکیفیت می‌شود. این راهبرد اختصاصی دولت برای دسترسی آسان‌تر و ارزان‌تر مردم به خدمات باکیفیت است.

رادمنش با اشاره به اینکه سال‌های قبل همکاران ما خدمات خیلی خوبی انجام دادند، گفت: در این ۶ ماهه که الان هستیم با مجموعه همکاران با تعامل و هم‌بستگی مخابرات ارتباطات سیار ایرانسل همراه اول و... و همه با هم یکپارچه کار کردیم. هدف ما محرومیت‌زدایی استان است در زمینه ارتباطات. تعهد دولت در پوشش صوت و اینترنت است. ما اکنون ۱۶۴۳ روستا زیرمجموعه داریم ۷۲۱ روستا که بالای ۲۰ خانوار دارند. تعهد دولت این است که به آن‌ها اینترنت پرسرعت بدهد. برای این امر باید اعتبارات را از محل اعتبارات ملی اخذ کنیم. استان ما در حوزه ارتباطات هیچ‌گونه اعتباری ندارد. باید از محل اعتبارات ملی اعتبار خود را تهیه کند نه از محل اعتبارات استانی که به‌خاطر خلأهای قانونی برای حوزه ارتباطی استان ما در حوزه ارتباطات فعلا هیچ‌گونه اعتبار از محل اعتبارات استانی وجود ندارد. اعتبارات باید از محل اعتبارات ملی تامین شود. ۵۹۲ روستا به شبکه ملی اطلاعات و اینترنت پرسرعت متصل شد در سال‌های گذشته. هم‌اکنون ۱۳۰ روستا شناسایی‌شده که به شبکه متصل نیستند و درحال‌حاضر  برای نزدیک به ۹۰ روستا اعتبار گرفتیم و درحال انجام و بهره‌برداری هستند. امیدواریم همه این ۱۳۰ روستا را تا پایان امسال به اینترنت متصل کنیم.
ما ۳ رویکرد و هدف داریم هدف ۱) تکمیل اتصال توسعه ارتباطی همه روستاها یعنی همه روستاهای بالای ۲۰ خانوار به اینترنت پرسرعت دسترسی یابند که ان‌شاءالله علاوه‌بر روستاهای هدف روستاهای اقماری هم در ادامه کار به آن‌ها افزوده شود.
۲) توسعه ارتباطات ثابت استان مبتنی بر فیبر نوری با تقویت زیرساخت‌ها با سرعت ۱۰ برابر اینترنت موبایل و هزینه بسیار کمتر. با توجه به شرایط روز جامعه ما باید از جوانان بااستعداد در حوزه آی‌تی و کامپیوتر حمایت کنیم. با امضای تفاهم‌نامه با سپاه و بسیج جوانانی که فعال بسیج هستند و در این زمینه شناسایی شده‌اند جذب  می شوند. جوانان حتی می‌توانند ایده‌های خود را به پارک علم و فناوری ارائه دهند و از طرف ما حمایت شوند و ما می‌خواهیم کمک کنیم جوانان کسب‌وکار خود را رونق دهند. آنچه هدف دولت سیزدهم است توسعه شبکه فیبر نوری است. شبکه فیبر نوری ۱۰ برابر ارتباط موبایل سرعت دارد و هزینه‌ای بسیار کمتر از موبایل دارد. این تکنولوژی فیبر نوری راهبرد اساسی دولت سیزدهم برای دسترسی به اینترنت پرسرعت است. دیگر دستگاه‌ها و ادارات با ما تا حدودی همکاری می‌کنند. شرکت برق و دیگر ادارات با ما همکاری دارند اما بیشترین انتظار را از شهرداری داریم که ارتباط مستقیم‌تری با مردم دارند. مردم و حتی مسئولین باید دیدگاهشان این باشد که اینترنت و خدمات ارتباطی مثل آب برق و گاز برای زندگی مردم ضرورت دارد و حتی در خیلی روستاها که همراه استاندار به مناطق محروم سفر می‌کنیم گاهی مردم قبل از جاده اینترنت می‌خواهند و ما می‌خواهیم که همه ما مسئولین با هم‌بستگی و همکاری این خدمت را به مردم برسانیم و بدانیم که اینترنت نیز نیاز ضروری مثل آب‌وبرق و گاز است و نگاهمان را به ارتباطات و نیاز به اینترنت تغییر دهیم با تلاش و وحدت این خدمت باکیفیت را به دست مردم برسانیم. دولت سیزدهم نگاه ویژه‌ای به استان داشته و در این مدت 6 ماه که بنده حضور داشته‌ام، 400 میلیارد تومان اعتبار برای توسعه شبکه‌های ارتباطی و مخابراتی به استان اختصاص یافته و ابلاغ شده است که این رقم بسیار بالایی است ما در برخی مناطق محروم زیرساخت نداشتیم در این دولت اعتبارش را گرفتیم درحال‌حاضر پروژه نور ۱۸۰ کیلومتری پاتاوه دهدشت را داریم.وضعیت اینترنت روستای چیرِ ده و از 2Gبه 4G  تبدیل می‌شود.



