تاریخ انتشار
جمعه ۶ تير ۱۳۹۹ ساعت ۲۱:۳۲
کد مطلب : ۴۲۲۵۴۷
در یادداشتی مطرح کرد

پیشنهادهای «نادر منتظریان» برای مهار آتش سوزی جنگل‌های کهگیلویه و بویراحمد

۶
۰
پیشنهادهای «نادر منتظریان» برای مهار آتش سوزی جنگل‌های کهگیلویه و بویراحمد
کبنا ؛نادر منتظریان فعال سیاسی و اجتماعی و کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی در یادداشتی به آتش سوزی‌های اخیر استان کهگیلویه و بویراحمد اشارهد کرد و نوشت:
واکنش آقای نادر منتظریان به آتش سوزی‌های اخیر استان و پیشنهادهای کارشناسی ایشان جهت حفظ محیط زیست
 
«مسئله حفظ منابع طبیعی مسئله تجملاتی نیست، یک مسئله درجه دو نیست، یک مسئله حیاتی است.» مقام معظم رهبری (مد ظله العالی)
 
خوشبختانه آتش سوزی جنگل‌ها و مراتع منطقه لودابِ استان کهگیلویه و بویراحمد با تلاش وصف ناپذیر مردم فهیم، همیشه در صحنه و علاقمندان محیط زیست و با پشتیبانی مسئولان محترم استانی مهار شد اما تجربه آتش سوزی‌های روزهای اخیر در استان نشان می‌دهد که جهت حفظ این سرمایه‌های خدادادی و طبیعت زیبای استان که از نسل‌های گذشته به ما رسیده است و متعلق به نسل‌های فعلی و آیندگان نیز خواهد بود نیاز به عزم جدی مسئولین استانی و تک تک مردم شریف و طبیعت دوست ما دارد.
جنگل‌ها، مراتع و محیط زیست به عنوان سرمایه‌های ملی جایگاه ویژه‌ای در کشور دارند و استان ما نیز به دلیل تنوع زیستی و دارا بودن پوشش گیاهی و جنگلی مناسب و خاص، نیازمند توجه ویژه می‌باشند. آتش سوزی یکی از فجایع زیست محیطی است که هر از گاهی در یکی از مراتع دنیا رخ می‌دهد و وسعت زیادی از جنگل‌ها را باخاک یکسان می‌کند. کشور عزیز ما ایران هم از این امر مستثنی نیست و هر ساله چندین بار این رخداد را تجربه می‌کند. جهت جلوگیری از بروز آتش سوزی‌ها نیازمند مطالعه و ارائه راهکارهای علمی هستیم که خوب است دانشگاه‌ها و مراکز علمی و پژوهشی ما در این زمینه پیشقدم گردند. یکی از مهم‌ترین عوامل تهدیدکننده جنگل­های زاگرس، آتش سوزی‌های عمدی و غیرعمدی است که در چند سال اخیر منجر به تخریب بخش وسیعی از این جنگل­ها شده است. مطالعه و ارائه تدابیر مدیریتی می‌تواند نقش کنترل‌کننده­ای را برای مقابله با این بحران ایفا کند. در این خصوص لزوم تشکیل کارگروه ویژه مقابله با آتش سوزی در جنگل‌ها، مراتع و منابع طبیعی بیش از پیش احساس می‌گردد تا در این کارگروه بررسی عوامل و راهکارهای لازم جهت مقابله با این بحران و تهیه تجهیزات لازم در دستور کار قرار گیرد. وظیفه اصلی فرو نشاندن آتش بر اساس دستورالعمل طرح جامع مدیریت پیشگیری و اطفاء حریق در جنگل‌ها و مراتع کشور بر عهده دستگاه‌های اجرایی می‌باشد اما واقعیت این است که در شرایط حاضر به هر دلیلی چه شرایط بودجه‌ای نامناسب دولت یا غفلت‌های احتمالی مسئولین ملی و استانی، تمهیدات و پیش‌بینی‌های لازم جهت تهیه امکانات و تجهیزات لازم متناسب با شرایط جغرافیایی استان کهگیلویه و بویراحمد صورت نگرفته و به هیچ وجه زیرساخت‌های مورد نیاز جوابگو نیستند. اکنون به دنبال مقصر گشتن نیستیم اما لازم است این حوادث زیست محیطی به صورت دقیق آسیب شناسی شده و نقاط قوت ما بیش از پیش تقویت شده و جهت رفع کمبودها و برطرف نمودن نقاط ضعف و تهیه تجهیزات مورد نیاز با پیگیری و جدیت مسئولین استانی به عنوان یک راهکار اساسی و بلند مدت برنامه ریزی لازم لحاظ گردد. لذا تنها راهکارهای کوتاه مدت استفاده از ظرفیت و توان نیروهای مردمی و جوامع محلی و همچنین تجهیز دهیاری‌ها به منظور استفاده در عملیات‌های اطفاء می‌باشیم تا بتوانیم در کوتاه مدت شرایط کنونی را پشت سر بگذاریم. به این منظور استفاده از نفوذ افراد معتمد محلی، استفاده از ظرفیت صدا و سیما و رسانه‌های محلی و همچنین تریبون‌های عمومی از جمله ائمه جمعه و جماعات به منظور بسیج مردمی ضروری است.
 نقش اقدامات پیشگیرانه جهت جلوگیری از حوادث مشابه می‌تواند بسیار مفید و مؤثر واقع شود که در زیر به تعدادی از آنها اشاره می‌کنم.
۱- آگاهی بخشی عمومی از طریق رسانه‌های ملی و محلی و فرهنگ سازی به عنوان یکی از مهم‌ترین مؤلفه‌های پیشگیری از وقوع آتش‌سوزی و حفظ محیط زیست.
 ۲- برگزاری دوره‌های آموزشی و ترویجی برای کشاورزان در اراضی زراعی مناطق بحرانی آتش سوزی توسط مدیریت جهاد کشاورزی استان و شهرستان‌ها به منظور مدیریت بقایای گیاهی و نباتی در مزارع.
 ۳- نصب تابلوهای هشدار دهنده در مناطق و معابر پرتردد و نیز عرصه‌های بحرانی، تفرجگاهی و حاشیه جاده‌ها و توزیع اطلاعیه‌های هشدار دهنده ترویجی و آموزشی، انتشار آگهی، بروشور، نصب تراکت و… با موضوع هشدار آتش سوزی‌های احتمالی، درمناطق پرتردد و مستعد آتش سوزی.
 ۴- استفاده از ظرفیت تریبون‌های عمومی از جمله تریبون‌های نماز جمعه و ائمه جماعات و همچنین استفاده از ظرفیت‌های مبلغان مذهبی، فعالان سیاسی و اجتماعی به منظور ترغیب مردم جهت همکاری.
 ۵- اطلاع‌رسانی به روستاییان با استفاده از ظرفیت روحانیون مستقر در روستاها و برگزاری کلاس‌های آموزشی برای روستاییان و دهیاران و تجهیز دهیاری‌ها به وسایل اولیه اطفاء حریق.
 در پایان مجدداً یادآوری می‌نمایم که همه ما مردم و مسئولین در برابر حفظ محیط زیست مسئول هستیم و وظیفه داریم این منابع طبیعی و سرمایه‌های خدادادی و ملی را به طور صحیح و سالم و با دقت و حساسیت ویژه به آیندگان تحویل دهیم. در این خصوص اصحاب رسانه به عنوان چشمان بینای جامعه نقش بسیار مهمی در انعکاس صحیح اخبار و اطلاعات و پیگیری مطالبات به حق مردم دارند و لازم است صادقانه و به دور از مسائل سیاسی و جناحی توسعه استان کهگیلویه و بویراحمد و حفاظت از محیط زیست و منابع طبیعی استان را مطالبه گری نمایند.
 
