تاریخ انتشار
پنجشنبه ۶ شهريور ۱۳۹۹ ساعت ۱۱:۳۸
کد مطلب : ۴۲۴۸۷۵
در خصوص طرح مجلس درباره فیلترینگ شبکه های اجتماعی؛

هردم از بهارستان خبري مي‌رسد...

۰
هردم از بهارستان خبري مي‌رسد...
کبنا ؛چندي پيش، چند تن از نمايندگان مجلس، خواستار تشکيل «کميسيون فضاي مجازي» شدند. اول تيرماه وقتي در چندين نطق و اظهارنظر نمايندگان مجلس، نام اينستاگرام به ميان آمد، بار ديگر 24ميليون ايراني يعني حدود 30 درصد جمعيت کشور که کاربر اينستاگرام بودند از اين تصميم ناراضي شدند و از وزير ارتباطات خواستند به اين موضوع رسيدگي کند. مدتي بعد توقعات مجلسيان بالاتر رفت و در طرح «ساماندهي پيام‌رسان‌هاي اجتماعي» خواستار مسدود شدن پيام‌رسان‌هاي خارجي شدند. طرح ساماندهي پيام‌رسان‌هاي اجتماعي براي اولين‌بار در مهرماه 97 توسط نمايندگان مجلس دهم و با هدف نظارت بر روند فعاليت‌ها در فضاي مجازي و ايجاد ضمانت اجراها پيشنهاد شد. عيان بود که امضاکنندگان اين طرح در مجلس يازدهم عده‌اي دلواپس و عضو جبهه پايداري باشند.
بازاريابي براي پيام‌رسان‌هاي داخلي؟
هنوز مشخص نيست که هدف آنها از تدوين اين طرح چيست. فيلترينگ‌هاي دوباره يا بازاريابي براي شبکه‌هاي اجتماعي جديد با مسدود کردن نمونه‌هاي خارجي آنها. همگان مطلع هستند پيام‌رسان‌هاي داخلي مانند سروش، بله و غيره با کم‌اقبالي يا حتي بهتر است بگوييم با بي‌اقبالي مردم مواجه شده‌اند و به نظر نمي‌رسد حتي با مسدود کردن پيام‌رسان‌هاي خارجي، توجهي به پيام‌رسان‌هاي داخلي شود.
چه کساني پشت اين طرح هستند؟
بر اساس آنچه انتخاب نوشت، ترکيب هيأت تصميم‌گير در طرح ساماندهي پيام‌رسان‌هاي اجتماعي متشکل از رئيس مرکز فضاي مجازي، نماينده وزارتخانه‌هاي ارتباطات، ارشاد، وزارت اطلاعات، دادستاني کل کشور، کميسيون فرهنگي، صدا‌وسيما، اطلاعات سپاه، سازمان تبليغات، نيروي انتظامي و سازمان پدافند غيرعامل است. مطلبي که در اين طرح مجهول مانده، جايگاه وزارت ارتباطات در آن است. چطور مي‌توان در آن هيأت به اصطلاح «ساماندهي» اسمي از وزارات ارتباطات برده نشود و ديگر نهادهاي بي‌ربط با موضوع در آن حضور داشته باشند! عجيب است که نمايندگان مجلس با مطرح کردن اين طرح، جايگاه وزارت ارتباطات را ناديده گرفته‌اند. وزير جوان‌ بارها گفت که نقشي در فيلتر تلگرام نداشته است و خواست که انتظار رفع فيلتر از او نداشته باشند اما اين به معناي بي‌نقش بدون آذري‌جهرمي در تصميماتي نيست که براي فضاي مجازي گرفته مي‌شود. به‌طور حتم اگر فيلتر کردن پيام‌رسان‌هاي خارجي به مرحله اجرا برسد، باز هم انگشت اتهام به سوي وزير ارتباطات نشانه مي‌رود پس لازم است که او با حضور در جلسات از تصميمات اطلاع داشته باشد و بتواند مخاطبان را قانع کند. / آرمان ملي
نام شما

آدرس ايميل شما

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

هر چه مجلس کوتاه بیایید، دیگران او را به گوشه رینگ برده و مورد ضرباتی قرار می‌دهند. تخریب‌گران ...
اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

باور بر این است که اختلال عاطفی فصلی به دلیل اختلال در ریتم شبانه روزی بدن رخ می دهد....
سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در مصاحبه‌اش اشاره کرد که از 16 میلیون واکسن آنفولانزای ...
1