رادمنش اظهار داشت: اگر این موارد اجرایی شود اتفاقات خوبی در پایدار کردن شبکه‌های ارتباطی خواهیم داشت. باید فرهنگ‌سازی شود. بعضی مردم فکر می‌کنند ایرانسل سیم‌کارت نیست و خدمات ایرانسل را نمی‌بینند. گاهی می‌رویم به روستاها سرکشی می‌کنیم سایت ایرانسل دارند ولی می‌گویند نه ما همراه اول می‌خواهیم. درحالی‌که همه گوشی هوشمند دارند که  دوسیم‌کارت ظرفیت دارد ولی خدمات را از اپراتوری که دارند استفاده نمی‌کنند و حتما همراه اول می‌خواهند. هرچند که ما راهکاری برای این مساله ارائه داده‌ایم. مثلاً رومینگ را در برخی روستاها باز کردیم که بتوانند از همراه اول هم استفاده کنند. اما روستاهایی که هنوز  رومینگ همراه اول برایشان فعال نشده‌است. همچنان از خدمات اپراتوری که دارند استفاده کنند. شرایط خاص و کوهستانی استان ما باعث شده که  یکسری مشکلاتی باشه مثلاً ما باید دید سایتی را هم در نظر بگیریم. وقتی می‌خواهیم جایی سایت ایجاد کنیم اما آن منطقه‌ای که ما می‌خواهیم سایت ایجاد کنیم باید ۲ کیلومتر جاده‌کشی شود که این دوباره نیازمند نامه‌نگاری‌ها و کارهای خاص خودش است با اداره راه و شهرداری و ازین قبیل مسائل. روستاهایی هستند که ۵۰ ۶۰ نفر بیشتر جمعیت ندارند ولی باید ۶۵ میلیارد هزینه شود. خب شما خودتان حساب کنید مثلاً ۳۰ تا ۴۰ تا روستا با این جمعیت کم و هر کدام ۶_۵ میلیارد، هزینه زیادی است ولی ما داریم یک‌یک انجام می‌دهیم.  گلایه‌ای که مردم دارند و شاید طبیعی هم باشد از نبود امکانات و ناپایداری شبکه است که ۸۰ _۹۰ درصد ناپایداری شبکه درواقع مربوط به قطعی‌های برق است.  ایرادی که از ما می گیرند و می‌گویند باید باتری پشتیبان داشته باشید اما باتری پشتیبان ۱ ساعت نهایتاً ۲ ساعت می‌تواند سایت را پشتیبانی کند. جاهایی هست که گاهی ۴ تا ۵ ساعت برق قطع می‌شود و چون این‌ها ارتباط رادیویی دارند و تاثیر می‌گذارند سر یکدیگر. بخش دیگر مشکلات ما مربوط به سرقت‌های ترانس است. تا زمانی‌که ما بتوانیم مراحل اداری را طی کنیم که یک ترانس برق به ما بدهند خودش یک زمان می برد، چه برسد به این‌که ترانس برق به ما برسد فقط مراحل اداری‌اش یک ماه طول می‌کشد و نمی‌توانیم برای سایت نگهبانی در نظر بگیریم. چون سایت‌ها در جاهای صعب‌العبوراند واقعاً سخت است در چنین شرایطی نگهبانی آن‌هم نگهبانی شبانه‌روزی! مردم خود باید به این نکته دقت کنند. این‌ها بیت‌المال اند. این‌ها سرمایه‌های دولت برای خدمت به مردم‌اند و مردم خود باید رعایت کنند.
مدیرکل ازتباطات و فناوری اطلاعات گفت: با اعتقاد می‌گویم چون بدنه اجرایی هستیم شاید حتی جنبه تبلیغاتی داشته باشد اما استاندار عزیز ما آقای دکتر احمدزاده با مردم بسیار صبورانه برخورد می‌کند. این برخورد مدیر ارشد استان و این نگاه صمیمانه و دوستانه‌ای که با مردم و به‌خصوص قشر مستضعف دارد برای من مدیر که از ایشان الگو می‌گیرم بسیار لذت‌بخش است. گاهی پیش‌آمده ما را مانند دانش‌آموز به خط کرده و در حضور مردم از ما سوال و جواب می‌کند. مدیریت جای ژست گرفتن نیست. مدیریت فقط جای خدمت کردن است.


 
نام شما

آدرس ايميل شما

Iran, Islamic Republic of
سوق جز کهگیلویه وبویراحمد مخابرات و فیبرنوری جوابگو نیست الحق حق سوق همیشه خورده میشه
Iran, Islamic Republic of
درود بر مهندس سید محمود عزیز که به معنای واقعی دلسوز و پای کار هستند
من خودم بارها از نزدیک مشکلات روستاهای بخشمون رو مطرح کردم و ایشان تمام تلاش خودش رو برای رفع آنها انجام دادند
راه تغییرات از کدام طرف است؟

راه تغییرات از کدام طرف است؟

اولین و شاید جدی‌ترین گام در مسیر انجام اصلاحات و تغییرات در جوامع مختلف، نیازمند پذیرش ...
روزنامه جمهوری اسلامی: کاش یک استعفای نمایشی می‌دادید

روزنامه جمهوری اسلامی: کاش یک استعفای نمایشی می‌دادید

روزنامه جمهوری اسلامی نوشت: آنچه که اکنون در سرزمین ما اتفاق می‌افتد، به سادگی می‌شد ...
متن و حاشیه «مولوی عبدالحمید»

متن و حاشیه «مولوی عبدالحمید»

رهبر معنوی اهل سنت ایران در جریان حیات دینی و سیاسی خود همواره مواضع قابل تامل و جنجالی ...
1