تاریخ انتشار
چهارشنبه ۴ اسفند ۱۴۰۰ ساعت ۱۳:۱۲
کد مطلب : ۴۴۵۰۰۳
مسیر وزارت کار به کجا ختم می‌شود؟

«اخراج ها» را قبول کنیم یا «انتصاب‌های فامیلی»؟

۳
۰
«اخراج ها» را قبول کنیم یا «انتصاب‌های فامیلی»؟
کبنا ؛ «وزارت کار وظیفه ایجاد شغل ندارد»؛ «با یک میلیون تومان می‌توان شغل ایجاد کرد» اینها جملاتی از صحبت‌‌های مختلف حجت‌ الله عبدالملکی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی است که قرار است 4 سال این وزارتخانه عظیم و پر مخاطب را بگرداند. اما هنوز به شش ماه نرسیده به جهت عملکردهای ناموفق در حوزه مرتبط و عزل و انتصاب‌های غیر کارشناسی در وزارتخانه چندی است که نمایندگان مجلس عزم استیضاح وی را دارند و امضاهای آن نیز آماده شده است. هرچند که این مساله هنوز در هیأت رئیسه مجلس اعلام وصول نشده اما به نظر می‌رسد که اگر وزیر با همین دست فرمان جلو برود دیر نباشد که مجلس به وظیفه ذاتی خود عمل کند. نکته اینجا است که شرایط فعلی که مردم به لحاظ اقتصادی در تنگنا و مضیقه هستند مسئولان دولتی به هر نحوی باید کمک حال مردم باشند و شرایط مساعدی را برای مردم فراهم کنند. در حالی که برخی وزرا نشان داده‌اند که گویا از زاویه‌ای دیگر به مسائل می‌نگرند و این عملکرد آنها نیز ناظر بر همان رویکرد است و به همین دلیل است که به اذعان بسیاری از مردم امروز شرایط جامعه نسبت به گذشته تغییری نکرده است. حال پرسش اینجا است که سهم مردم از مطالباتشان چقدر است و چه میزان می‌توانند نسبت به تحقق مطالباتشان امیدوار باشند؟
  حواشی یک وزارتخانه 
شرایط اقتصادی نه چندان مطلوب جامعه باعث شده تا بسیاری وزارتخانه‌های اقتصادی دولت را مورد هدف قرار دهند و از عملکرد نه چندان مطلوب آنها و ناکارآمدی‌ها گلایه‌مند باشند. چنانکه اگر از دریچه نگرش نمایندگان مجلس نیز به این موضوع نگاه کنیم خواهیم دید که بیش‌ترین انتقادات آنها متوجه وزرای اقتصادی دولت یعنی وزرای کار، صمت و اقتصاد است که حتی برای هرکدام امضاهایی جداگانه جهت استیضاح این وزرا جمع شده است. البته در این میان شاید وزیر کار در میان سایرین بیش‌ترین انتقادات را به نوع عملکردهای خود در وزات کار و رفاه اجتماعی می‌بیند. چرا که از خود بهارستان‌نشینان گرفته تا فعالان سیاسی و کارشناسان و صاحبنظران معتقدند که عبدالملکی تا کنون چندان موفق ظاهر نشده است و شاید بتوان گفت که اساسا انتخاب خوبی برای این وزارتخانه نبوده است.
انتصابات حاشیه‌ای و مساله‌‌دار در زیر مجموعه وزارتخانه که صدای بسیاری از جمله مجلس نشینان را نیز در آورده از یک سو و اخراج و تعدیل نیروهای باسابقه وزارتخانه به جهت تمایلات سیاسی و جناحی و بهانه ناکارآمدی و اختصاص بودجه 6 میلیاردی به یک برنامه تلویزیونی از سوی دیگر موجب شده تا جوان‌ترین وزیر دولت هدف انتقادات زیادی باشد و حتی مجلس همراه و کاملا اصولگرای یازدهم نیز او را نخستین گزینه استیضاح و کنار رفتن از کابینه سید ابراهیم رئیسی بداند. عبدالملکی البته اظهارات جالب و جنجالی زیاد داشته است؛ مثل اینکه چندی پیش گفته بود وزارت کار وظیفه ایجاد اشتغال ندارد و فقط هماهنگ کننده سایر وزارتخانه‌ها است. یا اینکه با یک میلیون تومان می‌شود شغل ایجاد کرد که این گفته او واکنش‌های بسیاری را در برداشت و حتی سوژه کاربران فضای مجازی نیز شد اما اکنون و پس از گذشتن چند ماه و انتصابات وی در حوزه وزارت کار برخی معتقدند که این اظهار نظر او در خصوص ایجاد شغل متوجه افرادی بوده است که خودی‌تر محسوب می‌شدند و جنبه عمومی نداشته است. البته این موضوع واکنش مجلس را نیز در پی داشت و همان زمان موسوی لارگانی عضو هیأت رئیسه مجلس در کمیسیون اجتماعی در این خصوص خطاب به وزیر گفته بود: «آقای وزیر شما گفتید من مسئول اشتغال نیستم. اگر نیستید پس ۴ سال در وزارتخانه می‌خواهید چکار کنید؟ کجای دنیا با ۱میلیون تومان می‌توان شغل ایجاد کرد؟ با ۱میلیون تومان سوپر هم نمی‌توانید بروید. خود دولت می‌گوید برای هر شغل ثابت ۱میلیارد تومان نیاز است. اما شما می‌گویید ۱میلیون. شما که بی‌تجربه بودید، حداقل افراد باتجربه می‌آوردید، نه اینکه با اینگونه انتصابات به همه وزارتخانه توهین کنید.» البته واکنش‌ها نسبت به وزیر کار خیلی بیش از این بوده و همین امر باعث شده تا وی یکی از حاشیه‌سازان پاستور لقب بگیرد. این در حالی است که عبدالملکی نسبت به این مسائل هیچ‌گونه رویکردی نداشته و حداقل در جهت اصلاح رویکردها و عملکرد‌ها نیز قدمی بر نداشته است. از همین‌رو بسیاری یکی از پاشنه آشیل‌‌های دولت سیزدهم را وزارت کار می‌دانند که وزیر آن رای نه چندان بالایی از مجلس گرفت و اکنون همان مجلس درصدد است تا رای اعتمادی که به او داده را باز ستاند. عده‌ای بر این باورند که اگر پای وزیر به صحن بهارستان برسد خیلی سخت بتواند مجددا اعتماد نمایندگان را جلب کند. 
   تداوم ناکارآمدی ضربه به اعتماد عمومی 