نادر منتظریان
۵/تیرماه/۱۳۹۹
 
نام شما

آدرس ايميل شما

رضا
Iran, Islamic Republic of
تو رو سننه
علی
Iran, Islamic Republic of
خدا دونه گپ ایزنه
سام
United States
درودخداوند برشما بزرگ مرد اقای منتظریان
مردی فعال درعرصه سیاست وبه فکرمردم رشیداستان
درودبرشما
امیر
Iran, Islamic Republic of
ایشان چه سمتی داره اظهار نظر می‌کنه...این راهکار نیست تبلیغات هست برا دور بعد ...پس به جای حرف زدن عمل کنه ...برو تو کوه آتش خاموش کن...من هم می توانم نظر بدم
علی اغو
United States
درود بر منتظریان ک حرفاش نشون دهنده تخصص و کارامدیشه
علی اغو
United States
درود بر منتظریان ک حرفاش نشون دهنده تخصص و کارامدیشه
تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

هر چه مجلس کوتاه بیایید، دیگران او را به گوشه رینگ برده و مورد ضرباتی قرار می‌دهند. تخریب‌گران ...
اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

باور بر این است که اختلال عاطفی فصلی به دلیل اختلال در ریتم شبانه روزی بدن رخ می دهد....
سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در مصاحبه‌اش اشاره کرد که از 16 میلیون واکسن آنفولانزای ...
1