تاریخ انتشار
چهارشنبه ۱۷ فروردين ۱۴۰۱ ساعت ۱۷:۰۸
کد مطلب : ۴۴۶۶۲۱
سامان اقتصاد کهگیلویه نیازمند توسعه زیرساخت‌های گردشگری

در کهگیلویه؛ گردشگر الی ماشاء‌الله زیرساخت‌ها ناچیز

۳
در کهگیلویه؛ گردشگر الی ماشاء‌الله زیرساخت‌ها ناچیز
کبنا ؛حضور بیش از ۱۳۲ هزار گردشگر در شهرستان گرمسیری کهگیلویه پس از ۲ سال رکود کامل صنعت درآمدزای گردشگری به دلیل شرایط کرونا این نوید را می‌دهد که در صورت تأمین زیرساختها علاوه بر توسعه وضعیت اقتصادی شاهد درآمدزایی خوبی در این راستا باشیم.
 به گزارش کبنا، ایرنا نوشت: صنعت گردشگری، بزرگ‌ترین و متنوع‌ترین صنعت در دنیا به حساب می‌آید. تأثیر گردشگری بر افزایش میزان اشتغال و درآمدهای ارزی، رونق صنایع داخلی، گسترش همکاری‌های بین‌المللی موجب شده است تا نگرش کشورهای دنیا به مرز آن تغییریافته و جایگاه مهمی در سیاست‌گذاری دولت‌ها پیدا کند.
 شهرستان کهگیلویه با داشتن طبیعتی بکر و بی نظیر و بیش از ۱۰۰ منطقه گردشگری و تفریحی، بافت تاریخی دهدشت، وجود بقاع متبرکه امامزادگان واجب تعظیم و آثار تاریخی زیادی هرساله میزبان گردشگران زیادی از سراسر ایران پهناور اسلامی است.
 این شهرستان با توجه به وجود چهار بخش مختلف سردسیری و گرمسیری از قلعه رئیسی تا دیشموک دارای آبشارها و چشمه‌های خروشان، جنگل‌های گسترده بلوط، منطقه حفاظت شده خاییز و باغ‌های مرکبات در منطقه قلعه دختر می‌تواند در تمام فصول سال پذیرای گردشگرانی از تمام نقاط کشور و حتی خارج از کشور باشد.
 این شهرستان در جنوب غربی استان کهگیلویه و بویراحمد و در جوار بافت قدیمی و تاریخی شهر تاریخی بلاد شاپور و گنجینه‌ای از معماری اسلامی دوران صفویه بنا شده است.
 مکانهای تاریخی باستانی و دشتهای گندمزار، رقص زلف شالیزار در آغوش باد، در حاشیه رود مارون و آیینه آب باران با عطر بهار نارنج، با دل آرای طبیعت در نگارخانه هستی از سد مارون تا بلندای نیر و قاصدک‌های کوه سیاه و صدای پای آبشار کمر دوغ و بلبلکان دلی مهره و کما، باغستان و رقص آهوی خائیز است که حماسه‌های تاریخی مردمانش و نقوش هندسی سرشته در جغرافیای گلیم وجود، حکایتی شنیدنی دارد.
 توسعه زیرساخت‌ها در این مناطق گردشگر پذیر می‌تواند علاوه بر شتاب بخشی روند توسعه شهرستان کمتر توسعه یافته کهگیلویه می‌تواند نقش مهمی در اشتغالزایی و درامد اقتصاد پایدار داشته باشد.
 یکی از گردشگران که از استان خوزستان به همراه خانواده بازدید از آبشار زیبا و دلربای کمر دوغ را انتخاب کرده در این رابطه، گفت: کمبود امکانات اولیه در منطقه دیدنی کمردوغ در شهرستان کهگیلویه که هر سال بویژه در ایام نوروز، گردشگران بی‌شماری را از سراسر کشور به سوی خود می‌کشاند به وضوح قابل مشاهده است.
 علی نجاتی تصریح کرد: بی توجهی به ظرفیت گردشگری از سوی مسئولان باعث شده است که علاوه بر عدم کسب درآمد تا حدودی هم این مناطق از سوی گردشگران به فراموشی سپرده شود.
  آبشار کمردوغ با چشم اندازی زیبا نزدیک به ۱۰۰ متر ارتفاع رنگین کمانی مفرح را به بهترین شکل ممکن به تصویر کشیده است.
برای رسیدن به این آبشار طبیعی باید راههای پرپیچ وخم از شهر قلعه رئیس را به طول ۱۰ کیلومتر از میان جنگل‌های انبوه بلوط طی کرد.
گردشگری کهگیلویه
 آبشار کمر دوغ نخستین میراث طبیعی استان کهگیلویه و بویراحمد است که در فهرست آثار ملی ثبت شده است.
 یکی دیگر از گردشگران ساکن استان تهران که بازدید از بافت تاریخی دهدشت را در نوروز سال ۱۴۰۱ تجربه کرده بود نیز در این رابطه گفت: بلاد شاپور، شهر هفت گنبد میراثی تاریخی در دل شهر دهدشت مرکز شهرستان کهگیلویه از ظرفیت‌های گردشگری مهم این شهرستان است که تاکنون اقدام قابل توجهی برای معرفی و جذب گردشگر در این بافت صورت نگرفته است.
