کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

درباره بحث داغ این روزهای مجلس؛

آیا رد اعتبارنامه نمایندگان در مجلس، به معنای تضعیف جایگاه شورای نگهبان است؟

10 تير 1399 ساعت 23:56

برای تایید صلاحیت نامزدهای انتخابات مجلس، قانون چند فیلتر نظارتی را پیش‌بینی کرده که هر فرد باید از همه این فیلترها عبور کند تا بتوان وی را «نماینده» خطاب کرد.


برای تایید صلاحیت نامزدهای انتخابات مجلس، قانون چند فیلتر نظارتی را پیش‌بینی کرده که هر فرد باید از همه این فیلترها عبور کند تا بتوان وی را «نماینده» خطاب کرد.
یکی از موضوعاتی که این روزها در مجلس شورای اسلامی از سوی برخی نمایندگان پیگیری می‌شود، بحث تایید یا رد اعتبارنامه غلامرضا تاجگردون منتخب مردم گچساران است. هرچند قانون این وظیفه را برعهده نمایندگان مجلس گذاشته اما برخی افراد این حق قانونی را خلاف منافع ملی و تضعیف جایگاه شورای نگهبان می‌دانند.
برای پاسخ به این سوال که آیا براستی رد اعتبارنامه یک نماینده به معنای تخریب شورای نگهبان هست یا نه باید چند گزاره را بررسی کرد:
برای تایید صلاحیت نامزدهای انتخابات مجلس، قانون چند فیلتر نظارتی را پیش‌بینی کرده که هر فرد باید از همه این فیلترها عبور کند تا بتوان وی را «نماینده» خطاب کرد.
گام نخست هیئت نظارت است که در وزارت کشور تشکیل می‌شود و بعد از آنکه افراد از این فیلتر به سلامت عبور کردند به شورای نگهبان می‌رسند. پرونده افراد در این شورا نیز به دقت بررسی می‌شود و پس از تایید صلاحیت، از مرحله نامزدی در انتخابات به کاندیداتوری می‌رسند.
تقریبا افکار عمومی و خواص اینگونه می‌پندارند که بحث صلاحیت افراد پس از تایید شورای نگهبان پایان یافته و تنها رای مردم باقی می‌ماند؛ در حالیکه اینطور نیست.
قانون یک فیلتر نهایی را نیز پیش‌بینی کرده و آن تایید اعتبارنامه نمایندگان از سوی خودِ نمایندگان است. فیلتر مهمی که اغلب افراد نسبت به آن غفلت می‌وزند و این عنصر مهم را در محاسبات خود اعمال نمی‌کنند.
فیلتر تایید اعتبارنامه نمایندگان آنقدر مهم هست که رهبر کبیر انقلاب اسلامی در متن وصیت‌نامه خود در توصیه به نمایندگان مجلس اینگونه آورده‌اند: «از نمایندگان مجلس شورای اسلامی در این عصر و عصرهای آینده می‌خواهم که اگر خدای نخواسته عناصر منحرفی با دسیسه و بازی سیاسی وکالت خود را به مردم تحمیل نمودند، مجلس اعتبارنامه آنان را رد کنند و نگذارند حتی یک عنصر خرابکار وابسته به مجلس راه یابد.»
شورای نگهبان با اصل تناسبی شدن انتخابات مخالفتی ندارد
حال سوال اینجاست، این تذکر امام راحل نیز به معنای تضعیف و تخریب جایگاه نظارتی شورای نگهبان است؟ آیا امام خمینی (ره) نمی‌توانستند همین توصیه را خطاب به شورای نگهبان بیان کنند؟ اما چرا باتوجه به وجود شورای نگهبان، امام (ره) مخاطب خود را نمایندگان مجلس قرار دادند؟
حتی آیت‌الله جنتی به عنوان دبیرشورای نگهبان نیز با تایید حق قانونی مجلس شورای اسلامی می‌گوید: «شورای نگهبان به موضوع اعتبارنامه غلامرضا تاجگردون ورود نمی‌کند اما مجلس شورای اسلامی هر تصمیمی در این خصوص اخذ کند ما از آن حمایت می‌کنیم.»
پرواضح است علاوه بر آنکه تایید اعتبارنامه‌های نمایندگان توسط سایر نمایندگان، آنها را از جایگاه نماینده محلی به نمایندگی ملت ارتقا می‌دهد، این اتفاق باید به عنوان آخرین فیلتر برای «نماینده» شدن یک فرد نیز تلقی گردد؛ چراکه تا قبل از تایید اعتبارنامه‌ها تنها می‌توان افراد را با لفظ «منتخب» خطاب قرار داد نه «نماینده».
با همه این تتفاسیر به نظر می‌رسد باید منتظر ماند و دید نمایندگان مردم چه تصمیمی درباره اعتبارنامه منتخب مردم گچساران خواهند گرفت؛ آیا او بالاخره «نماینده» خواهد شد یا خیر؟!(جهان نیوز)


کد مطلب: 422726

آدرس مطلب :
https://www.kebnanews.ir/news/422726/آیا-رد-اعتبارنامه-نمایندگان-مجلس-معنای-تضعیف-جایگاه-شورای-نگهبان

کبنانیوز
  https://www.kebnanews.ir

1