تاریخ انتشار
دوشنبه ۳۱ مرداد ۱۴۰۱ ساعت ۲۰:۰۵
کد مطلب : ۴۵۱۶۷۹
کبنا در گفت‌وگو با عشایر و مسوولان گزارش می‌دهد

ای که دستت می‌رسد کاری بکن، پیش از آن کز تو نیاید هیچ کار / مسوولان بویراحمد و مصیری عشایر دشت‌روم-گوراب گره را دریابند / هفت‌خان رستم یا خرید علوفه

۰
کبنا ؛یکی از عشایر (دشت روم_گوراب گوه) منطقه شهرستان رستم در گفت‌وگو با کبنا گفت: راه ارتباطی عشایر منطقه گوراب گوه بر اثر بارندگی‌های اخیر کاملاً قطع و مسدود شده است. الان فصل خرید و انبار علوفه برای زمستان است اما از اولین بارندگی تا کنون راه ارتباطی عشایر این منطقه کاملاً قطع است. زندگی عشایر بسته به دام است و زندگی دام بسته به علوفه؛ اگر مسوولین به موقع به داد ما نرسند دام‌ها تلف می‌شوند و زندگی عشایر از بین می‌رود. این مسأله‌ای نیست که بشودبا بی‌تفاوتی و سرسری از کنار آن رد شد ولی متأسفانه مسوولین امروز و فردا می‌کنند. مراجعه می‌کنیم با فرمانداری شهرستان مصیری می‌گویند شما وابسته به حوزه بویراحمد، در حالی که ما تحت نظر ممسنی هستیم.
مردم این منطقه، همان عشایر غیوری هستند که چندین شهید در راه این انقلاب داده‌اند، به هر حال ما هم از این انقلاب سهمی داریم.
 مهربانی کی سر آمد شهریاران را چه شد؟
کبنا: همیشه این مشکل را داشته‌اید یا فقط با بارندگی اخیر این مشکل به وحود آمده است؟
عشایر: تا بوده همین بوده، هر قطره باران تا بخواهد ما را خوشحال کند اشکمان را در نی آورد، هر بار که باران بیاید راه ارتباطی ما قطع می‌شود، قبلاً لودر و گریدر می‌آوردند و راه را باز می‌کردند اما امسال از وقتی سیل آمد هیچ توجهی به عشایر این منطقه نشد. زندگی و دارایی عشایر همین ۴تا دام است اگر الان نتوانند کاری انجام بدهند بعداً باید هزینه هنگفت‌تری بپردازند.
بچه یتیمی که تمام زندگی‌اش دوتا دام است اگر دامش یعنی تمام سرمایه‌اش را از دست داد چه سرش می‌آید؟! کاسه گدایی در دست بگیرد یا دزدی و خلاف کند یا برود توی سطل آشغال‌ها؟!
کبنا: آیا مشکلات دیگری هم دارین یا مشکل عشایر شما فقط قطعی راه ارتباطی است؟
عشایر: مگر می‌شود بی‌مشکل؟! ؟ اما اساسی‌ترین مشکل ما راه است، مشکلی که الان خواب و خوراک را از ما گرفته. از لحاظ بهداشتی در وضعیت مناسبی نیستیم، آب آشامیدنی نداریم، لازم است قنات‌ها بازسازی شوند، عشایر خیلی محروم‌اند حتی خیلی از مردم نتوانستند دامشان را ر‌ها کنند و بروند واکسن بزنند، حتی در ایام کرونا برایشان پزشک و نیروی تزریقاتی سیار نفرستاند. اصلاً از همه جهت عشایر این منطقه نادیده گرفته شده هیچ کس زیربارش نمی‌رود بویراحمد پاسش می‌دهد به ممسنی، ممسنی پاسش می‌دهد به بویراحمد.
کبنا در تماس تلفنی با آذرفر وضعیت را گزارش داده و آذرفر گفت: تا جایی که زیر نظر حوزه بویراحمد باشند مشکلی ندارند ولی اگر مشکلی باشد که به عهده استان باشد در اسرع وقت حل خواهیم کرد. سعی می‌کنیم با ممسنی نیز ارتباط گرفته و موضوع را گوشزد کنیم.
نام شما

آدرس ايميل شما

راه تغییرات از کدام طرف است؟

راه تغییرات از کدام طرف است؟

اولین و شاید جدی‌ترین گام در مسیر انجام اصلاحات و تغییرات در جوامع مختلف، نیازمند پذیرش ...
روزنامه جمهوری اسلامی: کاش یک استعفای نمایشی می‌دادید

روزنامه جمهوری اسلامی: کاش یک استعفای نمایشی می‌دادید

روزنامه جمهوری اسلامی نوشت: آنچه که اکنون در سرزمین ما اتفاق می‌افتد، به سادگی می‌شد ...
متن و حاشیه «مولوی عبدالحمید»

متن و حاشیه «مولوی عبدالحمید»

رهبر معنوی اهل سنت ایران در جریان حیات دینی و سیاسی خود همواره مواضع قابل تامل و جنجالی ...
1