تاریخ انتشار
چهارشنبه ۷ ارديبهشت ۱۴۰۱ ساعت ۱۰:۱۱
کد مطلب : ۴۴۷۳۸۶
هنرمندان به میدان آمدند

رضا رویگری در آسایشگاه کهریزک رها شد + واکنش‌ها

۰
رضا رویگری در آسایشگاه کهریزک رها شد + واکنش‌ها
کبنا ؛ویدئو منتشر شده از حرف‌های تلخ رضا رویگری در آسایشگاه کهریزک خاطره‌ی چند همکار دیگر او مثل مهری مهرنیا و ثریا حکمت را زنده می‌کند که سال‌ها قبل از بودن در آسایشگاه سالمندان یا مشکلات مالی گله‌مند بودند.
به گزارش کبنا، روز گذشته ویدیویی از رضا رویگری بازیگر، سینما، تئاتر و تلویزیون منتشر شده که در فضای مجازی در صفحه‌های مختلف هنری و خبری بازنشر شده است. رویگری می‌گوید که از یک هفته قبل در آسایشگاه کهریزک رها شده و امکان تماس با بیرون را هم ندارد و به کمک مردم و مسئولان نیازمند است.
این ماجرا از سوی یکی از دست‌اندرکاران آسایشگاه سالمندان کهریزک تایید و نیز تاکید می‌شود که تمام کسانی که در این آسایشگاه بستری می‌شوند باید توسط یکی از بستگان درجه یک خود به آنجا برده شده باشند و جز این راهی برای ماندن در آنجا ندارد.
همچنین صبح ششم اردیبهشت‌ماه چند همکار و دوست رضا رویگری از جمله علیرام نورایی و شهربانو منصوریان به نمایندگی از جمعی همکاران دیگر خود به ملاقات در آسایشگاه رفتند و پرویز پرستویی هم که در سفر است، در تماسی تصویری با رویگری صحبت کرد.
پرستویی تایید کرد که قرار شده با پیگیری‌های این گروه و یکی از دوستانش به نام علیرضا اصغری منزلی به همراه پرستار برای رضا رویگری فراهم شود تا پس از بهبود شرایط جسمی و ترخیص از آسایشگاه در آنجا اقامت کند.
همچنین تاکید شده که این محل اقامتی متعلق به خانواده رویگری نخواهد بود و صرفا در اختیار هنرمندانی با شرایط مشابه قرار خواهد گرفت.
در حال حاضر رویگری در آسایشگاه کهریزک تحت درمان است و فیزیوتراپی، کار درمانی و نکات بهداشتی برای او انجام می‌شود.
بازیگر فیلم‌های «اجاره نشین‌ها»، «شب بیست و نهم»، «دل‌شکسته» و سریال تاریخی «مختارنامه» که زمستان سال گذشته برای بازی در یک نقش فیلم «پیر پسر» به کارگردانی اکتای براهنی جلوی دوربین رفت، در موقعیت‌های مختلف از اینکه رسیدگی‌های لازم به هنرمندانی چون او که پس از سال‌ها کار دچار مشکلات مالی هستند و هیچ حمایت و مزایایی برای بازنشستگی ندارند، انتقاد کرده بود.
حرف‌های رضا رویگری روی تخت آسایشگاه کهریزک مشخص نمی‌کند که حضور ناخواسته‌اش در آنجا بابت مشکلات مالی است یا خانوادگی یا هر دو، اما هر چه باشد از تلخی و تاسف انتشار این تصویر -که ای کاش به این شکل اتفاق نمی‌افتاد- کم نمی‌کند بویژه آنکه هنرنمایی او در بازیگری و صدای دلنشینش با سرود معروف «ایران ایران » هنوز در ذهن و خاطر بسیاری از تماشاگران و علاقه‌مندانش زنده است و فیلم‌های دیگری هم با بازی این هنرمند در راه است.
رویگری با نشستن در مقابل این دوربین، خاطره مهری مهرنیا را بیش از بقیه زنده کرد؛ بازیگری که حدود ۱۵ سال قبل در یک آسایشگاه گله می‌کرد و می‌گفت: « به من گفتند برای ۱۰ - ۲۰ روز به آن‌جا می‌بریمت تا حوصله‌ات سر نرود، اما آمدیم و دیگر ماندگار شدیم.»
مهرنیا در دیداری که خبرنگاران در سال ۱۳۸۷ با او در کهریزک داشتند، گفته بود: «هیچ‌جا خونه‌ی خود آدم نمی‌شه، اما به من گفتن برای خرج مریضی، اونو فروختن.»
مهرنیا همچنین گله کرده بود از این‌که هیچ یک از بازیگران و مسوولین سراغی از او نمی‌گیرند، «تا سر پایی و می‌توانی کاری انجام بدهی، همه مریدت هستند و همه تو را می‌خواهند، اما وقتی از دست و پا افتادی، دیگر هیچ‌کس نگاهت هم نمی‌کند.»
این وضعیت برای ثریا حکمت هم که سال ۱۳۹۵ در جوار مزار مهرنیا به خاک سپرده شد، به شکلی دیگر تکرار شده بود و این بازیگر به دلیل مشکل مالی می‌خواست گوشه خیابان چادر بزند و می‌گفت: «اگر قرار است بعد از مرگم قبری در قطعه هنرمندان به من بدهند در زمان زنده بودنم بدهند تا آن را بفروشم، اما گفتند نمی‌شود. امثال من در سینما زیاد هستند، ما فراموش‌شدگان هستیم.»
این دست اتفاق‌ها، بار دیگر بر لزوم پیگیری وضعیت بیمه بازنشستگی و تامین امنیت شغلی سینماگران تاکید می‌کند که سال‌هاست فقط در حد شعار از سوی مسئولان شنیده می‌شود.