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در سی‌ و دومین همایش سالیانه اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان با موضوع تحول حکمرانی و تمدن اسلامی با پشتوانه مردمی اظهار داشت: در مسیر تحولات و نقش‌آفرینی آحاد مردم برای تحقق بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی مورد تأکید رهبر معظم انقلاب، جوانان و به ویژه جامعه دانشگاهی دغدغه‌مند و متعهد، نقش پررنگی دارند. حجت‌ا... عبدالملکی با بیان اینکه در آغاز گام دوم انقلاب، یک دولت تحول‌گرا در کشور شکل گرفته است، افزود: نظام سیاسی جمهوری اسلامی با حمایت مردمی شکل گرفته و همان مردم در تحولات مختلف نقش‌آفرینی می‌کنند. وی با تأکید بر اینکه جوانگرایی مهم‌ترین مولفه بیانیه گام دوم انقلاب است، گفت: جوانگرایی کم نظیری در سطح دولت سیزدهم رخ داد و میانگین سن مدیران به شدت در حال کاهش است. وزیر کار با بیان اینکه رسانه‌های خارجی درصدد ناامیدی مردم از حاکمیت و دولت هستند، بیان کرد: مبارزه با فساد در دولت به صورت ویژه مورد توجه است و در حال حاضر در وزارت مردم در حال بررسی بیش از ۳۰۰ پرونده فساد هستیم. عبدالملکی، رفاه مردم را از دیگر برنامه‌های تحولی و راهبردی دولت عنوان کرد و گفت: رفع موانع تولید و اشتغال در کشور در کنار توجه ویژه به اقشار آسیب‌پذیر به تحقق این امر کمک می‌کند. وی ادامه داد: وزارت تعاون، از پرانتصاب‌ترین وزارتخانه‌های کشور است و حواشی ایجاد شده به دنبال عزل برخی مدیران ناکارآمد را طبیعی می‌دانیم.
عبدالملکی با بیان اینکه یکی از اقدامات اساسی ما سالم‌سازی نظام مدیریتی وزارتخانه است، تأکید کرد: بخش زیادی از مدیران، مدیران گام دوم نیستند و بر اساس تعهدی که به ریاست جمهوری داده‌ایم باید انقلابی بودن، کارآمد بودن، پاک دستی، فساد ستیزی و مردمی بودن را در انتصابات ملاک قرار دهیم.
وی عنوان کرد: ارزیابی مستمری از عملکرد مدیران وزارت مردم وجود دارد و اجازه نخواهیم داد تداوم ناکارآمدی سیستم اداری به اعتماد عمومی ضربه بزند.
نام شما

آدرس ايميل شما

Iran, Islamic Republic of
من کمیته امدادی هستم این وزیر بی تجربه وزارت را با شوی تلویزیون اشتباه گرفته دم از مبارزه با فساد میزند خودش فساد 6 میلیاردی مسول کمیته انتصاباتش برای ملاقات تیم خارجی با وزیر هدیه چند میلیارد می گیرد
فکر کرده تنها خودش انقلابی است در صورتیکه هیچ نشانه انقلابی در او نیست
ایشون برای رییس جمهور هیچ فعالیتی نداشته و تیم رسانه ای انتخاباتی خودش را انتصاب می نماید و دنبال انتخابات 1404 است
کمیته امداد نهاد بدون نظارت را نابود کرد حالا نوبت وزارت کار است
بیش از 200 هزار میلیار منابع کشور را تحت عنوان وام در کمیته امداد هدر داد بدون اینکه حتی یکنفر از پوشش کمیته امداد خارج شود
جزو مدیران است که از نخبگان هراس دارد و استاد برای دیگران
بهتر است همین امروز برکنار شود چون فردا دیر است
فضیل
Romania
هر چی خبر هم علیه وزیر انقلابی دولت بزنی. باید بره محاکمه شود
کردی
Romania
خدایی شرف عبدالملکی تمام وزرا خاصه وزیر کشور میرزه
چرا سیاسیون ایرانی به تأسیس «خیریه» علاقه دارند؟ + اسامی

چرا سیاسیون ایرانی به تأسیس «خیریه» علاقه دارند؟ + اسامی

شاید همین یک جمله که گفتند «تشنگان خدمت بروند خیریه بزنند» سبب شد تا مسئولین و چهره‌های ...
(فیلم) از رقص جنجالی حمید لولایی در جوکر تا حمله موشکی یمن به عربستان

(فیلم) از رقص جنجالی حمید لولایی در جوکر تا حمله موشکی یمن به عربستان

حوادث و اتفاقات زیادی در ایران و جهان افتاده که مورد توجه کاربران فضای مجازی قرار گرفته ...
اهداف انتخاباتي درز سند امنيتي؟

اهداف انتخاباتي درز سند امنيتي؟

حدود 48 ساعت پس از درز فايل صوتي منتسب به دو نفر از فرماندهان پيشين سپاه پاسداران، درحالي ...
1