تاریخ انتشار
دوشنبه ۱۵ شهريور ۱۴۰۰ ساعت ۰۱:۱۱
کد مطلب : ۴۳۸۶۶۴
حوزه بهداشت و سلامت؛

ضعف مسئولان در راه اندازی آزمایشگاه ژنتیک کهگیلویه و بویراحمد

۱
۰
ضعف مسئولان در راه اندازی آزمایشگاه ژنتیک کهگیلویه و بویراحمد
کبنا ؛استان کهگیلویه و بویراحمد با وجود جمعیت بالای روستایی، فرهنگ عشیره ای و ازدواج های فامیلی، نیازمند زیرساخت های لازم در زمینه آزمایش های ژنتیک است تا از این طریق نسبت به کاهش مشکلات ژنتیکی و معلولیت ها اقدامات لازم صورت گیرد. 
آزمایشگاه ژنتیک یکی از نیازهای ضروری و خلاء های استان کهگیلویه و بویراحمد می باشد که با همکاری جهاد دانشگاهی استان در سال 99 اقدامات اجرایی شدن و بهره برداری از طرح شروع شد، اما کمبود اعتبار موجب شده این مرکز همچنان معطل بماند.
به گزارش کبنا نیوز به نقل از ایسنا، محسن مرادی، مدیرکل بهزیستی استان کهگیلویه و بویراحمد در این خصوص با بیان اینکه در استان کهگیلویه و بویراحمد آزمایشگاه تخصصی ژنتیک وجود ندارد، گفت: هم اکنون مردم نیازمند این استان برای انجام آزمایشات تخصصی ژنتیک به آزمایشگاه‌های استان‌های همجوار از جمله استان فارس ارجاع داده می‌شوند.
وی افزود: مشاوره ژنتیک در زمینه های قبل از ازدواج، قبل از بارداری و حین بارداری و تشخیص موارد بیماری های ژنتیکی می‌شود و در صورت نیاز به انجام آزمایشات ژنتیک به آزمایشگاه‌های تخصصی ارجاع داده می‌شود.
مرادی اظهارکرد: مراجعان ممکن است از افراد تحت پوشش بهزیستی و یا غیر تحت پوشش باشند و در سال گذشته ۶۰۰ نفر از سوی بهزیستی استان کهگیلویه و بویراحمد به آزمایشگاه های طرف قرارداد در استانهای همجوار جهت انجام آزمایش ژنتیک معرفی شدند.
مدیرکل بهزیستی استان کهگیلویه و بویراحمد خاطرنشان کرد: در سال ۹۹ نزدیک به یک میلیارد تومان در رابطه با آزمایشات ژنتیک از سوی مردم استان هزینه شده است.

مرادی تصریح کرد: سال گذشته ۱۵۲۲ نفر در سطح استان کهگیلویه و بویراحمد تحت پوشش برنامه پیشگیری از اختلالات ژنتیک قرار گرفتند که از این تعداد ۷۹۲ نفر مشاوره ژنتیک پیش از ازدواج ۶۴ نفر تحت مشاوره ژنتیک قبل از بارداری ۴۰۴ نفر تحت پوشش مشاوره ژنتیک حین بارداری و ۲۶۲ نفر تحت مشاوره ژنتیک تشخیصی قرار گرفتند. همچنین ۹۲۷ نفر از مراجعین به مراکز مشاوره ژنتیک، ازدواج فامیلی و ۵۰۰ ازدواج غیرفامیلی داشتند.
وی ادامه داد: هم اکنون سه مرکز خصوصی مشاوره ژنتیک مشغول به ارائه خدمات به عموم مردم در سطح استان کهگیلویه و بویراحمد هستند.
مدیرکل بهزیستی استان کهگیلویه و بویراحمد عنوان کرد: در راستای گسترش خدمات رسانی به مراجعین مراکز مشاوره ژنتیک برای حمایت از افراد بی بضاعت و چند توان از نظر مالی پرداخت یارانه جهت انجام خدمات مشاوره ژنتیک به مراکز مشاوره ژنتیک خصوصی و همچنین پرداخت کمک‌های موردی و کمک هزینه انجام آزمایشات ژنتیک مورد نیاز با خرید خدمت از مراکز آزمایشگاهی از اولویت‌های خدمات رسانی به عموم مراجعین به مراکز می‌باشد.
مرادی بیان کرد: در نهایت کاهش و تحمیل هزینه‌های سنگین مشاوره و خدمات تخصصی آزمایشگاهی ژنتیک برای خانواده‌ها از اهداف اصلی برنامه می باشد.
آزمایشگاه ژنتیک نیاز استان کهگیلویه و بویراحمد
"علیرضا ملک زاده"، معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی یاسوج نیز در خصوص آزمایشگاه ژنتیک در استانکهگیلویه و بویراحمد، گفت: استان کهگیلویه و بویراحمد هم اکنون فاقد آزمایشگاه ژنتیک است در حالی که یکی از نیازها و ضروریات این استان می باشد.
وی افزود: سالانه تعداد زیادی از مردم به استان به علت نبود آزمایشگاه ژنتیک مجبورند به استانهای همجوار مراجعه کنند با مشکلات زیادی مواجه می شوند و با راه اندازی این آزمایشگاه نیاز مردم استان در داخل استان و با هزینه‌ها و مشکلات کمتر برطرف می شود.
ملک زاده بیان کرد: در همین راستا مجوز راه اندازی آزمایشگاه تخصصی ژنتیک به جهاد دانشگاهی استان داده شد.

