تاریخ انتشار
سه شنبه ۲۴ تير ۱۳۹۹ ساعت ۱۴:۳۱
کد مطلب : ۴۲۳۲۳۳
در گفت‌وگو با کبنانیوز مطرح شد

توضیحات تاج الدینی در باره گوجه‌کاران کهگیلویه و بویراحمد / ما تا توانستیم کشاورزان را حمایت کردیم / برای اولین بار در جنوب کشور برای گوجه کاران یارانه گرفتیم

۰
توضیحات تاج الدینی در باره گوجه‌کاران کهگیلویه و بویراحمد
کبنا ؛تعداد زیادی از گوجه کاران در منطقه لیشتر گچساران امسال در برداشت محصول خود متضرر شدند. امسال اولین سالی بود که در کهگیلویه و بویراحمد دولت برای گوجه کاران یارانه دولتی درنظر گرفت، ولی به گفته گوجه کاران، یارانه نیز بصورت عادلانه تقسیم نشده است، عده‌ای سود کردند و عده‌ای متضرر شده‌اند.
الیاس تاج الدینی رئیس سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد در پاسخ به گزارش کبنا مبنی بر «کشاورزان گوجه کار لیشتری خواستار پاسخ شفاف رئیس سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد هستند» و در خصوص متضرر شدن کشاورزان گوجه کار لیشتری، به اختصاص یارانه دولتی به گوجه کاران اشاره کرده و گفت: ما برای اولین بار در جنوب کشور، تمام تلاشمان را کردیم و با سازمان برنامه و بودجه کشور هماهنگ کردیم، دومین استان بودیم که توانستیم یارانه از وزارت خانه بگیریم.
تاج الدینی افزود: سازمان تعاون روستایی را اوردیم پای کار تا گوجه‌ها را بخرد و یارانه تعلق بگیرد. کیلویی 400 هزار تومان درنظر گرفتیم. متاسفانه کارخانه رب گوجه فرنگی در استان وجود ندارد، ما با استان‌های مختلف اصفهان، شمال و مرودشت، نورآباد، خوزستان رایزنی کردیم و چند تا کارخانه پیدا شد که این گوجه را خریداری کند. 400 تومان یارانه برای کشاورز در نظر گرفته شد، کارخانه‌ها نیز کیلویی 600 به بالا بخرند.
تاج الدینی اظهار کرد: کاری که ما کردیم این بود که بجای اینکه سر زمین کیلویی 100، تا 400 ازشان خریداری شود 400 تومان یارانه گفتیم تعلق بگیرد، 600 هم بتوانند از کارخانه بگیرند. اگر اینکار را نمی‌کردیم خیلی از این محصولات خراب می‌شد و یا به قیمت بسیار پایینی از این افراد خریده می‌شد.
تاج الدینی گفت: ولی چون می‌خواستیم همکاری کنیم تا گوجه کاران ضرر نکنند، می‌توانستیم کاری نکنیم و بگوییم شما نباید این میزان گوجه می‌کاشتید تا الان ضرر کنید. ولی ما اینکار را نکردیم، نامه نگاری کردیم تا بالاخره این یارانه را جذب کردیم، از طرفی از سپاه خواهش کردیم تعدادی ماشین در اختیار کشاورزان قرار دهند و دخالتی هم نکردیم، تا خودشان بار بزنند و کارهای دیگر را انجام دهند، ما فقط نظارت کردیم، ولی وقتی دیدیم محصول دارد خراب می‌شود ورود کردیم گوجه را با نرخ 400 تومان یارانه دادیم.
تاج الدینی در خصوص اینکه سبد و ماشین بصورت عادلانه در اختیار کشاورز قرار نگرفت و هماهنگی با کارخانه‌ها صورت نگرفت گفت: سبد در اختیار کارخانه است، کارخانه سبد می‌دهد، باید کشاورز ضمانتی حدود 10 میلیونی بدهد و سبد بگیرد و بعد دوباره برگرداند.

گوجه ما که اینجا غریبه و غیربومی بودیم روی زمین موند چقدر ما داد کشیدیم کسی صدامون را نشنید / تنها حرفم به مسئولان این است که می سپارمتان به امام زمان / گوجه کاران لیشتری خواستار پاسخ شفاف رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان

تاج الدینی در پاسخ به اینکه حالا کشاورزانی که متضرر شده‌اند باید چه کنند، گفت: ما تا توانستیم کشاورزان را حمایت کردیم، الان که وضعیتشان خوب است، اوایل اوضاعشان خیلی خراب بود، کشاورزان خوزستان تمام گوجه‌هایشان خراب شد. در خصوص کشاورزان لیشتر، الان یکی دو ماه است که پیگیر کارشان هستیم، نزدیک 12 هزار تن به کارخانه‌ها انتقال داده شد، چند بار همکاران را فرستادیم، تا مکاتبات را انجام دادند، تا به توافق برسند، بارها به توافق نرسیدند. مشکلات این چنینی وجود داشت ولی ما هم بیکار ننشسته بودیم.
وی گفت: قبل از اینکه 400 تومان یارانه را بدهیم، خیلی راحت با نرخ ارزان گوجه‌ها خریداری می‌شد. تعاون روستایی یک اتحادیه دارد که از این طریق وارد می‌شوند. بعد از اینکه ما ورود پیدا کردیم، مطمئناً دلال‌ها ضرر زیادی کردند، چون خیلی راحت می‌توانستند با قیمت ارزان گوجه را بخرند ولی الان گوجه کاران که مطمئن بودند که 400 تومان یارانه گیرشان می‌آید، با قیمت‌های متفاوت محصولشان را به کارخانه‌ها می فروختند.
الیاس تاج الدینی رئیس سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد می‌گوید «یارانه 400 تومانی به کشاورزان تعلق گرفته»، اما کشاورزان گفته‌اند که یارانه فقط به برخی از افراد تعلق گرفته است. مسئله اینجاست که اگر واقعاً قرار است یک سازمان نظارتی انجام دهد، این نظارت باید در مدیریت و نگاه عادلانه این سازمان نمود پیدا کند، وگرنه مدیریت و نظارت چه معنایی دارد؟
از طرفی تاج الدینی می‌گوید: «می‌توانستیم کاری نکنیم و بگوییم شما نباید این میزان گوجه می‌کاشتید تا الان ضرر کنید»، ولی آیا سازمان جهاد کشاورزی نباید بر اساس پیش بینی‌ها و مدیریت، الگوی کشت به کشاورزان بدهد تا کمتر دچار ضرر و زیان شوند؟
نام شما

آدرس ايميل شما

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

هر چه مجلس کوتاه بیایید، دیگران او را به گوشه رینگ برده و مورد ضرباتی قرار می‌دهند. تخریب‌گران ...
اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

باور بر این است که اختلال عاطفی فصلی به دلیل اختلال در ریتم شبانه روزی بدن رخ می دهد....
سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در مصاحبه‌اش اشاره کرد که از 16 میلیون واکسن آنفولانزای ...
1