(ویدئو) رضا رویگری در آسایشگاه کهریزک: حلالم کنید
رضا رویگری بازیگر پیشکسوت سینما و تلویزیون که این روزها در آسایشگاه کهریزک به سر می‌برد، گفت که امیدوار به کمک مردم عزیزم هستم.
پس از رسانه ای شدن بستری بودن رضا رویگری در آسایشگاه کهریزک وی در گفت و گو با ایرنا، گفت: امیدوارم به کمک مسئولان و مردم هستم. من تحمل حضور در این فضا را ندارم.
وی با اشاره به اینکه همسرش به مدت یک هفته است که او را در آسایشگاه به حال خود رها کرده، افزود: متاسفانه هیچ راه تماسی با دوستان و آشنایان خود ندارد.
رویگری که با شماره تماس یکی از حاضران در آسایشگاه با ما گفت وگو می‌کرد، اظهار داشت: از نظر جسمی حال خوبی دارد، اما در این مدت که در آسایشگاه رها شده گویی در زندان است و روحیه اش را از دست داده.
وی تاکید کرد: تلفن همراهم را گرفته اند و نمی توانم با کسی صحبت کنم. شما به مردم بگویید من را حلال کنند.
رضا رویگری چند سالی است که به بیماری مبتلاست و در این مدت کمتر در آثار سینمایی و تلویزیونی بازی کرده و چند بار هم در بیمارستان بستری و تحت مداوا قرار گرفته است.
رویگری در سال ۱۳۲۵ در منطقه تجریش در تهران به دنیا آمد. وی در جوانی به نقاشی روآورد و با نمایش ویس و رامین به کارگاه نمایشی پیوست. او در جشنواره های نانسی، ورشو و چند شهر آلمان و آمریکا نمایش هایی را اجرا کرده است.
بازی در سریال های تلویزیونی را با سریال محله بهداشت آغاز کرد. با فیلم عقابها به کارگردانی زنده یاد خاچیکیان به سینما آمد و ۲۸ فیلم سینمایی بازی کرد و برای کارهای خود آهنگسازی نیز کرد. او در چند نمایشگاه نقاشی در ایران و آمریکا شرکت کرد رضا رویگری تاکنون سه آلبوم موسیقی با نامهای از عشق گفتن و غوغا و کازابلانکا به بازار هنر عرضه کرده است.
وی همچنین، خوانندۀ سرود معروف ایران ایران دراول انقلاب است.
شور شیرین، اخراجی ها ۳، بوتیک، مسافر ری، بلوف، گناهکاران از جمله فیلم هایی است که وی در آنها به ایفای نقش پرداخته است.
بازی در نقش کیان ایرانی در سریال مختارنامه از جمله نقش های ماندگار این بازیگر محسوب می شود.
دستور وزیر ارشاد برای حمایت از رضا رویگری
رییس سازمان سینمایی گفت: از نزدیک پیگیر مشکلات آقای رضا رویگری هنرمند پیشکسوت کشورمان هستیم و این مشکلات به زودی مرتفع می‌شود.
به گزارش اداره کل روابط عمومی سازمان سینمایی؛ محمد خزاعی رئیس سازمان سینمایی با بیان این مطلب افزود: از روز گذشته که از مشکل آقای رویگری اطلاع پیدا کردیم با خانم کریمی همسر ایشان و از طریق آن‌ها با پزشکان معالج و دست اندرکاران آسایشگاه کهریزک در تماس بودیم.
وی ادامه داد: به گفته همسرشان و بنابه تاکید پزشک معالج آقای رویگری، امکان نگه داری وی در منزل به دلیل پاره‌ای مشکلات و اختلالات جسمی به هیچ وجه وجود نداشت و با مساعدت و همکاری پزشک به آسایشگاه کهریزک و در شرایط مطلوب منتقل شده است.
به گفته وی، چندین بار هم از سوی سازمان سینمایی و همکاران بنده در موزه سینما برای حمایت از این هنرمند عزیز اقداماتی صورت گرفته و عیادت از ایشان از اولین برنامه‌های دیداری بنده در مدت حضورم در سازمان سینمایی بوده است.
رئیس سازمان سینمایی تاکید کرد: وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی هم صبح امروز مدیرعامل صندوق اعتباری هنر را مامور کردند از نزدیک و حضوری در جریان روند نگه داری و درمان و شرایط آقای رویگری قرار گیرند.
وی اضافه کرد: با تعاملاتی که از طریق صندوق اعتباری هنر صورت گرفته و اقداماتی که از سوی سازمان سینمایی و صدا و سیما در حال انجام است مشکلات این هنرمند بزودی مرتفع می‌شود.
خزاعی گفت: در کنار این هنرمند پیشکسوت و خانواده‌اش خواهیم بود.
واکنش ده‌نمکی به انتشار فیلمی دردناک از رویگری
«مسعود ده‌نمکی» در اینستاگرامش نوشت: به ۱۰ جای مهم تصمیم‌گیر گفتم هیچ جای دنیا با چهره‌هایش این کار را نمی‌کنند.
همین سرود «الله الله» رویگری برای توجه ویژه برای داشتن یک زندگی حداقلی برایش کافی بود اما...
رضا رویگری بازیگر پیشکسوت سینما و تلویزیون، این روز‌ها در آسایشگاه کهریزک به سر می‌برد.

