تاریخ انتشار
يکشنبه ۸ تير ۱۳۹۹ ساعت ۱۶:۳۷
کد مطلب : ۴۲۲۶۲۹
حسن غفاری عکاس مردم نگار کهگیلویه و بویراحمدی؛

در روستا زندگی و عکاسی می‌کنم/ مسئولان فکر نکنند هنرمندان فتوسنتز می‌کنند!

۱
۰
در روستا زندگی و عکاسی می‌کنم/ مسئولان فکر نکنند هنرمندان فتوسنتز می‌کنند!
کبنا ؛
حسن غفاری عکاس مستند مردم نگار با بررسی فضای فرهنگی وهنری کشور و فعالیت عکاسان در دوران کرونا گفت: واقعیت کرونا کوید ۱۹ در کشور ما یک بهانه بزرگی است که تحریم، تورم، بی کاری، گرانی، بی اعتمادی و ناامیدی را پشت سر پنهان کرده است، هر روز از سازمان بهداشت جهانی پروتکل بهداشتی جدیدی برای جلوگیری از گسترش آن تا زمان کشف واکسن وداروا اعلام می‌شود، در آخرین راه حل و نتیجه‌گیری تحقیقاتی گفتند اگر فاصله اجتماعی وپوشیدن ماسک رعایت شود مشکل تا حد زیادی حل خواهد شداما همچنان ما در حوزه فرهنگ وهنر تعطیل هستیم واز دولت مردان می‌شنویم احتمال دارد تا دوسالآینده باکرونا همنشین و هم زیست باشیم، احتمالاً باید با این روند تعطیلی فضای کسب وکارهنرمندان و ناتوانی در معیشت با سفرهای خیلی کوچک اکنون هم خداحافظی کنیم و خودمان را برای حیات فتوسنتزی آماده کنیم.

او افزود: همه می‌دانند که اولین قشر و گروهی که از این بیماری آسیب دیدند، کارشان تعطیل شد و بدون هیچ انتظاری کمر همت را برای آموزش و اطلاع رسانی عمومی در پیشگیری وگسترش آن بستند، هنرمندان و فرهنگیان بودند، الان احساس می‌شود که به فراموشی سپرده شده‌اند، سایت‌های متعددی اطلاعات شخصی افراد هنرمند را برای حمایت جمع آوری کردند و خبری نشد، تنها در مورد بیمه سه ماهه تأمین اجتماعی و تکمیلی اقدام شد و سبد حمایتی ویا ایجاد فضای کار فرهنگی و هنری خبری نیست. البته وقتی که کمترین استقبال در میان کمیسیون‌های مجلس شورای اسلامی را در فرهنگ شاهد هستیم و یا موازی کاری فرهنگی در دستگاه‌های دولتی رایج است انتظار کلان فرهنگی کار بیهوده‌ای است.
غفاری بیان کرد: ما دچار تورم، گرانی، بی ارتباطی با دنیا و در کل جامعه بسته‌ای شده‌ایم و کرونا هم به آن اضافه شده است وهمانطور که گفتم بار تمام گرفتاری‌ها و مشکلات اجتماعی امروزما را این بیماری سوغات چین به دوش می‌کشد و بهترین بهانه جهت گریز از شرایط موجود جامعهٔ امروز ما شده است. جامعهٔ عکاسی هم به تبع با مشکلات فراوانی روبرو است و اگر هم در این برهه از زمان پروژه عکاسی در جایی از کشور وجود داشته باشد غالباشخصی و در حریم شخصی پیش می‌رود به عنوان نمونه به شخصه چون در روستایی به سر می‌برم و پشت بام خانه‌ای که در آن هستم دورنمایی خوب و ۳۶۰ درجه دارد می‌توانم با یک لنز تله از همه اتفاقات اطرافم شامل فعالیت‌های روستایی و کشاورزی عکس بگیرم، هر چند برخی از روزها مردم خسته شدهٔ روستا از کرونا خود را به ساز ودهل های عروسی می‌سپارند و به اشتباه برای ساعاتی کرونا را نادیده می‌گیرند کمتراز خانه بیرون می‌روم چون ما به عنوان افراد فرهنگی باید برای انجام کارهای صحیح و اصولی پیشگام باشیم وزمینه عادی سازی را بوجود نیاوریم، البته این نوع عکاسی بر خلاف کار سخت وپرخطر دوستان عکاس خبری درحریم شخصی اتفاق می افتد بیشتر یک نوع خودرضایتی و مشغله روزانه است که جایگزین رودرروشدن وگفتگو کردن با سوژه‌ها شده است.

