تاریخ انتشار
شنبه ۲۰ آذر ۱۴۰۰ ساعت ۰۹:۵۲
کد مطلب : ۴۴۲۲۴۳
یادداشت؛

چند نکته درباره پازل توسعه پایدار و متوازن کهگیلویه و بویراحمد

سید چمران موسوی
۰
چند نکته درباره پازل توسعه پایدار و متوازن کهگیلویه و بویراحمد
کبنا ؛متن ارسالی؛ آمایش سرزمین در واقع شامل اقدامات ساماندهی و نظام بخشی به فضای طبیعی، اجتماعی، اقتصادی در سطوح ملی و منطقه ای است که بر اساس تدوین اصلی ترین جهت گیری های توسعه پایدار در قالب تلفیق بر برنامه ریزی هایی از بالا و پایین و با تکیه بر قابلیت ها، توانمندی ها و محدودیت های منطقه ای در یک برنامه ریزی هماهنگ و بلندمدت صورت میگیرد. این رویکرد زمینه ی تعامل میان سه عنصر انسان، فضا و فعالیت و ارایه چیدمان منطقی فعالیت ها در عرصه ی سرزمین را فراهم می کند. اهداف آمایش سرزمین، توسعه متوازن و توسعه عادلانه و استفاده بهینه از منابع برای توسعه و پیشرفت مناطق سرزمینی است. دستیابی به توسعه منطقه ای، متوازن و یکپارچه امری ضروری معطوف به استفاده درست از قابلیت های سرزمین است. به همین منظور یک برنامه ریزی استراتژیک آمایش سرزمین با در نظرگرفتن تمامی فاکتورهای توسعه پایدار می تواند به نتیجه مطلوب بیانجامد؛ لذا در ابتدای امر از جناب آقای احمدزاده استاندار محترم استان کهگیلویه و بویراحمد، به عنوان یک شهروندِ دغدغه مند به آینده استان دو پیشنهاد مهم و راهبردی در ابتدای مأموریت و خدمت ایشان را دارم.
۱- ایجاد هم افزایی
۲- ایجاد ارزش افزوده
«هم افزایی» یعنی تجمیع عالمانه، هنرمندانه و هوشمندانه تمامی ظرفیّت ها و پتانسیل‌های مادی و معنوی استان با هدف " هم پایانی" که همانا منجر به ایجاد رشد، پیشرفت و توسعه پایدار استان تا پایان دوره چهار ساله رئیس جمهور محترم شود.
«ارزش افزوده» نیز یعنی استان  در پایان دوره مذکور از حیث شاخص های مربوط به درآمد سرانه، تولید ناخالص داخلی و ضریب جینی جزو پنج استان اول " برخوردار " کشور گردد.
اما چگونه می‌توان به این دو مهم دست یافت؟!
تجربه تاریخ توسعه بشری حاکی از آن است که شرط لازم و کافی تحقق دو تقاضای اعلام شده آن است که هر شهرِ استانِ را بر اساس قابلیت و استعدادی که دارد مورد توجه قرار دهیم.

«این کلید واژه و پاشنه آشیل توسعه متوازن استان مان است»
مثلاً
اگر شهری استعداد کشاورزی دارد، کشاورزی اش را رونق دهید.
اگر شهری استعداد صنعتی و تولیدی دارد، صنعت و تولیدش را رونق دهید.
اگر شهری استعداد گردشگری دارد، گردشگری اش را رونق دهید.
اگر شهری در  استان قابلیت منطقه آزاد را دارد، نسبت به افزایش مبادلات تجاری و جذب سرمایه گذاری اقدام کنید.
اگر  هم شهری استعداد معدنی دارد، معادنش را توجه کنید و...
این امر سبب می‌شود تا از هدر رفت منابع و آزمون و خطای بی مورد و تکراری جلوگیری شده و همه عوامل در جهت «هم افزایی و ارزش افزوده» گفته شده حرکت نمایند.
پازل رشد، پیشرفت و توسعه پایدار و متوازن کهگیلویه و بویراحمد چند تکّه مهم و کلیدی دارد:
صنعتی و تولیدی، گردشگری، دارویی، معدنی، کشاورزی، منسوجات، صنایع دستی.
که اگر بر اساس اصل مهم و مترقّی آمایش سرزمینی استان مان؛ درست و دقیق جایگذاری شوند همگان از نتیجه آن منتفع خواهند شد و منتجّ به استفاده بهینه از ظرفیّت ها و توانمندی ها شده و شاهد افزایش اشتغالزائی و درآمدزائی برای استان مان خواهیم بود.
فقط باید نگاه جزیره ای و متعصّبانه به پیرامون خود را کنار گذاشته و به منفعت عامّه توجه کنیم و برای نیل به این اهداف ضرورت دارد از ظرفیت های بخش خصوصی و از نکته نظرات اساتید، نخبگان، کارشناسان و مدیران مجرّب، متعهّد و متخصّص بهره جوئیم.
در برنامه‌ریزی بخشی سعی شود، منابع بودجه‌ای و اعتباری در اختیار بخش‌هایی قرار داده شود که متناسب با اولویت‌های توسعه ی استان، توزیع و نهایتا تخصیص داده شود.
با بهره گیری از ظرفیت‌های محرز و مغفول مانده سرزمینی استان در بخش‌های مختلف می‌توان شکوفایی اقتصاد فضایی را به ارمغان آورد تا در نتیجه این موضوع توسعه همه جانبه  در پهنه سرزمینی محقق شود.

سید چمران موسوی، دکترای جغرافیا
نام شما

آدرس ايميل شما

علاقه اصولگرایان به دولت در سایه

علاقه اصولگرایان به دولت در سایه

دولت در سایه امر سیاسی مرسومی در کشورهای توسعه‌یافته است و اگر به صورت سازمان‌یافته پیش ...
ایده آقا‌محسن در دست رئیس

ایده آقا‌محسن در دست رئیس

صاحب‌نظران معتقدند وضعیت فعلی کشور فعلا اجازه هیچ آزمون و خطایی، آن‌هم در حد تغییرات ...
هرگز این نوع چایی را ننوشید

هرگز این نوع چایی را ننوشید

چای تازه‌دم یکی از سالم‌ترین نوشیدنی‌هاست که مصرف آن در جامعه ما طرفداران زیادی هم دارد،...
1