تاریخ انتشار
پنجشنبه ۲۵ فروردين ۱۴۰۱ ساعت ۱۲:۱۱
کد مطلب : ۴۴۶۹۳۵
یادداشتی از وحید محمدی‌تبار؛

سخنی با استاندار کهگیلویه و بویراحمد؛ آتش سوزی ها در زاگرس به این دلایل اتفاق می افتد

وحید محمدی تبار
۸
۰
سخنی با استاندار کهگیلویه و بویراحمد؛ آتش سوزی ها در زاگرس به این دلایل اتفاق می افتد
کبنا ؛ برای حفاظت از جنگل‌ها قبل از آنکه نیاز به بالگرد، کوله پشتی، موتور سیکلت و ... باشد نیاز به شناخت و بررسی دلایل و عوامل آتشسوزی‌هاست. بی‌پرده و بی‌تعارف می‌گویم ۲ سال (۱۹ تیرماه ۱۳۹۷ لغایت ۱۸ تیرماه ۱۳۹۹ ) تمام، شبانه روز در عمق بحران‌های اتش‌سوزی‌ها بوده‌ام و لذا دلایل متعدد آتش‌سوزی‌ها را بنا به تجربه مدیریتی‌ام در این حوزه، فارغ از کوچکترین دغدغه‌ای جز صیانت منابع طبیعی و محیط زیست، اعلام می‌دارم.
 بنام خدا
برادر ارجمند جناب آقای دکتر احمدزاده
استاندار محترم و رئیس شورای هماهنگی مدیریت بحران استان کهگلیویه و بویراحمد
با ادای سلام و تحیت الهی و آرزوی قبولی طاعات و عبادات
همانگونه که استحضار دارید جنگل‌ها یکی از مهمترین سرمایه‌های ملی و استراتژیک استان کهگلیویه و بویراحمد می‌باشد که به دلایل متعدد در معرض نابودی قرار گرفته است.
از آنجا که جنابعالی دغدغه جدی در صیانت و حفاظت از مراتع، پوشش گیاهی و جنگل‌های زاگرس دارید و باتوجه به نامه اخیر نماینده محترم گچساران و باشت، خطاب به رئیس جمهور محترم - که به بخشی از نارسایی‌ها و مشکلات در حوزه آتش‌سوزی‌ها اشاره نموده‌اند، - نگاشتن این نامه  را جهت کمک کارشناسی به جنابعالی به‌عنوان مسئول اول اجرایی استان و مجموعه دستگاه‌های متولی تقریر می‌دارم چرا که نمی‌خواهم مساله حیاتی جنگل‌های زاگرس دستخوش نگاه‌های سیاسی و اجتماعی  قرار گیرد.
ایشان و بسیاری از کارشناسان و حتی مسئولین ذی ربط در منابع طبیعی، جهاد کشاورزی و محیط زیست، رسانه‌ها و ...  بیشتر به راهکارها، نواقص و کمبودهای مقابله با بحران آتش‌سوزی‌ها اشاره می‌کنند و کمتر کسی به علل و عوامل مختلف آتش‌سوزی‌ها اشاره می‌کنند.
اعتقاد دارم شناخت دقیق عوامل و زمینه‌های بحران بسیار مهمتر و حساس‌تر از شناخت راهکارهای مقابله و کنترل بحران‌ها است.
لذا اول درد را باید دقیق شناخت و سپس به درمان پرداخت.
جناب آقای دکتر احمد زاده
برای حفاطت از جنگل‌ها قبل از آنکه نیاز به بالگرد، کوله پشتی، موتور سیکلت و ...  باشد نیاز به شناخت و بررسی دلایل و عوامل آتش‌سوزی‌هاست.
بی پرده و تعارف می‌گویم ۲ سال (۱۹ تیرماه ۱۳۹۷ لغایت ۱۸ تیرماه ۱۳۹۹) تمام، شبانه روز در عمق بحران‌های آتش‌سوزی‌ها بوده‌ام و لذا دلایل متعدد آتش‌سوزی‌ها را بنا به تجربه مدیریتی‌ام در این حوزه، فارغ از کوچکترین دغدغه‌ای جز صیانت منابع طبیعی و محیط زیست، اعلام می‌دارم.
جناب آقای استاندار
بالای ۹۵ درصد آتش‌سوزی‌ها در استان ما عوامل انسانی دارد.
عوامل انسانی چند محور دارد:
۱ - زمین خواری
۲ - اختلافات ملکی و مرتعی
۳ - تولید ذغال و کوره‌های ذغال
۴ - استحصال عسل طبیعی در کوهستان‌ها
۵ - سهل انگاری و بی توجهی به نکات ایمنی در کوهنوردی‌ها، گله چرانی‌ها و ...
۶ - آتش زدن پسماند کشاورزی جهت بهره وری‌های متعدد از اراضی کشاورزی ...
جناب آقای استاندار
در برخی روستاهای استان و خاصه مناطق سردسیری، زمین‌های غصبی و تصاحب شده توسط افراد از لحاظ قیمت با نقاط شهری چندان تفاوتی ندارند!
