تاریخ انتشار
جمعه ۸ مرداد ۱۴۰۰ ساعت ۱۴:۴۶
کد مطلب : ۴۳۷۳۲۰

فضای «یأس» و «ناامیدی» حاصل طرح «صیانت از کاربران در فضای مجازی»!

۳
۰
فضای «یأس» و «ناامیدی» حاصل طرح «صیانت از کاربران در فضای مجازی»!
کبنا ؛
تجربه تلخ فیلترینگ تلگرام که به گفته دست اندرکاران و کارشناسان شکست خورده است، بر اساس آماری که سال 99 استارتاپ «نوین‌هاب» (پلتفرم مدیریت شبکه‌های اجتماعی) منتشر کرد تلگرام و واتساپ پرجمعیت‌ترین پیام‌رسان‌های داخل ایران هستند؛ آماری که حاکی از ناموفق‌بودن سیاست مسئولان در حمایت از پیام‌رسان‌های داخلی است. در گزارشی که نوین‌هاب منتشر کرده، واتس‌اپ و تلگرام هر کدام با بیش از ۴۷ میلیون کاربر محبوب‌ترین شبکه‌های اجتماعی ایرانیان هستند.
به گزارش کبنا نیوز، حالا طرح صیانت از کاربران در فضای مجازی در ۱۴ صفحه و در مورخ ۲۶/۴/۱۴۰۰ با تصویب جلسه غیرعلنی مجلس به کمیسیون خاص ارجاع شد تا مشمول اصل ۸۵ قانون اساسی قرار گیرد.
در فاصله دو هفته مانده تا دولت جدید این طرح مطرح شده، اینها در حالی است که یکی از برنامه های دولت رئیسی سیاست گذاری در فضای مجازی بوده است، اینکه چرا مجلسی ها با عجله و ساعت 12 ظهر، زمانی که بسیاری از نمایندگان در مجلس حضور نداشته اند این طرح را به اصل 85 برده اند جای تعجب و ابهام دارد.
هر چند ابهامات زیادی در خصوص طرح وجود دارد که بی پاسخ مانده است، ولی از نگاه جامعه شناسانه این طرح به دلیل نداشتن پیش زمینه، گفت و گو و نظرخواهی از جامعه و به خطر انداختن سرمایه اجتماعی از ابتدا با عدم پذیرش مردم مواجه شده و نگرانی های زیادی در جامعه ایجاد کرده و ایجادکننده ناامیدی و یأس است.
رهبر انقلاب بارها در گفته های خود اشاره کرده اند فضای مجازی باید مورد سیاست گذاری قرار بگیرد. ایشان در ماه های اخیر نیز در خصوص فضای مجازی اظهار نظر گرده و خود گفته اند «متأسّفانه در فضای مجازیِ کشور ما هم که آن رعایتهای لازم با وجود این همه تأکیدی که من کردم صورت نمیگیرد و در یک جهاتی واقعاً ول است، که بایستی آن کسانی که مسئول هستند حواسشان باشد»، با این حال، سیاست گذاری در فضای مجازی نیازمند سالها گفت و گو با کارشناسان و همچنین مردم است.
مهمترین مسائلی که در میان مردم و کاربران فضای مجازی مطرح می شود حق دسترسی آزاد به اطلاعات، حق محترم شناختن حریم خصوصی و حقوق کسب و کارهای فضای مجازی است. هر چند نمایندگان ارائه دهنده طرح بر فوائد طرح تاکید می کنند ولی آنچه از این طرح برمی آید و کارشناسان به آن اشاره می کنند مسدود کردن فضای مجازی و فیلترینگ است.
در فضای مجازی از جمله توئیتر، اینستاگرام نسبت به این طرح نظرات زیادی داده شده و هشتگ هایی به این تصمیم عجولانه مجلس به راه افتاده است؛ طرحی که در آن نه مهم در اولویت هستند، بلکه عده ای اقلیت و احتمالا برخی منافع در اولویت هستند، هر چند گفته می شود نگاه خیرخواهانه ای در این طرح وجود دارد ولی آنچه فعلا در عمل و روی کاغذ آمده است چیزی به جز نادیده گرفتن حقوق مردم نیست.
همچنین واژه «مهاجرت» طی روزهای اخیر بعد از خبر تصویب این طرح بیش از گذشته در میان کاربران فضای مجازی دیده شده است.
برخی از توئیت هایی که در این خصوص منتشر شده به شرح زیر است:
دکتر منصور ساعی کارشناس ارتباطات در این خصوص اظهارنظر کرده است:


احسان گنجی کارتونیست و روزنامه نگار نیز کاریکاتوری در صفحه خود قرار داده است:


برخی از توئیت های کاربران در فضای مجازی بخصوص مواردی همچون «help me» و هشتگ نه به طرح صیانت:


همچنین گذشتن از کنار مسائل مهمی همچون مشکلات بی آبی خوزستان، و ارائه طرحی با عنوان «صیانت» از کاربران تناقضاتی است که به آن اشاره می شود.

نام شما

آدرس ايميل شما

Iran, Islamic Republic of
ناصر و تمام نمایندگان به انگشتان تاج گردون دوخته میشد که به چه طرح و لایحه ای رای بدن حالا شما بر آن صندلی نشسته ای این سه سال به تمام طرح و لایحه های علیه ملت زجر کشیده رای دهی دستی بالاتر از دست خدا نیست ..
Iran, Islamic Republic of
این واکنش ها بیشتر ناشی از جو زدگی هست. در زمانی که تمام خدمات نظام اداری به وسیله اینترنت است چگونه می توان تصور کرد اینترنت را محدود کنند. اینترنت محدود نمی‌شود و هیچکس هم دنبال این محدودیت نیست. لطفا به اعصاب خودتان مسلط باشید و احساساتی نظر ندهید.
Iran, Islamic Republic of
به چه علت نه به اینترنت ملی؟چون یه عده جوون میخوان برن سر کار؟؟کاسبان اصلی تحریم و بدبخت ماندن مردم ایران همین اصلاحطلبای هستن.ننگ بر بی غیرتان.
سید مسعود مرادیان ده برآفتاب
بازار داغ گمانه‌زنی‌ها درباره کابینه

بازار داغ گمانه‌زنی‌ها درباره کابینه

به زودی دولت سیدابراهیم رییسی کلید پاستور را از حسن روحانی تحویل می‌گیرد و چندی بعد هم ...
سرنوشت نهاد اجماع‌ساز چه می‌شود؟

سرنوشت نهاد اجماع‌ساز چه می‌شود؟

تکلیف نهاد اجماع‌ساز اصلاح‌طلبان که برای انتخابات ریاست‌جمهوری 1400 تشکیل شده بود، وضعیتی ...
نگران تکرار تجربه ترامپ؛ تضمین می‌خواهد

نگران تکرار تجربه ترامپ؛ تضمین می‌خواهد

گزاره‌هایی که نشان می‌دهد در بازگشت به برجام سیاسی‌کاری صورت می‌گیرد و راستِ سیاسی عزمش ...
1