تاریخ انتشار
چهارشنبه ۲۹ تير ۱۴۰۱ ساعت ۱۰:۲۱
کد مطلب : ۴۵۰۵۴۷
بررسي طرح‌هاي جديد شهرداري براي زيست شبانه تهران؛

تهران نمی‌خوابد؛ «زیست شبانه» در بهشت زهرا

۰
تهران نمی‌خوابد؛ «زیست شبانه» در بهشت زهرا
کبنا ؛
«زيست شبانه تهران» در سال‌هاي اخير به يکي از دغدغه‌هاي شهرونداني تبديل شده است که نمي‌توانند در ساعات بعد از نميه شب از امکانات رفاهي و تفريحي پايتخت استفاده کنند و اين موضوع را همواره يکي از نقاط ضعف تهران مي‌دانند. با روي کار آمدن شوراي شهر پنجم تهران مصوبه‌اي توسط اعضا به تصويب رسيد تا بتواند با تکيه بر قانون زيست شبانه در تهران به واقعيت نزديک کنند.
به دليل عدم هماهنگي بين نهادهاي امنيتي و شهري اين طرح به مرحله اجرا نرسيد تا اينکه تلاش‌هاي مسئولان شهري با ظهور کرونا متوقف شد. بعد از گذشت تعطيلي‌هاي سراسري که حتي تردد شهروندان را تحت تاثير قرار داده بود حالا خبرهايي از شهرداري تهران به گوش مي‌رسد که گويا اين نهاد با همکاري ديگر نهادها تصميم دارند با گسترس فضاي زيست شبانه، بتوانند موجبات رضايت شهروندان را فراهم کنند. اين در حالي است که پيش از اين «علي‌رضا زاکاني، شهردار تهران» بدون اشاره به نياز تهران به اجرايي شدن مصوبه شوراي شهر در مورد «زيست شبانه تهران» از طرح جديدش براي شبانه‌روزي کردن بهشت زهرا رونمايي کرد که باعث انتقاد و واکنش‌هاي بسياري از مسوولان فعلي شهرداري تهران شد.  اما با توجه به اينکه گسترش فضاهايي که بعد از نيمه شب مي‌تواند به شهروندان تهراني خدمات بسيار خوبي ارائه دهد، يکي از اعضاي پيشين هيات رييسه شوراي شهر تهران معتقد است که باتوجه به‌گفته‌هاي جديد مديرعامل شرکت ساماندهي صنايع و مشاغل شهر تهران، در مورد اين طرح به‌نظر مي‌آيد تغييراتي در اجراي آن به وجود آمده است.
افزايش زيست شبانه با همکاري وزارت کشور
سعيد بيگي، مديرعامل شرکت ساماندهي صنايع و مشاغل شهر تهران با بيان اينکه اهداف «زيست شبانه» نبايد مزاحمتي براي موضوعات ديگر ايجاد کند، گفت: اجراي زيست شبانه نياز به پيوست اجتماعي، فرهنگي و اقتصادي دارد و اين موضوع تنها مربوط به شرکت ساماندهي نمي‌شود و بايد بخش‌هاي ديگر شهرداري تهران در اين‌باره به ما کمک کنند. بازارچه‌هاي موقتي توسط شرکت ساماندهي در نقاط مختلف شهر تهران در حال اجرا است، برگزاري اين بازارچه‌هاي موقت از لحاظ عدم ايجاد معضلات ترافيکي و عدم آسيب رساندن به اصناف بررسي مي‌شود؛ رسته‌اي که ساليانه به شهرداري ماليات و عوارض پرداخت مي‌کند نبايد بخاطر بازارهاي موقت دچار آسيب شود. پس از بررسي تمام شاخص‌هاي تخصصي، امکان ايجاد بازارچه موقت طي دو تا سه ماه وجود دارد؛ عمده اين بازارچه‌هاي موقت در ساعات شب هم فعاليت مي‌کنند و اين موضوع به فعال کردن زيست شبانه کمک مي‌کند. در حال حاضر 250 ون کافه در سطح شهر تهران وجود دارد که از اين تعداد، حدود 100 ون کافه مجوز دريافت کرده‌اند؛ ارائه مجوز به ون کافه‌ها همراه با يک‌سري ملاحظات بهداشتي، نماي بصري ون و شهر، عدم مزاحمت ترافيکي و ... است. او در ادامه از ابلاغ سندبالادستي براي ساماندهي ون کافه‌ها و مشاغل سيار بي‌کانون موتوري توسط سازمان همياري‌ها و دهياري‌هاي کشور خبر داد و افزود: وزارت کشور به موضوع ساماندهي ون کافه‌ها ورود پيدا کرده و با کمک مجمع شهرداران کلانشهرها سند بالادستي براي اين موضوع را تهيه کرده است؛ زمينه بهبود خدمت‌رساني به شهر، افزايش شادي افزايي و سرزندگي، ايجاد اشتغال و ... از طريق ابلاغ اين سند بالادستي فراهم مي‌شود. حدود 114 بوستان در سطح شهر تهران شناسايي شدند تا مناطق 22 گانه به همراه شرکت ساماندهي از ظرفيت بوستان‌ها به صورت موقتي براي ايجاد ساختارهاي زيست شبانه استفاده کنند.
«زيست شبانه» را در مسير اصلي قرار دهند