 لذا برخی افراد متخلف در برخی روستاها بخصوص مناطق نزدیک به جاده‌های اصلی و رودخانه‌های اصلی استان، ابتدا با یک آتش‌سوزی، زمینه از بین رفتن پوشش گیاهی و جنگلی را فراهم می‌نمایند. سپس اقدام به شخم‌زدن نقاط مکرد طمع، می‌کنند و در مرحله بعد با مجوز یا بدون مجوز اقدام به کاشت درختان باغی می‌نمایند و در مرحله آخر حصار کشی، آب و برق و مجوزهای لازم را با لابی و فشارهای سیاسی و قبیله‌ای از دستگاه‌های خدمات رسان می‌ستانند، و نهایتاً جنگل طبیعی تبدیل به باغ ویلا و یا مجتمع تفریحی و ... یا زمین‌های مرغوب جهت فروش، شده و یک دفعه قیمت زمین آن نقطه با مرکز شهر یکسان یا بلاتر می‌رود.
 تصاویر هوایی از محور رودخانه‌ها یا جاده‌های ترانزیتی استان و تغییرات اقلیمی تصنعی، از درون یک بالگرد، سند محکمی است بر این ادعا
راهکار: فعالسازی کمیته مبارزه با زمین خواری و کوه‌خواری و رودخانه خواری به جدیت و بررسی و برخورد دقیق با عوامل زمین خواری‌ها
تشکیل کمیته‌های شناسایی افراد خاطی در آتش‌سوزی‌ها در اداره کل اطلاعات استان، سازمان اطلاعات سپاه، دادگستری استان. با همکاری صریح فرمانداری‌ها، شوراهای روستایی، بخشداری‌ها، منابع طبیعی، محیط زیست و جهاد کشاورزی
تاکنون مردم طعم برخورد قاطع قضایی با عوامل احتمالی آتش‌سوزی‌ها را نچشیده‌اند که این خود مزید بر همه علت‌هاست.
بررسی پرونده‌های درخواست اراضی ملی و تغییر کاربری‌ها در اداره کل منابع طبیعی و امور اراضی جهاد کشاورزی استان و تطبیق G.P.S نقاط آتش‌سوزی‌ها با برخی از این نوع درخواست‌ها
۲ - جهاد کشاورزی استان موظف است افرادی که پسماند زمین‌های کشاورزی و یا ضایعات باغات خود را آتش می‌زنند، طبق قانون شناسایی و به دادگستری جهت برخورد قضایی معرفی نمایند.
۳ - اختلافات مرتعی و ملکی افراد بخصوص برخی نقاط عشایری و روستایی استان (که متاسفانه شدت گرفتن این اختلافات در فصل کوچ منجر به لج بازی‌ها و کشمکش‌های اجتماعی و حتی دعواهای طایفه‌ای و احیاناً اقدام تعمدی به آتش زدن جنگل‌ها و مراتع می‌گردد).
لذا حوزه معاونت سیاسی و اجتماعی استانداری و فرمانداری‌های تابعه با هماهنگی دستگاه قضایی و با اقتدار توام با مردمداری و ریش سفیدی این اختلافات ملکی  و مرتعی را حل و فصل نمایند.
۳ - کوره‌های ذغال، شکارچیان غیره مجاز، گردشگران و عسل جویان ماجراجو و... از طریق دستگاه‌های ذی ربط شناسایی و برخورد قاطع صورت پذیرد.
۳ -امینت شغلی و تأمین اجتماعی نیروهای جنگلبان و محیط بان، داوطلب و ... .
جناب آقای استاندار
 در اوج بحران آتش‌سوزی‌ها نه امکانات و نه تجهیزات و نه پول و نه بالگرد بلکه روحیه جهادی و احساس مسئولیت همین نیروهای بی حقوق، بی بیمه کارگشاتر بوده است.
تعیین تکلیف نیروهای افتخاری،  دیدبان، جنگلبان، محیط بانان، یعنی حداقل این "نیروهای خط اول آتش" را به‌صورت شرکتی با حقوق و مزایای اداره کار، هم مشکل حقوق آنان و هم مشکل بیمه آنان را حل نمود. جوانی  که با انگیزه طبیعت دوستی و روحیه جهادی، جان خود را به دل آتش می‌زند و همه جوره سختی و مررات می‌پذیرد قطعاً نباید درد معیشت، بیمه و ... خود و خانواده‌اش را داشته باشد.
جناب آقای استاندار
۴  - اعتبارات تشکل‌های مردم نهاد و NGO ها را در سنوات قبل و فعلی بررسی و برنامه ریزی نمایید. تشکل‌های نوعاً مثل سبزگامان گچساران، دو برابر چند اداره کل،  فقط در ایجاد پوشش گیاهی،  کاشت نهال، مقابله با آتش‌سوزی‌ها،  پاک سازی کوهستان‌ها از آشغال‌ها و پسماندها و .... کارکرد و تلاش دارند. لذا اعتبارات سمن‌ها و تشکل‌های مردم‌نهاد بررسی و عادلانه گردد و این گروه‌های مردم نهاد و تشکل‌های زیست - محیطی  گسترش و تقویت داده شوند.
