تاریخ انتشار
شنبه ۲۷ آذر ۱۴۰۰ ساعت ۱۶:۲۹
کد مطلب : ۴۴۲۵۱۹
کبنا بررسی کرد

کهگیلویه و بویراحمد کلکسیونی از گیاهان دارویی و غفلت مسئولان از بازار اقتصاد جهانی / غارت گیاهان دارویی بر سر چهار راه‌ها

۰
کهگیلویه و بویراحمد کلکسیونی از گیاهان دارویی و غفلت مسئولان از بازار اقتصاد جهانی / غارت گیاهان دارویی بر سر چهار راه‌ها
کبنا ؛استان کهگیلویه و بویراحمد کلکسیونی از گیاهان دارویی است. سال‌ها؛ مسئولان این استان در جلسات متعدد از تدوین سند توسعه گیاهان دارویی سخن می‌گویند، اما این جلسات و آن سخنان پرطمطراق تاکنون نتوانسته این ظرفیت بی‌نظیر خدادادی کهگیلویه و بویراحمد را بالفعل کند. یقیناً با راه‌اندازی کارخانجات مرتبط و سرمایه‌گذاری در حوزه گیاهان دارویی می‌تواند شاهد اشتغالزایی و رونق اقتصادی بود. اما به دلیل تهی دستی مسئولان کهگیلویه و بویراحمد از برنامه‌های کارشناسی شده و مدون این گیاهان دارویی در بازار سیاه به غارت می‌روند و کسی هم پاسخگو نیست و اصلاً اهمیتی هم ندارد که این سرمایه‌های ملی چگونه در حال ریشه‌کن شدن و نابودی کامل می‌باشند.
محمد تولایی رئیس انجمن ژنتیک ایران با تاکید بر اینکه امروز فاصله ما با دنیا در حوزه بیوتکنولوژی بسیار زیاد است، گفت: کشورهایی که به علم بیوتکنولوژی بی‌توجه بودند از بازار رقابت اقتصاد جهانی بازماندند.
به گزارش کبنا،   تولایی امروز ( شنبه 27 آذرماه 1400) در همایش روز ملی زیست فناوری که به صورت حضوری و مجازی در دانشگاه تربیت مدرس برگزار شد، با بیان اینکه طی سه تا چهار دهه گذشته پیشکسوتان حوزه بیوتکنولوژی، آن را در کشور در حالی توسعه دادند که جامعه و مسؤولان از این علم بی اطلاع بودند، اظهار کرد: این محققان برای آنکه بتوانند زیر ساخت‌های این حوزه را در کشور فراهم کنند، به دشواری توانستند مسؤولان را متقاعد کنند و هر چه که در این حوزه امروز در کشور موجود است، حاصل جنگیدن این محققان برای کسب این زیر ساخت‌ها بوده است.
وی بیوتکنولوژی را یک علم جذاب دانست که پایه آن در علوم پایه و توسعه آن در گرو سایر دانش‌ها و ابزارهای محصول رشته‌های برق و الکترونیک و مکانیک و کامپیوتر است، ادامه داد: بر اثر این هم افزایی میان علوم مختلف است که امروزه شاهد عرضه محصولات مهمی در حوزه‌های سلامت، پزشکی، امنیت غذایی، منابع معدنی و محیط زیست هستیم و از این رو است که از ۲۰ سال قبل مقام معظم رهبری تاکید داشتند که علم بیوتکنولوژی را دریابیم.



تولایی با تاکید بر اینکه امروز فاصله ما با دنیا در حوزه بیوتکنولوژی بسیار زیاد است و نیاز به آسیب شناسی دارد، گفت: باید بدانیم که دلیل موفقیت‌های ما چه بوده و توقف‌های ما در کجاها بوده است.
عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی بقیة‌الله با بیان اینکه پیشرفت‌های قرن بیست و یکم بر پایه علوم پایه بوده، از این رو سال ۲۰۲۲ به عنوان «علوم پایه» از سوی یونسکو نامگذاری شده است، اظهار کرد: بر این اساس نیاز است تا در آنجایی که کم توجهی شد و آنجایی که توجه شده و محصولی تولید شده، مورد بررسی قرار گیرد و بر اساس آن نقشه راهی طراحی شود.
رییس انجمن ژنتیک ایران با بیان اینکه کشورهایی که به علم بیوتکنولوژی بی‌توجه بودند، از بازار رقابت اقتصاد جهانی بازماندند، خاطر نشان کرد: ایران گنجی از منابع طبیعی است، چرا که استانی مانند کهگیلویه و بویراحمد کلکسیونی از گیاهان دارویی است و ۶۰ تا ۷۰ درصد از عناصر «جدول مندلیف» در استان سمنان و پیرامون آن وجود دارد که باید به آنها توجه شود.  
نام شما

آدرس ايميل شما

علاقه اصولگرایان به دولت در سایه

علاقه اصولگرایان به دولت در سایه

دولت در سایه امر سیاسی مرسومی در کشورهای توسعه‌یافته است و اگر به صورت سازمان‌یافته پیش ...
ایده آقا‌محسن در دست رئیس

ایده آقا‌محسن در دست رئیس

صاحب‌نظران معتقدند وضعیت فعلی کشور فعلا اجازه هیچ آزمون و خطایی، آن‌هم در حد تغییرات ...
هرگز این نوع چایی را ننوشید

هرگز این نوع چایی را ننوشید

چای تازه‌دم یکی از سالم‌ترین نوشیدنی‌هاست که مصرف آن در جامعه ما طرفداران زیادی هم دارد،...
1