راه اندازی آزمایشگاه ژنتیک کهگیلویه و بویراحمد نیازمند اعتبار
همچنین سید محمد قائم کاظمی بیدک،رئیس جهاد دانشگاهی استان کهگیلویه و بویراحمد گفت: حدود ۱۶ هزار معلول در استان کهگیلویه و  بویراحمد وجود دارد و نرخ معلولیت در این استان ۱۰ درصد است که نرخ بالایی است اما متأسفانه مرکز هیچ گونه مرکز خدمات تخصصی و آزمایشگاه ژنتیک در این استان وجود ندارد.
وی افزود: این مرکز می تواند در ارائه مشاوره، راهنمایی و درمان مراجعین، مفید واقع شود و باعث کم کردن رفت و آمدهای بین استانی مردم استان و کاستن از هزینه های درمان آنان شود.
کاظمی اظهار کرد: مأموریت راه اندازی درمانگاه و آزمایشگاه تخصصی ژنتیک در استان کهگیلویه و بویراحمد از طرف دانشگاه علوم پزشکی استان به جهاد دانشگاهی واگذار شده است.
رئیس جهاد دانشگاهی استان کهگیلویه و بویراحمد خاطرنشان کرد: راه اندازی آزمایشگاه ژنتیک می تواند در تشخیص و درمان بیماری کرونا، می تواند به مردم  مرکز استان، کمک نماید.
کاظمی تصریح کرد: با راه اندازی این مرکز برای ۱۰ نفر بصورت مستقیم و ۱۲پزشک پاره وقت اشتغال ایجاد می شود.
وی ادامه داد: تاکنون علاوه بر ساختمان ۸۰۰ متری این مرکز بیش از ۱.۵ میلیارد تومان برای این مرکز هزینه کرده‌ایم و برای تکمیل و بهره‌برداری از این مرکز چهار میلیارد تومان اعتبار نیاز داریم.
برای راه اندازی آزمایشگاه ژنتیک کمک می کنیم
سید حشمت الله صمیمی دوست، معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری کهگیلویه و بویراحمد نیز در خصوص آزمایشگاه ژنتیک جهاددانشگاهی استان کهگیلویه و بویراحمد گفت: جهاد دانشگاهی برای پر کردن خلأهای های استان در بعضی از حوزه ها به خوبی عمل کرده است.
وی افزود: با نگاه ویژه ای که استاندار محترم استان به مرکز ژنتیک دارند پیگیری خواهیم کرد که از محل‌هایی ممکن، به این نهاد برای راه اندازی این مرکز ضروری کمک شود.
نام شما

آدرس ايميل شما

شهروند
Iran, Islamic Republic of
مسئولین فقط حرف وشعار و خودنمایی جلوی رسانه های دارند، مهم رفع این مشکلات استان است که باید پیگیری کنند
تا کی مردم ما باید برای انجام ازمایش زنتیکی به شیراز بروند و خطرات جاده ای را علاوه بر هزینه های هنگفت آن به جان بخرند
گلوله‌ها در پنجشير خون گريستند

گلوله‌ها در پنجشير خون گريستند

شهادت فهيم دشتي با واكنش‌هاي بسياري ميان كاربران افغان و ايراني روبه‌رو شد. فهيم دشتي ...
مبارزه با تورم، با دستان خالي

مبارزه با تورم، با دستان خالي

از آنجايي که تورم توليدکننده در فصل بهار سال جاري به بالاترين طي 5 سال اخير رسيده، مي‌توان ...
بهبودیافته‌گانِ کرونایی به چند دوز واکسن نیاز دارند؟

بهبودیافته‌گانِ کرونایی به چند دوز واکسن نیاز دارند؟

محققان در مطالعات اخیر خود تاکید کردند آنتی بادی حاصل از ابتلا به ویروس کرونا نمی‌تواند ...
1