تاریخ انتشار
جمعه ۴ تير ۱۴۰۰ ساعت ۱۵:۵۹
کد مطلب : ۴۳۶۱۱۳
کبنانیوز گزارش می دهد

تنش آبی در کهگیلویه و بویراحمد / تابستان کلافه کننده در انتظار مردم یاسوج / مصوبه سفر رئیس جمهور به کهگیلویه و بویراحمد روی کاغذ ماند

۰
تنش آبی در کهگیلویه و بویراحمد / تابستان کلافه کننده در انتظار مردم یاسوج / مصوبه سفر رئیس جمهور به کهگیلویه و بویراحمد روی کاغذ ماند
کبنا ؛کم‌آبی در کهگیلویه و بویراحمد در حال تبدیل شدن به چالش بزرگی است، میزان بارندگی‌های سال زراعی استان کهگیلویه و بویراحمد به نسبت مدت مشابه سال گذشته ۲۰ درصد کاهش داشته و این تابستان کلافه کننده‌ای را برای مردم این استان رقم خواهد زد. برخی از مناطق شهر یاسوج و روستاهای اطراف مرکز استان با کمبود آب روبرو هستند. این در حالی است که آبرسانی به ۶۰ هزار ساکن در روستاهای حاشیه یاسوج در سفر رئیس جمهوری به کهگیلویه و بویراحمد مصوب شد، ولی بعد از ۵ سال هنوز از اجرا خبری نیست.
 به گزارش کبنا، استان کهگیلویه و بویراحمد با دارا بودن بیش از 10 درصد منابع آبی کشور متأسفانه از نظر منابع آبی مورد نیاز چه در بخش کشاورزی و چه در آب آشامیدنی مورد نیاز در اکثر مناطق شهری و روستایی با مشکلات متعدد دست و پنجه نرم می‌کند.
 عدم مدیریت صحیح منابع آبی در سالیان گذشته باعث شده تا با ظرفیت مناسب منابع آبی موجود در استان متأسفانه هرساله و به ویژه در فصل بهار و تابستان تنش آبی مردم را به دردسر بیاندازد.
 بیش از 20 هزار خانواده ساکن در مناطق بلهزار، مادوان سفلیٰ و علیا، مهریان، گوشه، مزدک و ... این روزها با کمبود آب و فشار زیاد گرما به سختی زندگی خود را سپری می‌کنند.
 یکی از اهالی روستای مادوان سفلیٰ در این زمینه به تسنیم، گفت: در 24 ساعت شبانه روز دو الیٰ سه ساعت و آن هم از ساعت 3 بامداد به بعد آب با فشار کم وصل می‌شود که حتی منبع آب را هم پر نمی‌کند.
 وی افزود: بارها برای رفع مشکل کم‌آبی به دستگاه‌های اجرایی متولی امر مراجعه کردیم و هر بار مسئولان وعده رفع مشکل را داده‌اند اما متأسفانه تاکنون نتیجه مطلوب حاصل نشده است.
 محمدزمان پاراد مدیر امور آب و فاضلاب شهر مادوان در رابطه با مشکلات کم‌آبی در مناطق تحت مدیریت خود، اظهار داشت: مناطق مادوان و حومه بیش از 20 هزار مشترک دارد که زیرساخت‌های موجود آب‌رسانی جواب‌گوی این حجم از جمعیت نیست.
 وی افزود: جمعیت شهر مادوان و روستاهای اطراف روز به روز در حال افزایش است و این در حالی است که شبکه آب‌رسانی قدیمی با همان ظرفیت در این مناطق موجود است.
 پاراد در ادامه با اشاره به معضل کم‌آبی در سال‌جاری از مردم درخواست نمود در مصرف آب صرفه جویی کنند و افزود: علاوه بر کم‌آبی و فرسودگی شبکه آب‌رسانی در شهر مادوان و مناطق حومه استفاده از انشعابات غیر مجاز نیز از دلایل عمده کمبود آب به شمار می‌رود.
 وی از جمع‌آوری انشعاب غیر مجاز آب خبر داد و گفت: بیش از ده‌ها اکیپ در حال جمع‌آوری انشعاب غیر مجاز هستند و با متخلفان برخورد قانونی صورت می‌گیرد.
 آیا با انتقال آب شرب روستاهای اطراف یاسوج، کشاورزان مهریانی متضرر می‌شوند؟
 پروژه انتقال آب تنگه کبوتری بر اساس مطالعات فنی و کارشناسی شرکت آب منطقه‌ای و آب و فاضلاب صورت گرفت و تنش آبی موجود در شهر یاسوج و روستاهای اقماری آن از یک سو و نیاز مبرم منطقه مهریان به آب شرب سبب شد که این طرح به عنوان یکی از سه طرح پیشنهادی آبفای در سفر رئیس جمهور به استان مورد تصویب قرار گیرد.