«زهرا نژادبهرام»، عضو هيات رييسه شوراي شهر پنجم تهران با انتقاد از گفته‌هاي شهردار تهران در مورد اهميت 24 ساعته کردن بهشت زهرا و ناديده‌گيري زيست شبانه در تهران به خبرنگار «آرمان امروز» مي‌گويد: «قبل از هرچيز بايد به اين موضوع اشاره کنم که شهردار تهران به‌جاي هزينه‌هايي که قرار است براي زيست شبانه بهشت زهرا صرف کند بهتر است آن منابع را براي بهبود وضعيت زيست شبانه در تهران تخصيص دهد. زيرا همه کساني که براي شادي اموات خود به بهشت زهرا مي‌روند پيش از غروب آنجا را ترک مي‌کنند و بهتر است بيشتر به فکر محيط‌هاي زنده پايتخت باشند. زيست شبانه يکي از دغدغه‌هاي شهروندان است و بعد از روي کار آمدن شوراي شهر پنجم مصوبه‌اي براي بهبود شرايط زيست شبانه شهروندان به تصويب رسيد که متاسفانه به دليل شرايط به وجود آمده و با ظهور کرونا نتوانستيم آن را اجرا کنيم ولي خوشبختانه شوراي شهر ششم تهران دست به اجراي اين طرح زدند که به‌نظر مي‌آيد با تغييراتي روبه‌رو شده است.»
او در همين مورد و با تاکيد بر وضعيت دستفروشان ادامه مي‌دهد: «يکي از موضوعات مهمي که باعث شد ما اين طرح را تصويب کنيم افزايش شادي و طراوتي است که شهروندان مي‌توانند با استفاده از فضاهاي تفريحي و پاتوق‌هاي فرهنگي به دست بياورند، موضوعي که ما در ساير شهرهاي ايران و ايام مذهبي مشاهده مي‌کنيم و هيچ خطري هم براي هيچ‌کس به وجود نمي‌آيد. توجه داشته باشيد که يکي از دغدغه‌هاي مسئولان شهري بايد افزايش رفاه شهروندان باشد. اما موضوع ديگري که در اين خصوص باعث تاکيد بيشتر شد وضعيت کنوني دستفرشان است. به دليل اينکه طبق قانون ما نمي‌توانستيم پياده‌روهاي شهر را در اختيار دست‌فروشان قرار دهيم و به اين فکر افتاديم که مناطق خاص شهر تهران که به‌نوعي به‌دليل تردد پايين به مکان‌هاي کور و ناامن تبديل شده‌اند را در ساعات بعد نيمه شب در اختيار دست‌فروشان قرار بدهيم که در تازه‌ترين گفته‌هاي مديرعامل شرکت ساماندهي صنايع و مشاغل تهران اشاره‌اي به اين موضوع نشده است. توجه داشته باشيد که هدف اصلي اين طرح بازيابي امنيت شهري، توسعه اشتغال، افزايش فضاي تفريح و شادابي و.... ولي حالا به نظر مي‌آيد قصد دارند بازارچه‌هاي موقت تاسيس بشود که اين با طرح ما هم‌خواني ندارد.»
نژادبهرام خطاب به مسئولان شهري اضافه مي‌کند: «باتوجه به وضعيت اقتصادي که داريم، بسياري براي بهبود وضعيت اقتصادي خود به دست‌فروشي روي مي‌آورند ولي در مقابل ما تاکنون نتوانسته‌ايم شرايط را براي خدمات‌دهي صنف‌‍هاي مختلف در ساعات بعد از نيمه شب را برايشان فراهم کنيم. شوراي شهر ششم بايد به اين موضوع توجه داشته باشد که بهبود فضاي شهري بايد با تکيه بر بهبود شرايط اقتصادي باشد. اگر در اين مورد بخواهند تنها به بازارچه‌هاي موقت اکتفا کنند بايد بگويم که هيچ وقت نمي‌توانيم به برنامه‌ريزي‌ها در مورد زيست شبانه تهران برسيم. براي بهبود وضعيت امنيتي و اقتصادي و اجتماعي بايد براي گسترش زيست شبانه  مکان‌هايي که تله امنيتي دارند را به‌سازي کنيم  و در اختيار شهروندان بگذاريم در غير اين صورت اين طرح به باد خواهد رفت.»
نام شما

آدرس ايميل شما

سید محمد خاتمی: براندازی نه ممکن است نه مطلوب

سید محمد خاتمی: براندازی نه ممکن است نه مطلوب

سید محمد خاتمی: انکار وضع بدی که به نام زندگی بر مردم تحمیل می‌شود نارضایتی را از بین ...
راه تغییرات از کدام طرف است؟

راه تغییرات از کدام طرف است؟

اولین و شاید جدی‌ترین گام در مسیر انجام اصلاحات و تغییرات در جوامع مختلف، نیازمند پذیرش ...
روزنامه جمهوری اسلامی: کاش یک استعفای نمایشی می‌دادید

روزنامه جمهوری اسلامی: کاش یک استعفای نمایشی می‌دادید

روزنامه جمهوری اسلامی نوشت: آنچه که اکنون در سرزمین ما اتفاق می‌افتد، به سادگی می‌شد ...
1