 امید جوادی اضافه کرد: در حالیکه خانه‌های قدیمی و تاریخی دهدشت از نظر وسعت، سبک و معماری زیباتر از بافت‌های تاریخی دیگر مناطق کشور است اما بدلیل نبود زیرساختها ابتدایی، معرفی نکردن و ناشناخته بودن بافت تاریخی بلاد شاپور در دهدشت، گردشگران زیادی برای دیدن آن به این منطقه نمی‌آیند.
 وی گفت: دیدن و بازدید بناهای تاریخی دیگر شهرهای کشور مستلزم پرداخت هزینه و تهیه بلیط است و درآمد زایی خوبی نیز برای بخش‌های مختلف نیز دارد در حالی که شهر تاریخی دهدشت یا شهر هفت گنبد که جلوه‌ای از معماری گذشته و هویت و فرهنگ اصیل شهرستان کهگیلویه است به حال خود رها شده است.
 این جوان گردشگر که امسال ایام نوروز را در استان کهگیلویه وبویراحمد سپری کرد بر معرفی جاذبه‌های گردشگری در ورودی دهدشت برای شناخت کامل و درآمدزایی بیشتر تاکید کرد و می‌گوید: ورودی‌های شهر دهدشت در ایام نوروز عاری از هرگونه تابلوی راهنمایی برای معرفی مناطق و بناهای تاریخی و گردشگری است.
جوادی تصریح کرد: در دیگر شهرهای کشور در بدو ورود تابلوهای معرفی بناهای تاریخی به وفور دیده می‌شود که مسافران و گردشگران را برای دیدن و سکونت در این بناها در نقاط مختلف شهر هدایت می‌کنند.
وی افزود: اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کهگیلویه بنا بر وظیفه ذاتی خود موظف است نسبت به نصب این نوع تابلوها اقدام کند و در کنار آن شهرداری برای درآمدزایی پایدار نسبت به معرفی جاذبه‌های تاریخی شهر باید به این کار اقدام کند.
شهر تاریخی بلاد شاپور (هفت گنبد) در ضلع جنوبی شهر دهدشت، مرکز شهرستان کهگیلویه در استان کهگیلویه و بویراحمد واقع شده است.
 عیسی تبکیش شهروند کهگیلویه وجود جاده ترانزیتی پاتاوه - دهدشت را یکی از ظرفیت‌های توسعه این شهرستان دانست و گفت: می‌طلبد با توجه به درآمدهای پایدار حوزه گردشگری سرمایه گذاری در این حوزه افزایش یابد.
  وی افزود: با توجه به جاذبه‌های منحصربفرد طبیعی و تاریخی و مسیر ارتباطی پرتردد پاتاوه - دهدشت باید سرمایه‌گذاری در بخش گردشگری با هدف رشد توریست‌پذیری و شکوفایی اقتصادی از سوی مسئولان عملی شود.
  رئیس پایگاه ملی شهر تاریخی دهدشت در کهگیلویه و بویراحمد رونق صنعت گردشگری و جذب توریست را یکی از راهکارهای درآمدزایی پایدار و اشتغالزایی دانست و گفت: بافت تاریخی دهدشت به عنوان یکی از مهمترین آثار تاریخی که قابلیت ثبت جهانی دارد نیازمند همت مضاعف مسئولان برای ساماندهی و توسعه زیرساختها است.
 اسفندیار اباب با اشاره به قدمت بافت تاریخی دهدشت گفت: باید از این ظرفیت تاریخی فرهنگی برای جذب گردشگر و توسعه شهر دهدشت به نحو مطلوب استفاده شود.
وی این بافت را یکی از بافت‌های منحصر بفرد در جنوب ایران دانست و اظهار داشت: در صورت تأمین زیرساخت‌های لازم در این بافت می‌توان زمینه اشتغالزایی بسیار از جوانان و درآمد زایی را در این راستا افزایش داد.
اباب تاکید کرد: راه اندازی یک بازارچه دائمی علاوه بر جذب گردشگر نقش مهمی در توسعه دیگر زیرساختهای شهرستان نیز دارد.
وی گفت: بافت تاریخی دهدشت مکان مناسبی برای برگزاری برنامه‌های استانی و شهرستانی است و می‌توان از این فرصت برای توسعه این شهرستان استفاده کرد.
 بافت قدیم شهر دهدشت بلادشاپور یکی از بزرگترین آثار دوره صفوی است که به لحاظ اهمیت بافت تاریخی و وجود بناهای ارزشمند سال‌های متمادی است که از سوی مسئولان خبرهای زیادی از احیای این بافت منتشر شده است.