وی با بیان اینکه هیچ سبد فرهنگی دریافت نکرده ادامه داد: به شخصه هیچ سبد فرهنگی از مجموعه فرهنگ و هنر ارشاد دریافت نکردم و می دانم بسیاری از دوستان ما اینگونه هستند، در صورتی که برای سایر گروه‌ها همانند سیاسیون، نظامی‌ها، دولتی‌ها و ... اینگونه نبوده است. سیاسیون، دولتی‌ها و نظامیان روزی بازنشسته می‌شود و اوج جریان‌ها و احزاب سیاسی کشور ما هر سه چهار سال یکبار با غوغوای انتخاباتی شکل می گیرداما فعالیت فرهنگی و هنری از طرف این افراد همیشه جاری است وازطرفی آن‌ها هرگز بازنشسته نمی‌شوند و همیشه جریان ساز هستند.
غفاری با اشاره به اثرگذاری نیروهای فرهنگی در جامعه گفت: در جریان کرونا و آتش سوزی‌های اخیر که به هر دلیلی اتفاق افتاده باز می‌بینیم بیشترین نیروهای درگیر بچه‌های حوزه هنر، فرهنگ ورسانه هستند که کمتر مورد توجه هستند. کم نیستند کسانی که اگر در فاصله دومتری از یک فاجعه مانند آتش سوزی، زلزله و ... باشند واکنشی نشان ندهند، اما هنرمندان و فرهنگیان با احترام به محیط زیست وطن دوستانی هستند که با واکنش‌های مؤثر، شرایط را تغیر می دهندو انرژی آن‌ها در این مورد تمام نشدنی است.

این عکاس مردم نگار در آخر اظهار کرد: از آنجایی که تلاش اغلب هنرمندان کار و تولید و اثر گذاری به دور از حاشیه و عام المنفعه اجتماعی است نباید مهجور واقع شوند و از آن‌ها روی برگرداند، در این شرایط خاص که جامعه به آموزش پیوسته و ایجاد نشاط و سرگرمی احتیاج دارد هنرمندان آثارشان را بدون منت در فضای مجازی به رایگان برای عموم توزیع می‌کنند.
منبع: خبرگزاری صبا
نام شما

آدرس ايميل شما

یزدان دوست بویراحمدی
Iran, Islamic Republic of
درود بر هنر مند پیشکسوت استان مرد خیز دنا
آوایی که جاودان شد؛ نگاهی به زندگی و کارنامهٔ هنری محمدرضا شجریان

آوایی که جاودان شد؛ نگاهی به زندگی و کارنامهٔ هنری محمدرضا شجریان

محمدرضا شجریان، استاد موسیقی سنتی و ملقّب به خسرو آواز ایران، پس از یک دورهٔ طولانی دست‌وپنجه ...
ترامپ: ابتلا به کرونا، نعمت خداوند بود

ترامپ: ابتلا به کرونا، نعمت خداوند بود

دونالد ترامپ که تنها دو روز پس از مرخصی از بیمارستان نظامی والتر رید، مشتاق احیای مبارزات ...
یک تاجر، بانکی که ۲۰ سال پیش به او وام نداد را خرید!

یک تاجر، بانکی که ۲۰ سال پیش به او وام نداد را خرید!

تاجری انگلیسی بانکی را که ۲۰ سال پیش از وام دادن به او امتناع کرد را خرید که این موضوع ...
1