جناب آقای استاندار
جوان فداکار و ورزشکار محبوب؛ مرحوم البرز زارعی کوهسرک در تاریخ ۱۲ خرداد ۱۳۹۹ در عملیات مدیریت بحران شهرستان گچساران به همراه چند نفر از پاسداران و بسیجیان سپاه گچساران درگیر اطفای حریق در کوه دیل بودند که دچار سانحه شدند و نهایتاً بعد از دو هفته جان خود را به علت عوارض شدید ناشی لز سوختگی از دست دادند. ایشان حتی روی تخت بیمارستان به جای آنکه به زنده ماندن بیاندیشد به صیانت از جنگل‌ها  می‌اندیشید.
تلاش‌ها و پیگیری‌های ما و مجموعه مسئولین وقت برای شهید اعلام شدن ایشان، متاسفانه به نتیجه نرسید، لذا جامعه استان انتظار دارند پرونده ایشان را با مکاتبه مجدد به وزیر محترم کشور و یا از طریق سایر مقامات به جریان انداخته تا با عنایت مقام معظم رهبری  (مد الظله العالی) و سازمان بنیاد شهید کشور، ایشان شهید اعلام نمایند.
تا ارزش کار و انگیزه‌های زیست محیطی و طبیعت دوستی و کار جهادی و انقلابی در جامعه تقویت گردد.
جناب آقای استاندار
در عملیات‌ها و کنترل بحران‌ها فرماندهی واحد و سخنگویی واحد یکی از جدی‌ترین عوامل مدیریت بحران و کنترل بحران‌هاست.
اعتقاد دارم که اگر یک میلیون تومان در پیشگیری، آموزش و فرهنگ سازی  هزینه کنیم بعدها از هزینه ده‌ها میلیارد هزینه برای کنترل بحران، جلوگیری کرده‌ایم.
بهره گیری از همه امکانات، منابع انسانی و منابع مادی کلیه دستگاه‌ها، سازمان‌ها و نهادهای استانی و شهرستانی و بهره گیری از پتانسیل سپاه پاسداران انقلاب اسلانی، بسیحیان، گروه‌های ورزشی و باشگاه‌های کوهنوردی، تشکل‌ها مردمی و N.G.O ها و ظرفیت رسانه‌ای صدا و سیما، رسانه‌ها، سایت‌های خبری  و فضای مجازی استان (که عملاً جلوگیری از هر گونه سواستفاده رسانه‌های خارجی از این گونه مشکلات است) در کنترل آتش‌سوزی و نظارت دقیق و میدانی نماینده تام الاختیار استاندار بر تمامی مراحل اطفای حریق و پایش حریق و سپس بررسی و نظارت دقیق بر شناسایی عوامل آتش‌سوزی و ثبت میزان و وسعت آتش‌سوزی‌ها به‌صورت دقیق و نه تصنعی و فرمالیته سازی ... از مرحله اعلام خبر آتش‌سوزی تا مرحله پایش مراتع و جنگل‌ها و ثبت میزان و عوامل باید نظارت و کنترل گردد.
در نهایت تأمین نیازهای لجستیکی و کوه نوردی و  اطفای حریق
در خصوص استقرار بالگرد لازم به توضیح است که هزینه استقرار و نگهداری بالگرد فراتر از خرید خود بالگرد هست و بالگرد جز تسریع انتقال نیرو هیچ گونه کارکرد موثری در کنترل بحران ندارد که در موارد مورد نیاز شرکت نفت گچساران طبق سیاق گذشته همکاری داشته و اگر نیاز به تعداد بیشتر بالگرد باشد از طریق وزارت دفاع، هوافضای سپاه و هوانیروز ارتش قابل تأمین و حل می‌باشد و مجوعه فرودگاه یاسوج و گچساران امکان فنی جهت تأمین سوخت خاص بالگردها، اسکان و پذیرایی کادر پروازی و ... را دارند.
بیان برخی ضعف‌ها و خلاهای اداری و اجرایی دستگاه‌های متولی در شرایط فعلی صحیح نمی‌دانم و اعتقاد دارم بجای مچ گیری و متهم کردن متقابل دستگاه‌ها و ... علیه همدیگر، باید همکاری، دستگیری و هماهنگی بیشتری اعمال گردد.
انشالله با درایت و مدیریت خوب جنابعالی کمترین خسارات را در آتش‌سوزی‌ها احتمالی خواهیم داشت.
با تقدیم احترام و ارادت
۲۴ فروردین ماه ۱۴۰۱
وحید محمدی تبار
 