 در سفر رئیس جمهور 5 میلیارد تومان اعتبار برای اجرای این پروژه در نظر گرفته شد ولی معارضات محلی بوجود آمده سبب شده به رغم اینکه این پروژه بیش از 4 سال به پیمانکار واگذار شده ولی همچنان راکد بماند.
 بنا به گفته کارشناسان آب و فاضلاب از 1200 لیتر با ثانیه دبی آب تنگه کبوتری تنها 100 لیتر بر ثانیه برای مصرف شرب آن هم برای اهالی مهریان انتقال داده می‌شود.
 کارشناسان این را نیز گفته‌اند که پس از آنکه مطالعات حفر چاه به نتیجه نرسید بهترین و کارشناسی‌ترین محل برای انتقال آب به مهریان تنگه کبوتری بوده است و برداشت آب از تنگه کبوتری کوتاه مدت بوده که با تکمیل و بهره‌برداری از سد تنگ سرخ آب شرب اهالی مهریان همانند سایر مناطق شهرستان‌های بویراحمد و دنا از طریق این سد تأمین خواهد شد و هم اکنون راهی جز برداشت آب از تنگه کبوتری نداریم.
 کاهش ۲۰ درصدی بارندگی در کهگیلویه و بویراحمد
 شرایط کهگیلویه و بویراحمد به لحاظ بارندگی خوب نیست و کاهش 20 درصدی بارندگی نشانه‌های خوبی نیست. حسین کلانتری استاندار کهگیلویه و بویراحمد در آئین افتتاح ۲۴ طرح هفته دوازدهم پویش #هرهفته_الف_ب_ایران، با بیان اینکه میزان بارندگی‌های سال زراعی استان به نسبت مدت مشابه سال گذشته ۲۰ درصد کاهش داشته است، گفت: این میزان به نسبت بلند مدت کاهش ۲۲ درصدی را نشان می‌دهد.
حسین کلانتری با اشاره به اینکه استان کهگیلویه و بویراحمد جزو استان‌هایی است که با تنش آبی رو به رو است، عنوان کرد: ما نهمین استان دارای تنش آبی در کشور هستیم.
 کلانتری با تاکید بر اینکه استان کهگیلویه و بویراحمد معروف به سرزمین رودخانه‌های خروشان با وجود تولید ۱۰ درصد از روان آب‌های کشور است، بیان کرد: وزارت نیرو و در رأس آن وزیر نیرو توجه خاصی به این استان داشته‌اند و خروجی آن را می‌توان در احداث سد چم شیر در گچساران و تأمین اعتبار سد تنگ سرخ از طریق ماده ۵۶ مشاهده کرد.
وی با اشاره به پیگیری اخذ مجوز ماده ۲۳ برای طرح‌های سدهای آبریز و سقاوه، بیان کرد: با تحقق این مهم یک اطمینان بخشی برای استان به وجود می‌آید که بتوان سخت‌ترین شرایط را هم پشت سر گذاشت.
 کلانتری تصریح کرد: نکته حائز اهمیت این است که پنج طرح در تابستان ۹۸ کلنگ زنی شد و در تابستان ۱۴۰۰ به بهره برداری رسیدند.
وی عنوان کرد: پنج طرح شامل گام نخست پست بهمئی، خط ۱۳۲ کیلو ولت شاهد- بهمئی، فیبر نوری خط بهمئی- مختار- یاسوج ۴۴، پست موبیل دهدشت و نیروگاه کوچک مقیاس مفنا (گچساران) در استان به بهره‌برداری رسید.
کلانتری بیان کرد: ارزش سرمایه گذاری پروژه‌هایی که در استان کهگیلویه و بویر احمد به بهره برداری رسید بیش از ۵۰۰ میلیارد تومان است.
نام شما

آدرس ايميل شما

واکنش‌ها به ادعای جدید رئیس دولت دهم

واکنش‌ها به ادعای جدید رئیس دولت دهم

محمود احمدی‌نژاد در ادعایی جنجالی و جدید گفته بود که حسن خجسته، معاون اسبق صدا، ۱۲ سال ...
خویشتن را سخره‌ی اصحاب لشکر کرده‌اند

خویشتن را سخره‌ی اصحاب لشکر کرده‌اند

کاندیدای محترم هوشیار باشند که می‌توانند در انتخابات به جای تکه پرانی و درشت گویی علیه ...
فیلم/ رئیسی: اقتصاددان‌ها را به خط می‌کنم

فیلم/ رئیسی: اقتصاددان‌ها را به خط می‌کنم

نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری: برای من خدمت کردن در دستگاه قضا مغتنم است. امروز مواجه شدم ...
1