 بافت قدیمی بلاد شاپور با ۴۵ هکتار وسعت یکی از بزرگترین بافت‌های تاریخی کشور به شمار می‌آمد اما این بافت به دلایل توسعه شهرنشینی تخریب شد و هم اینک ۳۷ هکتار از این شهر قدیمی باقی مانده است.
براساس شواهد تاریخی موقعیت جغرافیایی این شهر به عنوان یکی از مراکز سکونت صفویان و تجارت با بنادر جنوبی، نقش مهمی در اقتصاد و تجارت زمان خود داشته است.
گردشگری کهگیلویه
 وجود بیش از دو هزار خانه، مسجد، حمام، کاروانسرا و بازار بزرگ در این بافت قدیمی نشان از قدمت بالای آن است که روز به روز درحال نابودی و تخریب است. 
در ضلع غربی بافت تاریخی دهدشت کاروانسرایی به‌جا مانده از عصر طلایی صفویه وجود دارد، این بنا دارای ۳۷ حجره و ۳۰ ایوان در جلوی حجره‌ها بوده که دور تا دور حیاط بنا شده‌اند.
 چهار ایوان بزرگ در چهار گوشه آن به شکل متقارن وجود دارد که هر ایوان به سه یا چهار حجره راه دارد و این کاروانسرا محل بیتوته بازرگانان آن روزگار بوده است.
 بلاد شاپور، میراثی تاریخی در دل شهر دهدشت مرکز شهرستان کهگیلویه از ظرفیت‌های گردشگری مهم شهرستان است که تاکنون اقدام قابل توجهی برای معرفی و جذب گردشگر در این بافت صورت نگرفته است.
 فرماندار کهگیلویه با اشاره به افزایش چشمگیر حضور گردشگران در بازدید از جاذبه‌های طبیعی و تاریخی این شهرستان گفت: زمینه حضور چشمگیر و مستمر گردشگران نیازمند توسعه زیرساختهای است.
 سید عبدالعزیز موسوی افزود: با توجه به نقش مهم صنعت توریسم در درآمدزایی پایدار بیان کرد: به نحو احسن از این ظرفیت‌ها برای درآمد زایی استفاده نشده است. 
وی اضافه کرد: بسیاری از جاذبه‌های گردشگری و تاریخی شهرستان کهگیلویه دارای درآمدزایی پایداری هستند که باید حوزه میراث فرهنگی با برنامه ریزی این ظرفیت‌ها را فعال کند.
 موسوی تصریح کرد: با توجه به اشتغالزایی و نقش مهم اقتصادی بافت تاریخی دهدشت ساماندهی این طرح تاریخی به زودی از سوی متولیان اجرایی شود. 
گردشگری کهگیلویه
وی بر تسهیل در روند سرمایه‌گذاری طرح‌های گردشگری دربخش های مختلف شهرستان تاکید کرد و گفت: باید از همه ظرفیت‌ها برای حضور سرمایه گذاران استفاده کرد.
 فرماندار کهگیلویه اضافه کرد: جاده ترانزیتی استان‌های جنوبی کشور و بنادر جنوب‌غرب و جنوب ایران از کهگیلویه، موقعیت این شهرستان را در حوزه‌های مختلف به‌ویژه بخش گردشگری استراتژیک کرده است.
 وی اظهارکرد: برنامه ریزی لازم برای توسعه و تأمین زیرساخت‌های لازم در مناطق گردشگری با تشکیل کارگروه‌های لازم در سطح شهرستان اجرایی خواهد شد.
 شهرستان ۱۳۲ هزار نفری کهگیلویه دارای چهار شهر، چهار بخش و ۱۰ دهستان است.
 دهدشت مرکز این شهرستان با جمعیت بیش از ۶۵ هزار نفر در فاصله ۱۸۰ کیلومتری یاسوج مرکز استان چهارفصل کهگیلویه وبویراحمد قرار دارد.
گردشگری کهگیلویه


گردشگری کهگیلویه



 
نام شما

آدرس ايميل شما

مناقشه اوکراین و نبرد رسانه‌ای

مناقشه اوکراین و نبرد رسانه‌ای

 روز ۲۴ فوریه‌ی ۲۰۲۲ (5 اسفندماه 1400) بود که اعلام شد روسیه تهاجم نظامی به اوکراین، ...
به عصر «دیکتاتورهای چرخشی» خوش آمدید!

به عصر «دیکتاتورهای چرخشی» خوش آمدید!

دیکتاتورها همیشه دروغ گفته‌اند، براین اساس، ادعاهای اخیر کرملین محلی از اعراب ندارند....
نسخه «معمار تحریم‌های ایران» برای محاصره روسیه

نسخه «معمار تحریم‌های ایران» برای محاصره روسیه

ریچارد نفیو، نویسنده کتاب «هنر تحریم‌ها» در مقاله‌ای برای نشریه فارن‌افرز، نسخه خود برای ...
1