نام شما

آدرس ايميل شما

Iran, Islamic Republic of
جناب محمدی تبار چقد فراموشکار شدی .به یاد بیار زمانیکه اقای جمالی معاون سیاسی سابق استانداری داشتند اتش کوههای خاییز را خاموش میکردند/ اون موقع کجا بودی که حالامشاوره میدید .محض اطلاعتون خواستم یاداوری کنم
Iran, Islamic Republic of
جمالی و هیچ مسیولی جز محمدی تبار و حکمتیان و سردار حکمتیان و دکتر هاشنی محیط زیست و ... در اتشسوزی ها زحمت نکشیدند ...
Iran, Islamic Republic of
منظورتون قطعا همون دفعه است که کلی فحش بار مردم شریف استان کرد و با خود آقای محمدی تبار با بی حرمتی برخورد کرد؟
شما انگار فراموشکار شده این و آن همه وقاحت را به یاد نمیارید.
Iran, Islamic Republic of
چه مرقومه جامع و کامل و دلسوزانه ای است امیدوارم استاندار با تامل و دقت فروان توجه ویژه ای به حفظ منابع طبیعی و جنگل ها و درختان بلوط داشته باشد
Iran, Islamic Republic of
احسنت بیان شیوا یی بود فقط یک نکته را از قلم انداختی امسال شاید حداقل بیست ماشین در گچساران را توقیف کردن که بار آنها قاچاق چوب درختان بود متاسفانه جدیدا باب شده شوتیها وسایر افراد چوب را هم به لیست قاچاق افزوده آند وبا اره برقی به جان درختان افتادن باید جاده های منتهی به کوهها را مسدود کنن ومحط بان استخدام کنن
Iran, Islamic Republic of
ایگوم مه هم گپ زی ترا به خدا دیگه ول کن برو
Iran, Islamic Republic of
واقعا مدیر پرتلاش تر و علمی از محمدی تبار نبود و نخواهد آمد
اقبالی
Iran, Islamic Republic of
بسیار جامع و علمی ایرات و و بخصوص دلایل آتشسوزی ها را تشریح کرده اند
واقعا باید استاتدار و سایر مسئولین بحد با آتشسوزی و غارت منابع طبیعی مقابله کنند
قاچاق انسان یا قاچاق مهاجر؟

قاچاق انسان یا قاچاق مهاجر؟

در چند روزی که از تعطیلات عید نوروز می‌گذرد جنجالی پیرامون حضور مهاجران افغانستانی در ...
بیداد اجاره‌ها

بیداد اجاره‌ها

تهران بنا بر اعلام مرکز آمار ایران، مستأجرنشین‌ترین استان ایران است و گزارش سازمان مدیریت ...
نماینده تبریز: مردم با قاشق روغن تهیه می‌کنند و نان قسطی می‌خرند

نماینده تبریز: مردم با قاشق روغن تهیه می‌کنند و نان قسطی می‌خرند

نماینده مردم تبریز در مجلس گفت: فقر در حاشیه‌های تبریز بی‌داد می‌کند بطوریکه امروز برخی ...
1