توضیحات آسایشگاه کهریزک درباره وضعیت «رضا رویگری»
به دنبال ویدئو منتشر شده از صحبت‌های "رضا رویگری" در آسایشگاه کهریزک، مدیر روابط عمومی آسایشگاه خیریه کهریزک درخصوص وضعیت این بازیگر توضیحاتی ارائه کرد.
 محسن پزشکی اظهار کرد: بنا به اظهار نظر همسر رضا رویگری، پیش از اینکه ایشان در کهریزک نگهداری شوند در بیمارستان بستری بود که پزشکان توصیه کردند ایشان باید در مرکزی که امکانات توانبخشی و فیزیوتراپی در آنجا وجود دارد، اسکان داده شوند و بنا به مقتضیات و شرایط خانوادگی و اجتماعی ایشان، از کهریزک درخواست شده که کمک و همراهی کنند و آسایشگاه با این خانواده همراهی کردند و طی یک هفته گذشته این کار صورت گرفت.
وی ادامه داد: تلاش بر این بوده است که ما نمایندگان جامعه هنری، اجتماعی باشیم و هرکاری که ایشان دارند برایشان انجام دهیم. پزشکان آقای رویگری را ویزیت کردند و ایشان تحت درمان اصلی است و بنا بر این است که فیزیوتراپی، کار درمانی و نکات بهداشتی برایشان صورت گیرد.
مدیر روابط عمومی آسایشگاه خیریه کهریزک درخصوص محدودیت‌های عیادت و ملاقات با این بازیگر اظهار کرد: این محدودیت‌های عیادت و ملاقات فقط از سوی مجموعه کهریزک به این دلیل لحاظ شده است که ما در پی دو سال وجود کرونا، محدودیت‌های خاصی برای عیادت‌ها پیش‌بینی کردیم و همان محدودیت‌ها موجب کنترل خاص و ویژه کهریزک شد تا آسیب کمتری به سالمندان و معلولان وارد شود. در این رابطه نیز اگر قرار باشد محیط را باز بگذاریم، خیلی‌ها دوست دارند به راحتی ایشان را ملاقات کنند، اما در این زمینه مصلحت بر این است که تمامی این موارد با هماهنگی صورت گیرد.
پزشکی ادامه داد: روزانه در دو ساعت (۱۰/۳۰ تا ۱۲) و (۱۴ تا ۱۵) با هماهنگی قبلی، امکان ملاقات با آقای رویگری امکان پذیر است تا شیوع بیماری از جمله کرونا مجددا در این مجموعه انتقال داده نشود.
نام شما

آدرس ايميل شما

عصبانیت از قانون‌شکنی‌های زاکانی

عصبانیت از قانون‌شکنی‌های زاکانی

ناصر امانی عضو کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر تهران وضعیت رعایت قانون در شهرداری ...
قاچاق انسان یا قاچاق مهاجر؟

قاچاق انسان یا قاچاق مهاجر؟

در چند روزی که از تعطیلات عید نوروز می‌گذرد جنجالی پیرامون حضور مهاجران افغانستانی در ...
بیداد اجاره‌ها

بیداد اجاره‌ها

تهران بنا بر اعلام مرکز آمار ایران، مستأجرنشین‌ترین استان ایران است و گزارش سازمان مدیریت ...
1